Peta Minda Pendekatan
Dalam Pendidikan Moral
Pendahuluan
Terdapat
beberapa pendekatan pendidikan moral yang telah diperkenalkan melalui pelbagai
program pendidikan moral atau nilai sejak 1960an. Pendekatan pendekatan ini
telah digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan moral sama ada di
negara barat atau timur, termasuklah negara kita. Namun begitu, seperti yang
mungkin disedari bahawa kesemua pendekatan ini boleh dikatakan sesuai jika
diubahsuaikan mengikut konteks budaya negara kita. Oleh itu, telah menjadi satu
kebiasaan di mana seseorang guru mengabungkan beberapa pendekatan dan
menggunakan pendekatan pendidikan moral secara efektif.
Konsep pendekatan dalam konteks
pendidikan ialah cara mendekati sesuatu. Pendekatan merujuk kepada bagaimana
cara sesuatu mata pelajaran diajar berdasarkan objektifnya. Pendekatan dalam
bidang pendidikan pula merujuk kepada satu set teori pembelajaran yang diamalkan
dalam pengajaran sesuatu mata pelajaran berdasarkan objektifnya. Pendekatan
harus berlandaskan model, prinsip atau teori pembelajaran. Pendekatan
Pendidikan Moral perlu mempunyai crri-ciri seperti berikut:-
Ø
Memberikan
ilmu – kognitif
Ø
Membina
kemahiran dan amalan – psikomotor
Ø
Memupuk
dan menanam penghayatan – afektif
Ø
Membentuk
pandangan, sikap dan akhlak – afektif
Ø
Mewujudkan
hubungan mesra antara guru dengan pelajar
Ø
Menyatupadukan
faktor dan nilai
Ø
Merentasi
kurikulum
Ø
Menggabungjalin
kemahiran, isi dan nilai
Ø
Memotivasikan
pelajar dalam pembelajaran
Pendekatan
dalam Pendidikan Moral ini memberi beberapa alternatif dalam pengajaran dan
pembelajaran pendidikan moral yang seharusnya merangkumi ketiga-tiga dimensi
penaakulan/pemikiran moral, perasaan/emosi moral dan perlakuan/ tindakan moral. Pendekatan pengajaran-pembelajaran yang
biasa digunakan dalam Pendidikan Moral ialah seperti berikut:
1. Perkembangan Moral kognitif
Pendekatan Perkembangan moral kognitif
adalah berasaskan teori perkembangan moral Kohlberg (1962) yang berfokuskan
kepada merangsang penaakulan moral pelajar. Pendekatan ini membantu pelajar
membina kebolehan menaakul di peringkat yang lebih tinggi. Perkembangan moral
merupakan satu transformasi atau perubahan yang berlaku dalam bentuk pemikiran
dan kelakuan kanak-kanak. Apabila kanak-kanak itu membesar, mereka berfikir tentang
isu-isu yang sama dengan cara yang berbeza. Perubahan ini berlaku mengikut satu
urutan yang tertentu dan tidak mengira jantina. Peringkat-peringkat
perkembangan moral ini boleh diringkaskan seperti berikut:
Peringkat
1: Orientasi dendaan dan kepatuhan.
Seseorang individu memikirkan
kesan-kesan fizikal sesuatu tindakan untuk menentukan apakah yang baik atau
jahat.
Peringkat
2: Orientasi ganjaran peribadi (Ãnstrument-relativist).
Seorang individu menganggapkan sesuatu
yang adil atau benar dari segi pembalasan.
Peringkat
3: Orientasi harmoni antara peribadi (good boy / nice girl).
Kelakuan yang baik akan membantu dan
menyenangkan orang lain.
Peringkat
4: Orientasi undang-undang dan peraturan.
Kelakuan yang baik dapat melaksanakan
tugas atau tanggungjawab social seperti yang ditentukan oleh sesuatu institusi.
Peringkat
5: Orientasi kontrak-sosial (social-contract legalistic).
Kelakuan yang benar adalah dari segi
hak-hak individu dan nilai-nilai yang dipersetujui masyarakat.
Peringkat
6: Orientasi prinsip etika sejagat.
Kelakuan yang benar adalah soal hati
kecil yang secucuk dengan prinsip etika sarwajagat seorang individu.
Prinsip-prinsip ini merupakan keadilan berhubung dengan persamaan hak sesama
manusia dan menghormati sifat kemuliaan manusia sebagai individu. Mengikut
Kohlberg, penaakulan seorang kanak-kanak akan menjadi lebih matang ketika usianya
bertambah disebabkan pengalaman berinteraksi dengan orang lain dan semasa cuba
menyelesaikan masalah-masalah moral. Contohnya apa yang dianggap bermoral bagi
seorang kanak-kanak yang berumur lapan tahun berbeza daripada pendapat seseorang
yang berumur 18 tahun.
2
Pendekatan Pemupukan Nilai
Pendekatan
pemupukan nilai merujuk kepada proses pemupukan budi pekerti yang baik pada
diri kanak-kanak. Oleh sebab pendekatan ini digunakan secara sedar dan tidak
sedar, pemupukan merupakan pendekatan yang paling luas digunakan dalam Pendidikan
Moral sekolah rendah. Pendekatan ini juga sesuai digunakan pada peringkat sekolah
menengah rendah. Objektif pendekatan ini adalah untuk menanam nilai tertentu
yang dianggap baik dan patut dimiliki oleh pelajar. Menurut pendekatan ini,
nilai dilihat sebagai piawai atau peraturan tingkah laku yang tetap dan
sarwajagat dalam sesuatu masyarakat atau budaya. Pendokong pemupukan nilai percaya
bahawa pendekatan ini dapat memenuhi keinginan dan matlamat masyarakat untuk
mengatasi, malahan menentukan keperluan dan matlamat individu.
Strategi
pengajaran dan pembelajaran pendekatan ini adalah seperti berikut:
1.
Menentukan nilai yang akan dipupuk.
2.
Mengenalpasti taraf penghayatan yang dikehendaki.
3.
Menentukan objektif-objektif pelajaran.
4.
Memilih teknik-teknik pengajaran dan pembelajaran yang sesuai:
a.
meningkatkan tingkah
laku yang bermoral
b.
mengajar tingkah laku
moral yang baru
c.
mengukuhkan tingkah laku yang bermoral
d.
mengurangkan tingkah
laku yang yang tidak bermoral
5.
Melaksanakan pengajaran – pembelajaran dalam kelas
6.
Menilai pengajaran – pembelajaran
Kesimpulannya
tugas guru Pendidikan Moral adalah untuk menanam atau memupuk nilai yang
individu mesti miliki agar dia dapat dengan cekap memainkan peranan yang ditetapkan
oleh masyarakat.
3
Penjelasan Nilai
Pendekatan
penjelasan nilai dipelopori oleh Louis Raths dan rakan-rakan. Pendekatan ini
melibatkan penggunaan pemikiran rasional dan kesedaran emosi dalam pembentukan
dan perkembangan set nilai-nilai seseorang individu. Dengan pendekatan ini,
nilai-nilai tidak diberikan kepada pelajar, sebaliknya mereka diajar menghargai
atau memberikan nilai kepada sesuatu. Andaian yang dibuat di sini ialah
individu-individu tidak boleh dipaksa menerima satu-satu nilai. Sesuatu nilai
perlu membayangkan pilihan individu. Teras kepada andaian ini ialah pelajar
seharusnya dihormati sebagai individu yang boleh membuat pilihan tentang nilai
yang
sedia ada. Pendekatan ini membantu pelajar menjelaskan apa yang mereka anggap
sebagai bernilai dan memperoleh satu set nilai yang nyata, yang boleh digunakan
sebagai panduan hidup.
Proses
penjelasan nilai mengandungi tiga subproses seperti berikut:
1
Memilih
a.
secara bebas
b.
daripada beberapa alternatif
c.
selepas mempertimbangkan kesan setiap alternatif
2.
Menghargai
a.
berasa gembira dengan pilihan
b.
secukupnya hingga mahu atau sanggup menyerahkan pilihan itu
kepada
orang lain
3.
Mengambil tindakan
a.
melakukan sesuatu terhadap apa yang dipilih
b.
berulang-ulang dalam suatu pola kehidupan.
4 Analisis Nilai
Setelah memahami penjelasan nilai,
sekarang marilah kita melihat pula apa yang dimaksudkan dengan pendekatan
analisis nilai. Pendekatan analisis nilai disebut juga ”pendekatan Coombs”.
Pendekatan ini menawarkan suatu proses berfikir secara rasional dalam
mengkonsepsikan dan menghubungkaitkan nilai-nilai dalam menghadapi isu moral
yang kontroversial. Pendekatan ini lebih kepada penggunaan pemikiran saintifik
dan logik dalam membuat keputusan. Khususnya, pendekatan ini dapat membantu
murid mengumpul dan menimbangkan fakta yang terlibat dalam pertimbangan moral
melalui enam prosedur penting dalam analisis nilai. Prosedur atau tugas
analisis nilai ini adalah seperti berikut:
1. Mengenal pasti dan menjelaskan nilai
yang dipersoalkan
2. Mengumpul data / maklumat berkenaan
apa yang didakwa sebagai fakta
3. Mengukur kebenaran tentang fakta itu
4. Menjelaskan sama ada fakta berkenaan
relevan atau tidak
5. Mencapai sesuatu keputusan yang
muktamad tentang nilai yang dipersoalkan
6. Menguji prinsip nilai yang
dibayangkan oleh keputusan nilai yang dibuat
Disebabkan isu nilai atau moral adalah
kontroversi, pertelingkahan berhubung keputusan yang dibuat boleh berlaku. Namun
demikian, jika prosedur di atas diikuti dengan rapi, perbezaan dalam keputusan
atau pertimbangan ini boleh dikurangkan. Untuk mengurangkan perbezaan ini,
pelopor pendekatan analisis nilai memperkenalkan pula “tugas resolusi konflik”.
Asasnya, konflik hendaklah diselesaikan dengan mengurangkan perbezaan semasa
pelajar menggunakan teknik analisis nilai.
5 Bertimbang rasa
Pelajar sekalian, adakah anda seorang
yang bertimbang rasa? Mengapakah anda berkata demikian? “Tahukah anda
perbidalan Melayu yang sesuai dengan pendekatan ini ialah “berat mata memandang
berat lagi bahu memikul”. Sekarang mari kita lihat apa yang dimaksudkan dengan
pendekatan bertimbang rasa. Pendekatan ini juga lebih menegaskan pembelajaran
tentang perasaan atau emosi. Pendekatan ini membantu murid berfikir secara
mendalam dan menimbulkan perasaaan moral (sentuhan hati nurani - emosi moral).
Menurut Peter Mc Phail dan rakan-rakan, Pendidikan Moral perlu berfokus kepada
cara individu berhubung dengan orang lain seperti bertimbang rasa terhadap
keperluan, perasaan dan kepentingan orang lain. Ini adalah kerana kelakuan itu
akan memberikan kepuasan kepada orang yang bertindak sedemikian dan
menggalakkan mereka mengembangkan cara hidup yang bertimbang rasa. Apabila
menggunakan pendekatan ini, guru perlu meningkatkan kebolehan pelajar untuk
mentafsir kesan-kesan sesuatu tindakan ke atas diri sendiri dan orang lain
seperti berikut :
SITUASI MORAL
- perhubungan peribadi
- kepentingan kumpulan
- autoriti
- sedunia
|
MEMBERIKAN
PERTIMBANGAN KEPADA
ORANG LAIN
|
HASIL
|
MENTAFSIRKAN KESAN- KESAN
KE ATAS
- diri
- orang lain
|
MENGGUNAKAN
PENGETAHUAN DAN
PENAAKULAN
|
6.Pendekatan Rasional
Seperti pendekatan perkembangan moral
kognitif dan pendekatan analisis nilai, pendekatan pembinaan rasional
menekankan kepada pemikiran yang rasional dan kritis. Pendekatan ini melibatkan
pelajar meneliti makna dan fungsi nilai serta menganalisis sifat dan dimensi
nilai masyarakat demokratik. Menurut James Shaver dan William Strong, “nilai”
berbeza daripada “sikap”. Sungguhpun ada aspek emosi dalam nilai, nilai
sebenarnya adalah standard nasional dan prinsip untuk mempertimbangkan sesuatu
yang dikatakan baik. Mereka kemudiannya membezakan beberapa kategori nilai,
iaitu nilai moral dan bukan moral, yang intrinsik dan instrumental, serta
mencadangkan bahawa nilai moral dianggap sebagai standard peribadi dan prinsip
asas dalam bermasyarakat. Mereka menegaskan bahawa konflik nilai merupakan
sesuatu yang tidak dapat dielakkan dan konflik ini perlu diselesaikan sebelum
sesuatu pertimbangan dibuat. Berikut ialah garis panduan bagaimana pendekatan
pembinaan rasional boleh digunakan:
1.
Kenal
pasti dan jelaskan nilai dari segi maksud dan perhubungan antara satu dengan
lain
2.
Membuat
generalisasi konsep nilai diri dan nilai diterima oleh masyarakat
3.
Menimbangkan
implikasi dan kesan yang mungkin timbul dalam situasi berkonflik
4.
Membuat
keputusan munasabah dengan kriteria mengutamakan nilai
5.
Memupuk
penglibatan diri secara emosi
7.Tindakan Sosial
Pendekatan tindakan sosial yang
dimajukan oleh Fred Newmann dianggap sebagai satu pendekatan yang memberikan
peluang tertentu kepada pelajar untuk bertindak ke atas nilai-nilai kendiri
sebagai agen moral. Sebagai agen moral, pelajar perlu mempertimbangkan apakah
yang sepatutnya dibuat dalam situasi yang melibatkan konflik. Konflik ini
mungkin berlaku antara kepentingan diri dan kepentingan orang lain, atau di
antara hak-hak seorang individu dalam konflik itu. Pendekatan ini meningkatkan
keprihatinan murid kepada isu-isu masyarakat dan mereka bersikap pro aktif
menyelesaikan masalah dalam masyarakat. Sehubungan dengan itu pendekatan ini
melibatkan pembelajaran di dalam dan di luar bilik darjah. Nilai-nilai yang
diperlihatkan lebih luas bukan sahaja di dalam sesebuah masyarakat atau pada
diri seorang individu, tetapi meliputi interaksi antara individu dan masyarakat
keseluruhannya. Untuk mencapai matlamat ini guru boleh menggunakan garis
panduan di bawah.
1.
menyedari
isu atau masalah yang dihadapi oleh pelajar dan komuniti
2.
memahami
isu
3.
memutuskan
tindakan yang akan diambil
4.
merancang
dan menggubal matlamat dan strategi
5.
melaksanakan
rancangan tindakan sama ada secara individu atau kumpulan
6.
merenung tindakan-tindakan yang telah diambil
dan menimbangkan tindakan selanjutnya.
Kesimpulan
Pendekatan
dalam pendidikan moral yang dibentukkan adalah berasaskan kepada pelbagai teori
yang berkaitan dengan perkembangan moral dan pembentukan sahsiah individu.
Dengan menguasai pendekatan-pendekatan ini, guru dapat memilih teknik pengajaran
dan pembelajaran yang sesuai untuk mengembang ketiga-tiga aspek dalam pendidikan
moral iaitu pemikiran moral, perasaan moral dan amalan moral. Selain daripada
itu, seorang guru harus mewujudkan satu suasana atau iklim moral dalam pembelajaran
dan pembelajaran pendidian moral. Iklim atau suasana moral akan wujud jika
adanya amalan nilai-nilai murni di kalangan pelajar dan guru sendiri.
TEKNIK
YANG SESUAI UNTUK PENDEKATAN PENDIDIKAN MORAL
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL TAHUN 3
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Moral
|
Tarikh
|
12/03/2010
|
Kelas :
|
3 Biru
|
Masa :
|
2 waktu (60
minit)- 8.00-9.00 pagi
|
Jumlah Pelajar
|
15 orang
|
Topik
|
Terima Kasih
Cikgu
|
Bidang
|
1.Nilai
Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
Sub Nilai :
|
1.10 Berterima
Kasih
|
Sub Topik
|
Menghargai
Jasa Guru
|
Nilai
sampingan
|
Hemah Tinggi, Kejujuran,
Baik Hati, Kasih sayang, Kerajnan,
kesederhanaan
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir
pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
Kognitif
i.
Menyenaraikan 5 cara menghargai jasa
guru
ii.
menjawab 3 soalan berdasarkan
temuramah
Afektif
i.
Menghargai dan jasa dan pengorbanan
guru
ii.
Menghormati guru dan menyayangi guru
Perlakuan
i.
menghargai guru dengan membuat kad
ucapan
ii.
menjaga nama baik guru
iii.
Mengucapkan terima kasih dengan kepada
guru
|
Bahan/Sumber
P& P
|
Buku Teks (mukasurat 38-40)
Sajak untuk
Guru
Kad Ucapan
Hari Guru
|
Pengetahuan
sedia ada
|
Murid-murid
mengetahui kepentingan ucapan terima kasih jika menerima sesuatu dari orang
lain
|
Unsur
Kemahiran Berfikir
|
Memberikan
sebab
|
Teknik
|
Soal jawab,
Sumbang saran, temu ramah, mereka cipta/projek
|
Pendekatan
|
Pendekatan Bertimbang Rasa
|
Langkah/ Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Catatan
|
Set induksi
(5 minit)
|
Guru
Bersoal jawab dengan murid
Guru
Mengaitkan aktiviti soal jawab dengan pelajaran hari ini.
|
i.Guru
bertanya kepada murid?
·
Bilakah Sambutan guru diadakan?
·
Apakah tujuan sambutan hari guru?
|
KB
Memberikan
sebab
|
Perkembangan
Langkah 1
(15
minit)
|
Murid-murid
membuat simulasi lakonan temu ramah diantara pemberita dan Guari dan Belinda
mengenai cara menghargai jasa guru
|
1.
Murid melakonkan temuramah berdasarkan watak dalam dialog
2.
Murid diminta menjawab soalan mengenai
temu ramah tersebut
· Murid
diminta menyatakan tujuan Hari Guru Diadakan?
· Menyatakan
cara –cara Belinda dan Gauri menghargai pengorbanan guru
· Bagaimana cara murid untuk berterima kasih
kepada Guru.
|
BBM
Buku Teks
m/s 39
|
Perkembangan
Langkah 2
(35
minit)
|
Murid
diminta membuat kad ucapan untuk guru untuk menghargai jasa guru sempena
sambutan Hari Guru.
|
1. Guru
menunjukkan langkah-langkah merekacipta sekeping kad ucapan kepada guru.
2. Murid
bebas memilih reka bentuk sendiri.
3. Guru
membimbing muri menulis kata-kata ucapan yang sesuai pada kad ucapan
4. Murid
menghias kad ucapan dengan lukisan dan perhiasan.
|
BBM
Kertas
A4
berbagai
warna
Pen
marker
Pelekat
Pensel
warna
|
Penutup
(5
minit)
|
Rumusan
Pelajaran:
Guru
dan murid merumuskan apa yang dipelajari hari ini
|
1.
Murid mempamerkan kad yang di buat
2.
Meyatakan kembali cara-car menghargai
jasa guru.
|
|
Ulasan Pemilihan
Pendekatan Pendidikan Moral
Pendekatan
Pendidikan Moral yang saya pilih dalam
pelaksanaan Rancangan pengajaran Harian tahun 3 ini adalah Pendekatan Pemupukan
Nilai. Saya merasa pendekatan ini amat sesuai untuk murid sekolah rendah yang
baru mengenal dan mendalami nilai-nilai moral bagi menjalin kesinambungan
budaya sesuatu masyarakat. Pendekatan ini bertujuan untuk mempengaruhi atau
menanamkan ke dalam diri pelajar beberapa nilai tertentu yang dikehendaki.Pendekatan
ini juga membolehkan nilai murni dipupuk secara langsung dengan member
penjelasan mengapa nilai itu patut diamalkan. Termasuklah bagi nilai moral
berterima kasih . Murid dapat mengamalkan peraturan tingkahlaku moral yang di
dianggap mulia seperti nilai berterima
kasih kepada guru yang dianggap sebagai;
1. Seorang contoh teladan yang membawa banyak
kebaikan
2. Memberi
pengukuhan pada tingkah laku yang positif
melalui pengajaran dan dendaan.
Oleh itu setiap kesalahan harus di beri dendaan supaya murid tidak melakukan
nilai yang tidak baik dan setiap nilai baik yang ditunjukkan haruslah diberi
pengukuhan yang positif supaya nilai it uterus diamalkan oleh murid tersebut.
Contoh peneguhan positif ialah pujian,ganjaran atau hadiah.
Rujukan
Rahmad Sukor Bin Abd Ab Samad (2009) (OUM) HBME1103Pengenalan Pendidikan Moral,
Universiti Terbuka Malaysia
Abdul
Rahman Md. Aroff (1999). Pendidikan moral. Teori etika dan amalan
moral.
Serdang: University Putra Malaysia.
Chang
Lee Hoon (2001). “Penggunaan vignette dalam kajian penaakulan moral di
kalangan
pelajar tingkatan empat”. Dalam Marohaini Yusoff (ed.). Penyelidikan
kualitatif:
pengalaman kerja lapangan kajian (m.s. 155 – 187). Kuala
Lumpur: Penerbit
Universiti
Malaya.
Nucci,
L. P. (2001). Education in the moral domain. Cambridge: Cambridge
University
Press.
Prillaman,
A.R., Eaker, D.J. & Kendrick, D.M. (eds.) (1994). The tapestry of
caring:
education as nurturance. Norwood, N.J.: Ablex
Publishing Corporation.
Rest,
J., Narvaez, D, Bebeau, M., Thoma, S. (1999). Postconventional moral
thinkihg:
A neo-Kohlbegian approach. Mahwah: NJ, Erlbaum.