CONTOH PENULISAN RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 2 2019


Rancangan Pengajaran Harian
Pendidikan Kesenian    (PSV)    Tahun 2    2018


Minggu : 1                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

1         Tema  :   Seni Di Sekeliling Ku  Tajuk  :   Sayur-sayuran



Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :   Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk  :   Sayur-sayuran
Bidang
Menggambar – Lukisan (Teknik garisan selari)

Standard Kandungan
1.1 Bahasa Seni Visual
2.1 Kemahiran
       Seni Visual


Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Mengenal  dan menerangkan bahasa seni visual yang ada pada karya.
2.       Membuat penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui  media, proses dan teknik untuk menghasilkan karya.

Standard Pembelajaran
1.1.1    2.1.1
(Aktiviti PdP)
1.       Memperdengarkan lagu “Kami Suka Sayur” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.       Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya menggunakan peta i-think.(EK1)
3.       Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.       Menganalisis dan memanipulasi  idea dan pelbagai sumber kajian mengenai garisan, rupa, imbangan dan kepelbagaian yang ada pada karya.  (EK 2)
5.       Murid membuat proses awal menghasilkan karya.

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,Kelestarian Alam Sekitar, (EK 1, EK 2, EK 3 EK 4, EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, Warna pensel,  oil pastel, pensel, magic color

Penilaian PdP
Proses penghasilan karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik lukisan(garisan selari) berdasarkan dua standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang..

Catatan :








Minggu : 2                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :   Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk  :   Sayur-sayuran
Bidang
Menggambar – Lukisan (Teknik garisan selari)

Standard Kandungan


3.1   Penghasilan Karya Kreatif
4.1 Penghayatan  
       karya Seni
Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Menghasilkan gambar yang kreatif menggunakan teknik lukisan berdasarkan bahasa seni visual.
2.       Membuat apresiasi terhadap hasil karya

Standard Pembelajaran
3.1.1     4.1.1      4.1.2
(Aktiviti PdP)
1.         Mengimbas kembali cara menghasilkan karya. (EK1,  EK 2)
2.         Menjana idea yang kreatif dan inovatif dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.         Menghasilkan karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.         Membuat kemasan pada hasil karya.
5.         Membuat apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan proses. (EK 5)

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, Warna pensel,  oil pastel, pensel, magic color

Penilaian PdP
Sepanjang proses penghasilan karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik lukisan (garisan selari) berdasarkan empat standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan









2         Tema  :  Seni Di Sekeliling Ku  Tajuk  :  Hiasan Bekas Air Minuman


Minggu : 3                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :  Seni Di Sekeliling Ku 
Tajuk  :  Hiasan Bekas Air Minuman
Bidang
Membuat corak dan rekaan  - Lipatan dan guntingan

Standard Kandungan
1.1 Bahasa Seni Visual
2.1 Kemahiran
       Seni Visual


Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Mengenal  dan menerangkan bahasa seni visual yang ada pada karya.
2.       Membuat penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui  media, proses dan teknik untuk menghasilkan karya.

Standard Pembelajaran
1.1.2    2.1.2
(Aktiviti PdP)
1.       Memperdengarkan lagu “Riang Bernyanyi” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.       Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya menggunakan peta i-think.(EK1)
3.       Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.       Menganalisis dan memanipulasi  idea dan pelbagai sumber kajian mengenai  rupa, warna, kontra dan harmoni yang ada pada karya.   (EK 2)
5.       Murid membuat proses awal menghasilkan karya.

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, kertas warna, kertas majalah, gunting, gam dan bahan hiasan

Penilaian PdP
Proses penghasilan karya dalam bidang mencorak dan membuat rekaan menggunakan teknik lipatan dan guntingan berdasarkan dua standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan :










Minggu : 4                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :  Seni Di Sekeliling Ku 
Tajuk  :  Hiasan Bekas Air Minuman
Bidang
Membuat corak dan rekaan  - Lipatan dan guntingan

Standard Kandungan


3.1   Penghasilan Karya Kreatif
4.1 Penghayatan  
       karya Seni
Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Menghasilkan corak dan rekaan  yang kreatif menggunakan teknik lipatan dan guntingan berdasarkan bahasa seni visual.
2.       Membuat apresiasi terhadap hasil karya.

Standard Pembelajaran
3.1.1      4.1.1      4.1.2
(Aktiviti PdP)
1.         Mengimbas kembali cara menghasilkan karya. (EK1,  EK 2)
2.         Menjana idea yang kreatif dan inovatif dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.         Menghasilkan karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.         Membuat kemasan pada hasil karya.
5.         Membuat apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan proses. (EK 5)

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, kertas warna, kertas majalah, gunting, gam dan bahan hiasan

Penilaian PdP
Sepanjang proses penghasilan karya dalam bidang mencorak dan membuat rekaan menggunakan teknik Lipatan dan guntingan berdasarkan empat standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan :










3         Tema  :  Seni Di Sekeliling Ku  Tajuk  :  Piala


Minggu : 5                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :  Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk  :  Piala
Bidang
Membentuk dan membuat binaan – Arca Stabail

Standard Kandungan
1.1 Bahasa Seni Visual
2.1 Kemahiran
       Seni Visual


Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Mengenal  dan menerangkan bahasa seni visual yang ada pada karya.
2.       Membuat penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui  media, proses dan teknik untuk menghasilkan karya.

Standard Pembelajaran
1.1.3    2.1.3
(Aktiviti PdP)
1.       Memperdengarkan lagu “ Sukan Sekolah “ dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.       Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya menggunakan peta i-think.(EK1)
3.       Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.       Menganalisis dan memanipulasi  idea dan pelbagai sumber kajian mengenai  bentuk, warna, imbangan, dan kepelbagaian yang ada pada karya.   (EK 2)
5.       Murid membuat proses awal menghasilkan karya.

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kad manila, kertas lukisan, kad bod, kotak,  kertas kilat, gunting, gam dan alat lain yang sesuai.

Penilaian PdP
Proses penghasilan karya dalam bidang membentuk dan membuat binaan arca stabail menggunakan teknik binaan berdasarkan dua standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang..

Catatan :









Minggu : 6                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :  Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk  :  Piala
Bidang
Membentuk dan membuat binaan – Arca Stabail

Standard Kandungan


3.1   Penghasilan Karya Kreatif
4.1 Penghayatan  
       karya Seni
Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.         Menghasilkan arca stabail menggunakan teknik binaan.
2.         Membuat apresiasi terhadap hasil karya

Standard Pembelajaran
3.1.1    4.1.1    4.1.2
(Aktiviti PdP)
1.         Mengimbas kembali cara menghasilkan karya. (EK1,  EK 2)
2.         Menjana idea yang kreatif dan inovatif dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.         Menghasilkan karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.         Membuat kemasan pada hasil karya.
5.         Membuat apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan proses. (EK 5)

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kad manila, kertas lukisan, kad bod, kotak,  kertas kilat, gunting, gam dan alat lain yang sesuai.
Penilaian PdP
Sepanjang proses penghasilan karya dalam bidang membentuk dan membuat binaan arca stabail menggunakan teknik binaan berdasarkan empat standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan :












4         Tema  :  Seni Di Sekeliling Ku  Tajuk  :  Gasing Kertas Berhias


Minggu : 7                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :  Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk  :  Gasing Kertas Berhias
Bidang
Mengenal Kraf Tradisional – Alat Permainan

Standard Kandungan
1.1 Bahasa Seni Visual
2.1 Kemahiran
       Seni Visual


Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Mengenal  dan menerangkan bahasa seni visual yang ada pada karya.
2.       Membuat penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui  media, proses dan teknik untuk menghasilkan karya

Standard Pembelajaran
1.1.4     2.1.4
(Aktiviti PdP)
1.       Memperdengarkan lagu “ Main Gasing” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.       Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya menggunakan peta i-think.(EK1)
3.       Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.       Menganalisis dan memanipulasi  idea dan pelbagai sumber kajian mengenai  bentuk, jalinan, imbangan, dan kontra yang ada pada karya.   (EK 2)
5.       Murid membuat proses awal menghasilkan karya.

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, kertas kotak, kertas warna, bahan kutipan, bahan hiasan, lidi, tali tebal, gunting, gam dan alat lain yang sesuai.

Penilaian PdP
Proses penghasilan karya alat permainan dalam bidang mengenal kraf tradisional menggunakan teknik binaan  berdasarkan dua standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan :











Minggu : 8                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :  Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk  :  Gasing Kertas Berhias
Bidang
Mengenal Kraf Tradisional – Alat Permainan

Standard Kandungan


3.1   Penghasilan Karya Kreatif
4.1 Penghayatan  
       karya Seni
Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.         Menghasilkan alat permainan menggunakan teknik binaan.
2.         Membuat apresiasi terhadap hasil karya

Standard Pembelajaran
3.1.1    4.1.1   4.1.2
(Aktiviti PdP)
1.         Mengimbas kembali cara menghasilkan karya. (EK1,  EK 2)
2.         Menjana idea yang kreatif dan inovatif dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.         Menghasilkan karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.         Membuat kemasan pada hasil karya.
5.         Membuat apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan proses. (EK 5)

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, kertas kotak, kertas warna, bahan kutipan, bahan hiasan, lidi, tali tebal, gunting, gam dan alat lain yang sesuai.

Penilaian PdP
Sepanjang proses penghasilan alat permainan dalam bidang bidang mengenal kraf tradisional menggunakan teknik binaan berdasarkan empat standard kandungan

Refleksi
........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan :










5         Tema  :  Seni Di Sekeliling Ku  Tajuk  :  Buah-buahan


Minggu : 9                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :  Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk  :  Buah-buahan
Bidang
Menggambar – Teknik gosokan

Standard Kandungan
1.1 Bahasa Seni Visual
2.1 Kemahiran
       Seni Visual


Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Mengenal  dan menerangkan bahasa seni visual yang ada pada karya.
2.       Membuat penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui  media,proses dan teknik untuk menghasilkan karya.

Standard Pembelajaran
1.1.1      2.1.1
(Aktiviti PdP)
1.       Memperdengarkan lagu” Bersenam Jaga Kesihatan “ dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.       Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya menggunakan peta i-think.(EK1)
3.       Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.       Menganalisis dan memanipulasi  idea dan pelbagai sumber kajian mengenai garisan, rupa, imbangan dan kepelbagaian yang ada pada karya   (EK 2)
5.       Murid membuat proses awal menghasilkan karya.

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,Kelestarian Alam Sekitar(EK 1, EK 2, EK 3 EK 4, EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan atau kertas A4 , Warna pensel, pensel

Penilaian PdP
Proses penghasilan karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik gosokan berdasarkan dua standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan :











Minggu : 10                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  ;  Tahun 2
Tema  :  Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk  :  Buah-buahan
Bidang
Menggambar – Teknik Gosokan

Standard Kandungan


3.1   Penghasilan Karya Kreatif
4.1 Penghayatan  
       karya Seni
Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Menghasilkan gambar yang kreatif menggunakan teknik gosokan berdasarkan bahasa seni visual.
2.       Membuat apresiasi terhadap hasil karya

Standard Pembelajaran
3.1.1    4.1.1    4.1.2
(Aktiviti PdP)
1.       Mengimbas kembali cara menghasilkan karya. (EK1,  EK 2)
2.       Menjana idea yang kreatif dan inovatif dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.       Menghasilkan karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.       Membuat kemasan pada hasil karya.
5.       Membuat apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan proses. (EK 5)

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan atau kertas A4, warna pensel, pensel

Penilaian PdP
Sepanjang proses penghasilan karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik gosokan berdasarkan empat standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan










6         Tema  :  Seni Di Sekeliling Ku      Tajuk  :  Kain Belacu Bercorak   


Minggu : 11                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :  Seni Di Sekeliling Ku    
Tajuk  :  Kain Belacu Bercorak   
Bidang
Membuat corak dan rekaan  - Cetakan (Teknik cetakan blok)

Standard Kandungan
1.1 Bahasa Seni Visual
2.1 Kemahiran
       Seni Visual


Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Mengenal  dan menerangkan bahasa seni visual yang ada pada karya.
2.       Membuat penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui  media, proses dan teknik untuk menghasilkan karya.

Standard Pembelajaran
1.1.2     2.1.2
(Aktiviti PdP)
1.       Memperdengarkan lagu “ Cantik Menawan” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.       Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya menggunakan peta i-think.(EK1)
3.       Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.       Menganalisis dan memanipulasi  idea dan pelbagai sumber kajian mengenai  rupa, warna, kontra dan kepelbagaian yang ada pada karya.   (EK 2)
5.       Murid membuat proses awal menghasilkan karya.

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, kad bod, cat poster, blok cetakan, kain putih, kotak, tali tebal, berus lukisan, palet, gunting, gam, pensel

Penilaian PdP
Proses penghasilan karya dalam bidang mencorak dan membuat rekaan menggunakan teknik cetakan blok berdasarkan dua standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan
















Minggu : 12                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :  Seni Di Sekeliling Ku    
Tajuk  :  Kain Belacu Bercorak   
Bidang
Membuat corak dan rekaan  - Cetakan (Teknik cetakan blok)

Standard Kandungan


3.1   Penghasilan Karya Kreatif
4.1 Penghayatan  
       karya Seni
Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Menghasilkan corak dan rekaan  yang kreatif menggunakan teknik cetakan blok berdasarkan bahasa seni visual.
2.       Membuat apresiasi terhadap hasil karya.

Standard Pembelajaran
3.1.1   4.1.1   4.1.2
(Aktiviti PdP)
1.       Mengimbas kembali cara menghasilkan karya. (EK1,  EK 2)
2.       Menjana idea yang kreatif dan inovatif dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.       Menghasilkan karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.       Membuat kemasan pada hasil karya.
5.       Membuat apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan proses. (EK 5)

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, kad bod, cat poster, blok cetakan, kain putih, kotak, tali tebal, berus lukisan, palet, gunting, gam, pensel
Penilaian PdP
Sepanjang proses penghasilan karya dalam bidang mencorak dan membuat rekaan menggunakan teknik cetakan blok berdasarkan empat standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang














7         Tema dan Tajuk  :  Projek Persembahan Kesenian – Pra Persediaan Pameran Seni



Minggu : 13                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas :        Tahun 2
Tema dan Tajuk  :  Projek Persembahan Kesenian – Pra Persediaan
                                  Pameran Seni

Modul/ Bidang
Modul Kreativiti dan Inovasi Seni

Standard Kandungan
3.3 Projek Persembahan         
       Kesenian



Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Merancang pameran dan persembahan seni

Standard Pembelajaran
3.3.1
Aktiviti PdP
1.       Berbincang tentang pameran seni bertemakan “ ...........................”
2.       Menubuhkan dan melantik Ahli Jawatankuasa kerja.
3.       Menetapkan tarikh pameran
4.       Berbincang tentang kriteria pemilihan karya untuk dipamerkan
5.       Mengumpul karya yang dihasilkan.
6.       Merancang dan menentukan sudut pameran dan  susun atur ruang pameran.

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 EK 4 dan EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Internet,
Media : Karya murid, papan pameran, kerusi meja dan alat bahan lain yang sesuai.

Penilaian PdP
Murid bersama rakan merancang dan memikirkan idea bagi menjayakan tugasan yang diberi.


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang









8         Tema dan Tajuk  :  Projek Persembahan Kesenian – Pra Persediaan Pameran dan Latihan Persembahan


Minggu : 14                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian

Masa  :  9.00 – 10.00 pagi
Kelas  :  Tahun 2
Tema dan Tajuk  :  Projek Persembahan Kesenian – Pra
                                  Persediaan Pameran dan Latihan Persembahan

Modul / Bidang
Modul Kreativiti dan Inovasi Seni

Standard Kandungan
3.3  Projek Persembahan
        Kesenian



Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Merancang pameran dan persembahan seni.

Standard Pembeljaran
3.3.1
Aktiviti PdP

1.       Membuat kekemasan hasil karya.
2.       Menyusun dan menghias reka letak sudut pameran.
3.       Menulis  surat jemputan kepada tetamu.
4.       Membuat  latihan persembahan menggunakan hasil karya.

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 EK 4 dan EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Internet,
Media : Kad manila, gam, gunting,  soletape , bainding tape, papan pameran, kerusi meja dan alat bahan lain yang sesuai.

Penilaian PdP
Murid bersama rakan merancang dan memikirkan idea bagi menjayakan tugasan yang diberi.


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang










9         Tema dan Tajuk  :  Projek Persembahan Kesenian – Pra Persembahan dan Latihan Persembahan


Minggu : 15                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :   9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema dan Tajuk  :  Projek Persembahan Kesenian – Pra
                                  Persembahan dan Latihan Persembahan

Modul/Bidang
Modul Kreativiti dan Inovasi Seni

Standard Kandungan
3.3  Projek Persembahan
Kesenian



Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat
1.       Merancang pameran dan persembahan seni.

Standard Pembelajaran
3.3.1
Aktiviti PdP
1.       Membuat kekemasan akhir hasil karya.
2.       Menyusun dan meletakkan hasil karya di sudut pameran.
3.       Melantik beberapa orang murid dan melatih menjadi juru cakap dalam membuat apresiasi setiap karya yang dipamerkan.
4.       Membuat latihan persembahan menggunakan hasil karya.

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 EK 4 dan EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Internet,
Media : Kad manila, gam, gunting,  soletape , bainding tape, papan pameran, kerusi meja dan alat bahan lain yang sesuai.

Penilaian PdP
Murid bersama rakan merancang dan memikirkan idea bagi menjayakan tugasan yang diberi.


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang..










10   Tema  :  Pameran dan Persembahan Seni Tajuk  :  Indahnya Alam Seni


Minggu : 16                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :   9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :  Pameran dan Persembahan Seni
Tajuk  :  Indahnya Alam Seni
Modul/Bidang
Modul Kreativiti dan Inovasi Seni

Standard Kandungan
3.3  Projek Persembahan  
        Kesenian




Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Membuat pameran dan persembahan seni dengan mengunakan karya yang dihasilkan.


Standard Pembelajaran
3.3.2
Aktiviti PdP
1.       Mempamerkan hasil karya di bilik pameran.
2.       Menyambut tetamu yang hadir.
3.       Membuat apresiasi terhadap karya yang dipamerkan kepada pengunjung pameran
4.       Membuat persembahan seni dengan menggunakan karya yang dihasilkan

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 EK 4 dan EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Internet,
Media : Hasil karya, papan pameran, kerusi meja dan alat bahan lain yang sesuai.

Penilaian PdP
 Murid bersama rakan mengendalikan pameran  dan membuat persembahan menggunakan hasil karya.

Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang











11   Tema  :  Seni Menceritakan Sesuatu   Tajuk  :  Burung Kenek-kenek


Minggu : 17                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :  Seni Menceritakan Sesuatu 
Tajuk  :  Burung Kenek-kenek
Bidang
Membentuk dan membuat binaan – Topeng (Topeng Serkup)

Standard Kandungan
1.1 Bahasa Seni Visual
2.1 Kemahiran
       Seni Visual


Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Mengenal  dan menerangkan bahasa seni visual yang ada pada karya.
2.       Membuat penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui  media, proses dan teknik untuk menghasilkan karya.

Standard Pembelajaran
1.1.3    2.1.3
(Aktiviti PdP)
1.       Memperdengarkan lagu “ Burung Kenek-kenek”  dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.       Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya menggunakan peta i-think.(EK1)
3.       Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.       Menganalisis dan memanipulasi  idea dan pelbagai sumber kajian mengenai  bentuk, jalinan, imbangan, dan penegasan yang ada pada karya.   (EK 2)
5.       Murid membuat proses awal menghasilkan karya.

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kad manila, kertas lukisan, kertas warna,kad bod, kotak,  bahan kutipan, gunting, gam, pita pelekat dua muka, stepler , bahan hiasan, dan alat lain yang sesuai.

Penilaian PdP
Proses penghasilan karya dalam bidang membentuk dan membuat binaan topeng serkup menggunakan teknik binaan berdasarkan dua standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan :








Minggu : 18                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :  Seni Menceritakan Sesuatu 
Tajuk  :  Burung Kenek-kenek
Bidang
Membentuk dan membuat binaan – Topeng (Topeng Serkup)

Standard Kandungan


3.1   Penghasilan Karya Kreatif
4.1 Penghayatan  
       karya Seni
Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Menghasilkan topeng  menggunakan teknik binaan.
2.       Membuat apresiasi terhadap hasil karya

Standard Pembelajaran
3.1.1    4.1.1    4.1.2
(Aktiviti PdP)
1.       Mengimbas kembali cara menghasilkan karya. (EK1,  EK 2)
2.       Menjana idea yang kreatif dan inovatif dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.       Menghasilkan karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.       Membuat kemasan pada hasil karya.
5.       Membuat apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan proses. (EK 5)

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kad manila, kertas lukisan, kertas warna,kad bod, kotak,  bahan kutipan, gunting, gam, pita pelekat dua muka, stepler , bahan hiasan, dan alat lain yang sesuai.

Penilaian PdP
Sepanjang proses penghasilan karya dalam bidang membentuk dan membuat binaan topeng serkup menggunakan teknik binaan berdasarkan empat standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang..

Catatan :











12   Tema  :  Seni Menceritakan Sesuatu    Tajuk  :  Uli-uli Tembikar


Minggu : 19                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :  Seni Menceritakan Sesuatu  
Tajuk  :  Uli-uli Tembikar
Bidang
Mengenal Kraf Tradisional – Tembikar (Teknik Picitan)

Standard Kandungan
1.1 Bahasa Seni Visual
2.1 Kemahiran
       Seni Visual


Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Mengenal  dan menerangkan bahasa seni visual yang ada pada karya.
2.       Membuat penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui  media, proses dan teknik untuk menghasilkan karya

Standard Pembelajaran
1.1.4    2.1.4
(Aktiviti PdP)
1.       Memperdengarkan lagu “ Tembikar Cantik” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.       Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya menggunakan peta i-think.(EK1)
3.       Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.       Menganalisis dan memanipulasi  idea dan pelbagai sumber kajian mengenai  bentuk, jalinan, imbangan, dan kepelbagaian yang ada pada karya.   (EK 2)
5.       Murid membuat proses awal menghasilkan karya.

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Tanah liat atau doh, surat khabar, cat poster, berus warna, palet, alat dan bahan lain yang sesuai.

Penilaian PdP
Proses penghasilan tembikar dalam bidang mengenal kraf tradisional menggunakan teknik picitan  berdasarkan dua standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan :









Minggu : 20                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :  Seni Menceritakan Sesuatu  
Tajuk  :  Uli-uli Tembikar
Bidang
Mengenal Kraf Tradisional – Tembikar (Teknik Picitan)

Standard Kandungan


3.1 Penghasilan Karya
       Kreatif
4.1 Penghayatan  
       karya Seni
Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Menghasilkan tembikar menggunakan teknik picitan.
2.       Membuat apresiasi terhadap hasil karya

Standard Pembelajaran
3.1.1    4.1.1    4.1.2
(Aktiviti PdP)
1.       Mengimbas kembali cara menghasilkan karya. (EK1,  EK 2)
2.       Menjana idea yang kreatif dan inovatif dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.       Menghasilkan karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.       Membuat kemasan pada hasil karya.
5.       Membuat apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan proses. (EK 5)

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Tanah liat atau doh, surat khabar, cat poster, berus warna, palet, alat dan bahan lain yang sesuai.
Penilaian PdP
Sepanjang proses penghasilan tembikar dalam bidang bidang mengenal kraf tradisional menggunakan teknik picitan  berdasarkan empat standard kandungan

Refleksi
........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan :




















13   Tema  :  Seni Menceritakan Sesuatu     Tajuk  :  Rama-rama di Taman Bunga


Minggu : 21                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :   9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :  Seni Menceritakan Sesuatu    
Tajuk  :  Rama-rama di Taman Bunga
Bidang
Menggambar – Catan (Teknik basah atas kering)

Standard Kandungan
1.1 Bahasa Seni Visual
2.1 Kemahiran
       Seni Visual


Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Mengenal  dan menerangkan bahasa seni visual yang ada pada karya.
2.       Membuat penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui  media, proses dan teknik untuk menghasilkan karya.

Standard Pembelajaran
1.1.1      2.1.1
(Aktiviti PdP)
1.       Memperdengarkan lagu “ Taman Mini” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.       Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya menggunakan peta i-think.(EK1)
3.       Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.       Menganalisis dan memanipulasi  idea dan pelbagai sumber kajian mengenai bentuk, warna, kontra dan kepelbagaian yang ada pada karya.   (EK 2)
5.       Murid membuat proses awal menghasilkan karya.

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,Kelestarian Alam Sekitar(EK 1, EK 2, EK 3 EK 4, EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, cat air, berus lukisan, palet.

Penilaian PdP
Proses penghasilan karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik catan(Basah atas kering) berdasarkan dua standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan :













Minggu : 22                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :  Seni Menceritakan Sesuatu    
Tajuk  :  Rama-rama di Taman Bunga
Bidang
Menggambar – Catan (Teknik basah atas kering)

Standard Kandungan


3.1   Penghasilan Karya
         Kreatif
4.1 Penghayatan  
       karya Seni
Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Menghasilkan gambar yang kreatif menggunakan teknik lukisan berdasarkan bahasa seni visual.
2.       Membuat apresiasi terhadap hasil karya

Standard Pembelajaran
3.1.1    4.1.1   4.1.2
(Aktiviti PdP)
1.       Mengimbas kembali cara menghasilkan karya. (EK1,  EK 2)
2.       Menjana idea yang kreatif dan inovatif dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.       Menghasilkan karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.       Membuat kemasan pada hasil karya.
5.       Membuat apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan proses. (EK 5)

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, cat air, berus lukisan, palet.

Penilaian PdP
Sepanjang proses penghasilan karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik catan (Basah atas kering) berdasarkan empat standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang..

Catatan :

















14   Tema  :  Seni Menceritakan Sesuatu -    Tajuk  :   Hidupan  di Dasar Sungai


Minggu : 23                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :  Seni Menceritakan Sesuatu -  
Tajuk  :   Hidupan  di Dasar Sungai
Bidang
Menggambar – Teknik resis

Standard Kandungan
1.1 Bahasa Seni Visual
2.1 Kemahiran
       Seni Visual


Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Mengenal  dan menerangkan bahasa seni visual yang ada pada karya.
2.       Membuat penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui  media,proses dan teknik untuk menghasilkan karya.

Standard Pembelajaran
1.1.1      2.1.1
(Aktiviti PdP)
1.       Memperdengarkan lagu “ Nyamannya di Air Terjun” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.       Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya menggunakan peta i-think.(EK1)
3.       Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.       Menganalisis dan memanipulasi  idea dan pelbagai sumber kajian mengenai garisan, warna, kontra serta ritma dan pergerakan yang ada pada karya   (EK 2)
5.       Murid membuat proses awal menghasilkan karya.

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,Kelestarian Alam Sekitar(EK 1, EK 2, EK 3 EK 4, EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, cat air, lilin atau krayon, berus lukisan, palet

Penilaian PdP
Proses penghasilan karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik resis berdasarkan dua standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan :











Minggu : 24                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  ;  Tahun 2
Tema  :  Seni Menceritakan Sesuatu -  
Tajuk  :   Hidupan  di Dasar Sungai
Bidang
Menggambar – Teknik resis

Standard Kandungan


3.1   Penghasilan Karya Kreatif
4.1 Penghayatan  
       karya Seni
Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Menghasilkan gambar yang kreatif menggunakan teknik gosokan berdasarkan bahasa seni visual.
2.       Membuat apresiasi terhadap hasil karya

Standard Pembelajaran
3.1.1    4.1.1    4.1.2
(Aktiviti PdP)
1.       Mengimbas kembali cara menghasilkan karya. (EK1,  EK 2)
2.       Menjana idea yang kreatif dan inovatif dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.       Menghasilkan karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.       Membuat kemasan pada hasil karya.
5.       Membuat apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan proses. (EK 5)

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, cat air, lilin atau krayon, berus lukisan, palet

Penilaian PdP
Sepanjang proses penghasilan karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik resis berdasarkan empat standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan















15   Tema  :  Seni Menceritakan Sesuatu -  Tajuk  :  Songkok Kertas Bercorak ( motif rama-rama)



Minggu : 25                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :  Seni Menceritakan Sesuatu - 
Tajuk  :  Songkok Kertas Bercorak ( motif rama-rama)
Bidang
Membuat corak dan rekaan  - Lipatan dan guntingan

Standard Kandungan
1.1 Bahasa Seni Visual
2.1 Kemahiran
       Seni Visual


Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Mengenal  dan menerangkan bahasa seni visual yang ada pada karya.
2.       Membuat penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui  media, proses dan teknik untuk menghasilkan karya.

Standard Pembelajaran
1.1.2        2.1.2
(Aktiviti PdP)
1.       Memperdengarkan lagu “ Taman Mini” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.       Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya menggunakan peta i-think.(EK1)
3.       Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.       Menganalisis dan memanipulasi  idea dan pelbagai sumber kajian mengenai  rupa, warna, kontra dan harmoni yang ada pada karya.   (EK 2)
5.       Murid membuat proses awal menghasilkan karya.

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, kertas warna, kertas majalah, gunting gam, dan stapler

Penilaian PdP
Proses penghasilan karya dalam bidang mencorak dan membuat rekaan menggunakan teknik lipatan dan guntingan berdasarkan dua standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang..

Catatan :








Minggu : 26                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :  Seni Menceritakan Sesuatu - 
Tajuk  :  Songkok Kertas Bercorak ( motif rama-rama)
Bidang
Membuat corak dan rekaan  - Lipatan dan guntingan

Standard Kandungan


3.1   Penghasilan Karya Kreatif
4.1 Penghayatan  
       karya Seni
Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Menghasilkan corak dan rekaan  yang kreatif menggunakan teknik lipatan dan guntingan berdasarkan bahasa seni visual.
2.       Membuat apresiasi terhadap hasil karya.

Standard Pembelajaran
3.1.1    4.1.1   4.1.2
(Aktiviti PdP)
1.       Mengimbas kembali cara menghasilkan karya. (EK1,  EK 2)
2.       Menjana idea yang kreatif dan inovatif dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.       Menghasilkan karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.       Membuat kemasan pada hasil karya.
5.       Membuat apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan proses. (EK 5)

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, kertas warna, kertas majalah, gunting, gam. dan stapler

Penilaian PdP
Sepanjang proses penghasilan karya dalam bidang mencorak dan membuat rekaan menggunakan teknik Lipatan dan guntingan berdasarkan empat standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan :

















16   Tema  :   Seni Menceritakan Sesuatu -  Tajuk  :   Bunga dan Rama-rama


Minggu : 27                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :   Seni Menceritakan Sesuatu - 
Tajuk  :   Bunga dan Rama-rama
Bidang
Membentuk dan membuat binaan – Arca Stabail

Standard Kandungan
1.1 Bahasa Seni Visual
2.1 Kemahiran
       Seni Visual


Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Mengenal  dan menerangkan bahasa seni visual yang ada pada karya.
2.       Membuat penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui  media, proses dan teknik untuk menghasilkan karya.

Standard Pembelajaran
1.1.3     2.1.3
(Aktiviti PdP)
1.       Memperdengarkan lagu “Taman Mini” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.       Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya menggunakan peta i-think.(EK1)
3.       Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.       Menganalisis dan memanipulasi  idea dan pelbagai sumber kajian mengenai  bentuk, warna, imbangan, dan kepelbagaian yang ada pada karya.   (EK 2)
5.       Murid membuat proses awal menghasilkan karya.

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kad manila, kertas lukisan, kad bod, kotak,  bahan kutipan, gunting. krayon, lidi, tin susu dan alat lain yang sesuai.

Penilaian PdP
Proses penghasilan karya dalam bidang membentuk dan membuat binaan arca stabail menggunakan teknik binaan berdasarkan dua standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan :









Minggu : 28                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :   Seni Menceritakan Sesuatu - 
Tajuk  :   Bunga dan Rama-rama
Bidang
Membentuk dan membuat binaan – Arca Stabail

Standard Kandungan


3.1   Penghasilan Karya Kreatif
4.1 Penghayatan  
       karya Seni
Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Menghasilkan arca stabail menggunakan teknik binaan.
2.       Membuat apresiasi terhadap hasil karya

Standard Pembelajaran
3.1.1   4.1.1   4.1.2
(Aktiviti PdP)
1.       Mengimbas kembali cara menghasilkan karya. (EK1,  EK 2)
2.       Menjana idea yang kreatif dan inovatif dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.       Menghasilkan karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.       Membuat kemasan pada hasil karya.
5.       Membuat apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan proses. (EK 5)

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kad manila, kertas lukisan, kad bod, kotak,  bahan kutipan, gunting. krayon, lidi, tin susu dan alat lain yang sesuai.
Penilaian PdP
Sepanjang proses penghasilan karya dalam bidang membentuk dan membuat binaan arca stabail menggunakan teknik binaan berdasarkan empat standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan :

















17   Tema  :  Seni Menceritakan Sesuatu -   Tajuk  :  Wau Hiasan Dinding (Wau Burung)


Minggu : 29                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :  Seni Menceritakan Sesuatu - 
Tajuk  :  Wau Hiasan Dinding (Wau Burung)
Bidang
Mengenal Kraf Tradisional – Alat Permainan

Standard Kandungan
1.1 Bahasa Seni Visual
2.1 Kemahiran
       Seni Visual


Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Mengenal  dan menerangkan bahasa seni visual yang ada pada karya.
2.       Membuat penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui  media, proses dan teknik untuk menghasilkan karya

Standard Pembelajaran
1.1.4    2.1.4
(Aktiviti PdP)
1.       Memperdengarkan lagu “Burung Kenek-kenek”. dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.       Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya menggunakan peta i-think.(EK1)
3.       Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.       Menganalisis dan memanipulasi  idea dan pelbagai sumber kajian mengenai  bentuk, jalinan, imbangan, dan kontra yang ada pada karya.   (EK 2)
5.       Murid membuat proses awal menghasilkan karya.

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, kotak, kertas warna, bahan kutipan, gunting. Lidi, soletape, gam dan alat lain yang sesuai.

Penilaian PdP
Proses penghasilan karya alat permainan dalam bidang mengenal kraf tradisional menggunakan teknik binaan  berdasarkan dua standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan :








Minggu : 30                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :  Seni Menceritakan Sesuatu - 
Tajuk  :  Wau Hiasan Dinding (Wau Burung)
Bidang
Mengenal Kraf Tradisional – Alat Permainan

Standard Kandungan


3.1   Penghasilan Karya Kreatif
4.1 Penghayatan  
       karya Seni
Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Menghasilkan alat permainan menggunakan teknik binaan.
2.       Membuat apresiasi terhadap hasil karya

Standard Pembelajaran
3.1.1    4.1.1   4.1.2
(Aktiviti PdP)
1.       Mengimbas kembali cara menghasilkan karya. (EK1,  EK 2)
2.       Menjana idea yang kreatif dan inovatif dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.       Menghasilkan karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.       Membuat kemasan pada hasil karya.
5.       Membuat apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan proses. (EK 5)

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, kotak, kertas warna, bahan kutipan, gunting. Lidi, soletape, gam dan alat lain yang sesuai.
Penilaian PdP
Sepanjang proses penghasilan alat permainan dalam bidang bidang mengenal kraf tradisional menggunakan teknik binaan berdasarkan empat standard kandungan

Refleksi
........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang..

Catatan :


















18   Tema  :   Seni Menceritakan Sesuatu -  Tajuk  :   Sapi berbulu merah


Minggu : 31                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema  :   Seni Menceritakan Sesuatu - 
Tajuk  :   Sapi berbulu merah
Bidang
Menggambar – Lukisan (Teknik garisan selari)

Standard Kandungan
1.1 Bahasa Seni Visual
2.1 Kemahiran
       Seni Visual


Objektif  Pembelajaran
Di    akhir pengajaran murid dapat :
1.       Mengenal  dan menerangkan bahasa seni visual yang ada pada karya.
2.       Membuat penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui  media, proses dan teknik untuk menghasilkan karya.

Standard Pembelajaran
1.1.1    2.1.1
(Aktiviti PdP)
1.       Memperdengarkan lagu “Burung Kenek-kenek” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.       Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya menggunakan peta i-think.(EK1)
3.       Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.       Menganalisis dan memanipulasi  idea dan pelbagai sumber kajian mengenai garisan, rupa, imbangan dan kepelbagaian yang ada pada karya.  (EK 2)
5.       Murid membuat proses awal menghasilkan karya.

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,Kelestarian Alam Sekitar(EK 1, EK 2, EK 3 EK 4, EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, Warna pensel,  oil pastel.

Penilaian PdP
Proses penghasilan karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik lukisan(garisan selari) berdasarkan dua standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan :









Minggu : 32                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas  ;  Tahun 2
Tema  :   Seni Menceritakan Sesuatu - 
Tajuk  :   Sapi Berbulu Merah
Bidang
Menggambar – Lukisan (Teknik garisan selari)

Standard Kandungan


3.1   Penghasilan Karya Kreatif
4.1 Penghayatan  
       karya Seni
Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Menghasilkan gambar yang kreatif menggunakan teknik lukisan berdasarkan bahasa seni visual.
2.       Membuat apresiasi terhadap hasil karya

Standard Pembelajaran
3.1.1   4.1.1  4.1.2
(Aktiviti PdP)
1.       Mengimbas kembali cara menghasilkan karya. (EK1,  EK 2)
2.       Menjana idea yang kreatif dan inovatif dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.       Menghasilkan karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.       Membuat kemasan pada hasil karya.
5.       Membuat apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan proses. (EK 5)

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, warna pensel, oil pastel.

Penilaian PdP
Sepanjang proses penghasilan karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik lukisan (garisan selari) berdasarkan empat standard kandungan


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang

Catatan

















19   Tema dan Tajuk  :  Projek Persembahan Kesenian – Pra Persediaan Pameran Seni


Minggu : 33                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :  9.00 – 10.00 pagi

Kelas :        Tahun 2
Tema dan Tajuk  :  Projek Persembahan Kesenian – Pra Persediaan
                                  Pameran Seni

Modul/ Bidang
Modul Kreativiti dan Inovasi Seni

Standard Kandungan
3.3 Projek Persembahan         
       Kesenian



Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Merancang pameran dan persembahan seni

Standard Pembelajaran
3.3.1

Aktiviti PdP
1.       Berbincang tentang pameran seni bertemakan “ ...........................”
2.       Menubuhkan dan melantik Ahli Jawatankuasa kerja.
3.       Menetapkan tarikh pameran
4.       Berbincang tentang kriteria pemilihan karya untuk dipamerkan
5.       Mengumpul karya yang dihasilkan.
6.       Merancang dan menentukan sudut pameran dan  susun atur ruang pameran.

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 EK 4 dan EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Internet,
Media : Karya murid, papan pameran, kerusi meja dan alat bahan lain yang sesuai.

Penilaian PdP
Murid bersama rakan merancang dan memikirkan idea bagi menjayakan tugasan yang diberi.


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang










20   Tema dan Tajuk  :  Projek Persembahan Kesenian – Pra Persembahan dan Latihan Persembahan


Minggu : 34                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian

Masa  :  9.00 – 10.00 pagi
Kelas  :  Tahun 2
Tema dan Tajuk  :  Projek Persembahan Kesenian – Pra
                                  Persembahan dan Latihan Persembahan

Modul / Bidang
Modul Kreativiti dan Inovasi Seni

Standard Kandungan
3.3  Projek Persembahan
        Kesenian



Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Merancang pameran dan persembahan seni.

Standard Pembelajaran
3.3.1

Aktiviti PdP

1.       Membuat kekemasan hasil karya.
2.       Menyusun dan menghias reka letak sudut pameran.
3.       Menulis  surat jemputan kepada tetamu.
4.       Membuat  latihan persembahan menggunakan hasil karya.

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 EK 4 dan EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Internet,
Media : Kad manila, gam, gunting,  soletape , bainding tape, papan pameran, kerusi meja dan alat bahan lain yang sesuai.

Penilaian PdP
Murid bersama rakan merancang dan memikirkan idea bagi menjayakan tugasan yang diberi.


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang










21   Tema dan Tajuk  :  Projek Persembahan Kesenian – Pra Persembahan dan Latihan Persembahan

Minggu : 35                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :   9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema dan Tajuk  :  Projek Persembahan Kesenian – Pra
                                  Persembahan dan Latihan Persembahan

Modul/Bidang
Modul Kreativiti dan Inovasi Seni

Standard Kandungan
3.3  Projek Persembahan
Kesenian



Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat
1.       Merancang pameran dan persembahan seni.

Standard Pembelajaran
3.3.1

Aktiviti PdP
1.       Membuat kekemasan akhir hasil karya.
2.       Menyusun dan meletakkan hasil karya di sudut pameran.
3.       Melantik beberapa orang murid dan melatih menjadi juru cakap dalam membuat apresiasi setiap karya yang dipamerkan.
4.       Membuat latihan persembahan menggunakan hasil karya.

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 EK 4 dan EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Internet,
Media : Kad manila, gam, gunting,  soletape , bainding tape, papan pameran, kerusi meja dan alat bahan lain yang sesuai.

Penilaian PdP
Murid bersama rakan merancang dan memikirkan idea bagi menjayakan tugasan yang diberi.


Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang











22   Tema dan Tajuk  : Pameran dan Persembahan Seni –  “ Permainya Negaraku”


Minggu : 36                                                 Hari :  ...................                                               Tarikh : .............

Mata Pelajaran  :  Pendidikan Kesenian
Masa  :   9.00 – 10.00 pagi

Kelas  :  Tahun 2
Tema dan Tajuk  : Pameran dan Persembahan Seni –  “ Permainya
                                  Negaraku”
Modul/Bidang
Modul Kreativiti dan Inovasi Seni

Standard Kandungan
3.3  Projek Persembahan   
        Kesenian




Objektif  Pembelajaran
Di   akhir pengajaran murid dapat :
1.       Membuat pameran dan persembahan seni dengan mengunakan karya yang dihasilkan.


Standard Pembelajaran
3.3.2

Aktiviti PdP
1.       Mempamerkan hasil karya di bilik pameran.
2.       Menyambut tetamu yang hadir.
3.       Membuat apresiasi terhadap karya yang dipamerkan kepada pengunjung pameran
4.       Membuat persembahan seni dengan menggunakan karya yang dihasilkan

EMK
Kreatif dan inovatif, keusahawanan, Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 EK 4 dan EK 5), TMK dan nilai murni.

BBB
Internet,
Media : Hasil karya, papan pameran, kerusi meja dan alat bahan lain yang sesuai.

Penilaian PdP
 Murid bersama rakan mengendalikan pameran  dan membuat persembahan menggunakan hasil karya.

Refleksi

........ orang murid mencapai objektif yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang




Terbaru Lebih lama