Rancangan Pengajaran Harian


Rancangan Pengajaran Harian
Bahasa Melayu Tahun 4
Mata Pelajaran  : Bahasa Melayu
Tahun                : 4 Cemerlang
Tarikh / Hari       : 13 Ogos 2015 ( Khamis)
Bil. Murid            : 21 Orang
Masa                  : 9.00 pagi – 10.00 pagi
Tema                 : Potret Malaysia
Tajuk                  :
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
5.3 memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.
5.3.2 memahami dan membina ayat aktif dan ayat pasif dengan betul dalam pelbagai situasi.
Objektif : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran ini, murid dapat :
i.              Membaca dialog dengan intonasi yang betul dan jelas.
ii.             Mengenal 6 kata kerja yang terdapat di dalam permainan bahasa .
iii.            Membina 6 ayat aktif atau ayat pasif berdasarkan kata kerja yang dipilih dengan mengaitkan situasi petriotisme .
Sistem Bahasa
·         Ayat pasif dan ayat aktif
·         Kata kerja
Pengisian Kurikulum
·         Ilmu : Pendidikan Jasmani  
·         Nilai Murni : Cinta akan tanah air
·         Kemahiran Bernilai Tambah : Kemahiran Berfikir, Kecerdasan Pelbagai
·         Teknologi Maklumat dan Komunikasi : Belajar melalui TMK
·         Kreativiti : Imaginasi
·         EMK   : Patriotisme
Pengetahuan Sedia Aada : Murid pernah melihat sambutan hari kemerdekaan di televisyen dan menyambut kemerdekaan di sekolah.
Bahan Bantu Belajar (BBB)

1.    Bola pingpong
2.    Ukulele
3.    Lirik lagu




Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Set Induksi
(5 minit)
Soalan
1.    Apakah yang dimaksudkan dengan lirik yang saya sampaikan tadi ?
Jangkaan Jawapan :
·         Keharmonian negara.


·         Guru mempersembahkan nyanyian lagu “Assalamualaikum Dunia” dengan diiringi oleh ukulele.
·         Guru bersoal jawab mengenai maksud di dalam lirik lagu tersebut.

Lirik lagu “Assalamualaikum Dunia”

Apa yang kulihat kini,
Hanya video bunuh sana sini,
Di kaca TV, dalam internet, di FB
Hanya darah dan air mata.

Ramai yang hina agamaku,
Terasa bakar di jiwaku,
You believe there are people like this?,
You believe we are living like this?.

Apa kita hanya terima sahaja.

Assalamualaikum dunia,
Bangunlah semua,
Lihatlah pada diri kita,
Semua serupa.

Damailah manusia,
Kita bersaudara,
Assalamualaikum dunia.

BBB
·         Ukulele
KB
·         Menghubung kait

Langkah 1
(10 minit)
Petikan teks dialog  


·         Murid membaca petikan dialog  secara mentalis.
·         Beberapa orang murid dipilih oleh guru untuk membaca petikan dialog  secara kuat.
·         Murid membaca petikan secara berkumpulan .
·         Murid membaca petikan di dalam satu kelas.

BBB
·         Petikan teks dialog




BCB
Kemahiran Membaca
Langkah 2
(30 minit)
Permainan bahasa
-       Mencari kata kerja yang terdapat di hadapan.

Contoh kata kerja :
-       Memetik
-       Menyanyi
-       Membawa
-       Menyiram
-       Memasang
-       Membaca

·         Guru mengagihkan kelas kepada dua kumpulan .
·         Setiap kumpulan akan diberikan satu set permainan ping-pong.
·         Setiap murid di dalam pasukan akan melantunkan bola ping-pong sehingga ke “checkpoint” di hadapan.
·         Pemain pertama akan berjalan melantunkan bola ping pong terlebih dahulu dan mencari kata kerja yang terdapat di dalam timbunan kata dan terus melekatkannya di papan putih .
·         Pemain yang kedua akan teruskan berjalan ke hadapan dan membentuk satu ayat aktif atau ayat pasif yang berkaitan dengan patriotisme sambil dibantu oleh rakan sepasukan.
·         Pemain yang ketiga akan membulatkan kata yang selain daripada kata kerja yang terdapat di dalam ayat. 
·         Pemain yang keempat akan mengulangi langkah permainan daripada pemain pertama.
·         Kumpulan yang berjaya membina ayat pasif atau ayat aktif akan mendapat ganjaran.


BBB
·         Bola ping pong
·         Kad imbasan

BCB
Kemahiran membina

Nilai
Kerjasama


Langkah 3
(10 minit)

Menyalin ayat pasif dan ayat pasif  

Contoh kata kerja :
 
-       Menuang
-       Mengelap
-       Memanjat
-       Menonton
-       Mengecat
·         Guru membincangkan mengenai ayat pasif dan ayat aktif yang telah dicipta oleh murid pada langkah 2.
·         Murid menyalin semula setiap ayat pasif dan ayat aktif yang telah dibincangkan pada langkah 2.
·         Murid perlu menggariskan kata kerja yang terdapat di dalam setiap ayat.

Pengayaan
·         Guru memberikan 5 kata  kerja.
·         Secara individu, murid perlu membina ayat berdasarkan kata kerja yang telah diberikan.

Pemulihan
·         Guru memberikan 2 kata kerja .
·         Secara individu, murid perlu membina ayat ringkas berdasarkan kata kerja yang diberikan.



BCB
Kemahiran menulis

Penutup
(5 minit)

Rumusan isi pelajaran



·         Murid membuat rumusan mengenai isi pelajaran yang dipelajari.
·         Guru memberi pujian di atas sikap murid yang sayangi negara Malaysia.


KB
·         Merumus

Nilai
·         Cinta akan negara






Ulasan Pensyarah Pembimbing/ Guru Pembimbing  :
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Terbaru Lebih lama