1 Tema : Seni Di Sekeliling Ku Tajuk : Sayur-sayuran






Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :   Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk  :   Sayur-sayuran
Bidang
Menggambar – Lukisan (Teknik garisan selari)

Standard Kandungan
1.1 Bahasa Seni Visual
2.1 Kemahiran
       Seni Visual


Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Mengenal  dan menerangkan bahasa seni visual yang ada pada karya.
2.       Membuat penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui  media, proses dan teknik untuk menghasilkan karya.

Standard Pembelajaran
1.1.1    2.1.1
(Aktiviti PdP)
1.       Memperdengarkan lagu “Kami Suka Sayur” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.       Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya menggunakan peta i-think.(EK1)
3.       Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.       Menganalisis dan memanipulasi  idea dan pelbagai sumber kajian mengenai garisan, rupa, imbangan dan kepelbagaian yang ada pada karya.  (EK 2)
5.       Murid membuat proses awal menghasilkan karya.

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,Kelestarian Alam Sekitar, (EK 1, EK 2, EK 3 EK 4, EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, Warna pensel,  oil pastel, pensel, magic color

Penilaian PdP
Proses penghasilan karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik lukisan(garisan selari) berdasarkan dua standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang..

Catatan :








Minggu : 2                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :   Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk  :   Sayur-sayuran
Bidang
Menggambar – Lukisan (Teknik garisan selari)

Standard Kandungan


3.1   Penghasilan Karya Kreatif
4.1 Penghayatan  
       karya Seni
Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Menghasilkan gambar yang kreatif menggunakan teknik lukisan berdasarkan bahasa seni visual.
2.       Membuat apresiasi terhadap hasil karya

Standard Pembelajaran
3.1.1     4.1.1      4.1.2
(Aktiviti PdP)
1.         Mengimbas kembali cara menghasilkan karya. (EK1,  EK 2)
2.         Menjana idea yang kreatif dan inovatif dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.         Menghasilkan karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.         Membuat kemasan pada hasil karya.
5.         Membuat apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan proses. (EK 5)

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, Warna pensel,  oil pastel, pensel, magic color

Penilaian PdP
Sepanjang proses penghasilan karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik lukisan (garisan selari) berdasarkan empat standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan




Terbaru Lebih lama