Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Bagi
menyempurnakan tugasan bagi subjek EDU3053 Teknologi Pengajaran dan
Pembelajaran ini, kami telah membina sebuah persembahan multimedia yang
berasaskan model ASSURE. Tujuan kami menggunakan model ASSURE sebagai asas
adalah untuk digunakan sebagai media pengajaran di dalam kelas. Kami telah
memilih sasaran bagi murid tahun 1 dan subjek yang kami pilih adalah subjek
Bahasa Melayu.
Selaras
dengan pandangan Gagne (1985), pembelajaran berlaku sebagai satu proses yang
berkembang secara berperingkat-peringkat. Model ASSURE juga merupakan satu
model yang dibina secara berperingkat sejajar dengan ciri-ciri dan keupayaan
pelajar. Menurut model ini, terdapat 6 langkah untuk menjamin kejayaan iaitu Analyse learner, State objectives, Select
methods, Utilize media, Require learner, dan Evealuate
Bagi
menjadikan model ini sebagai model pengajaran, kami telah memulakan langkah
pertama iaitu menganalisis. Peringkat
pertama ini berkaitan dengan pengetahuan dan kemahiran sedia ada murid tentang
tajuk dan kandungan pelajaran. Maklumat itu dapat diperolehi daripada ujian
kemasukan dan juga interaksi bersama mereka. Kita juga perlu tahu
adakah murid pernah mendapat maklumat daripada buku rujukan dan mendapat
pendedahan melalui majalah dan TV. Media yang digunakan juga perlu disesuaikan
dengan ciri-ciri murid, kandungan pelajaran, kaedah, media dan bahan
pembelajaran. Kami telah mencapai langkah yang pertama kerana kami telah
memilih murid tahun 1 dan kami telah menggunakan dokumen standard sebagai
rujukan bagi pengajaran.
Langkah
yang kedua pula memerlukan kami untuk menyatakan objektif. Langkah ini perlu
dicapai dan kami perlu memastikan bahawa ianya sesuai dengan tahap dan
pengetahuan murid. Objektif yang kami rancang juga bersesuaian dengan murid
tahun 1 kerana kami telah memilih untuk mengajar kemahiran mendengar dan
bertutur. Bahan multimedia yang kami guna juga bersesuaian dengan objektif
iaitu murid dapat mengecam bunyi yang ada di persekitaran mereka. Kami telah
membina persembahan multimedia yang menggunakan haiwan sebagai bahan untuk
murid mengecam bunyi.
Langkah
yang seterusnya pula adalah dari segi pemilihan kaedah, media , dan bahan pengajaran
berdasarkan kebolehan murid dan objektif pelajaran yang ingin dicapai. Kami
telah menggunakan video dan gambar sebagai bahan pengajaran kami supaya murid
dapat melihat dengan jelas dan dapat mengecam bunyi haiwan berdasarkan video
dan gambar yang telah kami tunjukkan. Hal ini kerana, murid tahun 1 memerlukan
sesuatu yang dapat menarik perhatian mereka. Dengan menggunakan video sebagai
bahan, kami telah menepati langkah ketiga dalam model ASSURE.
Langkah keempat pula adalah menggunakan media
dan bahan. Penggunaan media adalah penting supaya mesej yang ingin disampaikan
tepat terus kepada tajuk pelajaran yang ingin disampaikan. Antara peranan guru
dalam menggunakan bahan media dengan berkesan ialah penyediaan bahan yang
berkesan. Kami telah memudahkan murid kerana persembahan multimedia kami
bersifat interaktif dan mudah digunakan. Bagi menguji penggunaannya, kami telah
mengujinya banyak kali dan dilihat tiada sebarang kekurangan dan masalah yang
berlaku. Namun, sebagai seorang guru, kami perlu ingat bahawa penyediaan
persekitaran seperti kemudahan seperti plug dan suis dan susunan kedudukan
murid perlu diambil kira ketika di dalam kelas.
Langkah yang kelima dan keenam adalah
penglibatan murid dan semak semula. Bahan persembahan multimedia kami
sememangnya senang digunakan dan murid perlu menggunakannya. Terdapat kuiz yang
disediakan da murid boleh membuat latihan disitu bagi menguji kefahaman mereka.
Kami juga telah menggunakan model ini untuk menguji murid dan untuk melihat
bahawa objektif telah dapat dicapai ataupun tidak.
Kesimpulannya, berdasarkan model ASSURE,
pemilihan dan penggunaan media yang dibuat secara teliti dapat memastikan guru
membuat pilihan media yang tepat dan menggunakan media secara optimum dalam
proses pengajaran dan pembelajaran. Model ASSURE mempunyai asas yang
sangat kukuh untuk proses pengajaran dan pembelajaran. Model ini
bukan sekadar memberi memberi panduan kepada guru dalam pengajaran dan
pembelajaran malah setiap ciri yang terkandung dalam ASSURE boleh mengubah
persepsi pelajar terhadap proses pengajaran dan pembelajaran yang selalu
dianggap membosankan.
Sekiranya model ASSURE ini diaplikasikan sepenuhnya
dalam pengajaran dan pembelajaran, saya yakin bahawa murid akan sentiasa
tertunggu-tunggu pengajaran guru pada hari tersebut. Bagi pihak guru
pula, proses penyampaian maklumat akan menjadi lebih mudah, menarik dan
berkesan.