TAJUK 2
|
STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
PENDIDIKAN SENI VISUAL
KBSR
|
2.1 Mengenal Konsep:
2.1.1
Kajian Masa Depan
Kajian Masa Depan (KMD) ialah satu
pendekatan pengajaran untuk mendidik murid agar lebih prihatin terhadap sesuatu
perkara atau isu yang berlaku pada masa lampau, masa kini, dan masa depan. Ini bermakna, murid dapat membuat ramalan,
menjangka akibat, serta mengendalikan perubahan supaya mereka mendapat manfaat
yang maksimum.
Rasional Pengajaran Kajian Masa
Depan(KMD)
i Membina
generasi masa depan yakin dan optimis
ii Menghasilkan
tenaga manusia yang mampu berfikir kehadapan
iii Menjangka
masalah dan membuat keputusan yang baik
iv Membawa
anjakan paradigma
v Meramalkan
keadaan pada masa hadapan.
2.1.2 Teori Kecerdasan Pelbagai (TKP)
Teori Kecerdasan Pelbagai berperanan sebagai penjana kecerdasan serta mendefinisi
konsep kecerdasan yang relevan dalam pendidikan hari ini. Ianya dirumuskan
sebagai:
• kebolehan menyelesaikan masalah yang dihadapi dalam kehidupan sebenar.
• kebolehan menjana masalah baru untuk diselesaikan.
• kebolehan membuat sesuatu atau menawarkan perkhidmatan yang bernilai
dalam lingkungan sesuatu budaya.
Dr. Roger Sperry turut menyatakan kaitan kecerdasan dan fungsi otak
manusia yang berbeza-beza mengikut perkembangan usia dan jantina individu.
Kecerdasan Pelbagai dalam Pengajaran dan Pembelajaran
i VERBAL-LINGUISTIK
Merancang dan
menyediakan bentuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang merangkumi
menggunakan bahasa
lisan (pidato, ceramah, perbahasan), bacaan (buku, surat khabar,
majalah), dan
penulisan (puisi, laporan, minit mesyuarat).
ii LOGIK-MATEMATIK
Merancang dan
menyediakan bentuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang
merangkumi memasukkan nombor, pengiraan, pengelasan atau
menggalakkan pemikiran
kritis.
iii VISUAL-RUANG
Merancang dan
menyediakan bentuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang
merangkumi peta
minda, garis, visualisasi, warna, seni, metafora atau lain-lain borang
pengurusan grafik.
iv KINESTETIK
Merancang dan
menyediakan bentuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang merangkumi
pengalaman
pergerakan seluruh badan atau aktiviti ‘hands-on’
(latihan amali, penyiasatan,
kajian luar).
v MUZIK
Merancang dan
menyediakan bentuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang merangkumi
penggunaan muzik,
bunyi-bunyian persekitaran atau unsur ritma dan melodi.
vi INTERPERSONAL
Merancang dan
menyediakan bentuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan
murid dalam
perkongsian rakan sebaya, pembelajaran korporatif dan kolaboratif atau
simulasi kumpulan,
lawatan, amali, dan kerja lapangan.
vii INTRAPERSONAL
Merancang dan
menyediakan bentuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang merangkumi
pilihan kepada
murid merangsang perasaan kendiri (menulis, jurnal, diari, membuat refleksi,
penilaian kendiri).
viii NATURALIS
Merancang dan
menyediakan bentuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan
penggunaan flora
dan fauna, awan, sungai, gunung (alam semula jadi) ke dalam bilik darjah
atau membawa murid
ke luar ke alam semula jadi, kembara visual, amali, dan kerja lapangan.
Bagaimana Melaksanakan TKP Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran
SISIPAN Guru
boleh memilih satu atau dua kecerdasan dan digunakan dalam pengajaran secara
tidak langsung.
JARINGAN Setiap kecerdasan digunakan dalam
pengajaran PSV.
JALINAN Satu kecerdasan digunakan dalam beberapa mata pelajaran.
PERKONGSIAN Beberapa kecerdasan dipilih untuk digunakan dalam dua
mata
pelajaran.
KESEPADUAN Beberapa kecerdasan digunakan secara bersepadu merentasi
mata
pelajaran yang berlainan.
2.1.3
Teknologi Maklumat dan Komunikasi(TMK)
Penggunaan Teknologi Komunikasi dan Maklumat (TMK) dalam mata pelajaran
Pendidikan Seni Visual adalah EMK dan dilihat sebagai alat Pengajaran dan
Pembelajaran atau Teknologi Pengajaran yang berkesan. Penggunaan TMK juga mampu menghasilkan kerja
seni yang diberi nilai tambah dan juga kerja seni digital bermutu dalam
komunikasi visual dan bukan dilihat sebagai alat untuk menggantikan penggunaan
media secara manual dalam Pendidikan seni Visual.
Rasional Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi
-
Pendidikan Seni Visual seiring
perkembangan TMK masa kini dan akan datang.
-
Untuk menyediakan murid
dengan pengetahuan seni digital.
-
Sebagai salah satu
tarikan
-
Salah satu cara
penyelesaian masalah seni reka dengan pendekatan pengajaran mudah, pantas dan
berkesan.
Pengaplikasian TMK dalam Pengajaran dan Pembelajaran
i
Pembelajaran tutorial (pembelajaran kendiri)
ii
Pembelajaran eksploratasi (akses maklumat)
iii Alat aplikasi (penghasilan)
iv
Alat pemudah komunikasi (perhubungan dan perkongsian)
2.1.4 Pembelajaran Kontekstual
Pembelajaran
kontekstual ialah kaedah pembelajaran yang menghubungkait
isi pelajaran dengan pengalaman harian individu, masyarakat, dan alam
pekerjaan. Pembelajaran berlaku apabila murid berupaya menghubungkaitkan
pengetahuan baharu secara bermakna dan menghayati kerelevanan pembelajaran
dengan kehidupan mereka. Mewujudkan persekitaran
pembelajaran yang merangkumi pelbagai pengalaman sama ada dalam konteks sosial,
budaya masyarakat, pekerjaan, persekitaran (alam semulajadi/geografi) fizikal atau psikologi untuk mendapatkan hasil
pembelajaran yang dihasratkan.
2.1.5 Pendekatan Konstruktivisme
Pembelajaran
konstruktivisme dalam pendidikan dapat melahirkan murid yang boleh membina pemahaman dan pengetahuan baru
mereka sendiri berdasarkan pengetahuan dan pengalaman sedia ada. Pembelajaran ini menjadikan murid lebih
faham, yakin, dan seronok untuk belajar sepanjang hayat.
Ciri-ciri Pembelajaran Konstruktivisme
·
Galakan
Pelajar mengajukan beberapa soalan yang
berkaitan situasi atau masalah yang dihadapi
·
Rangsang pelajar dengan soalan yang menguji pengetahuan
sedia ada.
·
Di sekolah menggalakkan murid bertanya dan berdialog
dengan guru
·
Menyokong pembelajaran secara koperatif
·
Memberi peluang kepada pelajar untuk membina pengetahuan
baharu dengan
memahaminya melalui
penglibatan mereka dengan situasi dunia yang sebenar
·
Menggalakkan proses inkuiri penemuan
·
Mengenal pasti perubahan sikap pelajar
Kelebihan Pembelajaran Konstruktivisme
i Berfikir
ii Faham
iii Ingat
iv Yakin
v Kemahiran Sosial
vi Seronok
2.1.6 Kemahiran Berfikir
Kemahiran berfikir merupakan
proses menggunakan minda untuk mencari makna dan pemahaman terhadap sesuatu
serta dapat menyelesaikan masalah. Ia
dibahagikan kepada dua iaitu kemahiran berfikir secara kritis dan kemahiran
berfikir secara kreatif. Kemahiran berfikir secara kritis adalah kebolehan
untuk menilai kemunasabahan sesuatu idea dan bersifat evaluatif. Manakala
kemahiran berfikir secara kreatif kebolehan kita mencerna dan menghasilkan idea
asli yang bersifat generative (baru
Proses berfikir memerlukan aspek yang berikut:
a) Pengetahuan- apa yang anda tahu tentang
sesuatu objek itu
b) Kemahiran- menyoal diri sendiri tentang
sesuatu objek itu
c) sikap/Nilai- keinginan untuk mengetahui
tentang sesuatu objek itu.
2.1.7 Pembelajaran Masteri
Pembelajaran Masteri berfokus kepada penguasaan
murid. Pembelajaran Masteri murid diberi peluang untuk maju mengikut kebolehan.
Pendekatan ini memerlukan proses pengajaran dan pembelajaran yang terancang dan
berkualiti serta berpandukan tahap penguasaan murid.
Ciri-Ciri Pembelajaran
Masteri
a) Hasil
pembelajaran perlu ditentukan, dan disusun mengikut hirarki atau unit
pembelajaran.
b) Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran hendaklah bermakna, berkesan, menarik dan
mengembirakan.
c) Keupayaan
dan pencapaian dinilai semasa aktiviti pembelajaran.
d) Bahan
pengajaran dan pembelajaran yang sesuai dan berkaitan.
e) semua
murid perlu menguasai 80% aras masteri yang ditetapkan setiap unit
pembelajaran sebelum berpindah ke unit pembelajaran yang baru.
f) Aktiviti
pemulihan dilaksanakan untuk murid yang belum menguasai aras masteri.
g) Aktiviti
pengayaan dilaksanakan untuk murid yang telah mencapai aras masteri.