Rancangan Pengajaran
Harian
Bahasa Melayu Tahun
4
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 4 Cemerlang
Tarikh
/ Hari : 13 Ogos 2015 ( Khamis)
Bil.
Murid : 21 Orang
Masa : 9.00 pagi – 10.00 pagi
Tema : Potret Malaysia
Tajuk :
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
5.3
memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.
|
5.3.2
memahami dan membina ayat aktif dan ayat pasif dengan betul dalam pelbagai situasi.
|
Objektif
: Pada akhir pengajaran dan pembelajaran ini, murid dapat :
i.
Membaca
dialog dengan intonasi yang betul dan jelas.
ii.
Mengenal
6 kata kerja yang terdapat di dalam permainan bahasa .
iii.
Membina
6 ayat aktif atau ayat pasif berdasarkan kata kerja yang dipilih dengan
mengaitkan situasi petriotisme .
Sistem
Bahasa
·
Ayat
pasif dan ayat aktif
·
Kata
kerja
Pengisian
Kurikulum
·
Ilmu
: Pendidikan Jasmani
·
Nilai
Murni : Cinta akan tanah air
·
Kemahiran
Bernilai Tambah : Kemahiran Berfikir, Kecerdasan Pelbagai
·
Teknologi
Maklumat dan Komunikasi : Belajar melalui TMK
·
Kreativiti
: Imaginasi
·
EMK : Patriotisme
Pengetahuan
Sedia Aada : Murid pernah melihat sambutan hari kemerdekaan di televisyen dan menyambut
kemerdekaan di sekolah.
Bahan
Bantu Belajar (BBB)
1. Bola pingpong
2. Ukulele
3. Lirik lagu
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Soalan
1. Apakah yang dimaksudkan dengan lirik
yang saya sampaikan tadi ?
Jangkaan
Jawapan :
·
Keharmonian
negara.
|
·
Guru
mempersembahkan nyanyian lagu “Assalamualaikum Dunia” dengan diiringi oleh ukulele.
·
Guru
bersoal jawab mengenai maksud di dalam lirik lagu tersebut.
Lirik lagu
“Assalamualaikum Dunia”
Apa
yang kulihat kini,
Hanya
video bunuh sana sini,
Di
kaca TV, dalam internet, di FB
Hanya
darah dan air mata.
Ramai
yang hina agamaku,
Terasa
bakar di jiwaku,
You
believe there are people like this?,
You
believe we are living like this?.
Apa
kita hanya terima sahaja.
Assalamualaikum
dunia,
Bangunlah
semua,
Lihatlah
pada diri kita,
Semua
serupa.
Damailah
manusia,
Kita
bersaudara,
Assalamualaikum dunia.
|
BBB
·
Ukulele
KB
·
Menghubung
kait
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Petikan teks dialog
|
·
Murid
membaca petikan dialog secara
mentalis.
·
Beberapa
orang murid dipilih oleh guru untuk membaca petikan dialog secara kuat.
·
Murid
membaca petikan secara berkumpulan .
·
Murid
membaca petikan di dalam satu kelas.
|
BBB
·
Petikan
teks dialog
BCB
Kemahiran
Membaca
|
Langkah 2
(30 minit)
|
Permainan
bahasa
-
Mencari
kata kerja yang terdapat di hadapan.
Contoh kata kerja :
- Memetik
- Menyanyi
- Membawa
- Menyiram
- Memasang
- Membaca
|
·
Guru
mengagihkan kelas kepada dua kumpulan .
·
Setiap
kumpulan akan diberikan satu set permainan ping-pong.
·
Setiap
murid di dalam pasukan akan melantunkan bola ping-pong sehingga ke “checkpoint” di hadapan.
·
Pemain
pertama akan berjalan melantunkan bola ping pong terlebih dahulu dan mencari
kata kerja yang terdapat di dalam timbunan kata dan terus melekatkannya di
papan putih .
·
Pemain
yang kedua akan teruskan berjalan ke hadapan dan membentuk satu ayat aktif
atau ayat pasif yang berkaitan dengan patriotisme sambil dibantu oleh rakan
sepasukan.
·
Pemain
yang ketiga akan membulatkan kata yang selain daripada kata kerja yang
terdapat di dalam ayat.
·
Pemain
yang keempat akan mengulangi langkah permainan daripada pemain pertama.
·
Kumpulan
yang berjaya membina ayat pasif atau ayat aktif akan mendapat ganjaran.
|
BBB
·
Bola
ping pong
·
Kad
imbasan
BCB
Kemahiran
membina
Nilai
Kerjasama
|
Langkah 3
(10 minit)
|
Menyalin ayat pasif dan ayat pasif
Contoh
kata kerja :
-
Menuang
-
Mengelap
-
Memanjat
-
Menonton
-
Mengecat
|
·
Guru
membincangkan mengenai ayat pasif dan ayat aktif yang telah dicipta oleh
murid pada langkah 2.
·
Murid
menyalin semula setiap ayat pasif dan ayat aktif yang telah dibincangkan pada
langkah 2.
·
Murid
perlu menggariskan kata kerja yang terdapat di dalam setiap ayat.
Pengayaan
·
Guru
memberikan 5 kata kerja.
·
Secara
individu, murid perlu membina ayat berdasarkan kata kerja yang telah
diberikan.
Pemulihan
·
Guru
memberikan 2 kata kerja .
·
Secara
individu, murid perlu membina ayat ringkas berdasarkan kata kerja yang
diberikan.
|
BCB
Kemahiran
menulis
|
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan
isi pelajaran
|
·
Murid
membuat rumusan mengenai isi pelajaran yang dipelajari.
·
Guru
memberi pujian di atas sikap murid yang sayangi negara Malaysia.
|
KB
·
Merumus
Nilai
·
Cinta
akan negara
|
Ulasan
Pensyarah Pembimbing/ Guru Pembimbing :
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________