Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk : Sayur-sayuran
|
|||
Bidang
|
Menggambar – Lukisan (Teknik garisan
selari)
|
|||
Standard Kandungan
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
2.1 Kemahiran
Seni Visual
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Mengenal dan menerangkan bahasa seni visual yang ada
pada karya.
2.
Membuat
penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui media, proses dan teknik untuk menghasilkan
karya.
|
|||
Standard Pembelajaran
1.1.1 2.1.1
(Aktiviti PdP)
|
1.
Memperdengarkan
lagu “Kami Suka Sayur” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang
terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.
Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya
menggunakan peta i-think.(EK1)
3.
Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.
Menganalisis dan memanipulasi idea dan pelbagai sumber kajian mengenai garisan,
rupa, imbangan dan kepelbagaian yang ada pada karya. (EK 2)
5.
Murid membuat proses awal menghasilkan karya.
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif,
keusahawanan,Kelestarian Alam Sekitar, (EK 1, EK 2, EK 3 EK 4, EK 5), TMK dan
nilai murni.
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, Warna
pensel, oil pastel, pensel, magic
color
|
|||
Penilaian PdP
|
Proses
penghasilan karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik lukisan(garisan
selari) berdasarkan dua standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang..
|
|||
Catatan :
|
|
Minggu : 2
Hari : ................... Tarikh :
.............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk : Sayur-sayuran
|
|||
Bidang
|
Menggambar – Lukisan (Teknik garisan
selari)
|
|||
Standard Kandungan
|
|
|
3.1
Penghasilan
Karya Kreatif
|
4.1 Penghayatan
karya Seni
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Menghasilkan
gambar yang kreatif menggunakan teknik lukisan berdasarkan bahasa seni
visual.
2.
Membuat
apresiasi terhadap hasil karya
|
|||
Standard Pembelajaran
3.1.1 4.1.1 4.1.2
(Aktiviti PdP)
|
1.
Mengimbas kembali cara menghasilkan karya.
(EK1, EK 2)
2.
Menjana idea yang kreatif dan inovatif
dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.
Menghasilkan
karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan
kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.
Membuat kemasan
pada hasil karya.
5.
Membuat
apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
teknik dan proses. (EK 5)
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni.
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, Warna
pensel, oil pastel, pensel, magic
color
|
|||
Penilaian PdP
|
Sepanjang proses penghasilan
karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik lukisan (garisan selari)
berdasarkan empat standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan
|
|