REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PRAKTIKUM


 REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN


Saya telah menjalani praktikum fasa tiga selama tiga bulan di sebuah sekolah rendah di Kuala Lumpur pada awal tahun 2016 yang bertarikh 26 Januari 2016 sehingga 29 April 2016. Saya telah diberi peluang oleh pihak sekolah untuk mengajar subjek major iaitu Pendidikan Seni Visual untuk Tahun 3 dan Tahun 5 dengan berpandukan Kurikulum Standard Sekolah Rendah[1] serta panduan guru. Terdapat empat bidang utama dalam Pendidikan Seni Visual sekolah rendah iaitu, Menggambar, Membuat Corak dan Rekaan, Membentuk dan Membuat Binaan serta Mengenal Kraf Tradisional. Walaupun pelbagai cabang dan kemahiran dalam Pendidikan Seni Visual, kemahiran melukis merupakan kemahiran yang paling utama serta asas yang perlu dikuasai oleh murid sekolah.

Pada sesi pengajaran dan pembelajaran DSV dalam praktikum fasa tiga selama tiga bulan di SKTM 2 saya telah mengenal pasti beberapa masalah yang timbul sewaktu sesi pengajaran dan pembelajaran iaitu masalah murid yang lemah dalam kemahiran melukis, murid kurang berminat untuk melibatkan diri dalam aktiviti yang dijalankan di dalam kelas tidak menyiapkan  dan tidak menghantar karya mereka kepada guru. Isu utama yang telah timbul iaitu murid tidak menguasai kaedah melukis dengan baik. Hal ini telah t 

Melalui pemerhatian saya, didapati bahawa ramai murid tidak dapat melukis objek dengan kemas. Tetapi saya telah dapat mengesan masalah lain yang lebih serius, di mana masalah tersebut ialah murid-murid tidak dapat melukis lukisan yang mempunyai skala yang betul berdasarkan proses P&P[2] yang telah dijalankan adalah murid bermasalah untuk menggunakan motor halus dengan sempurna dalam melukis. Murid ini amat lemah dalam pengamatan meniru lukisan kerana murid lebih suka melukis tanpa menitik beratkan komposisi dan skala yang betul. Hasil kerja mereka mengambil masa yang lama dan tidak dapat disiapkan dalam waktu yang diberikan. Terdapat beberapa orang murid juga dilihat kurang berminat dan kurang memberikan tumpuan sepenuhnya kepada proses pengajaran yang dijalankan. Hal ini kerana mereka kurang berminat terhadap lukisan kerana menganggapnya sesuatu yang sukar.

Manakala, melalui perbincangan saya dan guru-guru yang mengajar subjek DSV[3] tahun tiga, saya mendapati bahawa punca masalah ialah kurangnya pendedahan mengenai kaedah melukis yang sesuai kerana kebanyakan guru yang mengajar subjek ini bukanlah datang dari opsyen seni. Justeru itu, kaedah-kaedah melukis seperti tenang, grid, tetingkap tidak diberikan pendedahan kepada murid-murid. Hal ini tidak dititikberatkan oleh guru kerana mereka sendiri tiada pendedahan dalam lukisan. Saya merasakan masalah ini perlu diatasi dengan segera. Oleh yang demikian penggunaan dam berwarna mampu meningkatkan kemahiran melukis murid dengan lebih baik. Hal ini kerana hasil kajian mampu memberikan impak yang positif terhadap perubahan murid-murid. Ini akan meningkatkan kemahiran melukis murid di mana pengamatan murid terhadap objek yang ditiru berulang kali mampu menajamkan daya pengamatan mereka melalui kaedah grid ini.



[1] KSSR
[2] Pengajaran dan Pembelajaran
[3] Dunia Seni Visual

Terbaru Lebih lama