INSTITUT PENDIDIKAN GURU
KAMPUS ILMU KHAS
56000 KUALA LUMPUR
2016
DUNIA SENI VISUAL
TAHUN 3
SENARAI SEMAK PEMERHATIAN
NAMA MURID                      : _________________________________
KELAS                                  :
_________________________________
1.   
Senarai semak ini mengandungi beberapa
bahagian.
2.   
Pengkaji dibenarkan untuk menandakan (/) bagi
setiap bahagian.
| 
Bil | 
Item
   | 
Aktiviti
  1 | 
Aktiviti
  2 | 
Aktiviti
  3 | ||||||
|  | 
Ya  | 
Tidak | 
Ya  | 
Tidak | 
Ya  | 
Tidak | ||||
| 
Maklum
  balas murid  | ||||||||||
| 
1 | 
Murid senyap | 
4 | 
2 | 
5 | 
1 | 
5 | 
1 | |||
| 
2 | 
Ekspresi muka yang
  muram | 
2 | 
4 | 
2 | 
4 | 
1 | 
6 | |||
| 
3 | 
Sering menggarukan
  kepala | 
2 | 
4 | 
3 | 
3 | 
5 | 
1 | |||
| 
4 | 
Murid menjawab soalan
  mengenai kemahiran melukis dengan betul | 
0 | 
6 | 
4 | 
2 | 
6 | 
0 | |||
| 
5 | 
Murid yang menjawab mengenai
  kadar skala dengan betul | 
0 | 
6 | 
3 | 
3 | 
6 | 
0 | |||
| 
Tingkah
  laku murid | ||||||||||
| 
1 | 
Mendengar dengan
  teliti | 
0 | 
6 | 
3 | 
3 | 
6 | 
0 | |||
| 
2 | 
Murid mengikut setiap
  langkah yang ditunjukkan | 
3 | 
3 | 
3 | 
3 | 
6 | 
0 | |||
| 
3 | 
Murid melakukan arahan
  guru | 
2 | 
4 | 
4 | 
2 | 
6 | 
0 | |||
| 
4 | 
Murid kelihatan
  bersungguh-sungguh melukis | 
1 | 
5 | 
6 | 
0 | 
6 | 
0 | |||
| 
5 | 
Murid melukis dengan
  kadar skala yang betul | 
0 | 
6 | 
5 | 
1 | 
6 | 
0 | |||
| 
6 | 
Murid dapat mengikut
  langkah dengan cepat dan teratur | 
0 | 
6 | 
6 | 
0 | 
6 | 
0 | |||
| 
7 | 
Murid membawa alat dan
  bahan melukis sendiri | 
1 | 
5 | 
5 | 
1 | 
6 | 
0 | |||
| 
8 | 
Murid menyiapkan
  lukisan dengan kemas | 
0 | 
6 | 
2 | 
4 | 
6 | 
0 | |||
| 
Bil  | 
Hasil Karya Murid | 
Aktiviti 1 | 
Aktiviti 2 | 
Aktiviti 3 | 
| 
1 | 
Tekanan Mata Pensel | |||
| 
Kurang/ Rendah |  |  | 
6 | |
| 
Tinggi | 
6 | 
6 |  | |
| 
Strok Garisan | ||||
| 
Halus |  | 
1 | 
3 | |
| 
Sederhana Kasar | 
3 | 
5 | 
3 | |
| 
Kasar | 
3 |  |  | |
| 
2 | 
Kedudukan | |||
| 
Seimbang |  |  | 
6 | |
| 
Sederhana Seimbang | 
2 | 
4 |  | |
| 
Tidak Seimbang | 
4 | 
2 |  | |
| 
Kesan Melukis Dan
  Memadam | ||||
| 
Tiada/ Kurang |  |  | 
5 | |
| 
Sederhana Banyak | 
2 | 
5 | 
1 | |
| 
Banyak | 
4 | 
1 |  | |
| 
3 | 
Karya Lukisan Peniruan | |||
| 
0% Tidak Serupa | 
5 | 
0 | 
0 | |
| 
50% Hampir Serupa | 
1 | 
5 | 
3 | |
| 
90% Serupa | 
0 | 
1 | 
3 | |