PENGENALAN TEORI DAN PENDEKATAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN SENI VISUAL

TAJUK 1
PENGENALAN TEORI DAN PENDEKATAN  PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN SENI VISUAL


Tajuk ini  merangkumi teori pembelajaran, pendekatan, strategi, kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Seni Visual berdasarkan kurikulum PSV KBSR. 

1.1     Teori Pengajaran dan Pembelajaran

1.1.1       Teori Behaviourisme

Diperkenalkan oleh Ivan Pavlov dan dikembangkan oleh Thorndike dan Skinner. Pembelajaran adalah berkaitan dengan perubahan tingkah laku. Perhubungan antara ‘rangsangan’ dan ‘gerakbalas’ yang menghasilkan perubahan tingkahlaku. Pengajaran dan pembelajaran akan mempengaruhi segala perbuatan atau tingkah laku pelajar sama ada baik atau sebaliknya. Setiap tingkah laku murid boleh diperhatikan, dikawal dan diramal.

1.1.2  Teori Kognitif

Ahli-ahli psikologi kognitif seperti Bruner dan Piaget. Pembelajaran ialah suatu proses dalaman yang berlaku dalam akal fikiran, dan tidak dapat diperhatikan secara langsung daripada tingkah laku. Kognitif dan celik akal mengikut pelbagai peringkat umur dan kebolehan murid. Teori-teori pembelajaran adalah bertumpu kepada cara pembelajaran seperti pemikiran celik akal, kaedah penyelesaian masalah, penemuan dan pengkategorian. Menurut teori ini, manusia memiliki struktur kognitif, di mana semasa proses pembelajaran, otak akan menyusun segala maklumat didalam ingatan.

1.1.3  Teori Humanis

Pembelajaran manusia bergantung kepada emosi dan perasaannya. Carl Rogers menyatakan bahawa setiap individu itu mempunyai cara belajar yang berbeza. Oleh itu, strategi dan pendekatan dalam proses pengajaran dan pembelajaran hendaklah dirancang dan disusun mengikut kehendak dan perkembangan emosi murid itu. Beliau juga menjelaskan bahawa setiap individu mempunyai potensi dan keinginan untuk mencapai kecemerlangan kendiri.
Maka, guru hendaklah mengambil kira kendiri murid dan memberi bimbingan supaya potensi mereka dapat diperkembangkan ke tahap optimum.


1.1.4  Teori Psiko-Analitik

Teori Psiko-Analitik diperkenalkan oleh Sigmund Freud. Pendekatan teori ini berdasarkan kepercayaan bahawa tingkah laku manusia dipengaruhi oleh proses psikologi yang tidak sedar (kita sendiri tidak sedar). Terapi psiko-analitik merangkumi teori perkembangan personaliti, falsafah sifat manusia(nature)  dan kaedah psikoterapi yang memfokus kepada faktor-faktor di luar kesedaran (unconscious) yang mempengaruhi tingkah laku. Dalam konteks kemahiran seni kanak-kanak, Freud mempercayai bahawa interpretasi mereka terhadap seni visual dan hasil karya mereka boleh mewujudkan perasaan dan emosi.  Sehubungan dengan itu penggunaan seni visual dalam rawatan mental dan emosi adalah sangat penting bagi kanak-kanak. Ia dikenali sebagai kaedah psikoterapi. Menurut Freud, seni mampu meluahkan emosi seseorang. Beliau percaya bahawa seni visual adalah bahan perantara paling penting dan utama dalam mengenal pasti pemikiran bawah sedar manusia . Tahap ini boleh dicapai dengan menganalisis proses-proses kreatif yang terlibat dalam penghasilan seni visual

1.1.5  Teori Konstruktivisme

Mengikut kefahaman konstruktivisme, ilmu pengetahuan di sekolah tidak boleh dipindahkan daripada guru kepada murid  dalam bentuk yang sempurna. Murid perlu bina sesuatu pengetahuan itu mengikut pengalaman masing-masing. Ilmu pengetahuan yang ada pada murid adalah pengetahuan yang dia bina sendiri. Murid sebenarnya telah mempunyai pengalaman dalam bentuk struktur kognitif terhadap persekitaran mereka sendiri. Guru sebagai pendorong untuk membentuk pengalaman. Untuk membantu murid membina konsep atau pengetahuan baru, guru harus mengambil kira pengetahuan sedia ada murid.
Apabila maklumat baru disesuaikan dan diserapkan, barulah sesuatu bentuk ilmu pengetahuan dapat dibina. Beberapa ahli konstruktivisme berpendapat bahawa pembelajaran yang bermakna itu bermula dengan pengetahuan atau pengalaman sedia ada murid.

1.2     Pendekatan Pengajaran dan Pembelajaran 

1.2.1 Pendekatan Discipline Based of Art Education  (DBAE)
i.       Produk Seni
Murid  mempelajari kemahiran bagi menghasilkan keaslian hasil karya secara tersendiri.
ii.      Sejarah Seni
Murid mempelajari kejayaan penghasilan karya pada masa lampau dan semasa bagi memotivasikan diri, contohnya gaya serta teknik, atau pun perbincangan tentang perhubungan dengan kebudayaan, politik, kemasyarakatan, agama, ekonomi dan pergerakan seni.
iii.    Kritikan Seni
Murid akan menyata, menganalisa, membuat intepretasi dan membuat penilaian sesuatu hasil karya. Aktiviti ini dikenali sebagai membuat apriesiasi  seni.
iv.     Estetika
Murid akan menimbangkan keaslian, maksud serta impak dan nilai sesuatu hasil karya yang menjana formula yang mencerminkan pendapat yang ilmiah serta penghakiman terhadap karya seni itu. Di samping mengkaji karya serta membuat penilaian sesuatu hasil karya itu.


1.2.2     Pendekatan Chapman

Pemerhatian yang aktif
Aspek ini melibatkan sensitiviti deria. Semasa menyediakan aktiviti, perhatian perlu   diberi kepada perkara berikut:
  pengetahuan sedia ada murid
  minat, kecenderongan dan latar belakang murid
  benda yang konkrit
   bahan, bunyi, pergerakan, dan aksi
   mencetus idea dan imaginasi (rangsangan)

Penerokaan
   aktiviti kecil mudah ringkas
   cuba mencuba, suaikenal dengan bahan
   penemuan oleh murid sendiri, uji menguji
   mencari altenatif, variasi dan kemungkinan lain

Penghasilan
   tatacara, langkah dan proses membuat
   amalan tertib kerja
   keselamatan semasa bekerja
   penyampaian kandungan subjek, idea, halbenda dengan bentuk hasil
   bebas daripada jawapan tetap, murid senang dan ingin mencuba
   aktif melibatkan pelbagai kecerdasan
   menggunakan kemahiran berfikir dan pengurusan grafik

Apresiasi
   aspek bahasa yang berkaitan dengan istilah seni seperti Asas seni reka dan Prinsip rekaan
aspek bahasa yang berkaitan dengan kandungan dan hal benda
aspek bahasa yang berkaitan dengan manipulasi, alat bahan dan teknik
   penghargaan hasil kerja dan menghormati pembuat karya
   perasaan, penghargaan dan refleksi diri
   penyerapan pengetahuan dan penerapan nilai yang berkaitan dengan kandungan.
1.2.3  Pendekatan PSV KBSR

Pemerhatian secara aktif:

§  Merangkumi kesedaran pemerhatian keseluruhan, berfokus dan terperinci
§  Memperkembangkan pemahaman terhadap asas seni visual
§  Murid dilatih membuat pemerhatian terhadap objek alam dan objek buatan manusia
§  Membantu murid terus menyelaras idea, imaginasi dan alam fantasi murid ke arah perkembangan persepsi dan pemikiran abstrak

Interaksi yang kritis dan kreatif dengan alat dan bahan:

§  Menggalakkan murid membuat penerokaan dan percubaan dalam mempelbagaikan kegiatan kreatif dengan menggunakan alat dan bahan
§  Proses ini membantu perkembangan aspek psikomotor dan kemahiran asas seni visual berhubung dengan manipulasi alat dan bahan serta teknik- teknik mudah.

Apresiasi seni visual secara mudah:

§   Memberi pengalaman kepada murid mengenali aspek pengetahuan seni visual dan kegunaannya dalam pelbagai kegiatan kehidupan dari segi keindahan dan fungsi
§   Murid diperkenalkan tokoh- tokoh seni dan menghargai sumbangan mereka.
Menghargai nilai baik dalam semua aspek kehidupan:

§  Murid dipupuk nilai menyayangi dan menghargai segala aspek yang wujud dalam persekitaran dan kehidupan mereka
§  Ini termasuk memelihara dan memulihara alam sekitar, nilai patriotisme, nilai kebersihan dan kepekaan.

PROSES APRESIASI SENI

Feldman (1967) dan Smith (1967) mencadangkan aktiviti-aktiviti apresiasi seni.

DESKRIPSI (menggambar)
  Mengamati hasil seni dan  menggambarkan sifat-sifat tampak  seperti warna, garisan, bentuk, rupa, jalinan dan elemen-elemen gubahan iaitu prinsip dan struktur

ANALISIS
  Menganalisa perhubungan sifat-sifat  tampak seperti unsur-unsur seni, prinsip dan struktur.
  Menganalisa kualiti ekspresif seperti  mood dan suasana.
  Menghuraikan stail sesuatu karya.

INTERPRETASI (tafsiran)
  Mencari makna-makna yang terdapat pada sifat-sifat tampak seperti subjek, simbol, unsur-unsur seni, prinsip, struktur corak dan bahan.
  Mencari metafora-metafora (ibarat/kiasan) dan analogi-analogi (persamaan) untuk menjelaskan makna tersebut. Kaitkan persamaan teori, cerita atau pengalaman.

PENILAIAN (evaluation)
 Membuat penilaian berdasarkan kepada kriteria yang bersesuaian seperti keaslian, gubahan, teknik dan fungsi.
  Menilai hasil seni berdasarkan kepada  pengertiannya (significance) dari segi  individu, sosial, keagamaan dan  kepercayaan, sejarah serta  keseniannya.


Terbaru Lebih lama