Contoh Penulisan Jurnal Praktikum


Bilangan Jurnal 
Minggu  Praktikum
Tarikh Peristiwa / Kejadian   
Tajuk Jurnal    
:
:
:
:
Ke-2
Kedua
4 Februari 2016
Masalah Pengurusan Masa
  
1.   Masalah / Peristiwa

Hari ini (4 Februari 2016) saya telah menghadapi masalah pengurusan masa  yang tepat bagi kelas 3 Ibnu Sina sebagaimana yang telah dirancangkan. Terdapat  aktiviti yang telah dirancangkan tidak dapat dijalankan kerana tidak  cukup masa.  Hal ini menimbulkan masalah bagi mencapai objektif , khususnya objektif yang akhir dalam proses pengajaran dan pembelajaran  pada hari-hari tertentu .

2.   Analisis

      Masalah ini timbul kerana  aktiviti perbincangan  secara  kumpulan yang telah saya jalankan itu ada kalanya telah melebihi masa yang ditetapkan. Didapati pelajar-pelajar mengambil masa yang agak lama untuk menyiapkan laporan hasil perbincangan dan semasa melaporkan hasil perbincanan, terdapat  beberapa orang pelajar  yang tidak dapat  menerangkannya dengan lancar dan cepat. Di samping itu, masalah masa ini juga wujud kerana gangguan aktiviti-aktiviti sekolah seperti perhimpunan yang telah mengambil masa yang agak lama sehingga  mengurangkan masa yang telah dirancangkan.

3.   Cadangan Tindakan Susulan

a)    Saya  patut membaca buku-buku yang berkaitan dengan perancangan masa dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran agar dapat menguruskan masa dengan lebih sempurna.
b)    Saya akan menyediakan pelan  A dan pelan B  pada waktu-waktu tertentu terutama pada hari-hari yang terlibat dengan perhimpunan sekolah supaya proses  pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan lancar dengan  masa yang telah dirancangkan .
c)    Bagi memastikan bahawa aktiviti perbincangan secara berkumpulan  tidak melebihi  masa yang telah ditetapkan, saya akan sentiasa  mengingatkan pelajar tentang  masa yang ada  dan meminta wakil bagi setiap kumpulan membuat laporan dalam masa yang telah ditetapkan. Sekiranya  perbincangan menyentuh topik yang sama, saya akan memilih  beberapa hasil  perbincangan  yang terbaik sahaja untuk dibentangkan .
d)    Saya akan mendapatkan bimbingan dan nasihat daripada guru dan pensyarah pembimbing di samping berbincang dengan rakan-rakan guru pelatih.

4.   Tempoh Masa Tindakan Susulan

Saya akan cuba mengatasi masalah ini dalam tempoh seminggu . Pengurusan masa yang baik adalah perlu bagi memastikan  kelancaran proses  pengajaran dan  pembelajaran. Sekiranya masalah ini tidak dapat diatasi  secepat mungkin sudah tentu objektif yang telah dirancangkan tidak tercapai sepenuhnya




Bilangan Jurnal 
Minggu  Praktikum
Tarikh Peristiwa / Kejadian   
Tajuk Jurnal    
:
:
:
:
Ke- 3
Keempat
16 Februari 2016
Masalah Tingkah Laku

1.   Masalah / Peristiwa

Setelah beberapa minggu pengendalian proses aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran bagi mata pelajaran Pendidikan Seni Visual, saya masih terdapat segelintir murid kurang memberi tumpuan dan perhatian terhadap pelajaran. Terdapat dalam kalangan murid yang melakukan tingkah laku negatif iaitu tidak mengendahkan arahan guru, membuat bising, berbual dengan rakan di sebelah dan membuat hal sendiri. Masalah ini berkemungkinan berpunca daripada kelemahan guru sendiri dalam mengendalikan kelas dan mewujudkan komunikasi berkesan dalam hubungan guru dengan murid. Ini boleh dikatakan sebagai hubungan interpersonal.

2.   Analisis

      Proses pengajaran dan pembelajaran dan komunikasi yang berkesan sering kali terganggu akibat daripada gangguan-gangguan yang berlaku dalam kelas seperti bising, perhubungan guru dan murid yang tidak mesra, suasana bilik darjah yang kurang kondusif, kurangnya minat murid untuk belajar dan seumpamanya. Masalah bising dalam kelas atau bilik darjah contohnya akan menyebabkan guru menghadapi kesukaran dalam mengendalikan proses pengajaran dan pembelajaran dan menyampaikan pelajaran yang jelas supaya murid-murid dapat mendengarnya. Antara faktor atau punca berlakunya komunikasi kurang berkesan akibat daripada sikap murid-murid yang kurang berminat untuk belajar. Corak kepimpinan guru dalam kelas dan bilik darjah banyak mempengaruhi proses interaksi antara guru dengan murid. Guru yang mengamalkan corak kepimpinan autokratik di mana murid-murid hanya mengikut arahan dan kehendak guru serta tidak diberi peluang menyuarakan pendapat atau memberi cadangan mereka. Akhirnya, interaksi di antara murid tidak digalakkan dan bersifat pasif.

3.   Cadangan Tindakan Susulan

a.    Sebagai seorang guru, saya seharusnya bersedia untuk melakukan beberapa perubahan untuk memastikan segala masalah yang dihadapi dapat dikurangkan atau diatasi.
b.    Guru yang mengamalkan kepimpinan demokratik akan meninggalkan kesan berikut ke atas interaksi di antara guru dengan murid-muridnya:
c.    guru wajar mengaplikasikan kemahiran komunikasi berkesan.
d.    Pengaplikasian teknik menyoal untuk menggalakkan murid-murid menyertai aktiviti pembelajaran secara aktif juga boleh membantu.
e.    Saya akan mendapatkan bimbingan dan nasihat daripada guru dan pensyarah pembimbing di samping berbincang dengan rakan-rakan guru pelatih.


4.   Tempoh Masa Tindakan Susulan

Saya akan cuba mengatasi masalah ini dalam tempoh seminggu . Pengurusan masa yang baik adalah perlu bagi memastikan  kelancaran proses  pengajaran dan  pembelajaran. Sekiranya masalah ini tidak dapat diatasi  secepat mungkin sudah tentu -objektif yang telah dirancangkan tidak tercapai sepenuhnya

  
Bilangan Jurnal 
Minggu  Praktikum
Tarikh Peristiwa / Kejadian   
Tajuk Jurnal    
:
:
:
:
Ke - 5
Keempat
22 Februari 2016
Tidak mengikut arahan dan membuat masalah tingkah laku

1.   Masalah / Peristiwa

Saya mengajar di kelas 3 Ibnu Battuta untuk subjek Dunia Seni Visual . Sepanjang seminggu saya mengajar kelas ini, saya dapati terdapat beberapa orang murid yang agak nakal. Mereka membuat bising dan tidak mahu mengikut arahan yang diberikan oleh saya. Selain itu, mereka kadang-kadang mengganggu rakan-rakan lain yang sedang melaksanakan aktiviti yang saya berikan. Oleh itu, saya telah menegur mereka sekiranya mereka melakukan perkara tersebut.

2.   Analisis

      Proses pengajaran dan pembelajaran dan komunikasi yang berkesan sering kali terganggu akibat daripada gangguan-gangguan yang berlaku dalam kelas seperti bising, perhubungan guru dan murid yang tidak mesra, suasana bilik darjah yang kurang kondusif, kurangnya minat murid untuk belajar dan seumpamanya. Masalah bising dalam kelas atau bilik darjah contohnya akan menyebabkan guru menghadapi kesukaran. Antara faktor atau punca berlakunya komunikasi kurang berkesan akibat daripada sikap murid-murid yang tidak mengikut arahan dan sering membuat masalah tingkah laku mempengaruhi rakan yang lain.


3.   Cadangan Tindakan Susulan

a.    Membina hubungan yang baik dan mesra dengan murid-murid dengan sering berbual dengan murid-murid tersebut tentang diri, keluarga dan minat mereka.
b.    Selalu berinteraksi dan berkomunikasi dengan bertanya khabar atau menegur murid bila mana bertemu dengan mereka.
c.    Jika sebelum ini, murid itu hanya dimarahi kerana berbuat nakal, kali ini dia rasa dihargai. Apabila mereka mesra dan baik dengan saya, mereka akan merasa malu untuk berkelakuan yang negatif. Kebarangkalian untuk murid tersebut bertingkah yang negatif pada masa hadapan akan berkurangan.
d.    Selain itu, guru boleh memanggil murid-murid tersebut untuk berbincang dan berkongsi masalah yang mereka hadapi secara individu. Walaupun tidak dapat menyelesaikan masalah tersebut/
e.    Saya sebagai guru juga boleh memainkan peranan sebagai kakak kepada murid-murid supaya hubungan yang mesra dapat terjalin tetapi mengikut batas-batas yang tertentu.
f.     Sekolah perlu menyediakan persekitaran yang selamat bagi membantu perkembangan kanak-kanak
g.    Setelah mengetahui dan memahami seseorang murid dengan lebih dekat, mungkin dapat dikenal pasti punca mereka berkelakuan tertentu.
h.    Oleh itu, teguran dan nasihat yang sesuai boleh diberikan agar murid tersebut tidak terus berkelakuan negatif.

4.   Tempoh Masa Tindakan Susulan

Saya akan cuba mengatasi masalah ini dalam tempoh seminggu . Pengurusan masa yang baik adalah perlu bagi memastikan  kelancaran proses  pengajaran dan  pembelajaran. Sekiranya masalah ini tidak dapat diatasi  secepat mungkin sudah tentu -objektif yang telah dirancangkan tidak tercapai sepenuhnya.

Bilangan Jurnal 
Minggu  Praktikum
Tarikh Peristiwa / Kejadian   
Tajuk Jurnal    
:
:
:
:
Ke- 6
Kelima
1 Mac 2016
Masalah Kebersihan

1.   Masalah / Peristiwa

Saya berdepan dengan masalah penampilan dan kebersihan diri murid-murid. Murid-murid tidak menjaga kekemasan dan kebersihan pakaian, dan diri sendiri. Saya dapati, murid-murid tidak mengambil berat dan memandang serius tentang kebersihan dan kekemasan diri. Murid-murid tidak memasukkan baju ke dalam seluar supaya Nampak lebih kemas. Selain itu, murid-murid akan bermain dalam berpakaian sekolah sehingga baju mereka kotor dan berbau. Kebanyakan murid-murid datang pada waktu pagi dengan berpakaian bersih dan kemas, akan tetapi, mereka akan mula berkeadaan kotor dan berbau setelah bermain-main terutama selepas waktu rehat.

2.   Analisis

      Kebersihan diri merupakan salah satu unsur yang penting. Menjaga kebersihan adalah amalan terpenting dalam kehidupan seharian kerana kebersihan tonggak kehidupan yang selesa dan harmoni. Kebersihan menggambarkan perwatakan dan keperibadian seseorang individu di mata masyarakat. Kebersihan perlu diambil berat dan diamalkan sejak masih kecil lagi. Murid-murid sepatutnya menjadikan penampilan yang kemas dan menjaga kebersihan sebagai satu budaya hidup seharian terutama ketika berada di sekolah. Ini kerana, sekolah merupakan tempat murid-murid menimba ilmu pengetahuan. Sekiranya suasana dan diri tidak bersih dan kemas akan menyebabkan proses pembelajaran terganggu seterusnya mengganggu tumpuan dan perhatian murid-murid menimba ilmu pengetahuan.

3.   Cadangan Tindakan Susulan

  1. Sebagai seorang guru, saya seharusnya bersedia untuk melakukan beberapa perubahan untuk memastikan segala masalah yang dihadapi dapat dikurangkan atau diatasi.
  2. Guru hendaklah menunjukkan penampilan diri yang kemas.
  3. Sentiasa menegur kesalahan dan memperbetulkan.
  4. Menjadikan murid yang kemas sebagai contoh kepada rakan lain.
  5. Saya akan mendapatkan bimbingan dan nasihat daripada guru dan pensyarah pembimbing di samping berbincang dengan rakan-rakan guru pelatih.

4.   Tempoh Masa Tindakan Susulan

Saya akan cuba mengatasi masalah ini dalam tempoh seminggu . Pengurusan masa yang baik adalah perlu bagi memastikan  kelancaran proses  pengajaran dan  pembelajaran. Sekiranya masalah ini tidak dapat diatasi  secepat mungkin sudah tentu -objektif yang telah dirancangkan tidak tercapai sepenuhnya



Bilangan Jurnal 
Minggu  Praktikum
Tarikh Peristiwa / Kejadian   
Tajuk Jurnal    
:
:
:
:
Ke- 7
keenam
7 Mac 2016
Tidak mengangkat tangan semasa menjawab

1.   Masalah / Peristiwa

Saya menjalani praktikum fasa 2 di SK Taman Midah 2. Untuk praktikum fasa ini saya akan mengajar subjek major iaitu Dunia Seni Visual dan Bahasa Melayu. Saya mendapati murid-murid dalam kelas 3 Ibnu Battuta sering menjawab soalan yang diajukan oleh guru tanpa mengangkat tangan. Murid-murid yang melebihi 30 orang itu tidak mengangkat tangan untuk menjawab soalan sebaliknya terus menjawab terutama murid-murid lelaki. Keadaan ini mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran.

2.   Analisis

      Kelas ini mengandungi murid-murid yang mempunyai pencapaian yang kurang cemerlang pencapaian akademik. Murid-murid dalam kelas ini sering tidak mengangkat tangan apabila hendak menjawab soalan yang diajukan oleh guru. Keadaan ini telah menyebabkan keadaan dalam kelas menjadi bising dan seterusnya mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran kelas ini dan kelas-kelas sekitarnya. Bukan seorang dua yang melakukan perkara tersebut, sebaliknya hampir keseluruhan murid dalam kelas tersebut menjawab tanpa mengangkat tangan terlebih dahulu. Daripada aspek guru, mungkin kerana guru yang mengajar tidak garang atau tegas terhadap murid-murid menyebabkan murid tidak merasa takut kepada guru. Selain itu, mungkin guru tidak memberitahu atau membiasakan murid-murid untuk mengangkat tangan dahulu sebelum menjawab. Daripada aspek murid pula, mungkin murid-murid merasakan bahawa mereka tidak perlu untuk mengangkat apabila ingin menjawab soalan. Selain itu, murid-murid mungkin merasa teruja untuk menjawab soalan yang diberikan menyebabkan mereka berebut-rebut sehingga murid-murid tidak mengangkat tangan.

3.   Cadangan Tindakan Susulan

  1. Sebagai seorang guru, saya seharusnya bersedia untuk melakukan beberapa perubahan untuk memastikan segala masalah yang dihadapi dapat dikurangkan atau diatasi.
  2. Saya akan memberi arahan ataupun menetapkan peraturan dengan murid-murid iaitu apabila ingin menjawab soalan hendaklah mengangkat tangan dahulu.
  3. Apabila guru memberi kebenaran barulah murid memberi jawapan. Sekiranya murid-murid tidak mengikut peraturan yang ditetapkan akan dikenakan dendaan.
  4. Memotivasikan murid-murid agar berkelakuan seperti yang dikehendaki guru, setiap murid yang menjawab soalan dengan mengangkat tangan dahulu akan mendapat ganjaran sejurus selepas itu.
  5. Saya akan mendapatkan bimbingan dan nasihat daripada guru dan pensyarah pembimbing di samping berbincang dengan rakan-rakan guru pelatih.

4.   Tempoh Masa Tindakan Susulan

Saya akan cuba mengatasi masalah ini dalam tempoh seminggu . Pengurusan masa yang baik adalah perlu bagi memastikan  kelancaran proses  pengajaran dan  pembelajaran. Sekiranya masalah ini tidak dapat diatasi  secepat mungkin sudah tentu -objektif yang telah dirancangkan tidak tercapai sepenuhnya.


Bilangan Jurnal 
Minggu  Praktikum
Tarikh Peristiwa / Kejadian   
Tajuk Jurnal    
:
:
:
:
Ke-8
Ketujuh
21 Mac 2016
Masalah Murid Pasif

1.    Masalah / Peristiwa
Hari ini (21 Mac 2016), saya menghadapi masalah murid pasif bagi kelas 3 Ibnu Battuta. Kali ini saya ingin mengetengahkan masalah berkenaan murid yang pasif di dalam kelas, terutamanya di dalam aktiviti Dunia Seni Visual. Masalah yang sangat ketara kerana hanya terdapat pada seorang murid perempuan yang akan cuba mengelakkan diri daripada membuat aktiviti.

2.    Analisis masalah
Masalah ini berlaku mungkin disebabkan penguasaan ilmu pengetahuan yang lemah berbanding dengan pelajar lain. Selain itu juga sifat yang pemalu untuk tampil ke hadapan menjadi punca masalah ini. Ini juga mungkin disebabkan rasa rendah diri dan tidak memiliki keyakinan diri yang mantap untuk melakukan aktiviti yang dijalankan. Sifat kurang keberanian dalam diri mereka menyebabkan mereka mendiamkan diri dan tidak melibatkan diri dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
3.    Cadangan Tindakan Susulan

  1. Saya sebagai guru perlu sentiasa memberi sokongan dan motivasikan murid agar dapat menanam keyakinan dalam diri mereka dan berani untuk melakukan aktiviti Dunia Seni Visual
  2. Saya juga harus memberikan hadiah kepada murid yang berjaya sebagai peneguhan. Ini akan memberi semangat kepada murid untuk melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti yang dijalankan dalam kelas. “Menurut Skinner, peneguhan positif ialah memberikan sesuatu ganjaran setelah perlakuan itu ditunjukkan, yang menyebabkan perlakuan itu diulangi atau diperkuatkan lagi. Dalam bilik darjah, peneguhan positif ini diberikan sebagai salah satu bentuk motivasi dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Contoh-contoh peneguhan positif yang boleh diberikan dalam bilik darjah ialah seperti memberikan kata-kata pujian selepas pelajar melakukan sesuatu.
  3. Saya akan merancang suatu aktiviti yang boleh menarik perhatian murid untuk melibatkan diri semasa proses P&P berlangsung.
  4. Saya akan mendapatkan bimbingan dan nasihat daripada guru dan pensyarah pembimbing di samping berbincang dengan rakan-rakan guru pelatih.

4.    Tempoh penyelesaian/ Tindakan susulan
Saya akan cuba mengatasi masalah ini dalam tempoh seminggu. Ketika berlakunya pengajaran dan pembelajaran, guru perlu memantau dan memerhatikan kelakuan murid-murid, agar murid-murid yang lemah tidak terus ketinggalan dan tidak merasai keseronokan untuk belajar.









Bilangan Jurnal                   : Ke-10
Minggu Praktikum               : Kesembilan
Tarikh Peristiwa / Kejadian : 5 April 2016
Tajuk Jurnal                          : Murid tidak berminat dengan set induksi guru

1.   Masalah / Peristiwa
         Masalah yang telah saya hadapi pada minggu ini ialah masalah murid tidak menunjukkan kerjasama dalam kumpulan. Apabila guru meminta murid memilih ahli kumpulan sendiri, mereka bergaduh sesama sendiri kerana berebut ahli kumpulan dan apabila guru membahagikan kumpulan secara rawak, mereka tidak dapat berkomunikasi dengan baik dan tidak dapat memainkan peranan dalam kumpulan dengan baik.

2.   Analisis
         Masalah ini timbul kerana wujudnya perasaan bangga dengan kelebihan diri dan perbandingan taraf kepandaian. Walaupun mereka hidup dalam satu kelas, namun murid yang pandai lebih cenderung untuk bergaul dengan murid-murid pandai sahaja manakala murid yang kurang pandai dipinggirkan kerana mereka merasakan bahawa murid yang kurang pandai tidak sama taraf dengan mereka.

3.   Cadangan Tindakan Susulan
a)    Guru perlu membahagikan murid ke dalam kumpulan yang seimbang di mana setiap kumpulan ada murid yang pandai dan ada murid yang lemah.
b)    Guru perlu menggalakkan murid pandai untuk membantu murid yang lemah agar jurang yang ada dapat dirapatkan.
c)    Guru perlu menerapkan nilai bekerjasama dalam diri murid agar mereka dapat menunjukkan sikap bekerjasama antara ahli kumpulan.
d)     
4.   Tempoh Masa Tindakan Susulan
Saya akan cuba mengatasi masalah ini dalam tempoh seminggu agar murid-murid dapat bergaul mesra dengan semua rakan mereka tanpa mengambil kira taraf kepandaian dan dapat saling bantu-membantu dalam proses pembelajaran serta bekerjasama dalam melakukan sesuatu tugasan atau aktiviti.

Bilangan Jurnal                     : Ke-11
Minggu Praktikum                 : Kesepuluh
Tarikh Peristiwa / Kejadian   : 11 April 2016
Tajuk Jurnal                          : Masalah murid bersikap malas

1.   Masalah / Peristiwa
         Masalah yang telah saya hadapi pada minggu ini ialah masalah murid menunjukkan sikap malas dan ini adalah berkaitrapat dengan hal disiplin. Apabila guru meminta murid untuk menyiapkan kerja sekolah dan meminta mereka untuk terus menghantar sebelum tamat waktu pdp mereka tidak menyiapkan tugasan mereka dan memberikan alasan yang pelbagai agar dapat mengelak daripada penghantaran kerja sekolah yang guru beri.

2.   Analisis
         Masalah timbul kerana murid telah mengambil masa yang lama semasa membuat kolaj di dalam kelas. Iaitu dengan menggunting kertas yang telah diberikan oleh guru bukan sahaja tidak mengikut teknik dengan betul malah menunjukkan bahawa murid bersikap malas. Ini kerana murid tidak berminat untuk meneroka teknik, kurang yakin dan menganggap proses kerja melecehkan serta merumitkan.

3.   Cadangan Tindakan Susulan
a)    Saya perlu berbincang dengan guru pembimbing. Bertanyakan tips cara-cara untuk melaksanakan P&P dalam masa yang telah ditetapkan dan cara untuk memberi kefahaman kepada murid bahawa dengan menepati arahan guru akan menjadikan aktiviti bertambah senang dan P&P bertambah menarik. Juga menggalakkan murid melaksanakan kerja sebaik mungkin dan untuk memupuk daya saing dalam menghasilkan karya yang terbaik.
b)    Saya akan menegur sikap mereka dengan cara yang lembut dalam tegas. Menyatakan pada mereka bahawa mereka perlu membuat hasil karya yang terbaik untuk kepuasan diri mereka sendiri dan akan menampalnya di dinding belakang kelas.
c)    Saya juga akan mendapatkan tips atau cadangan untuk mengawal murid dan kelas dari guru-guru yang lain dan rakan guru pelatih.

4.   Tempoh Masa Tindakan Susulan
Semasa membuat rancangan persediaan mengajar, saya akan memikirkan objektif-objektif dan aktiviti-aktiviti yang sesuai, yang lebih terarah kepada pengenalan teknik dan penghasilan tugasan serta menekankan aspek disiplin kerja pada murid-murid seperti memupuk nilai menepati masa seperti yang telah diperuntukkan.

Bilangan Jurnal                              : Ke – 12
Minggu Praktikum                          : Kesebelas
Tarikh Peristiwa / Kejadian            : 20 April 2016
Tajuk Jurnal                                   : Kekurangan Pengalaman / Pengetahuan sedia ada

1.   Masalah / Peristiwa
         Masalah yang telah saya hadapi pada minggu ini ialah masalah saya kekurangan pengalaman dan juga pengetahuan sedia ada dari segi teknikal.

2.   Analisis
         Masalah timbul mungkin kerana murid tidak didedahkan dengan kepelbagaian teknik yang ada dalam penghasilan karya. Dalam sesi P&P saya, murid baru belajar mengenali dan menerokai teknik. Dalam keadaan ini, murid masih baru dengan teknik yang dipelajari. Jadi semasa proses penghasilan karya didapati murid agak sukar (lambat) menghasilkannya. Guru perlu menunjukkan satu per satu langkah dengan terang dan jelas. Banyak teguran terhadap proses kerja murid dilakukan. Hasilnya juga kurang memuaskan walaupun aktiviti sangat bersesuaian dengan tahap pembelajaran murid.

3.   Cadangan Tindakan Susulan
a)    Saya perlu berbincang dengan guru pembimbing. Bertanyakan tips cara-cara untuk memilih aktiviti yang bersesuaian pada tahap pengalaman dan pengetahuan sedia ada pada murid.
b)    Saya akan memperkenalkan kepada murid teknik yang pelbagai dalam penghasilan karya. Pada P&P saya nanti, saya akan menerangkan langkah-langkah penghasilan karya bagi satu per satu teknik dengan terang, jelas dan dapat difahami oleh murid. Semasa proses penghasilan karya, saya akan turut memantau bagi membantu murid menghasilkan teknik dengan betul.
c)    Saya juga akan mendapatkan cadangan atau tips untuk menjadikan P&P saya lebih menarik untuk memperkenalkan satu-satu aktiviti (teknik) dari rakan guru pelatih.

4.   Tempoh Masa Tindakan Susulan
Saya akan mengatasi masalah ini secepat mungkin kerana kekurangan ini akan menjadikan murid ketinggalan dalam subjek pelajaran. Tahap pembelajaran murid menjadi rendah sedangkan tahap / pencapaian yang sepatutnya adalah yang lebih baik.


4 Ulasan

  1. Hebat...Saya dah baca Jurnal anda...Terima kasih atas perkongsian...Semoga Allah jua membalas dgn kebaikan...Pohon share ye...

    BalasPadam
  2. Terbaik, semoga anda menjadi seorang pendidik yang berjaya di masa kelak

    BalasPadam
  3. Tq atas perkongsian cikgu. Semoga dimurahkan rezeki dan menjadi cikgu yang berjaya

    BalasPadam
  4. terima kasih cikgu....perkongsian hebat

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama