| 
   
Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian 
 | 
  
   
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi 
 | 
 |||
| 
   
Kelas  :  Tahun 2 
 | 
  
   
Tema  :   Seni Di Sekeliling Ku  
Tajuk  :   Sayur-sayuran 
 | 
 |||
| 
   
Bidang 
 | 
  
   
Menggambar – Lukisan (Teknik garisan
  selari) 
 | 
 |||
| 
   
Standard Kandungan 
 | 
  
   
1.1 Bahasa Seni Visual 
 | 
  
   
2.1 Kemahiran  
       Seni Visual 
 | 
  
   | 
  
   | 
 
| 
   
Objektif  Pembelajaran 
 | 
  
   
Di  
  akhir pengajaran murid dapat : 
1.      
  Mengenal  dan menerangkan bahasa seni visual yang ada
  pada karya. 
2.      
  Membuat
  penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui  media, proses dan teknik untuk menghasilkan
  karya. 
 | 
 |||
| 
   
Standard Pembelajaran 
1.1.1    2.1.1 
(Aktiviti PdP) 
 | 
  
   
1.      
  Memperdengarkan
  lagu “Kami Suka Sayur” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang
  terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran. 
2.      
  Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya
  menggunakan peta i-think.(EK1) 
3.      
  Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2) 
4.      
  Menganalisis dan memanipulasi  idea dan pelbagai sumber kajian mengenai garisan,
  rupa, imbangan dan kepelbagaian yang ada pada karya.  (EK 2) 
5.      
  Murid membuat proses awal menghasilkan karya.  
 | 
 |||
| 
   
EMK 
 | 
  
   
Kreatif dan inovatif,
  keusahawanan,Kelestarian Alam Sekitar, (EK 1, EK 2, EK 3 EK 4, EK 5), TMK dan
  nilai murni. 
 | 
 |||
| 
   
BBB 
 | 
  
   
Peta i-think, Internet dan CD  
Media : Kertas lukisan, Warna
  pensel,  oil pastel, pensel, magic
  color 
 | 
 |||
| 
   
Penilaian PdP 
 | 
  
   
Proses
  penghasilan karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik lukisan(garisan
  selari) berdasarkan dua standard kandungan 
 | 
 |||
| 
   
Refleksi 
 | 
  
   
........ orang murid mencapai objektif
  yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
  bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang.. 
 | 
 |||
| 
   
Catatan : 
 | 
  
   | 
 |||
Minggu : 2                                                
Hari :  ...................                                               Tarikh :
.............
| 
   
Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian 
 | 
  
   
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi 
 | 
 |||
| 
   
Kelas  :  Tahun 2 
 | 
  
   
Tema  :   Seni Di Sekeliling Ku  
Tajuk  :   Sayur-sayuran  
 | 
 |||
| 
   
Bidang 
 | 
  
   
Menggambar – Lukisan (Teknik garisan
  selari) 
 | 
 |||
| 
   
Standard Kandungan 
 | 
  
   | 
  
   | 
  
   
3.1  
  Penghasilan
  Karya Kreatif 
 | 
  
   
4.1 Penghayatan    
       karya Seni 
 | 
 
| 
   
Objektif  Pembelajaran 
 | 
  
   
Di  
  akhir pengajaran murid dapat : 
1.      
  Menghasilkan
  gambar yang kreatif menggunakan teknik lukisan berdasarkan bahasa seni
  visual. 
2.      
  Membuat
  apresiasi terhadap hasil karya  
 | 
 |||
| 
   
Standard Pembelajaran 
3.1.1     4.1.1      4.1.2 
(Aktiviti PdP) 
 | 
  
   
1.        
  Mengimbas kembali cara menghasilkan karya.
  (EK1,  EK 2) 
2.        
  Menjana idea yang kreatif dan inovatif
  dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4) 
3.        
  Menghasilkan
  karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan
  kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik. 
4.        
  Membuat kemasan
  pada hasil karya. 
5.        
  Membuat
  apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
  teknik dan proses. (EK 5) 
 | 
 |||
| 
   
EMK 
 | 
  
   
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
  Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni. 
 | 
 |||
| 
   
BBB 
 | 
  
   
Peta i-think, Internet dan CD 
Media : Kertas lukisan, Warna
  pensel,  oil pastel, pensel, magic
  color 
 | 
 |||
| 
   
Penilaian PdP 
 | 
  
   
Sepanjang proses penghasilan
  karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik lukisan (garisan selari)
  berdasarkan empat standard kandungan 
 | 
 |||
| 
   
Refleksi 
 | 
  
   
........ orang murid mencapai objektif
  yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
  bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang 
 | 
 |||
| 
   
Catatan  
 | 
  
   | 
 |||