Nota Seni

Konsep PSV
Pendidikan seni visual menjurus kepada seni tampak dan tidak terjurus kepada seni lain seperti seni muzik, seni sastera, seni tari dan seni mempertahankan diri.Pendidikan seni visual merangkumi 4 bidang:
·          Menggambar
·          Membuat corak dan rekaan
·          Membentuk dan membuat binaan
·          Mengenal kraf tradisianal tradisional
·       Pengetahuan
·       Nilai
·       Konsep
·       Teknik
       kemahiran Pendidikan Seni Visual merupakan program pendidikan yang bersistem, terancang dan prestasinya boleh di ukur bagi memenuhi keperluan individu.
       memenuhi keperluan pembentukan sahsiah dengan cara melahirkan perasaan, perluahan emosi, pengzahiran idea dan memanifestasikan buah fikiran.
       melibatkan pengetahuan dan kemahiran mengenai proses, teknik dan media serta pembentukan nilai dan juga moral.

Matlamat mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah rendah adalah untuk melahirkan insan yang harmonis, kritis, kreatif dan produktif menerusi pemupukan asas seni visual. Kandungan kurikulum berupaya membantu murid meningkatkan rasa kesyukuran terhadap Tuhan, menghargai keindahan alam persekitaran, keindahan seni dan warisan bangsa serta dapat menyumbang ke arah pembangunan diri, keluarga, masyarakat dan negara, selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
OBJEKTIF
1.      Menghargai keindahan alam ciptaan Tuhan,
2.      Melibatkan diri dalam kegiatan seni visual secara aktif, kritis, kreatif dan
3.      menyeronokkan,
4.      Menajamkan daya persepsi dan imaginasi melalui pancaindera,
5.      Mengenali asas seni reka dan olahan serta dapat menggunakannya,
6.      Mengembangkan kemahiran asas dalam pelbagai kegiatan seni visual.
7.      Membiasakan diri membuat rekaan seni dengan teratur, cermat dan selamat,
8.      Memupuk nilai-nilai kerjasama, yakin diri, disiplin diri dan bertanggungjawab,
9.      Mengenal dan menghargai tokoh seni dan budaya tanah air,
10.   Menggunakan kemudahan teknologi dalam kegiatan penghasilan seni visual, dan
11.   Melibatkan diri dalam kegiatan seni visual sebagai aktiviti kesenggangan yang    
12.   berfaedah.
KEPENTINGAN PSV DALAM KBSR
KEPENTINGAN MATA PELAJARAN PSV DALAM SISTEM PENDIDIKAN DI  MALAYSIA

          Matlamat sebenar Pendidikan Seni Visual sekolah rendah adalah untuk melahirkan insan yang harmonis,kritis,kreatif dan produktif menerusi pemupukan asas seni visual.Kandungan kurikulum berupaya membantu murid meningkatkan rasa kesyukuran terhadap Tuhan,menghargai keindahan alam persekitaran,keindahan seni dan warisan bangsa serta dapat menyumbang ke arah pembangunan diri,keluarga,masyarakat dan negara,selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.Pendidikan Seni Visual memainkan peranan penting dalam pembangunan manusia.Malah seni itu sendiri boleh dianggap sebagai agen perubahan masyarakat.Seni wajar diletakkan pada landasan yang betul dalam arena pembangunan manusiawi.
              Kefahaman yang cetek yang mengatakan seni tidak menjanjikan kerjaya yang baik perlu dikikis.Pendidikan yang diterima oleh manusia sama ada kita sedari atau tidak sebenarnya telah meletakkan seni di tempat yang sewajarnya.Contohnya pendidikan yang diberikan oleh ibu bapa iaitu pada zaman  kanak-kanak.Ibu bapa tanpa disedari telah mendidik anak-anak mereka mengenal alat-lat permainan yang mempunyai pelbagai warna dan beraneka jenis rupa bentuk.Kanak-kanak juga suka menconteng dan kesempatan ini digunakan untuk melahirkan ideanya.Bakat’melukis’ ini jika dipupuk dengan sebaiknya,dibimbing dan diberi galakan akan menjadikan kanak-kanak itu seorang pereka seni yang baik.

 Kepentingan Mata Pelajaran PSV kepada Guru

i.Melahirkan guru yang kreatif,peka,berketrampilan dan profesional
          Dalam sistem pendidikan di Malaysia,kepentingan mata pelajaran PSV dapat ditinjau daripada dua aspek iaitu kepentingannya kepada pendidik itu sendiri dan juga kepentingannya kepada pelajar dan negara .Antara kepentingan PSV kepada seorang pendidik ialah dapat melahirkan guru yang kreatif,inovatif,peka,berpesonaliti yang berketrampilan dan professional.
           Menurut Lernardo da Vinci iaitu seorang seniman,jurutera,anatomis dan saintis menyatakan bahawa dengan penghayatan seni yang betul,ianya akan   memotivasikan kita untuk menjadi seorang guru yang kreatif,inovatif,peka,berpersonaliti yang seimbang,berketrampilan dan profesional.Guru yang kreatif dan inovatif mampu menarik perhatian dan tumpuan pelajar untuk belajar dengan lebih yakin dan berkesan.Contohnya melalui aktiviti seni visual,muzik dan pergerakan,guru dapat membantu murid-muridnya melibatkan diri secara aktif dalam pembelajaran dan mendorong kanak-kanak menggunakan imaginasi,ekspresi,inkuiri dan kecerdasan kepada murid-murid dan ini akan lebih  menyeronokkan murid-murid tersebut.

ii.Membantu guru memahami diri dan persekitaran
         Selain itu,PSV juga dapat membantu guru melaksanakan dengan mudah proses pengajaran dan pembelajaran.Seni membantu para guru dalam memahami diri dan persekitaran.Aktiviti seni visual,muzik dan pergerakan memudahkan proses menghubungkaitkan semua benda dalam alam  ini.Dengan demikian,seni dapat membantu untuk mengaktifkan proses pembelajaran dan perpindahan pembelajaran.

iii.Lebih mudah mencapai objektif
            Seterusnya,melalui PSV juga seseorang guru itu lebih senang mencapai objektif  atau matlamat.Integrasi seni visual,muzik dan pergerakan dengan pelajaran lain membantu dalam mengimbangkan perkembangan otak kiri dan otak kanan.Quadrant Concept(1999) oleh Herrmann menunjukkan perkembangan otak kiri dan otak kanan,menyatakan bahawa seni membantu pemikiran yang rasional dan intuitif seseorang terutamanya untuk guru agar mereka dapat menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran  yang berkesan.Justeru,dengan pengetahuan tentang keistimewaan seni,guru senang mencapai objektif dan matlamat dalam pengajaran dan pembelajaran.
           
iv.Mempelbagaikan teknik dan strategi
            Di samping itu,guru juga dapat mempelbagaikan teknik dan strategi dalam pengajaran dan pembelajaran melalui PSV.Dalam  Teori Pelbagai Kecerdasan ,Howard Gardner (1983) mengesyorkan bahawa terdapat lapan jenis kecerdasan tetapi kebanyakan sekolah memberi penekanan terhadap kecerdasan linguistik dan matematik sahaja.Kecerdasan lain mungkin akan hilang.Teori ini menyokong seni perlu  diberi peranan yang penting dalam kurikulum.Ini kerana manusia memperoleh pengetahuan melalui pelbagai kecerdasan dan juga melalui pelbagai teknik pengajaran.

           Oleh itu guru hendaklah menggunakan pelbagai teknik dan strategi serta kelebihan diri untuk menggalakkan murid mencapai objektif kendiri dalam melancarkan lagi proses pengajaran dan pembelajaran.PSV menyarankan strategi pembelajaran yang bersepadu.Dalam setiap kegiatan seni perkara seperti pemupukan nilai dan pemahaman unsur seni dihubungkaitkan dengan kemahiran asas seni.Cara bekerja yang teratur,cermat dan selamat dalam proses membuat sentiasa ditegaskan.
Kepentingan Mata Pelajaran PSV kepada Murid

i.Memupuk kreativiti Kanak-kanak
           Pendidikan Seni Visual memainkan peranan yang sangat penting dalam pembangunan manusia.Antara kepentingannya ialah PSV dapat memupuk kreativiti kanak-kanak.Sifat semulajadi kanak-kanak memerlukan perhatian,belaian,sentuhan dan sebagainya.Tanpa kita sedari,perkembangan seni tampak kanak-kanak berlaku dengan begitu pesat sekali.Sebelum remaja,kanak-kanak mengalami tiga tahap perkembangan  seni tampak  iaitu peringkat manipulatif(2-5 tahun),peringkat melakar simbol-simbol(5-9 tahun) dan peringkat pra-remaja (10-13 tahun).Berdasarkan kajian ,perkembangan seni ini berlaku pada setiap kanak-kanak.Perbezaan mungkin timbul berdasarkan faktor persekitaran,bimbingan berterusan daripada keluarga atau latar belakang pendidikan.Melalui proses –proses lakaran ini,tahap mental kanak-kanak akan berkembang.Oleh itu,proses membentuk kreativiti dari diri kanak-kanak itu akan terbina dengan baik.(Laura Chapman,1978)

ii.Memupuk dan mengembangkan sifat kreativiti dan inovatif para pelajar
         Apabila seseorang pelajar telah meningkat remaja sekitar 10-15 tahun,pengetahuan tentang seni semakin bertambah.Seseorang pelajar mulai cenderung untuk mencipta sesuatu bentuk dengan lebih baik. Sekiranya mendapat bimbingan yang betul tentang seni,maka tahap kematangan kreativitinya akan berkembang.Menurut Lowenfeld dan Lambert(1965) peringkat ini merupakan peringkat yang paling konflik dan genting..kerana berlakunya persaingan. Pelajar yang lemah akan mengalami tekanan untuk memilih bidang seni sebagai bidang utama dalam proses membesar mereka.Sekiranya tidak dibimbing dan diberi penerangan yang betul,kemungkinan minatnya terhadap seni akan terkubur.Berbanding dengan pelajar yang diberi bimbingan atau nasihat yang positif ,mereka akan menjadi lebih berdisiplin,cekal dan berminat dengan subjek seni ini.Begitulah pentingnya mata pelajaran PSV dalam sistem pendidikan di Malaysia.

iii.Pengalaman optima  pembelajaran PSV meningkatkan keyakinan diri

         Pengalaman yang diperoleh melalui pembelajaran seni boleh membawa kepada keyakinan diri dan kemahiran belajar.Selaras dengan sains dan teknologi,PSV dapat membina keupayaan bagi menangani perubahan pesat yang sedang berlaku pada hari ini.Pengalaman yang diperolehi melalui seni sememangnya dapat mempengaruhi kehidupan kita.Contohnya,dari segi warna yang kita suka dan warna baju yang kita pakai.Warna yang lembut,terang ataupun gelap dapat mempengaruhi emosi dan tindakan kita terhadap sesuatu perkara atau tindakan.Apabila kita menggunakan pilihan warna yang lembut,ianya dapat memberi keyakinan dalam diri kita.Keyakinan akan membuka minda untuk mendapatkan kemahiran yang kita pelajari.

iv.Menggalakkan pembelajaran seumur hidup secara menyeluruh

        Mata pelajaran PSV juga dapat menggalakkan pembelajaran seumur hidup secara menyeluruh.Kreativiti semulajadi akan merangsang proses pembelajaran dan pengajaran.Ini menjurus kepada keperluan masyarakat yang kompleks dan kompetitif.Seni banyak dikaitkan dengan personaliti, sosial, ekonomi dan kebudayaan.Oleh itu,seni mampu mempengaruhi kita dalam membina sikap,keperibadian dan kemahiran intelektual mengikut kesesuaian masyarakat masa kini.Seni dapat memupuk disiplin diri. mengukuhkan’esteem’kendiri dan menggalakkan kemahiran berfikir dalam
proses pengajaran dan pembelajaran dengan lebih berkesan dan menyeluruh

v.Mengaplikasikan informasi secara berkesan-Belajar Cara Belajar
       
         Penggabungjalinan  bidang seni dengan pelajaran lain melengkapkan lagi  perkembangan otak kiri dan otak kanan, pada masa yang sama kanak-kanak belajar secara aktif dan menyeronokkan. Melalui seni, kita dapat mempelajari cara orang lain berfikir, bekerja dan mengekspresi kendiri. Justeru ,seni dapat mempengaruhi kita untuk membuat keputusan dalam pelbagai situasi. Pemerolehan ilmu seni dapat membantu kita belajar dengan lebih menyeronokkan dan mampu mengembangkan potensi individu dalam meneroka, hubung kait idea dengan objek dan di antara pemikiran dengan perlakuan kita.  

Kepentingan Mata Pelajaran PSV kepada Negara
          
          i.Melahirkan tenaga professional dalam pelbagai bidang
            
         Sebagai sebuah Negara yang sedang  membangun,kita amat memerlukan ramai tenaga profesional.Jurutera,arkitek,doktor,saintis dan peguam merupakan bidang kerjaya  yang amat diperlukan oleh Negara.Akibat kekurangan itu,kita terpeksa mengimport dari luar Negara.Dalam bidang kerjaya,seni boleh memainkan peranan besar untuk membentuk generasi hari ini bagi memilih kerjaya yang sesuai dengan minat mereka.Selain untuk memenuhi keperluan Negara,pelajar yang memilih bidang ini juga boleh merancang untuk membentuk satu profesion baru.Menjadi seniman sepenuh masa contohnya.Walaupun Negara kita masih baru dalam bidang ini,namun telah terdapat ramai seniman yang mampu hidup mewah dengan menjadikan seni sebagai satu profesion.

ii.Memupuk sifat kecintaan terhadap seni dan estetika.
    
       Negara perlu memikirkan satu kaedah yang berkesan bagaimana seni  dapat dijadikan teras kepada pembentukana masyarakat.Seni ini boleh dijadikan  satu formula membentuk masyarakat yang cinta kepada nilai-nilai keindahan.Pada hari ini,melalui sebuah agensi kerajaan,kita melihat beberapa agenda penting disambut setiap tahun.Pelbagai aktiviti dan perayaan dianjurkan oleh kerajaan dengan pelbagai bentuk kebudayaan.Antaranya Program Tahun Melawat Malaysia anujran Kemementerian Kebudayaan,Kesenian dan Warisan.

               Selain daripada itu, terdapat pelbagai program lain yang dianjurkan bertujuan untuk menarik para pelancong.Program seperti ini wajar diadakan dan dipergiatkan lagi.Namun apa yang penting di sini ialah penglibatan masyarakat masih lagi tidak menyeluruh,terutamanya kesan penghayatan terhadap aktiviti yang dijalankan itu.Keghairahan kerajaan menganjurkan pertunjukan kebudayaan dan kesenian diharapkan tidak mengabaikan nilai estetika dan moral yang menjadi aset penting dalam pembangunan negara.

           Gejala sosial yang berlaku hari ini,sedikit sebanyak berkait rapat dengan aspek penghayatan estetika.Estetika wajar dijadikan asas dalam aktiviti seni sama ada dari aspek pembangunan insan,pembangunan rohani dan jasmani,perkembangan dan bimbingan dalam kehidupan seharian.Kefahaman masyarakat terhadap kepentingan seni ini wajar diperbetulkan.Tanggungjawab mendidik masyarakat ke arah memahami kepentingan seni ini,bukanlah terletak di bahu guru Pendidikan Seni Visual semata-mata tetapi kepada semua anggota masyarakat.

iii.Memupuk perasaan sayang akan seni dan warisan dalam masyarakat
           PSV sangat penting bagi memupuk perasaan sayang akan seni dan warisan dalam masyarakat.Masyarakat kita memang kaya dengan warisan budaya.Sebut sahaja keperluan harian yang digunakan di rumah kita.Pinggan mangkuk,peralatan memasak,ukiran kayu,seni batik dan tenunan atau tekstil,hamparan tikar mengkuang atau pandan,anyaman kelarai,seni rumah binaan kayu atau kampung ,seterusnya seni budaya sopan santun dan adat istiadat.Seni warisan ini sebenarnya semakin terpinggir dan hampir dilupakan.Tidak ada lagi orang yang akan menghulurkan tepak sirih apabila menyambut tetamu atau hamparan tikar mengkuang di ruang tamu.Kehidupan moden yang dialami hari ini telah melupuskan semua warisan ini.Justeru,melalui PSV adalah diharapkan agar perasaan sayang akan  seni dan warisan ini akan terus dipupuk dan tidak hilang ditelan zaman.

 v.Melahirkan masyarakat yang memiliki jati diri
   
            Akhir sekali,PSV juga amat penting dalam sistem pendidikan kita khususnya bagi melahirkan masyarakat yang memiliki jati diri.Budaya menunjukkan bangsa.Kata bidalan ini jelas menunjukkan bahawa sesebuah masyarakat itu perlu meletakkan kepentingan budaya pada satu kedudukan yang tinggi dalam masyarakatnya.Mengekalkan kebudayaan supaya dikenali Dan dihormati bukanlah satu tugas yang mudah.Kita boleh mengesan sessuatu bangsa melalui perkembangan budayanya.Masyarakat yang mempunyai jati diri yang kuat akan berusaha untuk mengekalkan seni,budaya dan warisannya.Kita mestilah meletakkan tanggungjawab di bahu masyarakat akan kepentingan nilai seni dan estetika.Kefahaman dan tanggungjawab ini perlu dipupuk di peringkat awal lagi.Sekolah dan institusi pengajian tinggi merupakan tempat yang paling wajar.Peranan murid,. guru, atau pensyarah dan pihak Kementerian Pendidikan amat penting untuk merealisasikan  perkara ini.Semua ahli masyarakat  boleh memainkan peranan menjadi ahli atau individu yang adak kepentingan untuk menjadi warga yang dapat memberikan sumbangan ke arah cita-cita yang murni.

Huraikan perbezaan pendapat antara kedua-dua tokoh Sidi ghazalba dan Al Ghazali. Esei:

Pandangan Islam tentang seni dan kesenian di dalam Islam
Sering kali timbulnya pertanyaan adakah kaitannya antara seni dengan agama Islam itu sendiri? Pertanyaan tersebut sebenarnya telah mengundang perdebatan demi perdebatan sejak berabad lamanya. Lalu, sebagai jalan keluar daripada polemik yang timbul, maka para seniman Islam telah mencipta suatu dimensi baru di dalam kesenian. Islam sebenarnya penuh dengan kesenian. Intipati kesenian islam adalah tauhid. Ia merupakan penyatuan, ketauhidan kepada Maha Pencipta. Kesan daripada ketauhidan tersebut lahirlah keindahan dan kesatuan yang harmoni yang membentuk acuan yang tersendiri.

Melalui asas-asas tauhid juga terbentuk dunia Islam yang berkembang secara organik, yang melalui berbagai proses transformasi adaptasi daripada unsur-unsur alam. Jelasnya, kesenian Islam adalah terbentuk dan terikat kukuh di dalam konsep ‘ tauhid ’ itu sendiri. Bagi agama Islam, agama bukanlah kebudayaan. Setiap perbuatan di dalam Islam mestilah berpaksikan kepada agama sementara budaya bergerak selari dengan kehendak agama.

Di sinilah wujudnya perbezaan jelas di antara kesenian Islam dengan bukan Islam. Seni di dalam Islam adalah kerana Allah manakala seni bukan Islam mementingkan estetika semata-mata tanpa mempunyai ikatan kukuh dengan keagamaan. Islam menuntut umatnya menjalankan aktiviti kesenian berpandukan akhlak Islam.

1.      Pandangan tokoh terhadap seni (Laura Chapman/Ghazalba/Ghazali)
Sidi Ghazali
-     seni bersandarkan kepada Allah untuk Allah.
-     seni menuju kepada "Al-Falah", bermaksud kerelaan dan menghindari daripada perkara-perkara yang dilarang oleh Allah.
-     seni merupakan pemangkin untuk ketaqwaan. Melalui karya seni, sifat tawaduk akan lebih tertampil dan lebih beriman kepada Allah.
Sidi Ghazalba
-     seni tidak akses (melampaui batas-batas kesusilaan)
-     seni itu bertunjangkan daripada Allah kepada Allah.
-     keindahan seni yang dihasilkan oleh seni seniman bertunjangkan "mardatilah" ,
-     seni memantapkan keperibadian muslim dan menjadikan lebih beriman.
Laura Chapman
-     seni itu untuk masyarakat yang berasaskan kehendak dan perubahan dalam keperluan ahli masyarakat.
-     seni sangat bermakna jika menjadikan unsur kreativiti dititikberatkan dan menitikberatkan imaginasi yang direalitikan.
REKA BENTUK
       REKA- membuat sesuatu ciptaan ,baru(ilham, kaji selidik, lama(inovasi)
       BENTUK-menggunakan sains dan math, kejuruteraan,ekonomi

REKA BENTUK INDUSTRI
reka bentuk industri merujuk kepada produk yang direka untuk keperluan tertentu.reka bentuk ini bertujuan menjadikan kehidupan manusia lebih selesa, mudah dan terancang.
3 bidang utama:
a) reka bentuk produk-merangkumi barangan kelengkapan rumah seperti baranagan elektrik, bekas minuman dan perhiasan rumah
b) reka bentuk kenderaan (pengangkutan)-merangkumi pengangkutan seperti basikal, kereta, bas, kapal terbang
c) reka bentuk perabot- merangkumi reka bentuk kerusi, meja kabinet.

Cara membuat produk :
1- bentuk mengikut fungsi
-penekanan kepada fungsi tanpa melihat dari sudut estetika, ergonomik dan kesesuaian reka bentuk
-fungsi produk akan ditentukan dahulu oleh jurutera dan kerja mereka bentuk ditentukan oleh jurutera industri
2-Fungsi mengikut bentuk
-penekanan lebih kepada bentuk luaran tanpa mengira fungsi yang akan dimasukkan dalam reka bentuk.
-Jurutera akan mereka bentuk luaran terlebih dahulu sebelum menyerahkannya kepada jurutera untuk memasukkan fungsi produk tersebut
3-reka bentuk kerjasama
-jurureka dan jurutera akan diletakkan di bawah satu pasukan reka bentuk untuk menghasilkan sesuatu produk
-bentuk luaran dan fungsi dapat dihasilkan melalui perbincangan dan cara ini dapat menjimatkan kos dan masa.

Kraf tradisional (proses membuat Wau/

KRAFTANGAN
Kraftangan ertinya apa-apa keluaran artistik yang mempunyai dayatarikan kebudayaan atau tradisional dan adalah hasil dari sesuatuproses yang bergantung semata-mata atau sebahagiannya kepadakemahiran tangan dan termasuklah apa-apa barang, walaubagaimanapun dihasilkan, yang mempunyai rekabentuk batik pada atau di mana-mana bahagiannya.Kraf adalah barangan yang dihasil dengan menggunakankemahiran tangan, dikeluarkan dengan atau tanpa menggunakanalat atau peralatan mudah yang dijalankan secara sendiri atau tidaklangsung oleh pengusaha-pengusaha kraf Maksud tradisional ialah menurut atau diturunkan darigenerasi kegenerasi
Kraf adalah barangan yang dihasil dengan menggunakan kemahiran tangan, dikeluarkan dengan atau tanpa menggunakan alat atau peralatan mudah yang dijalankan secara sendiri atau tidak langsung oleh pengusaha-pengusaha kraf".
Keluaran Kraftangan" ertinya apa-apa keluaran artistik yang mempunyai daya tarikan kebudayaan atau tradisional dan adalah hasil dari sesuatu proses

PROSES MEMBUAT BATIK

a. Batik tulis / lukis

Basuh kain putih -> regangkan pada pemidang kain -> buat lorekan corak dengan pensel -> panaskan campuran lilin,damar dan minyak kelapa -> cedok lilin dengan canting -> lukis ikut lakaran pensel -> warnakan -> keringkan -> sapu sodium silikat (untuk mematikan warna) -> biarkan 8 hingga 12 jam -> rebus kain dengan air panas campuran soda ash -> rendam dan basuh dengan air biasa keringkan
b. Batik terap / blok
Lukis lakaran motif -> buat blok ikut lakaran motif dengan kepingan logam -> basuh kain untuk hilangkan kanji -> bentangkan kain di atas meja pengecap -> panaskan lilin dalam kuali leper -> celup blok ke dalam lilin -> celupkan kain yang siap dicop ke dalam warna Naphtol -> rebus kain dalam campuran soda ash -> basuh dan jemur kain

c. Batik pelangi
Ikat kain dengan ikatan yang sesuai -> bancuh air dengan pewarna -> celup beberapa kali ke dalam pewarna -> cuci kain dan keringkan (untuk mendapat kesan beraneka warna, kain perlu diikat dan dicelup beberapa kali)
PROSES MEMBUAT ANYAMAN
Ambil daun di waktu pagi / petang -> Potong bahagian pangkal -> Susun 3 – 5 helai -> Buang empulur -> Melayur daun di atas bara api -> Mengjangka daun -> Melurut daun -> Ikat menjadi tongkol -> Rendam dalam air biasa 2 hari 2 malam untuk melunturkan warna hijau daun ( air perlu ditukar 2 kali sehari ) -> Jemur hingga kering -> Proses mewarna -> Jemur semula -> Melurut daun sekali lagi -> Proses anyaman boleh dilakukan.
TEKNIK DAN PROSES ANYAMAN
i. Lagang – ialah tulang sesuatu ciptaan anyaman
ii. Pepeh / Lepih – anyaman mati pada tepi tikar di akhir proses anyaman
iii. Sisip – untuk mengelakkan anyaman terburai, alat penyisip buluh digunakan
iv. Kerat – pisau tajam digunakan untuk mengerat lebihan / baki anyaman

2.      Kepentingan PSV dalam multimedia
ESEI

·       Nama Pelukis                 : Syed Ahmad Jamal.
·       Tajuk Karya                    : “umpan atau The Bait”.
·       Tahun Dihasilkan           : 1959.
·       Media                             : Cat Minyak.                           
·       Teknik                            : Sapuan berus tegas,
§  ruang latar tidak mengandungi cat,
§  Bentuk-bentuk organik berpusat dan
§  berlingkar gelisar  menimbulkan pergerakan.
·       Gaya                              : Catan non-figuratif, antiformal, dinamik, bertenaga,
§  dan berteknik bebas.
·       Aliran                             : Abstrak – watak-watak dan peristiwa-peristiwa
§  digunakan  sebagai lambang.
·       Tema                             : Ketegangan seekor burung pemangsa dan pemusnahnya.
Apresiasi Seni
Karya Syed Ahmad Jamal -“The Bait” (1959)
            Apresiasi pertama yang dapat saya buat terhadap karya Syed Ahmad Jamal iaitu The Bait (Umpan) dari aspek deskripsi iaitu pengamatan hasil karya beliau dengan sifat-sifat tampak . Berdasarkan lukisan “umpan” permainan garisan adalah penting untuk membentuk objek yang ingin disampaikan. Garisan yang dimainkan dengan warna mengikut komposisi tertentu dapat menimbulkan objek yang sebenar. Karya inin banyak menggunakan garisan melengkung.
                      Selain itu, permainan warna yang harmoni dan pelbagai juga menjadikan karya ini kelihatan menarik dan mudah difahami. Syed Ahmad Jamal menggunakan juga warna-warna panas. Warna-warna panas terdiri daripada merah, ungu, kuning ke hijau yang terdapat dalam karya tersebut bagi menimbulkan cahaya yang tinggi, suasana lebih bertenaga, garang, dan dekat. Sekiranya dilihat dari karya tersebut, pengkarya menggunakan warna gelap di belakang objek dan warna cerah di bahagian hadapan. Situasi ini bagi menimbulkan pencahayaan.
                      Karya “umpan” juga memperlihatkan unsur ruang iaitu susunan objek-objek yang menimbulkan perbezaan jarak dan kedudukan pada suatu gabungan. Perbezaan saiz objek juga dapat dilihat bagi menimbulkan ruang tinggi dan rendah.
                   Disamping itu, dari segi bentuk, karya “umpan” diapresiasikan bentuk seekor burung yang berada dalam ketakutan melalui penggunaan unsur seperti warna, garisan dan ruang. Walaupun tidak bebrapa jelas namun, bentuk seekor burung masih dapat ditimbulkan.
                 Karya “umpan” Syed Ahmad Jamal juga menimbulkan sifat-sifat tampak dalam prinsip rekaan seperti imbangan. Berdasarkan karya lukisan diatas unsur imbangan tidak simetri dapat dilihat. Hal ini kerana, objek sebelah kiri lebih besar dari objek kanan. Kesan visual yang timbul ialah kesan lebih bebas dan spontan. Keadaan lebih pelbagai untuk menarik dan tidak membosankan pemerhati.
           Selain itu, penghasilan karya “umpan” mengutamakan prinsip irama dan pergerakan. Iaitu penyapuan warna secara garisan melengkung dan halus. Pergerakan dalam penyapuan warna dapat menggambarkan perasaan dan aksi dalam karya di atas. Apabila kita memerhati irama visual di atas, kita dapat mengalami pergerakannya dan perasaan yang cuba pengkarya timbulkan.
           Tambahan lagi, karya Syed Ahmad Jamal “umpan” menimbulkan penegasan iaitu objek kanan kelihatan lebih besar dan tumpuan utama pada objek tersebut. Oleh itu, tumpuan pemerhati apabila melihat karya ini lebih kepada objek yang besar kerana wujudnya penegasan pada karya tersebut.
           Prinsip kepelbagaian dalam karya tersebut juga dapat dilihat melalui penggunaan pelbagai jenis warna panas dan sejuk, yang diletakkan mengikut komposisi yang betul.  Berdasarkan karya diatas warna lebih gelap diletakkan di bahagian belakang dan warna terang di hadapan. Objek besar banyak menggunakan warna yang gelap dan panas untuk menunujukkan suasana bertenaga dan garang. Manakala, objek yang kecil berdasarkan karya tersebut banyak menggunakan warna sejuk, menunjukkan kuasanya sederhana dan lembut.
          Prinsip kesatuan juga dapat dikesan apabila gabungan daripada unsur-unsur seni dan prinsip rekaan untuk mewujudkan objek yang cuba disampaikan. Walaupun karya Syed Ahmad Jamal ini aliran abstrak tetapi masih dapat diterjemahkan kerana permainan warna dan bentuk menimbulkan mesej yang disampaikan.
          Apresiasi seni melalui aspek analisis iaitu penggabungan unsur seni dan prinsip rekaan menjadikan karya “umpan” lebih sempurna. Melalui pemerhatian karya di atas kita dapat lihat kualiti ekspresif karya adalah stabil.Hal ini bermaksud pengkarya berada dalam mood yang tenang dan baik. Kita dapat melihat daripa teknik penyapuan berus yang teratur dan kemas serta permainan warna yang betul dan jelas menunujukkan pengkarya lebih teliti dan sentiasa prihatin dalam menggunakan warna. Sekira dilihat suasana karya kelihatan lebih ganas kerana penggunaan warna panas dan sejuk digabungkan menunjukkan suasana ketegangan. Karya Syed Ahmad Jamal “umpan” sudah menunjukkan aliran abstrak kerana objek tidak dapat ditafsir secara cepat memerlukan pemerhatian yang lama.
           Apresiasi dari aspek interpretasi pula memberikan gambaran terhadap makna yang tersirat dalam karya ini. Berdasarkan pemerhatian saya, penggunaan gabungan warna dapat menimbulkan emosi dan tenaga dua elemen itu untuk dipertahankan serta dapat dirasai secara langsung. Dalam lukisan seperti The Bait Syed Ahmad Jamal ini lebih mengutamakan lekukan bentuk. Bentuk-bentuk mula dilekukkannya bagi menggambarkan aksi atau suasana yang lebih bertenaga. Menurut Syed Ahmad Jamal dalam karya The Bait, lekukan itu berjaya dilukiskan secara kreatif dan kritis untuk memperlihatkan adegan ketegangan antara pemangsa dengan pemusnahnya.
          Sehubungan dengan itu, Syed Ahmad Jamal menghasilakan karya ini dengan intensif sekali sehingga aksi burung hadir secara separuh lut sinar. Hal lni merupakan perkembangan yang amat menonjol kerana bentuk dan latar telah hilang rupa realistik seekor burung. 
·       Nama Pelukis                 : Syed Ahmad Jamal.
·       Tajuk Karya                    : Gunung Ledang/ Tanjung Kupang
·       Tahun Dihasilkan           : 1978.
·       Media                             : Cat Minyak pada kanvas.                     
·       Aliran                             : Abstrak ekspressionisme
Apresiasi Seni:
Melalui karya Syed Ahmad Jamal yang bertajuk “Gunung Ledang” pada tahun 1978 beliau ingin menunjukkan seni rupa itu amat pentingkan imbangan. Sebagai contoh, rupa bentuk penuh bercorak akan diimbangi dengan suatu rupa bentuk yang tiada bercorak. Syed Ahmad Jamal seorang pelukis yang mementingkan kesesuaian dalam pemilihan warna berdasarkan sifat semula jadi bahan yang digunakan untuk menghasilkan sesuatu karya. Dalam seni rupa melayu yang menyaksikan ketidakhadiran figura tetapi digantikan oleh corak-corak tumbuhan dan motif geometri seperti karya “gunung ledang”. Syed Ahmad Jamal merupakan pelapor aliran ekspressionisme. Beliau menggemari aliran ini kerana aliran ini memberikan kelangsungan dalam berkarya dan membenarkan pemikiran diterjemahkan secara langsung menjadi bahan seni. Dalam karya “gunung ledang” ini, beliau menggunakan media cat minyak pada kanvas. Catan ini bersatu dari aspek warna, ruang, dan bentuk yang dihasilkan oleh Syed Ahmad Jamal.
           Apresiasi seni yang pertama dapat kita lihat melalui karya Gunung Ledang ialah dari aspek deskripsi. Karya ini menggambarkan sifat-sifat tampak produk seni seperti ruang. Unsur Seni ruang digunakan untuk memperlihatkan objek yang berada pada bahagian belakang dan hadapan. Dalam karya ini, gambaran gunung dihasilkan pada belakang catan dengan menggunakan garisan nipis dan samar. Manakala ruang hadapan catan yang lebih dekat ialah bentuk tiga segi yang jelas dan terang dari segi penggunaan warna. Selain itu,grid perspektif turut diaplikasi dalam hasil karya ini bagi menimbulkan ruang. Berdasarkan karya “Gunung Ledang” perspektif digunakan pada segi tiga tujuh peringkat iaitu perspektif satu titik lenyap memberikan kesan ruang yang dalam.
           Unsur garisan juga dapat kita lihat. Namun penggunaan unsur garisan tidak pelbagai. Berdasarkan karya di atas unsur garisan yang terdapat ialah garisan beralun dan nipis pada gunung, garisan melintang pula dilihat pada segi tiga yang mempunyai tujuh tahap, garisan lurus pada kawasan hijau yang melambangkan tumbuhan hijau.. Selain itu,unsur rupa banyak dijumpai dalam karya ini. Aliran abstrak ekspressionisma merupakan aliran yang menggunakan rupa dan bentuk geometri. Rupa tidak begitu jelas untuk memperlihatkan sesuatu objek. Berdasarkan karya ini, rupa geometri seperti segi tiga, yang disusun secara tidak terancang dan juga secara berperingkat. Penghasilan bentuk pula adalah lebih kepada rupa geometri.
           Melalui karya ini unsur warna juga amat penting. Berdasarkan karya Syrd Ahmad Jamal “Gunung ledang” gubahan warna yang digunakan lebih kepada warna penggenap. Warna biru dan hijau yang segar dan bertenaga itu dapat menimbulkan kesan pergerakan yang amat sesuai digunakan. Selain itu, kombinasi warna penggenap dan warna berkontra dapat melembutkan kehebatan sesuatu karya. Jika dilihat pada karya Syed Ahmad Jamal terdapat warna-warna seperti warna merah, hijau+biru dan putih menjadikan karya tersebut kelihatan bertenaga.  Beliau juga memilih warna sejuk yang terdiri daripada warna hijau dan biru yang menimbulkan suasana kesegaran, kedamaian, dan perasaan yang tenang. Perspektif warna juga ditekankan dalam karya ini iaitu objek yang jauh lebih lembut dan pudar manakala objek dekat kelihatan lebih jelas dan gelap. Berdasarkan karya di atas warna gelap digunakan pada segi tiga tujuh peringkat dan warna pudar pula dapat dilihat pada gunung.
            Prinsip rekaan yang terdapat pada karya ini ialah elemen penegasan yang dapat dilihat pada bentuk segi tiga yang terbesar yang mempunyai tujuh peringkat. Beliau menjadikan segi tiga tujuh peringkat sebagai penegasan untuk menimbulkan fokus atau tumpuan terhadap objek tersebut. Disamping itu, unsur imbangan simetri dapat kita lihat pada karya di atas iaitu imbangan melalui segi tiga tujuh peringkat berada di tengah-tengah lukisan.
           Seterusnya berdasarkan karya Syed Ahmad Jamal “gunung Ledang” banyak interpretasi yang cuba ditunjukkan oleh beliau. Interpretasi merupakan carian makna-makna yang dikemukakan oelh pereka seni seperti subjek, simbol, unsur-unsur seni, prinsip rekaan dan struktur rekaan. Bagi beliau, Gunung Ledang adalah sesuatu yang melambangkan tenaga dan kemakmuran. Beliau menggunakan segi tiga yang terbesar yang mempunyai tujuh peringkat melambangkan kepercayaan yang mempercayai bahawa Gunung Ledang terdapat tujuh tangga yang harus dilalui untuk sampai di syurga. Warna hijau di bahagian bawah mewakili bumi manakala biru di atasnya adalah langit. Warna garisan kekuningan di bahagian bawah melambangkan emas yang diminta oleh Puteri Gunung Ledang daripada Sultan Mahmud sebagai hantaran. Warna biru yang lebih lembut di bahagian atas menunjukkan kesyurgaan alam fana dan bentuk hijau seperti bendera adalah tempat bersemadi roh-roh mangsa kemalangan tersebut. Kesyurgaan itu juga menyebabkan bintang-bintang bertukar menjadi bentuk-bentuk segi tiga.
            Selain itu, bentuk-bentuk yang terdapat dalam hasil karya tersebut tidak konsisten, di atas gunung itu terdapat cebisan atau sebuah kapal terbang yang berkecai di Tanjung Kupang setelah melintasi Gunung Ledang. Perkara yang menarik dalam Gunung Ledang ialah perkembangan pemikiran dalam catan tersebut yang bermula dari bawah ke atas berkaitan dengan kenaikan roh dari dunia ini. Catan ini semakin jelas apabila warna biru dan hijau mendominasi catan, satu pilihan warna yang paling tepat untuk menunjukkan unsur duniawi dan syurga. Warna putih dan merah di bahagian tengah adalah serpihan dan darah akibat kemalangan tersebut. Warna yang menjadi kegemaran beliau dalam berkarya mulai jelas pada tahun-tahun ini. Warna hijau dan biru amat disukainya kerana sifat hijau yang melambangkan bumi atau realiti manakala biru bererti langit atau fantasi. Penerokaan atau campur tangan beliau dalam masalah masyarakat menunjukkan Syed Ahmad Jamal mula cuba mengungkapkan isu sosial dalam catannya.
            Karya tersebut merupakan satu olahan yang menggabungkan mitos gunung terebut dengan tragedi udara itu. Gunung Ledang dan dongengnya dilihat sebagai suatu entiti yang akan terus hidup manakala manusia tetap akan menyahut panggilan ilahi. Gunung Ledang, seperti yang telah dinyatakan, mempertemukan dongeng gunung dengan tragedi udara tersebut. Kemistikan amat diutamakan dalam menginterpretasi catan itu. Dalam kerjayanya sebagai seorang pelukis, catan Gunung Ledang menandakan kemuncak Syed Ahmad Jamal. Pada tahap ini lukisannya amat bertenaga melambangkan keunggulan kaedah dan pemikiran yang didokongnya selama ini. Selain itu, beliau berharap agar karya lukisan ini menjadi satu bahan perantaraan antara pemerhati dengan pelukis agar pemerhati dapat bersua dengan perasaan pelukis melalui karya mereka.
Senaraikan tiga kepentingan Pendidikan Seni Visual dari aspek pertimbangan dan kesedaran murid.
Pertimbangan dalam diri individu, masyarakat dan persekitaran.Terbahagi kepada
Pengalaman langsung- Melalui proses membuat atau proses penghasilan produk seni. Melalui penglibatan deria. Antara yang terlibat ialah pelukis, pengarca, pandai tukang dan sebagainya
Pengalaman intelektual- Melalui kajian, penerokaan, eksperimen dan dapatan dari pelbagai sumber dan maklumat dalam proses penghasilan produk seni.  Melalui penguasaan maklumat daripada pelbagai sumber yang mendalami tentang konsep, falsafah dan nilai. Kebanyakan yang terlibat ialah para pengkritik, penggiat seni pengkaji dan individu yang sentiasa mengambil tahu tentang perkembangan bidang yang berkaitan dengan seni
            Daripada pengalaman langsung dan pengalaman intelektual ini pelajar dan pengkarya dapat memperoleh kesedaran tentang perlunya seni yang dikatakan sebagai `Seni Merentas Kehidupan’

CATAN INDIA
       Motif utama yang digambarkan ialah mengenai kehidupan manusia seperti sebuah cerita yang menggambarkan tentang percintaan dan pemburuan, serta kombinasi antara imej manusia dengan tumbuhan.
       Terdapat ciri-ciri seni Byzantine dan seni Islam dalam senu lukis India pada abad ke-16, berikutan kedatangan Islam dan pengaruh seni Barat.
       Terdapat persamaan ciri seni lukis India dengan ciri-ciri seni lukis Persia yang menggabungkan imej manusia dan corak-corak.
CATAN JEPUN
       Gaya lukisan Jepun sangat dipengaruhi oleh gaya lukisan daripada China.
       Terpengaruh dengan gaya lukisan dari Barat iaitu menggunakan teknik yang jelas (bold).
       ‡Lebih mengutamakan ruang.
       ‡Garisan terkawal tapi bermakna.
       Memperincikan alam semulajadi seperti
       haiwan & tumbuh-tumbuhan.
       ‡Menggunakan teknik kespontanan berus.
CATAN CINA
       Motif yang digunakan agak terbatas jika dibandingkan dengan catan Barat.
       Kebanyakan catan mengambarkan keindahan panorama alam semula jadi.
       Catan yang dihasilkan mempunyai falsafah dan sajak yang menyampaikan perasaan hati pengkarya.
       Tidak meniru alam secara realistik tetapi tertumpu kepada ekspresi yang membawa pengertian terhadap keseluruhan catan.
       Seorang artis harus dapat berinteraksi dengan alam secara harmoni dan terjemah falsafahnya melalui catan.
       Konsep Yin dan Yang menjadi teras (keseimbangan kekuatan dan kelemahan).
       Yin = gunung, kuda hitam, aam jantan.
       Yang = kabus, air, awan, bunga, lembah
       Huraikan dua aspek nilai dalam landskap catan cina yang mempengaruhi budaya mereka.

Ciri2 utama dalam karya catan Cina)Menganalisis dan menghurai kesenian pelbagai budaya dalam aspek-aspek bidang, konsep, nilai dan karya terkenal.(Islam,Cina,India,Malaysia,Jepun)
5) Menerangkan konsep, bahan dan menganalisis kepentingan reka bentuk dan kraf.:
(Islam/oriental/barat/Malaysia)

4. Pengenalan kesenian pelbagai budaya( pelbagai bidang,konsep dan nilai, contoh karya terkenal) dan kepentingan PSV dalam era teknologi.
Esei
1. Pandangan /sumbangan tokoh / pendidik seni seni visual
2. Pengertian kraf
3. Pengenalan kesenian pelbagai budaya ( Islam alam Melayu, barat, oriental)
Contoh soalan

-      seni visual barat mempunyai pelbagai aliran yang bermula dari seni klasik sehinggalah seni kontemporari telah membawa perubahan dalam seni lukis negara.
Pada pendapat anda, sejauh mana kenyataan di atas benar dalam konteks seni lukis negara bermulab era 1930 sehingga kini.
1.      Karya Van Gogh “Starry Night”.
(a)    Senaraikan tiga teknik yang digunakan dalam karya tersebut.
(b)    Berdasarkan karya di atas, huraikan dari segi hal benda, tema dan mesej, dan penilaian.
2.      [GAMBAR]

1.       [GAMBAR DZULKIFLI BUYONG: “Membakar Semut”]
(a)    Jelaskan karya, style dan mesej yang ingin disampaikan dalam karya tersebut.

[GAMBAR IBRAHIM HUSSEIN: “Ayahku dan Angkasawan”]
(b)    Nyatakan empat unsur seni yang dinyatakan di atas.
(c)     Nyatakan hal benda dan aliran yang dinyatakan.

1.       
2.      Kraf tradisional (ukiran/batik/anyaman) bagaimana fungsi kraf tersebut mempengaruhi kraf di Malaysia.

3.      Kepentingan PSV dalam KBSR


Terbaru Lebih lama