Kanak-kanak secara semula
jadi menyukai seni. Malangnya,
apabila sekolah mengurangkan belanjawan, seni biasanya
adalah mata pelajaran yang pertama untuk
dirombak. Ia seolah-olah bahawa sekolah-sekolah tidak menghargai kepentingan
seni dalam membina otak kanak-kanak.
Secara fizikalnya, otak manusia terdiri daripada 2 bahagian, hemisfera kiri dan kanan. Otak kiri digunakan dalam
proses pemikiran logik
dan analisis iaitu apa yang
dilatih dalam kerja-kerja sekolah yang terdiri
daripada matematik, membaca
dan sains. Otak kanan digunakan dalam persepsi, intuisi emosi, dan
kreativiti. Ia adalah otak kanan yang digunakan
terutamanya apabila seseorang itu terlibat dalam usaha kreatif
seperti menghasilkan karya atau bahan
seni. Namun, telah menjadi pemikiran tipikal sesetengah sekolah
untuk mengabaikan pendidikan seni visual.
Ia
menunjukkan bahawa apabila anak-anak berbakat menyelesaikan masalah, terdapat
peningkatan aktiviti elektrik di kedua-dua hemisfera. Dengan merangsang dan menjalankan
hemisfera kanan otak, seni mengukuhkan hubungan di antara hemisfera.
Kanak-kanak perlu didedahkan kepada seni kemahiran kognitif supaya mereka
matang serta otak kanan mereka akan dibangunkan dan kedua-dua hemisfera bekerja
seiring, sekali gus mencapai sepenuhnya potensi minda.
Pendidikan
seni visual merupakan suatu program pendidikan yang bersistem dan mempunyai
matlamat serta hala tuju yang jelas. Terdapat banyak pendapat dan pandangan
yang diutarakan mengenainya oleh para pemikir seni. Setiap tokoh-tokoh tersebut
mengutarakan pandangan mengikut pendekatan masing-masing.
Pendidikan Seni Visual bertujuan memberi peluang kepada murid
memupuk minat, memperkembang keperibadian, memberi kesedaran dan kepekaan
terhadap nilai-nilai kesenian dan alam sekitar serta kaitannya dengan mata
pelajaran lain. Murid di sekolah rendah pada keseluruhannya adalah kreatif,
ekspresif dan aktif. Pendidikan Seni Visual memainkan peranan memperkembang
sifat ini melalui persepsi visual, imaginasi dan daya pemikiran. Kegiatan
pemikiran, penerokaan dan reka bentuk dalam pelbagai jenis seni visual akan
membolehkan mereka menyatakan idea dan ekspresi diri. Pengalaman ini penting
kerana ia membantu murid membina keyakinan diri, membuat penilaian dan
mengenali cita rasanya sendiri.
Pendidikan
Seni Visual sekolah rendah menyarankan strategi pembelajaran yang bersepadu
dalam mata pelajaran ini dan antara mata pelajaran lain. Pengajaran dan
pembelajaran akan lebih berkesan dengan aktiviti kemahiran berfikir secara
kritis dan kreatif (KBKK). Murid digalakkan menyimpan rekod pengalaman
pembelajaran dan hasil kerja sendiri. Amalan ini akan melatih murid membuat
analisis, sintesis dan refleksi terhadap pembelajarannya untuk faedah sendiri.
Pendidikan seni visual sekolah rendah Setiap murid mempunyai pelbagai
kecerdasan seperti ruang visual, kinestetik, interpersonel dan intrapersonel.
Sifat ini amat penting untuk membantu murid berkarya, berkomunikasi dan
mengukuh koordinasi pancaindera secara seimbang. Proses ini menjadikan pembelajaran
lebih berkesan dan bermakna.
Pendidikan
seni visual mampu melahirkan insan yang harmonis, kritis, kreatif dan produktif
menerusi pemupukan asas seni visual. Kandungan kurikulum berupaya membantu
murid meningkatkan rasa kesyukuran terhadap Tuhan, menghargai keindahan alam
persekitaran, keindahan seni dan warisan bangsa serta dapat menyumbang ke arah
pembangunan diri, keluarga, masyarakat dan negara, selaras dengan hasrat
Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Pengalaman
seni ini adalah untuk memperkembang dan menyelaraskan persepsi dan konsepsi
visual murid sebagai asas bagi menggalakkan pemikiran kritis dan kreatif.
Pengalaman ini juga selaras dengan perkembangan peringkat kesediaan dan
penerimaan murid dari segi sosioemosi, psikomotor dan mental yang merangkumi
perasaan, koordinasi, manipulasi dan persepsi visual.
Dengan
mempelajari Pendidikan Seni Visual di sekolah rendah, murid akan dapat
menguasai beberapa pengetahuan dan kemahiran. Antara pengetahuan yang dapat
dimiliki murid ialah pengetahuan mengenai bahan, alat dan teknik yang digunakan
dalam sebarang kegiatan seni. Murid juga akan mendapat pengetahuan mengenai
sumber motif dalam persekitaran, kraf tradisional, unsur seni dan prinsip
rekaan dalam pendidikan seni visual, proses pembuatan hasil seni, menyimpan
maklumat atau dokumentasi, mengintegrasikan maklumat dan aplikasi komputer
dalam kerja seni visual. Sementara kemahiran yang akan diperolehi murid pula
ialah kemahiran memanipulasi bahan, alat dan teknik, mengaplikasi disiplin seni
visual, berfikir secara kritis dan kreatif, berkomunikasi secara berkesan,
membuat pilihan, membuat interpretasi, menggunakan teknologi bahan dan
perkakasan.
Organisasi
kurikulum merangkumi empat aspek utama
yang dipentingkan iaitu:
a. pemerhatian secara aktif
b. interaksi yang kritis dan kreatif dengan alat dan bahan
c. apresiasi seni visual secara mudah
d. menghargai nilai baik dalam semua aspek kehidupan
b. interaksi yang kritis dan kreatif dengan alat dan bahan
c. apresiasi seni visual secara mudah
d. menghargai nilai baik dalam semua aspek kehidupan
Pemerhatian secara aktif yang merangkumi
kesedaran pemerhatian keseluruhan, berfokus dan terperinci dapat menajamkan persepsi
murid. Selain memperkembangkan deria penglihatan ia juga melibatkan pancaindera
lain melalui kajian perbandingan. Kajian seperti ini membantu perkembangan
emosi dan imaginasi. Pemahaman tentang asas seni visual juga turut
diperkembangkan melalui kegiatan pemerhatian ini. Murid akan dilatih membuat
pemerhatian terhadap objek alam dan objek buatan manusia. Ini adalah untuk
membolehkan murid merasai secara konkrit bagi mendapatkan imej mental.
Kegiatan-kegiatan ini akan membantu terus menyelaraskan idea, imaginasi dan
alam fantasinya ke arah perkembangan kreatif dan pemikiran abstrak.
Interaksi yang kritis dan kreatif dengan alat dan bahan. Peringkat
ini menggalakkan murid membuat penerokaan dan percubaan dalam mempelbagaikan
kegiatan kreatif dengan menggunakan alat dan bahan. Proses ini akan
memperkembangkan aspek psikomotor dan kemahiran asas seni visual berhubung
dengan manipulasi alat dan bahan serta teknik-teknik mudah. Semasa berinteraksi
dengan alat dan bahan, murid membuat interpretasi dan menyelaras konsepsi
visualnya dengan objek yang dilihat. Proses pembelajaran ini amat penting
kerana ia memberi peluang kepada murid belajar secara tidak langsung. Murid
juga dapat mengenali perubahan yang mereka boleh lakukan dalam penghasilan seni
di masa akan datang.
Apresiasi
seni visual secara mudah. Apresiasi seni visual memberi pengalaman
kepada murid mengenali aspek pengetahuan seni visual dan kegunaannya dalam
pelbagai kegiatan kehidupan dari segi keindahan dan fungsi. Murid terlibat
dalam kajian perbandingan dan menyatakan apa yang dilihat dari aspek seni
melalui hasil kerja. Pernyataan tentang hasil kerja pula boleh dibuat dalam
pendidikan seni visual sekolah rendah.
Menghargai nilai baik dalam semua aspek kehidupan. Selain
diberi pengalaman membuat apresiasi seni visual secara mudah, murid juga
dipupuk nilai menyayangi dan menghargai segala aspek yang wujud dalam
persekitaran dan kehidupan mereka. Ini termasuklah memelihara dan memulihara
alam sekitar, nilai patriotisme, nilai kebersihan dan kepekaan. Dengan ini
murid akan dapat membuat pertimbangan yang sewajarnya bila berdepan dengan
semua keadaan.
Selain
itu, kepentingan Pendidikan Seni Visual juga boleh boleh dibahagikan kepada
lima aspek, iaitu, aspek kognitif, fizikal, kreativiti, persepsi, serta sosial
dan emosi. Dari segi aspek kognitif, penganjuran aktiviti seni visual yang
tersusun dan terancang dapat melahirkan kanak-kanak yang mempunyai keupayaan
menyelesaikan masalah serta mampu membuat penilaian dan bijak membuat
keputusan.
Dari
segi aspek fizikal, penggunaan alat dan bahan memberikan satu bentuk latihan
berkesan kepada otot tangan (psychomotor) dan koordinasi tangan serta mata. Jika
dilihat daripada aspek kreativiti, latihan dan projek yang bersifat terbuka
dapat membantu murid untuk mengembangkan aspek kreativiti mereka. Aktiviti dan
projek di dalam pendidikan seni visual mengutamakan proses, berbanding dengan hasilan
akhir. Manakala,
dari segi aspek persepsi, murid boleh mempertingkatkan dan menajamkan
penggunaan pancaindera dan deria melalui proses penghasilan dan hasilan seni,
produk dan objek yang terdapat di sekeliling mereka.
Dari
segi aspek sosial dan emosi, murid boleh berinteraksi dan meningkatkan
keupayaan bersosial selain meningkatkan keyakinan diri. Mata pelajaran
pendidikan seni juga menganjurkan semangat bekerjasama di dalam aktiviti
berkumpulan yang dibentuk.
Tambahan
pula, seni lukis merupakan bentuk komunikasi awal kanak-kanak sebelum mereka
berupaya untuk bertutur. Ianya dijadikan alat perhubungan yang berkesan untuk
berinteraksi. Melukis juga merupakan aktiviti yang mampu memberikan kepuasan
kepada kanak-kanak. Melalui lukisan, kanak-kanak dapat meluahkan perasaan dan
emosi selain dapat membina kekuatan otot. Aktiviti sebegini juga dapat membantu
menajamkan daya intuisi kanak-kanak.
Pendidikan seni visual dapat memberikan
kepuasan kepada kanak-kanak dalam meluahkan apa yang dilihat lalu dipindahkan
semula dalam bentuk dan rupa imej yang unik mengikut tahap pemahaman mereka.
Melalui aktiviti melukis, kanak-kanak dapat meningkatkan daya sensitiviti
pancaindera.
Pancaindera
yang ada pada manusia seperti rasa, sentuhan, bau, penglihatan, pendengaran
adalah fitrah yang Tuhan berikan kepada manusia. Pancainderan ini perlu
disuburkan melalui sentuhan yang murni. Pengalaman seni memerlukan kepekaan
terhadap pengamatan semasa penciptaan sesebuah karya seni, sebagai contoh
semasa melukis, pelajar perlu memberi perhatian dan pengamatan kepada objek
yang difokuskan, maka berlakulah pengamatan secara teliti.
Moholy Nagey
menyatakan, satu cara untuk ilistrasi emosi adalah dengan menggunakan seni
untuk merangsang dan menyatakan emosi itu. Sebenarnya melalui aktiviti-aktiviti
seni kesan emosi terhadap diri pelajar ialah mereka akan merasakan kepuasan,
lega, lapang perasaan, stabil emosi, dan ketengaan dari tekanan perasaan. Ini
terbukti dengan membuat aktiviti melukis, kraf atau apa-apa kegiatan seni akan
menimbulkan kesan kelegaan dengan meluahkan perasaan dalam hasil karya yang
dibuat itu.
Pengajaran
yang dilaksanakan dengan menggabungjalinkan pelbagai unsur seni dan berbeza
dari kaedah pengajaran tradisional yang hanya menggunakan kapur dan papan tulis
sebagai media dalam penyampaian maklumat dapat menjadikan murid berasa lebih
seronok. Selain itu, murid akan berasa lebih selesa dan lebih mudah untuk
memahami sesuatu tajuk yang diajar.
Secara
semula jadi, kebanyakan aktiviti seni tidak dapat mengelakkan murid-murid
daripada terlibat dalam kegiatan yang melibatkan kerjasama. Aktiviti
berkelompok menuntut setiap individu bergerak dan berinteraksi secara
bekerjasama untuk mencapai kejayaan bersama.
Pendidikan
seni visual juga mampu memenuhi keperluan sosial yang asas. Murid-murid mahukan
dirinya diterima sebagai anggota sebuah kelompok dan pada masa yang sama
memerlukan kasih sayang. Dalam kegiatan seni, keperluan untuk belaian
sekurang-kurangnya dipenuhi melalui pujian dan galakan yang diberi sebaik
sahaja menghasilkan karya seni. Maka, terbentuklah satu situasi ideal yang
dapat memenuhi kedua-dua matlamat sosial iaitu kemilikan dan keinginan diterima
sebagai anggota kumpulan. Kanak-kanak juga akan merasakan bahawa guru dan
rakan-rakan prihatin terhadap dirinya dan menghargai bakat yang dimiliki.
Mata
pelajaran ini juga amat penting untuk luahan perasaan dan aras keyakinan yang
tinggi. Kanak-kanak yang mempunyai keyakinan diri yang tinggi dapat melakukan
aktiviti tanpa rasa segan atau bimbang mengenai pandangan orang lain terhadap
dirinya. Guru juga boleh mendapat tahu perasaan sebenar murid melalui tingkah
laku yang dipamerkan. Hal ini kerana, perasaan merupakan reaksi badan terhadap
rangsangan yang diterima sama ada ia bersedia atau tidak. Di samping itu,
perasaan juga mungkin dapat memberikan sumber manfaat dan kerugian kepada
seseorang.
Menurut Laura Chapman, 1978, sifat semula
jadi bagi seseorang kanak-kanak ialah memerlukan perhatian, belaian, sentuhan
dan sebagainya. Tanpa kita sedari perkembangan seni tampak minda kanak-kanak
berlaku dengan begitu pesat sekali. Sebelum meningkat remaja, kanak-kanak
mengalami tiga tahap perkembangan seni tampak. Peringkat manipulatif sekitar
umur 2 hingga 5 tahun. Peringkat melakar simbol-simbol berumur 5 hingga 9 tahun
dan peringkat pra-remaja iaitu sekitar umur 10 tahun hingga 13 tahun.
Berdasarkan kajian oleh ahli-ahli psikologi barat, perkembangan seni ini berlaku pada setiap kanak-kanak. Perbezaan mungkin timbul ialah berdasarkan factor persekitaran, bimbingan berterusan daripada keluarga atau latar belakang pendidikan. Melalui proses membentuk kreativiti dari diri kanak-kanak itu akan terbina dengan baik.
Berdasarkan kajian oleh ahli-ahli psikologi barat, perkembangan seni ini berlaku pada setiap kanak-kanak. Perbezaan mungkin timbul ialah berdasarkan factor persekitaran, bimbingan berterusan daripada keluarga atau latar belakang pendidikan. Melalui proses membentuk kreativiti dari diri kanak-kanak itu akan terbina dengan baik.
Apabila mencapai umur remaja sekitar 10
hingga 15 tahun, tahap penguasaan ilmu yang berkaitan dengan seni mungkin telah
bertambah. Seseorang pelajar itu sudah mulai menunjukkan kecenderungan untuk
mencipta sesuatu bentuk dengan lebih baik. Pada peringkat ini, sekiranya
pelajar diberi kesempatan dan bimbingan yang betul mengenai seni, maka tahap
kematangan kreativitinya akan berkembang. Menurut Lowenfeld dan Lambert (1965)
pada peringkat ini merupakan peringkat yang paling konflik dan genting. Pelajar
akan mengalami tekanan untuk memilih bidang seni sebagai satu bidang utama
dalam proses membesar mereka. Persaingan dalam kalangan pelajar berlaku
peringkat ini.
Pelajar yang lemah akan mengalami masalah
yang dinyatakan tadi. Sekiranya dibimbing dan diberi penerangan yang betul,
kemungkinan minatnya terhadap seni akan terkabur. Berbanding dengan pelajar
yang diberi bimbingan atau nasihat yang positif. Mereka akan menjadi lebih
berdisiplin, cekal dan berminat dengan subjek seni itu.
Seterusnya, subjek ini dapat melahirkan
tenaga professional dalam pelbagai bidang. Sebagai sebuah negara yang sedang
membangun, kita amat memerlukan ramai tenaga professional. Jurutera, arkitek,
doktor, saintis dan penguam merupakan bidang kerjaya yang amat diperlukan oleh
negara. Akibat kekurangan itu, kita terpaksa mengimport dari luar negara. Dalam
bidang kerjaya, seni boleh memainkan peranan besar untuk membentuk generasi
hari ini bagi memilih kerjaya yang sesuai dengan minat mereka. Selain untuk
keperluan negara, pelajar yang memilih bidang ini boleh merancang untuk
membentuk satu profesion baru. Menjadi seniman sepenuh masa contohnya. Walaupun
negara kita masih baru dalam bidang ini, namun telah terdapat ramai artis yang
mampu hidup mewah dengan menjadikan seni sebagai satu profesion sepenuh masa.
Seni visual memupuk dan mendidik sifat
kecintaan pada seni dan estetika. negara perlu memikirkan satu kaedah yang
berkesan bagaimana seni ini perlu dijadikan teras kepada pembentukan
masyarakat. Seni boleh dijadikan satu formula membentuk masyarakat yang cinta
kepada nilai-nilai keindahan. Pada hari ini melalui sebuah agensi kerajaan,
kita melihat beberapa agenda penting disambut setiap tahun. Pelbagai aktiviti
dan perayaan dianjurkan oleh kerajaan dengan pelbagai bentuk kebudayaan. Antaranya
program Tahun Melawat Malaysia anjuran Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan
Pelancongan. Selain daripada itu, ada pelbagai program lain yang dianjurkan
bertujuan untuk menarik para pelancong. Program seperti ini wajar diadakan dan
dipergiat lagi. Namun apa yang penting di sini ialah penglibatan masyarakat
masih lagi tidak menyeluruh. Terutama sekali ialah kesan penghayatan masyarakat
terhadap aktiviti yang dijalankan itu.
Pendidikan seni visual juga memupuk
perasaan sayang pada seni dan warisan dalam masyarakat. Masyarakat kita memang
kaya dengan khazanah warisan budaya. Sebut sahaja keperluan harian yang
digunakan di rumah kita. Pinggan mangkuk, peralatan memasak, ukiran kayu, seni
batik dan tenunan atau tekstil, hamparan tikar mengkuang atau pandan, anyaman
kelarai, seni binaan rumah kayu atau kampung dan seterus seni budaya sopan
santun dan adat istiadat.
Seni warisan ini sebenarnya semakin
terpinggir dan hampir dilupakan. Tidak banyak lagi generasi hari ini yang
mengamalkan menghulurkan tepak sirih apabila menyambut kedatangan tetamu.
Kehidupan moden yang dialami hari ini telah melupuskan semua warisan itu. Seni
itu wajar dipertahankan daripada hilang terus atau mengalami kepupusan.
Terdapat banyak contoh yang boleh dijadikan rujukan. Seni kraftangan umpamanya
seperti seni anyaman mengkuang dan seni anyaman kelerai. Seni tekat, tembikar
dan banyak lagi contoh yang bileh diketengahkan. Boleh dikatakan kepentingan
barangan kraf ini tidak lagi menjadi pilihan masyarakat kini.
Seni visual mampu melahirkan masyarakat
yang memiliki jati diri. Budaya menunjukkan bangsa. Kata-kata ini jelas kepada
kita bahawa sesebuah masyarakat itu mesti meletakkan kepentingan budaya pada
satu kedudukan yang tinggi dalam masyarakatnya. Mengekalkan kebudayaan mereka
supaya ia dikenali dan dihormati bukanlah satu tugas yang mudah. Kita boleh
mengesan sesuatu bangsa melalui perkembangan budayanya. Ada yang berpendapat,
mengenali sesuatu bangsa itu lebih mudah dari mengenali budayanya.
Masyarakat yang memiliki jati diri yang kuat
akan berusaha untuk mengekalkan seni, budaya dan warisannya. Kita mestilah
meletakkan tanggungjawab di bahu masyarakat akan kepentingan nilai seni dan
estetika. Kefahaman dan tanggungjawab ini perlu dipupuk di peringkat awal lagi.
Sekolah dan institusi pengajian tinggi merupakan tempat yang paling wajar.
Peranan murid, guru atau pendidik, pensyarah, dan pihak kementerian pendidikan
amat penting untuk merealisasikan perkara ini. Justeru, selain apa yang
disebutkan tadi, semua masyarakat juga boleh memainkan peranan menjadi ahli
atau individu yang ada kepentingan untuk menjadi warga yang dapat memberikan
sumbangan ke arah cita-cita yang murni ini.
Selain daripada semua ini, kepentingan seni
visual juga dapat dibahagikan kepada dua iaitu dari segi psikologi dan
sosiologi. Peranan psikologi dilihat dari
segi perkembangan dan pembentukan diri individu berdasarkan kepada perkembangan
sensitiviti, emosi, kreativiti, dan ekspresi yang berlaku dalam diri individu
melalui aktiviti seni visual.
Emosi bermaksud keupayaan melahirkan idea,
rasa hati,membuat pertimbangan dan pernyataan diri. . Pembelajaran seni visual,
aktiviti dan apresiasinya dapat membangkitkan perasaan dan memantapkan
sensibiliti, mencorak perlakuan perasaan yang semulajadi seperti rasa cinta,
prihatin atau rasa takut. Sensitiviti pula bermakna kepekaan dan kebolehan
membuat pertimbangan dan persepsi dari segi sosial serta estetik. Oleh itu,
kita dapat mewujudkan kebolehan untuk merasa dan menghayati.
Individu ini berupaya mengubah dan
mentafsir semula sesuatu benda yang ada kepada penghasilan yang lebih menarik
dikatakan kreatif. Individu ini sensitif kepada masalah di sekelilingnya, yang
kemudiannya bertindak mencari jalan keluar dalam bentuk penghasilan.
Penghasilannya yang dilakukannya adalah melalui daya kreatifnya berdasarkan
keupayaan dan kehendaknya untuk mengubah sesuatu keadaan supaya lebih sempurna.
Individu ini juga berupaya bertindak berdasarkan kebolehannya menyesuaikan
sesuatu keadaan kepada sesuatu keadaan yang lebih baik. Pembelajaran seni
visual, aktiviti dan apresiasinya dapat memantapkan keupayaan membuat dan
merekacipta, menjadikan individu lebih imaginatif dalam pengkaryaan dan
perekaan.
Ekspresi ialah tindakbalas emosi hasil
daripada interaksi atau komunikasi dengan persekitaran, orang lain,masyarakat,
peristiwa dan benda. Pendidikan seni visual dapat memantapkan pengucapan,
curahan idea, gambaran pemikiran dan perasaan, menggambar, memberi makna
menerusi perkataan, pergerakan, arahan dan simbol. Selain itu ia dapat
memberikan kepada individu berkomunikasi idea, perasaan dan emosi.
Dari segi sosiologi pula seni visual
berperanan membentuk dan mengembang budaya setempat dan sejagat. Hal ini dapat
dibahagikan kepada lapan iaitu nasionalisme, persekitaraan, propaganda, ritual,
spiritual, pengeluaran, pemujukan serta perniagaan dan perdagangan.
Pendidikan seni visual dapat membangkitkan
semangat kebangsaan dan sayangkan negara. Sebagai contoh kita boleh lihat
banyak hasil karya yang memaparkan unsur nasionalisme seperti Tugu Negara
(arca) dan juga potret-potret pemimpin negara. Selain itu, ia juga dapat
mengukuhkan kepekaan dan sesitiviti terhadap kepentingan sekeliling yang
memberi kesan kepada kehidupan. Antara contohnya Rumah rakit – Kuala Lipis
karya Peter Harris dan Waktu Pagi Di Kampung, karya Lai Foog Mooi, reka bentuk
lanskap dan hiasan dalaman.
Tambahan pula, pendidikan seni visual juga
merupakan saluran untuk menyampaikan dan menyebar idea, hasrat atau
kepercayaan, pengaruh dan kuasa. Contohnya Poskad kepada Dunia, karya Awang Damit
Ahmad. Poskad kepada dunia (199). Seni visual menyumbang dalam amalan ritual
atau upacara sesuatu budaya dan adat resam dalam aktiviti kehidupan masyarakat.
Kebanyakan hasil karya adalah berbentuk 3D atau arca. Contohnya Patung Jah Hut
dan Mah Meri, yang menjadi patung penyembahan orang-orang asli di Pahang dan
Selangor.
Dari segi spiritual pula, hasil karya yang
dihasilkan adalah untuk kepuasan pelukis dari cetusan dalaman diri pelukis itu
sendiri. Contohnya, Semangat Bumi, Air, dan Udara, karya Patrick Ng Kah Onn.
Hasil seni visual adalah berasaskan kepada faktor cita rasa, gaya, fungsi dan
kegunaan. Oleh hal yang demikian, kebanyakan hasil karya berunsur pengeluaran
adalah bertujuan dikomersialkan. Contohnya penghasilan batik dan songket. Dari
segi pemujukan pula, hasil seni visual berkeupayaan membentuk empati dan
tarikan. Contoh-contohnya yang jelas ialah papan billboard dan poster.
Pembelajaran seni visual dapat menghasilkan barangan yang sangat berpotensi
untuk perniagaan dan perdagangan. Antara contoh yang jelas ialah bidang
pembungkusan.
REFLEKSI
Pertama
sekali syukur kepada Tuhan kerana akhirnya dapat juga saya menyiapkan kerja
kursus ini. Semasa menjalankan tugasan ini, banyak
pengalaman yang telah saya hadapi untuk menyiapkan tugasan dengan baik.
Sepanjang tempoh
menyiapkan tugasan ini, saya telah bertungkus lumus mencari maklumat berkenaan
tajuk yang telah diberi. Saya telah mencari bahan berkaitan tajuk ini melalui
internet dan juga buku. Tugasan ini mengkehendaki kami untuk mencari dan menghuraikan
kepentingan pendidikan seni visual kepada kanak-kanak.
Memandangkan tajuk
yang diberi adalah senang untuk dicari maklumat, ini memudahkan kerja saya
untuk menyelesaikannya dengan lebih cepat. Namun begitu, saya tetap bertanya
tentang tugasan ini kepada rakan-rakan serta pensyarah saya iaitu,En.Manan bin
Sarbani.
Melalui tugasan ini, saya
telah mengetahui dengan lanjut tentang kepentingan pendidikan seni visual
kepada kanak-kanak. Seni visual dapat memberi
peluang kepada murid memupuk minat, memperkembang keperibadian, memberi
kesedaran dan kepekaan terhadap nilai-nilai kesenian dan alam sekitar serta
kaitannya dengan mata pelajaran lain.
Ia juga
mampu melahirkan insan yang harmonis, kritis, kreatif dan produktif menerusi
pemupukan asas seni visual. Selain itu, ia juga berperanan membentuk masyarakat
yang cinta kepada nilai-nilai keindahan kerana seni itu dianggap cantik, murni
dan berestetika.
Secara umum, seni berkaitan dengan hal-hal
mengenai keindahan atau estetika yang merangkumi aspek-aspek jasmani dan
kerohanian individu mahupun masyarakat. Seni ditakrifkan sebagai suatu ciptaan
ataupun ekspresi akan sesuatu yang dianggap indah, terutamanya dalam bentuk
visual. Seni dapat memenuhi keperluan-keperluan naluri estetik dan fizikal
manusia yang dipengaruhi oleh faktor-faktor keagamaan, kebudayaan, ruang, masa
dan keadaan yang tertentu. Seni memenuhi keperluan-keperluan naluri estetik dan
fizikal manusia yang dipengaruhi oleh faktor-faktor keagamaan, kebudayaan,
ruang, masa dan keadaan yang tertentu.
RUJUKAN
aidalie. (2011, jun 27). purnama merindu. Retrieved
februari 26, 2012, from
http://aidaliepurnamamerindu-aidalie.blogspot.com/2011/06/kepentingan-pendidikan-seni.html.
ghazali, h. m. (2005). siri teks referens pendidikan seni
visual . selangor: pearson longman .
hassan.ghazali2. (2009, julai 24). scribd:kepentingan
pendidikan seni visual. Retrieved februari 26, 2012, from
http://www.scribd.com/doc/17640899/Kepentingan-Pendidikan-Seni-Visual.
miao. (2010, mei 25). slideshare:peranan seni dalam
pendidikan. Retrieved februari 26, 2012, from
http://www.slideshare.net/miao12345/peranan-seni-dalam-pendidikan.
multiply. (2008,
august 29). Retrieved februari 26, 2012, from
http://babasani.multiply.com/journal/item/95/KEPENTINGAN_SENI_VISUAL_DALAM_PENDIDIKAN_KANAK-KANAK?&show_interstitial=1&u=%2Fjournal%2Fitem.
sulaiman, a. (2009, mac 24). kepentingan pendidikan seni.
Retrieved februari 26, 2012, from
http://smktphpsv.wordpress.com/2009/03/24/pendidikan-seni-visual-di-sekolah/.
ya, c. (n.d.). chikya87 blogspot. Retrieved februari
26, 2012, from
http://chikya87.blogspot.com/2010/04/kepentingan-kreativiti-dalam-pendidikan.html.
zulkifli. (2007, june 9). nota seni visual. Retrieved
februari 27, 2012, from http://notasenivisual.blogspot.com/.