Struktur
1.
Berikan lima teknik penghasilan arca
asemblaj
Berdasarkan maklumat menerusi Gambar 9 menunjukkan salah satu
aktiviti seorang guru yang sedang menunjukkan model robot mainan.
a Berdasarkan penelitian Gambar
9 diatas, senaraikan dua kemahiran yang akan dikuasai oleh murid
bagi menjalankan aktiviti seperti berikut.
Tahun : Tiga
Bidang : Membentuk dan Membuat Binaan
Topik/ tajuk : Robot
Aktiviti : Mencantum bentuk-bentuk asas
b Senaraikan tiga
proses bagi menjalankan aktiviti tersebut
2.
Kain Pua Kumbu mencerminkan kepercayaan dan nilai
dalam masyarakat Iban.
Berikan fungsi terhadap aspek-aspek berikut;
·
Motif
·
Bahan
·
Alatan
·
Kegunaan
3.
Berdasarkan maklumat yang diberikan di bawah,
bagaimanakah proses untuk melaksanakan bidang dimensi baru dalam mengayakan
aktiviti pengajaran dan pembelajaran tersebut.
|
1.
Asemblaj merupakan karya tiga dimensi yang terhasil
daripada gabungan pelbagai bahan terpakai.
a Senaraikan enam alatan yang seringkali digunakan
oleh pengarca.
b Nyatakan
empat proses penyediaan lakaran idea
untuk sebuah asemblaj yang berkualiti.
2.
a Silat
adalah gaya ukiran yang berfungsi untuk menampakkan kehalusan motif yang
diukir.
Namakan lima
jenis silat dalam ukiran kayu tradisional.
b Nyatakan lima jenis bunga yang biasa digunakan
sebagai motif dalam ukiran.
3 a Tekatan
merupakan hasil seni yang dibentuk dengan kertas yang sederhana tebal dan
diselit dengan benang emas di atas kain atau baldu yang lazimnya berwarna tua.
Berdasarkan keterangan di atas, jelaskan
secara ringkas lima langkah secara tertib menghasilkan seni tekatan.
b Senaraikan
lima motif yang biasa digunakan
dalam corak seni tekat
4 a Senaraikan lima hasil karya kraf tradisional
b Jelaskan dengan ringkas lima fungsi apresiasi dan kritikan seni
3.
Terdapat pelbagai jenis alat
dan bahan yang boleh digunakan di dalam bidang membentuk dan membuat binaan
berdasarkan jenis-jenis aktiviti seperti yang dinyatakan dalam Sukatan
Pelajaran Pendidikan Seni Visual Sekolah Rendah.
Jelaskan alat
dan bahan yang sesuai bagi setiap jenis hasil produk kegiatan Membentuk dan
Membuat Binaan di bawah.
·
Asemblaj
·
Mobail
·
Model
·
Diorama
·
Boneka
1.
Perancangan pelbagai aktiviti
pengajaran dan pembelajaran bidang Membentuk dan Membuat Binaan
adalah dengan mengaplikasikan konsep Pendidikan Seni Visual,
konsep KBSR dan teori pembelajaran. Huraikan proses penyediaan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bidang Membentuk
dan Membuat Binaan.
2.
Kaedah eksperimen merupakan satu kaedah yang baik dijalankan dalam
pelajaran Pendidikan Seni Visual. Murid menguji hipotesis
secara penyiasatan untuk menemui konsep atau idea yang tertentu. Apakah
langkah-langkah bagi kaedah eksperimen dalam proses penghasilan arca.
3.
Terangkan lima
aspek pemerhatian yang perlu diambil kira oleh guru semasa mengajar aktiviti
membuat wau.
4.
Bincangkan lima
fungsi menjalankan aktiviti apresiasi dalam menghasilkan karya kraf
tradisional.
Esei
1.
Anda dikehendaki menghasilkan satu perancangan
aktiviti penghasilan produk batik lukis dengan menyesuaikan kepada bahan dan
peralatan yang sedia ada.
2.
Anda dikehendaki
menghuraikan penghasilan produk seperti Gambar
4dengan mengaplikasi tertib kerja dan tata-cara bekerja dalam proses
penghasilan.
3.
Hasil kerja membentuk dan membuat binaan dikatakan
cantik dan menarik apabila memenuhi spesifikasi pembuatan dan kemasan.
Berikan justifikasi anda
tentang spesifikasi tersebut berdasarkan aktiviti apresiasi arca berdasarkan Gambar 5 di atas.
1.
Aktiviti seni yang bersesuaian mampu membantu
pelajar mempunyai sifat yang peka terhadap aspek luaran dan dalaman serta
memberi peluang kepada mereka menghayati dan menilai keindahan alam maya
ciptaan Tuhan.
Sebagai seorang
guru Pendidikan Seni Visual, anda akan membawa murid-murid melawat ke Pusat
Kraf dan Pameran.
Huraikan beserta
contoh lima perancangan aktiviti yang sesuai untuk menjayakan program tersebut.
2.
Topeng ialah alat yang menutup muka. Topeng juga digunakan di dalam persembahan
drama, tarian dan istiadat pemujaan.
Terangkan
sepuluh langkah mengikut urutan bagaimana menghasilkan topeng menggunakan
papier mache.
3.
Penghasilan portfolio dan penghasilan karya secara
umumnya perlu mematuhi disiplin-disiplin yang telah ditetapkan.
Lakaran adalah
sebahagian daripada komponen portfolio yang perlu diambil kira semasa proses
penilaian. Beri justifikasi anda
terhadap lakaran yang baik dan bermutu.
4.
Anda dikehendaki menghasilkan satu rancangan
pengajaran harian bidang kraf tradisional seni anyaman Tahap 2.
Pilih satu jenis corak tepi tikar yang sesuai bagi melengkapkan proses
menggunakan motif anyaman yang anda ketahui seperti disenaraikan di bawah
·
Gigi Yu
·
Belut
·
Lipan
·
Tulang Belut
Rancangan pengajaran dan
pembelajaran anda hendaklah menekankan aspek pemilihan motif dan pemilihan
corak pada bahagian tepi tikar dengan gambar rajah langkah-langkah proses
penghasilannya.
5.
Pendekatan Pembelajaran Kajian Masa Depan dapat
mencungkil potensi murid ke arah penciptaan yang lebih bersifat futuristik.
Bincangkan faedah
pembelajaran Kajian Masa Depan bagi merealisasikan pakaian seragam yang
bersifat sebagai pelindung dalam bidang Membentuk dan Membuat Binaan menerusi
mata pelajaran Pendidikan Seni Visual.
6.
Berdasarkan Gambar 10, penghasilan produk
kraf tradisional tempatan mampu muncul sebagai produk yang boleh bersaing di
peringkat antarabangsa.Huraikan bagaimana langkah-langkah yang perlu diambil
oleh setiap individu bagi memajukan produk buatan tempatan agar dapat menaikkan
taraf ekonomi global di negara ini.