1.
senaraikan
2 perbezaan antara perkembangan dan pertumbuhan kanak-kanak.
·
Pertumbuhan
o
Bersifat kuantitatif
o
Dapat dilihat dan diukur secara nyata
secara peringkat ke peringkat
o
Perubahan
saiz, kemantangan
o
Saiz bertambah
o
Saiz otak, organ bertambah
o
Dipengaruhi baka, persekitaran
·
Perkembangan
o
Bersifat kualitatif
o
Tidak dapat diukur secara kuantitatif
tetapi dapat dilihat dengan sifat yang baru
o
Perubahan dalam corak biologi
o
Berlaku secara stabil dan teratur
o
Perubahan yang berlaku adalah
bertentangan
o
Dipengaruhi baka, persekitaran
o
Hasil kematangan dan pembelajaran
2.
Cikgu
Suri sedang merancang aktiviti untuk membantu perkembangan fizikal
murid-muridnya yang berada pada peringkat umur 7-12 tahun. cadangkan 3 aktiviti
yang boleh cikgu suri jalankan.
i.
Kanak-kanak usia ini boleh didedahkan dengan pendedahan
terhadap muzik dan seni
ii.
Melibatkan aktiviti permainan dan latihan yang memerlukan
pergerakan psikomotor
iii.
Penyedian aktiviti-aktiviti lasak bagi kanak-kanak lelaki
iv.
Permainan yang bersesuai bagi kanak-kanak perempuan
v.
Aktiviti senaman dan pemakanan perlu diterapkan
3.
Jean
Piaget membahagikan perkembangan kognitif kepada 4 tahap dan perlu diambil kira
oleh guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
o
Peringkat
sensorimotor (0-2thn)
o
Peringkat pra-operasi (2-7thn)
o
Peringkat operasi konkrit (7-12thn)
o
Peringkat operasi formal (selepas 12thn)
a.
Huraikan
3 implikasi teori perkembangan Piaget terhadap perkembangan kognitif dalam
kalangan murid-murid sekolah rendah.
o
Menggunakan penggunaan bahan yang bercorak
konkrit terutama untuk mempelajari kemahiran yang baru
o
Memberi peluang kepada pelajar untuk
memanipulasi dan menguji objek-objek
o
Memastikan pembentangan dan pembacaan
adalah secara ringkas dan tersusun
o
Menggunakan contoh-contoh yang sesuai dan
berkaitan dengan pengalaman pelajar untuk mengajar perkara-perkara yang lebih
kompleks
o
Memperkenalkan soalan-soalan berbentuk
penyelesaian masalah
b.
Cadangkan
2 aktiviti yang dapat dilaksanakan oleh seorang guru bagi memperkembangkan
kanak-kanak di peringkat pra operasi.
·
Menggunakan bahan-bahan mengajar yang
bersifat konkrit
·
Mengadakan aktivit seperti mewarna
objek-objek gambar-gambar serta ilustrasi
·
Aktiviti secara hands-on
·
Menggunakan bahasa serta simbol untuk
menggambarkan konsep
·
Membawa kanak-kanak untuk keluar daripada
bilik darjah untuk mendekatkan diri dengan alam sekitar dan flora fauna
1.
Carl
Jung mengklasifikasikan personaliti kepada 3 jenis iaitu ekstrovet, introvet
dan ambrivert. jelaskan secara ringkas ketiga-tiga jenis personaliti tersebut.
o
Ekstrovet
o
Lebih kepada dunia luaran
o
Lebih kepada pergaulan, memberi
perhatian, bercampur dengan orang lain
o
Peramah, tak mudah malu, minat sukan,
mudah menyuaikan diri, suka bersosial
o
Cepat marah tapi tak lama
o
Introvet
o
Tak mudah marah tapi berpanjangan
o
Lebih kepada aspek dalaman
o
Ciri-ciri pasif, pemalu, sensitif,
berseorangan, berfikira sebelum melakukan sesuatu kerja
o
Ambivert
o
Mempunyai ciri-ciri kedua jenis
personaliti esktrovet dan Introvert
o
Kemungkinan aktif, optimistik namun gemar
berseorangan
2.
Jelaskan
dua cara bagaimana guru dapat membantu murid membentuk konsep kendiri positif.
·
Banyakkan aktiviti kumpulan
·
Dedahkan murid dengan aktiviti luar
·
Sesi kaunseling dengan murid entrovert
·
Kaedah aktiviti dan bahan p&p harus
dirancang berdasarkan kebolehan dan potensi murid
·
Pastikan murid aktif mengambil bahagian
dalam bilik darjah
·
seorg guru yg sensitif & peka kepada
teori konsep diri perlu menjaga konsep kendiri murid-muridnya
·
dia perlu mengembangkan potensi yg sedia
ada dalam murid-murid samada dalam bidang akademik, kesukanan, bidang seni
& sbgnya
·
guru juga tidak boleh membandingkan antara
murid-murid yg berlainan kerana setiap murid adalah berbeza & unik
·
guru juga mesti pandai menggunakan
penilaian fleksibel kerana prestasi akademik murid-murid sentiasa berubah
·
seorg guru juga tidak boleh melabel spt
memanggil murid-muridnya ‘bodoh’, ’lambat’ atau sbgnya ini ialah kerana lambat
laun murid-murid tersebut akan mempercayai bahawa mereka betul-betul bodoh
berdasarkan prinsip ‘self-fulfiling prophecy’
3.
ESEI
1. Manusia memahami dunia luar atau persekitaran melalui proses berfikir. perkembangan intelek berlaku apabila individu cuba memahami pengalaman baru dengan mengaitkannya kepada pengalaman lampau.
A) Berikan 4 faktor yang mempengaruhi perkembangan intelek kanak-kanak.
ESEI
1. Manusia memahami dunia luar atau persekitaran melalui proses berfikir. perkembangan intelek berlaku apabila individu cuba memahami pengalaman baru dengan mengaitkannya kepada pengalaman lampau.
A) Berikan 4 faktor yang mempengaruhi perkembangan intelek kanak-kanak.
·
Baka
·
Persekitaran
·
Kebudayaan
·
Masyarakat
·
Sosial
·
Keluarga
·
Sekolah
·
Rakan sebaya
4.
Cadangkan
5 cara seorang cikgu boleh menggalakan perkembangan bahasa dalam kalanga
kanak-kanak(7-12) tahun.
·
Mengaitkan kemahiran berbahasa dengan pengalaman konkrit
·
Contoh kanak-kanak menceritakan kembali atau membuat
reflektif mengenai aktiviti yang dijalankan oleh guru
·
Menggunakan strategi pengajaran yang pelbagai contahnya
dalam bahasa inggeris kanak-kanak diberi kepada pasangan kepada dua orang.
Salah satu daripada mereka mahir.
·
Guna menggunakan strategi bercerita, simulasi, dan
pembelajaran koperatif yang menonjolkan kemahiran berbahasa
·
Memberi peluang kepada kanak-kanak untuk menggunakan
bahasa contohnya di dalam aktiviti kumpulan, setiap ahli diberi peluang untuk
menceritakan hasil kerja masing-masing
2.Mui Lan mempunyai
personaliti yang introvert semasa di dalam kelas.
A) berikan 4 cara pelaksanaan seorang guru untuk mengelakkan Mui Lan daripada terus mengasingkan diri semasa proses pengajaran dan pembelajaran.
A) berikan 4 cara pelaksanaan seorang guru untuk mengelakkan Mui Lan daripada terus mengasingkan diri semasa proses pengajaran dan pembelajaran.
·
Memastikan keterlibatan murid yang optima
di dalam kelas contohnya bukan sahaja memastikan murid itu menyelesaikan kerja
sekolah, malahan murid itu melakukan tugasan yang tidak formal seperti
membersihkan bilik darjah.
·
Memberi peluang untuk murid untuk
mengedar kertas soalan (interaksi antara pelajar)
·
Guru melantik yang bersifat introvert
memegang jawatan penting di dalam kelas
·
Memperbanyakkan aktiviti secara kumpulan
·
Guru bertidak sebgai moderator /pendorong
kepada murid seperti memberi keyakinan
·
Mengadakan sesi kaunseling
cadangkan 5 cara
bagaimana rakan sebaya dapat mebggalakkan nya supaya aktif.
·
Mengajak untuk melakukan aktiviti
kumpulan
·
Memberi pendedahan kepada aktivti yang
melibatkan interaksi
·
Mendorong rakan supaya berkeyakinan
·
Sentiasa menjadi rakan yang memahami dan
mengambil berat
·
Menggunakan pelbagai kaedah aktiviti yang
mempunyai kreativiti serta menarik rakan tersebut untuk mengikuti aktiviti
tersebut
Pelajar pintar cergas menunjukkan kebolehan
atau potensi dalam aktiviti intelek serta bakat khas.
A)Huraikan 5 ciri pelajar pintar cergas.
A)Huraikan 5 ciri pelajar pintar cergas.
Pengamatan tinggi
· Menyedari sesuatu dengan lebih
teliti berbanding dengan kanak-kanak yang sebaya dengannya yang mungkin akan
terlepas pandang
Keinginan untuk tahu tinggi
· Ingin mengetahui semua hal seperti
objek, idea, keadaan situasi atau sesuatu acara
Minat mendalam
· Mungkin akan menfokus sesuatu
perkara yang diminati dalam jangka masa sebulan atau mungkin
setahun serta akan menjadi terlampau dalam hal tersebut
Menerima infomasi dengan pantas
· Selalu diandaikan seperti
span,menyerap segala maklumat dengan cepat dan banyak
Ingatan yang tinggi
· Selalu dikatakan mempunyai ruang
simpanan memori yang luas untuk pelbagai topik serta mampu mengingati semula
dengan cepat
Mungkin dapat membaca lebih awal
· Kebanyakannya dapat membaca sebelum
umur 5 tahun
Kerap membaca serta meluas
· Suka membaca bacaan yang meluas dan
pelbagai subjek serta membaca dengan pantas
Tatabahasa yang tinggi
· Memiliki penggunaan tatabahasa yang
canggah serta banyak dan suka menggunakan perkataan yang baru dan unik
Tahap penumpuan yang lama
· Berbanding kanak-kanak normal mereka
ini dapat memberi tumpuan yang lebih lama dalam sesuatu perkara kecuali
aktiviti tersebut tidak menggunakan daya pemikiran
Kebolehan menyelesaikan masalah
· Kanak-kanak pintar cerdas ini mampu
untuk menyelesaikan masalah yang sukar untuk ditafsirkan serta memiliki
kemahiran berfikir yang tinggi
Suka bertanya dengan lebih teliti
· Kebolehan untuk mencipta teori
baru terhadap sesuatu benda yang berlaku
Keupayaan imaginasi yang tinggi
· Mampu untuk membayangkan sesuatu
samada baik atau buruk dan boleh mencipta cerita yang bagus serta boleh
menyatakan segala kebimbangannya
Minat dalam falsafah dan isu-isu
sosial
· Sebagai contoh, perjalanan galaksi,masalah-masalah
berkaitan populasi dunia,isu-isu alam sekitar
Sangat sensitif dari segi
emosi dan emosi tingkah laku
· Mudah kecewa walaupun dalam hal-hal
yang kecil tetapi boleh mengalir air mata apabila melihat keindahan matahari
terbenam atau mendengar lagu serta sanggup untuk berhenti makan daging kerana
sangat simpati terhadap haiwan
Sangat menitikberatkan hal-hal
keadilan
· Sangat teliti dalam hal-hal betul
atau salah bukan sahaja untuk diri sendiri malah untu orang lain
Bersemangat dan bertenaga
· Mereka ini kurang tidur berbanding
rakan sebaya mereka tetapi mereka masih mampu dan mempumyai tenaga untuk
meneruskan kehidupan seharian
Pandai berjenaka
· Mampu mencipta suatu situasi jenaka
dan melakukan jenaka yang mana rakan-rakan sebayanya langsung tidak memahami
Sangat teliti dan mementingkan
kesempurnaan
· Tidak suka melakukan kesilapan
dan mudah kecewa bila sesuatu tidak dapat dilakukan dengan sempurna
Perkembangan asynchronous
· Perkembangan fizikal intelektual,
emosi dan social adalah tidak sekata sebagai contoh kanak-kanak berumur 6 tahun
mungkin seperti kanak-kanak 10 tahun inteleknya, kanak-kanak berumur 8
tahun seperti sosialnya dakanak-kanak 6 tahun dari segi emosinya
Ciri-ciri negatif dan
cabaran yang dihadapi oleh kanak-kanak pintar cerdas
Permasalah dari segi perkembangan
asynchronous
1.
Kanak-kanak pintar cerdas ini boleh memahami secara intelektuel mengenai
perkara-perkara abstrak tetapi tidak mampu menagani perkara-perkara yang
melibatkan konsep emosi yang mana akan membawa mereka ke arah kebimbangan
seperti kematian masa hadapan seksualiti dan isu-isu yang lain
2.
Perkembangan fizikal kanak-kanak pintar cerdas mungkin akan membataskan
perkara atau kerja yang mereka berupaya menyelesaikannya melalui gambaran
intelek mereka. Sikap teliti dan mementingkan kesempurnaan boleh mendorong
mereka kearah kekecewaan
3.
Mereka boleh terlibat sama dalam perbualan orang dewasa seperti isu-isu
global untuk satu minit tetapi selepas itu mereka akan menangis kerana mainan
kegemaran mereka diambil oleh seseorang
Permasalahan dari segi
pertuturan yang kehadapan dan kebolehan memberi alasan
1.
Kanak-kanak pintar cerdas ini biasanya bersikap tidak mahu mengalah dalam
apa-apa perkara. Walaupun begitu mereka tetap kanak-kanak dan memerlukan
disiplin yang betul sengguh pun mereka itu bijak
2.
Mereka boleh mempengaruhi orang lain. Ibu bapa dan orang dewasa lain perlu
mangambil berat supaya mereka tidak menjadi orang yang mampu mempengaruhi orang
lain kearah keburukkan.
3.
Mereka juga akan cuba bersikap tunjuk pandai terhadap ibu bapa dan guru
Permasalahan dari segi sikap teliti
dan kesempurnaan serta masalah emosi yang sensitif
1.
Sikap kesempurnaan boleh membawa mereka kepada takut terhadap kegagalan
sehingga mereka menjadi seorang yang putus asa
2.
Mereka ini memerlukan data-data yang lengkap sebelum manjawap soalan-soalan
yang diberikan, mereka sebenarnya lebih suka mencari jawapan sendiri kerana
mereka malas untuk bersosial
3.
Sikap sensitivity dan juga perkembangan minda mereka mampu untuk memikirkan
hal-hal seperti peperangan, kebuloran, pencemaran, ketidak adilan dan
keganasan. Jika mereka terlampau memikirkan isu-isu ini mereka akan mengalami
masalah ‘introverted’ dan mungkin menjurus kearah “existential
depression”.
4. jelaskan 5 implikasi
pendidikan kanak-kanak berkeperluan khas terhadap pengajaran dan pembelajaran.
·
Guru perlu percaya bahawa pendidikan
adalah untuk semua
·
Kerjasama antara guru pendidikan khas dan
guru biasa perlu dititikberatkan dan penting.
·
Guru-guru seperti ini seharusnya
mempunyai kesanggupan untuk berkongsi kemahiran-kemahiran demi kebaikan
kanak-kanak
·
Menjaga hubungan baik anatara ibu bapa
dan bekerjasama dengan mereka
·
Guru peka terhadap keperluan kanak-kanak
·
Penggunaan bahasa isyarat; jika murid
tersebut mempunyai masalah pendengaran
·
Guru boleh menggunakanpelbagai kaedah dan
rangsangan sewaktu mengajae untukmenarik minat dan perhatian murid
·
Interaksi dengan perksekitaran dan
pembelajaran yang aktif; boleh membantu perkembangan kanak-kanak untuk membuka
potensi murid-murid dan minda