TAJUK
3
|
KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN PENDIDIKAN SENI VISUAL KBSR
|
3.1 Mengenal Konsep Kaedah dan Teknik Dalam
Pengajaran dan Pembelajaran
3.1.1
Kaedah
Pada umumnya, kaedah ialah cara atau
peraturan digunakan untuk melaksanakan sesuatu. Berlainan dengan pendekatan,
kaedah merujuk kepada satu siri tindakan guru yang sistematik dengan tujuan
mencapai objektif pelajaran spesifik dalam jangka masa yang pendek. Dengan
perkataan lain, kaedah mengajar ialah cara mendekati sesuatu objektif pelajaran
dengan langkah-langkah penyampaian yang tersusun.
Contoh, guru boleh menggunakan
kaedah inkuiri-penemuan yang mengandungi lima prosedur yang tersusun
seperti berikut:-
1.
Prosedur Pertama : Mengenal pasti masalah
2.
Prosedur Kedua : Merancang penyelesaian
3.
Prosedur Ketiga : Mengumpul maklumat
4.
Prosedur Keempat : Membuat tafsiran
5.
Prosedur Kelima : Membuat kesimpulan
3.1.2
Teknik
Tujuan menggunakan variasi teknik
mengajar dalam situasi pengajaran ialah untuk menarik perhatian pelajar,
mengekalkan perhatian serta membangkitkan minat serta rasa ingin tahu
seterusnya bagi mencapai objektif pada akhir sesi pengajaran dan pembelajaran
pada hari itu. Di antara teknik-teknik mengajar yang biasa digunakan oleh guru
ialah; Teknik bercerita, bersyarah, perbincangan, demonstrasi, latih tubi dan
hafalan, penyoalan, sosiodrama, main peranan, simulasi, penyelesaian masalah,
pemudahcara, sumbangsaran, permainan.
Berikut adalah contoh antara teknik
yang sesuai dengan aras kemahiran objektif pelajaran :-
Aras
Kemahiran
|
Teknik
Mengajar
|
Pengetahuan
|
Latih Tubi
|
Kefahaman
|
Syarahan
|
Aplikasi
|
Tunjukcara (Demonstrasi)
|
Analisis
|
Penyoalan
|
Sintesis
|
Perbincangan
|
Penilaian
|
Sumbangsaran
|
KAEDAH
3.2 Kaedah individu dan kumpulan dalam PSV
Kaedah Individu
• Menumpukan perhatian kepada seorang individu
atau murid.
• Setiap individu berbeza dari segi intelek,
minat, kecekapan, daya cipta, dan kebolehan-kebolehan lain.
• Murid-murid belajar
mengikut kemampuan sendiri.
• Pengajaran biasa yang bertujuan untuk
mengatasi masalah-masalah pembelajaran yang dihadapi oleh individu-individu
tertentu.
• Sesuai untuk pengajaran pemulihan
• Sesuai untuk pengajran pengayaan
• Belajar tanpa bergantung pada bantu guru
tetapi memerlukan bimbingan guru.
• Hubungan guru dan murid paling minima.
• Pemilihan bahan-bahan mengikut kemampuan murid
• media seperti bahan-bahan bercetak,
bahan-bahan tayangan, filem slaid atau strip, pita rakaman video, dan lain-lain
digalakan sebagai bantuan rangsangan.
Kaedah Kumpulan
• Menurut Gibb (1969)
ia didefinisikan, “beberapa orang individu yang mempunyai
tujuan yang sama, saling berhubungan dan bertukar‐tukar pendapat serta fikiran dan bergantung di antara satu sama lain atau berganding bahu dalam apa juga aktiviti
untuk mencapai objektif mereka.”
• L.M.Smith (1969)
pula menyatakan; “unit sosial yang
terdiri daripada beberapa individu yang berinteraksi di antara satu sama lain, mempunyai nilai
nilai yang sama dan saling
bergantung di antara mereka.
• Berasaskan pusatkan guru kepada berpusatkan pelajar.
• Ianya bertujuan supaya pelajar dapat
menguasai kemahiran yang tertentu.
• mengikut kadar pembelajaran yang sepadan dengan kebolehan mereka .
3.3 Kaedah
simulasi, sumbangsaran, projek, akses kendiri dan kembara visual.
Simulasi
• Murid membuat simulasi berdasarkan pengalaman
atau secara spontan.
• Murid mengambarkan sesuatu situasi atau
keadaan dan kemudian melakonkannya tanpa sebarang skrip.
• Disebut juga sebagai ‘ambil peranan’ atau
main watak.
• Dikelolakan sama ada dalam satu kumpulan
kecil atau besar.
• Merangsang komunikasi social murid.
• Murid perlu membayangkan keadaan situasi
sosial yang sebenar terlebih dahulu sebelum dapat berinteraksi dalam
situasi-situasi tersebut.
• Guru boleh memberi peranan-peranan dan murid
melakonkan peranan-peranan tersebut secara spontan.
• Murid juga diberi kebebasan untuk
memperkembang watak yang diberi.
• Simulasi juga boleh dirancang oleh guru
dengan teliti.
Sumbangsaran
Teknik ini dikenali juga sebagai percambahan
fikiran (brainstorming) yang merupakan satu sesi perbincangan yang membolehkan
setiap ahli kumpulan menyumbangkan pendapat dan idea.
Menekankan pengeluaran idea berdasarkan
pengetahuan sedia ada dan pengalaman murid.
Topik perbincangan sesuai dengan kebolehan
dan minat murid.
Garis panduan topic perbincangan haruslah ringkas dan jelas.
Semua cadangan dan idea yang dikemukakan
haruslah dicatat untuk dibincangkan dalam sesi umum sama ada sesuai atau tidak.
Setiap kumpulan mestilah memilih ketua.
Setiap ahli diberi peluang untuk mengemukakan
cadangan.
Pelajar digalakkan menyumbang seberapa banyak
idea
Suasana perbincangan yang tidak formal
hendaklah diwujudkan.
Pastikan peruntukan masa untuk sesi
sumbangsaran adalah patut dan mencukupi.
Digalakkan menggunakan prinsip 5W + 1H ( What?
Why? Who? Where? When? + How? )
Cadangan dan idea yang dikemukakan tidak
boleh dikritik.
Digalakan setiap kumpulan mempunyai ahli-ahli
yang pelbagai kebolehan.
Projek
·
Projek
adalah satu kaedah yang mana pelajar menjalankan sesuatu eksperimen atau aktiviti
didalam situasi yang sebenar dan menghasilkan sesuatu.
·
Ia
merupakan sesuatu aktiviti dijalankan oleh pelajar di dalam atau di luar bilik
darjah dan mereka belajar melalui proses
menghasilkan sesuatu.
·
Tujuan
kaedah projek ialah memperkembangkan daya kreatif pelajar dan meluaskan pengalaman
pelajar semasa menjalankan projek.
·
Ia
juga membantu pelajar bekerjasama dan menanamkan sikap positif dalam menghasilkan sesuatu projek.
·
a
juga dapat memperkembangkan potensi pembelajaran murid
·
Projek
hendaklah bermakna dan membawa manfaat kepada pelajar.
·
Bahan-bahan
projek hendaklah mudah diperolehi.
·
Projek
yang sesuai dengan objektif pelajaran.
·
Kelebihan
kaedah projek ialah pelajar memperoleh kejayaan dan perasaan kepuasan jika
dapat menyelesaikan projek.
·
Pengetahuan yang di perolehi kekal dan
berkesan.
Akses Kendiri (belajar sendiri)
• Seseorang pelajar belajar apa yang ia
kehendaki pada kadar sendiri di sesuatu tempat
yang disediakan. Tempat ini dikenali
sebagai Pusat Akses Kendiri.
• Ciri-cirinya memerlukan tempat yang selesa,
koleksi bahan bacaan dan rujukan, setiap
unit pelajaran dibahagikan kepada unit
yang terkecil dan setiap unit disimpan
di dalam
“folder” yang berasingan.
• Setiap unit disertakan dengan arahan,
latihan dan jawapan.
• Penggunaan Pusat Akses Kendiri terbahagi
kepada, Ikut Jadual dan Tanpa Jadual
• Setiap pelajar mempunyai kad rekod
kemajuan.
• Peranan guru menentukan aras kecerdasan
pelajar, mengenalkan konsep akses
kendiri,
pemudahcara (bila perlu) dan memantau rekod pencapaian dan membuat
komen.
• Kaedah yang boleh digunakan ialah seperti
terarah kendiri, mesra pengguna,
Maklum balas semerta, masa kendiri, kadar
kendiri dan bersendirian tanpa
pengawasan.
Kembara Visual
•
Kembara
visual ialah satu aktiviti sokongan yang membolehkan belajar dalam situasi
sebenar.
•
Pelajar
dapat mengumpul maklumat secara langsung dan
•
Belajar
sesuatu yang tidak ada dalam bilik darjah.
•
Tujuan
lawatan ialah meningkatkan pemahaman sesuatu konsep,budaya dan ciri-ciri
•
Tujuan
lawatan ialah menggalakkan penggunaan pelbagai deria
•
Tujuan
lawatan ialah ia memberi peluang kepada pelajar untuk memerhati perkaitan
antara bahan maujud dan proses-proses yang berlaku.
•
Galakkan
pelajar untuk mengaitkan pengalaman di luar bilik darjah dengan pembelajaran
kandungan di sekolah.
•
Ia
juga menggalakkan pembelajaran eksperimental dalam proses mengumpul maklumat.
•
Kaedah
lawatan juga dapat memberi peluang pelajar mengalami situasi sebenar dan ini
akan mengekalkan ingatan pelajar terhadap perkara-perkara yang diajar.
•
Garis
panduan teknik membuat lawatan:
Sebelum
Persediaan
- tentukan tempat, objektif, tempat,
jadual lawatan, agihan tugas AJK, taklimat lawatan.
-Surat/panggilan
telefon/layari internet jika perlu.
Semasa
Perlaksanaan
aktiviti – ikut jadual, kawal semua murid, memberikan makluman
Selepas
Tindakan
susulan - adakan perbincangan tentang nilai
yang terkandung dalam lawatan kesesuatu tempat itu. Ceritakan pengalaman tentang lawatan
dalam kelas / persatuan / perhimpunan sekolah.
Hasilkan laporan
dalam pelbagai bentuk seperti buku skrap, koleksi gambar, lukisan dan
lain-lain.
TEKNIK
3.4 Teknik soal jawab dan teknik memberi arahan.
Teknik soal jawab
Merupakan teknik yang
paling lama dan paling popular digunakan dalam bidang pendidikan.
•
Pemilihan
teknik ini bukan kerana ia mudah dilaksanakan, tetapi ia adalah bentuk yang
berupaya mewujudkan interaksi guru dengan murid secara berkesan.
•
Guru
mengemukakan soalan-soalan yang berkaitan isi pelajaran dan murid dikehendaki
memberi tindakbalas/maklumbalas yang sewajarnya.
•
Soalan-soalan
yang dikemukan memerlukan murid berfikir disamping dapat menguji dan menilai
apa yang diajar.
•
Untuk
mengukur pengetahuan asas seni murid.
•
Untuk
menggalakkan murid berfikir secara kreatif, inovatif, logik dan kritis.
•
Untuk
mendorong pelajar menghuraikan bahan yang telah ditunjuk ajar.
•
Memberi
masa untuk murid berfikir menjawab soalan.
-Contohnya, guru memberi ruang masa kepada murid ketika
menjawab soalan
berkenaan
beberapa warna harmoni yang terdapat dalam gambar tersebut
•
Guru
mengendalikan jawapan murid yang salah dengan baik.
-Contohnya, “bagus
kerana menjawab, tetapi jawapan yang lebih baik ialah campuran warna primer
akan menghasilkan warna sekunder.”
•
Guru
perlu mendorong murid untuk menjawab sesuatu soalan yang diberi.
Contohnya, guru membuat tunjuk cara untuk
menghasilkan “topeng muka kartun
kegemaranku” terlebih dahulu. Kemudian bantu murid ketika
melaksanakan tugasan
yang diberikan. Dorongan ini boleh dalam
bentuk petunjuk-petunjuk yang dapat
membantu murid-murid melaksanakan tugas
dengan lebih baik.
•
Teknik
soal jawab ini dilaksanakan mengikut aras rendah kepada aras tinggi.
Teknik memberi arahan
•
Guru
mengawal APA yang akan dipelajari, BAGAIMANA ia dilakukan serta MULA
dan AKHIR sesuatu aktiviti.
•
Pelajaran
yang menggunakan gaya ini
mungkin menggunakan prose yang dicadangkan oleh Gallahue (1995)
•
Tujuan
teknik ini;
- Mengawal penuh pengajaran
- Memilih aktiviti
- Menentukan bagaimana dan bila
- Mengawal tingkah laku
- Menilai keputusan
- Menjimatkan masa untuk membuat percubaan
•
Guru memberi
penerangan dan membuat aktiviti
•
Jika perlu,guru memberi
penerangan lanjut dan membuat demostrasi lanjut
•
Guru
mengarahkan, meminta, menunjuk dan memberikan bimbingan
3.5 Teknik
tunjukcara, teknik tindakbalas, teknik bercerita, teknik kawalan kelas,
menggunakan sumber bahan pengajaran dan pembelajaran.
Teknik tunjuk cara
• Tunjuk cara ialah
satu cara untuk melatih pelajar memerhati dan melakukan sesuatu aktiviti
mengikut prosedur.
• Ia melibatkan
demonstrasi guru atau seorang individu di hadapan kelas untuk menunjukkan
sesuatu aktiviti atau prosedur atau langkah.
• Cara ini sesuai untuk pengajaran tarian,
kemahiran hidup, lukisan, gimnastik atau proses pengajaran yang menjalankan
sesuatu aktiviti.
• Memberi peluang
kepada pelajar untuk benar-benar memahami apa yang hendak dipelajari setelah
melalui prosedur yang ditunjukkan.
• Membuat pelajar
menguasai konsep dan prinsip dengan mudah.
• Meningkatkan
ingatan pelajar terhadap langkah-langkah pelaksanaan sesuatu eksperimen.
• Meningkatkan
keyakinan pelajar untuk menjalankan sesuatu aktiviti.
• Membolehkan pelajar
mencontohi sesuatu perlakuan dengan lebih mudah.
• Kelebihan adalah
cara pembelajaran penglihatan dan pendengaran.
• Tiga jenis tunjuk cara ialah model hidup,
model simbolik dan model persepsi.
• Untuk menghasilkan pembelajaran melalui
tunjuk cara yang berkesan, guru hendaklah mematuhi prinsip-prinsip
berikut:
Sebelum demonstrasi
• Guru hendaklah memahami topik, objektif, dan
kandungan tunjuk cara.
• Alatan dan bahan disediakan.
• Tempat demonstrasi hendaklah jelas dan mudah
dilihat.
Semasa
demonstrasi
• Guru hendaklah memandang ke arah pelajar
semasa penerangan.
• Terangkan semula sekiranya ada yang tidak
jelas.
Selepas demonstrasi
• Bincangkan dengan pelajar tujuan demonstrasi
supaya mereka boleh membuat rumusan dengan tepat.
3.6 Teknik penerangan menggunakan contoh,
ilustrasi dan sumber P&P.
•
Menurut
Edward M. Antony;1963, kemahiran guru
digunakan untuk pengelolaan dan pelaksanaan kaedah mengajar dalam sesuatu
aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
•
Kaedah
membentuk teknik seperti teknik bercerita (teknik penyampaian)
•
Teknik
pembelajaran yang dilaksanakan di bawah penyeliaan guru.
•
Membentuk
kesimpulan daripada contoh-contoh tertentu.
•
Pengajaran
dengan mengemukakan generalisasi dan kemudian diikuti oleh contoh-contoh.
•
Contoh-contoh
yang digunakan mestilah sesuai dan mencukupi.
•
Contoh
hendaklah bertepatan dengan isi pelajaran.
•
Contoh
mestilah betul supaya murid dapat meniru dan menghasilkan contoh yang lain.
•
Teknik
ini adalah cara mudah untuk menyampaikan isi pelajaran.
•
Menjimatkan
masa dan tenaga, tidak perlu membuat banyak persediaan.
•
Galakan
guna pelbagai media bantuan rangsangan
•
Teknik
ini patut dan sesuai digunakan oleh kerana secara tradisinya, guru patut
memberikan penerangan sebelum memulakan pengajaran dan pembelajaran.