PERBEZAAN PENGUJIAN, PENGUKURAN DAN PENILAIAN
|
Pengujian
|
Pengukuran
|
Penilaian
|
Definisi
|
Alat pengukuran perubahan sesuatu aspek tingkah laku.
|
Proses menentukan peringkat pencapaian dan kedudukan
pelajar.
|
Proses menentukan perubahan tingkah laku dan membuat
pertimbangan nilai.
|
Tujuan
|
Menentukan pencapaian sesuatu pembelajaran.
|
Untuk membuat pengelasan bagi pencapaian dan kedudukan
dalam pembelajaran.
|
Memberi maklumat tentang pencapaian objektif
pembelajaran, kaedah mengajar dan kurikulum.
|
Bentuk
|
Pemerhatian, Ujian lisan,
Bertulis.
|
Set ujian bertulis dengan markah dan gred.
|
Jadual, Gred berdasarkan teknik perangkaan.
|
Cara/proses
|
Persediaan ujian,
Pentadbiran pemeriksaan.
|
Proses pengujian, Merekod markah/gred.
|
Proses pengukuran, Proses penganalisisan, Proses interprestasi,
Melapor, Tindakan.
|
Masa
|
Selepas pembelajaran.
|
Selepas pembelajaran.
|
Sebelum semasa, selepas pembelajaran.
|
Liputan
|
Terhad pada sesuatu kemahiran atau pembelajaran.
|
Sesuatu peringkat pembelajaran.
|
Dari sesuatu pembelajaran tertentu ke seluruh
kurikulum.
|
Keputusan
|
Menunjukkan prestasi sesuatu kemahiran atau penguasaan
pembelajaran yang spesifik.
|
Menunjukkan pencapaian secara relative.
|
Menunjukkan pencapaian keseluruhan tetapi tidak
semestinya membayangkan kebaikan seorang individu.
|
PERBEZAAN TAKSONOMI BLOOM DAN DOMAIN KRATHWOHL
|
Taksonomi Bloom
|
Domain Krathwohl
|
Definisi
|
Mengklasifikasi ikut urutan yang boleh digunakan untuk
menjelas dan menyusun aktiviti pembelajaran.
|
Bidang yang berhubung dengan perasaan, emosi dan sikap.
|
Tujuan
|
Membina kebolehan, pemikiran dan pemahaman.
|
Menggunakan unsur afektif untuk mewujudkan satu suasana
pembelajaran baik.
|
Peringkat
|
I.
Pengetahuan
II.
Kefahaman
III.
Aplikasi
IV.
Analisis
V.
Sintesis
VI.
Penilaian
|
I.
Penerimaan
II.
Gerak balas
III.
Penilaian
IV.
Organisasi
V.
Perwatakan
|
Aspek Penekanan
|
Kognitif (pengetahuan)
|
Afektif
|