Bab 6 Guru Sebagai Pembimbing



Falsafah Pendidikan Negara
Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang harmonis berdasarkan kepercayaan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara

Tugas Guru


o        Pengajaran dan pembelajaran
o        Aktiviti kokurikulum
o        Pentadbiran





Sebagai guru pembimbing yang baik, guru memikul tanggungjawab sebagai contoh dan teladan, gen pengesan, agen perubahan dan perkongsian maklumat


o        Merapati pelajar dan mengenal pasti mereka yang bermasalah dan merujuk mereka kepada kaunselor

Ini dapat dilihat apabila beliau menjadi pendengar yang peka kepada curahan perasaan pelajar dan memberi sokongan emosi dalam keadaan krisis. Ini dapat dilihat apabila terdapat seorang murid yang bermasalah dalam kelas beliau yang sering tidak hadir ke sekolah dengan berjumpa secara individu dengan memberi kata-kata semangat bahawa pendidikan amat penting untuk berjaya dalam kehidupan. Hal ini juga dapat dilihat beliau membantu kaunselor dalam aktiviti bimbingan dan kaunseling memandangkan terdapat ramai murid yang bermasalah di sekolah ini.


Beliau juga sering menjadi penggalak kepada pelajar untuk melaksanakan aktiviti sekolah. Antaranya persembahan ataupun pertandingan di luar sekolah. Beliau sangat aktif dalam Persatuan Pandu Puteri.



o        Membuka ruangan kepada pelajar untuk berlatih kemahiran yang dipelajari seperti kemahiran berkomunikasi, membuat keputusan dan lain-lain

o        Memberi penjelasan mengenai bahaya penggunaan dadah, arak, merokok, hubungan jantina, dan pencabulan kehormatan. Merujuk, jika perlu, kepada kaunselor dengan persetujuan mereka.
o        Membantu pelajar yang menghadapi masalah akademik
o        Membantu
o        Mengetahui prestasi, latar belakang, penglibatan, bakat, minat dan kecenderungan pelajar dalam mata pelajaran yang diajar serta pelbagai kecerdasan pelajar.
o        Mengelakkan membuat penghakiman terlalu awal tentang kebolehan pelajar kerana pelajar berkembang pada peringkat berbeza.
o        Memberi keyakinan dan rangsangan tentang kepentingan mata pelajaran dan menggalakkan pelajar mencapai kejayaan.
o        Memberi penjelasan tentang kandungan kurikulum mata pelajaran supaya pelajar dapat gambaran tentang apa, mengapa, dan bagaimana pelajar harus belajar. Guru perlu memberi pendedahan ini kepada pelajar dalam tempoh masa yang cukup sebelum pelajar membuat pilihan.

o        Bersikap terbuka tentang penukaran mata pelajaran.
o        Membantu pihak sekolah memberi penerangan mata pelajaran kepada ibu bapa/penjaga.
o        Memastikan diri sentiasa meningkatkan tahap profesionalisme terutamannya dalam bidang mata pelajaran sendiri dan berusaha mengadakan kemudahan dan kelengkapan secukupnya.
o        Menyemak prospektus institusi pendidikan dan latihan yang terkini
o        sentiasa memonitor pelajarnya setiap masa dan ketika
o        berusaha memahamkan pelajarnya tentang sesuatu konsep dan pengajaran dengan cara yang paling mudah, sisteimatik, seronok dan bermakna. Guru itu sebagai agen mempertingkatkan prestasi pelajaran pelajar.
o        Membimbing pelajar bersikap rasional, realistik dan tenang menghadapi sebarang kemungkinan di dalam hidupnya
o        Bertindak sebagai pemudah cara dan membantu pelajar melicinkan perjalanan harian mereka baik di dalam kelas mahupun di luar kelas tanpa memilih kasih.
o        Berperanan memperkenalkan inovasi kepada ramai  iaitu sesuatu yang baru sama ada kaedah, idea, teknik dan sebagainya
o        Mampu mengurus semua keadaan dengan cekap dan sempurna maka secara langsung dapat memupuk disiplin kendiri pelajar
o        bertindak cemerlang dalam hubungan manusia dengan manusia dan manusia dengan penciptanya

Terbaru Lebih lama