Nota Pendidikan Seni Semester 6



PERBANDINGAN
PENTAKSIRAN
PENGUJIAN
PENILAIAN
DEFINISI
Sebuah proses yang menentukan peringkat pencapaian dan prestasi seseorang individu atau murid
Satu alat yang sistematik untuk menilai dan mengukur perubahan dalam sesuatu aspek tingkah laku.
Sebuah proses menentukan perubahan tingkah laku dan membuat pertimbangan nilai.
TUJUAN
Bagi membuat pengelasan terhadap pencapaian dan kedudukan dalam pembelajaran
Untuk menentukan pencapaian terhadap sesuatu pembelajaran
Memberi maklumat tentang pencapaian objektif pembelajaran. Kaedah mengajar dan kurikulum.
BENTUK
1.  Set ujian bertulis dengan markah dan gred
1.    Pemerhatian
2.    Ujian lisan
3.    Ujian bertulis
1.    Jadual
2.    Gred berdasarkan teknik perangkaan
PROSES PERLAKSANAAN
Menjalankan proses pengujian menggunakan set ujian dan kemudian mencatat atau merekod markah serta memberi gred
Menyediakan set ujian berdasarkan cara ujian yang ingin dijalankan.
Melakukan pentadbiran semasa menjalankan ujian dan seterusnya menjalankan pemeriksaan terhadap set ujian yang telah dijalankan.
Menentukan kaedah pengukuran yang ingin dijalankan dan melakukan proses pengukuran dan penganalisaan semasa pengukuran dilakukan.
Kemudian proses interpretasi dijalankan sebelim melapor dapatan kajian dan tindakan.
MASA
Selepas sesi pembelajaran
Selepas sesi pembelajaran
Boleh dijalankan sebelum, semasa atau selepas sesi pembelajaran
LIPUTAN
Terhad kepada sesuatu peringkat pembelajaran
Terhad kepada sesuatu kemahiran atau pembelajaran yang telah disampaikan
Menyeluruh terhadap sesuatu pembelajaran sehingga kepada keseluruhan sesebuah kurikulum
KEPUTUSAN
Menunjukkan pencapaian secara relatif
Menunjukkan prestasi sesuatu kemahiran atau penguasaan pembelajaran yang spesifik
Menunjukkan pencapaian keseluruhan seseorang individu namun tidak hanya menggambarkan kebaikan individu tersebut.
konsep
 Pentaksiran merupakan satu episod dalam proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti mengumpul, merekod, memberi skor, menginterpretasi, menghurai maklumat tentang pembelajaran seseorang bagi tujuan tertentu.

·   Penilaian merupakan satu proses memperolehi maklumat kuantitatif bagi menentukan perubahan tingkah laku dan membuat pertimbangan menilai.
·   Proses menilai dapat memberi maklumat tentang pencapaian objektif pelajaran, kaedah mengajar seorang guru dan keberkesanan kurikulum.
·   Dijalankan sebelum, semasa atau selepas satu sesi pengajaran guru berdasarkan sesuatu pembelajaran spesifik atau keseluruhan kurikulum
1)      Tujuan pentaksiran
a)      Proses mendapatkan gambaran tentang prestasi seseorang dalam pembelajaran
b)      Menilai aktiviti yang dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran
c)      Mendapatkan maklumat secara berterusan tentang pengajaran dan pembelajaran
d)      Memperbaiki pengajaran dan pembelajaran

2)      Pentaksiran autentik
a)      Pentaksiran authentik bermaksud mengevaluasi pengetahuan atau keahlian pelajar dalam konteks yang mendekati dunia sebenar atau kehidupan nyata sedekat mungkin. 
b)      pentaksiran autentik ini juga merupakan suatu proses yang melibatkan pelbagai bentuk pengukuran prestasi yang boleh mereflek tahap pembelajaran pelajar, kejayaan, motivasi dan sikap pada aktiviti yang releven.
3)      Ciri-ciri Pentaksiran Autentik
a)      Menilai pemahaman melalui penampilan tugasan yang dilaksanakan.
b)      Indikator profisensi melalui aktiviti melakukannya.
c)      Subjek menganalisis, mensintesis dan mengaplikasi.
d)      Subjek membina maksud yang tersirat.
e)      Berpusatkan kanak-kanak.
4)      Contoh-contoh pentaksiran autentik;
a)      Persembahan tarian
b)      Mempersembahkan karya tulis asli kepada rakan- rakan sebaya
c)      Mendemostrasikan hasil karya dalam pameran seperti Science fair (pameran Sains) atau Art show ( pertunjukan Seni)
d)      Menunjukkan keterampilan yang dimiliki dalam bentuk pengumpulan portfolio.
5)      Kebaikan kaedah penilaian autentik ini kepada pelajar ;
a)      Dapat mengungkapkan secara total seberapa baik pemahaman akademik mereka.
b)      Menghubungkan pembelajaran dengan pengalaman mereka sendiri, dunia mereka dan masyarakat luas.
c)      Mengungkapkan dan memperkuatkan penguasaan kompetensi mereka.
d)      Menangani teknologi dan berfikir sistematik.
6)      Bentuk pentaksiran
a)      Formatif
i)       sepanjang masa selepas P&P di jalankan
ii)      bercorak ujian diagnostik
iii)     digunakan serta merta dalam memperrbaiki  P&P
iv)     Contoh: sesi soal jawab, latihan yang diberikan guru dan ujian di bilik darjah yang tidak ditentu-kan gred
b)      Sumatif
i)       dibuat pada akhir P&P, penggal, tahun
ii)      menilai tahap penguasaan pelajar
iii)     menentukan keberkesanan sesuatu kurikulum secara keseluruhan
iv)     Contoh: UPSR, PMR atau SPM
c)      Pemerhatian
i)       rekod anekdot
ii)      temubual
iii)     senarai semak
iv)     borang kemajuan diri
v)      soal selidik
vi)     rekod profil murid
d)      Portfolio
i)       penyimpanan atau dokumentasi bahan bukti proses pem-belajaran pelajar
ii)      dikumpulkan dan dipersembahkan secara terancang
e)      Hasil Kerja
i)       pencapaian kebolehan dan kemahiran murid
7)      Bincangkan lima kriteria yang perlu diberi perhatian oleh penilai portfolio.  Beri justifikasi bagi kriteria-kriteria tersebut.  Sertakan contoh yang berkaitan berdasarkan bidang  Mengenal Kraf Tradisional.
a)      nota-nota yang disediakan oleh guru
b)      senarai semak yang disediakan oleh guru
c)      refleksi kendiri pelajar
d)      buku log
e)      catatan jurnal
f)       gambar dan foto
8)      Jelaskan empat langkah utama bagi proses penghasilan produk dalam pentaksiran animasi 3D.
a)      Penghasilan papan cerita
b)      Permodelan
c)      Pencahayaan
d)      Pemetaan
e)      Rendering    

9)      Tujuan Pengujian Pengajaran dan Pembelajaran
a)      Diagnosis
i)       Satu daripada tujuan pengujian ialah untuk mendiagnos kesukaran yang dihadapi dalam pengajaran dan pembelajaran.
ii)      Diagnosis pengajaran diperlukan bagi mengesan sejauh mana pengajaran guru berkesan.
iii)     Sekiranya berkesan, guru akan lebih yakin untuk meneruskan strategi dan kaedah pengajarannya.
iv)     Sekiranya tidak berkesan, guru boleh menganalisis dan mengesan kelemahan yang ada supaya strategi dan kaedah pengajaran guru boleh diubahsuai, diperbaiki dan dipertingkatkan.
b)      Pengredan
i)       Pengujian juga dilakukan bagi tujuan pengredan pelajar. Guru boleh mengred pencapaian pelajar kepada kategori ‘lulus’ atau ‘gagal’, ‘lemah’, ‘sederhana’ atau ‘cemerlang’ atau gred ‘A’, ‘B’ ‘C’, ‘D’ atau ‘E’.
ii)      Melalui pengredan pelajar, kita boleh memberitahu ibu bapa dan pihak berkaitan tentang prestasi akademik pelajar khususnya berbanding dengan prestasi pelajar lain.
iii)     Dengan adanya maklumat gred, guru dan ibu bapa boleh memainkan peranan membantu dan seterusnya melibatkan diri dalam proses pendidikan pelajar.
iv)     Rangsangan luaran seperti penghargaan, nasihat, sokongan, bantuan dan kerjasama dari pihak-pihak yang terbabit dengan pendidikan pelajar khususnya ibu bapa sangat penting bagi meransang kemajuan dan pembangunan pelajar di  sekolah.
c)      Pemilihan dan Penempatan
i)       Seringkali juga skor dan keputusan ujian digunakan sebagai asas bagi pemilihan dan penempatan pelajar.
ii)      Sebagai contoh pelajar yang cemerlang dalam sesuatu mata pelajaran sains mungkin dipilih untuk mewakili sekolah.
iii)     Skor dan keputusan ujian juga digunakan bagi pemilihan pelajar untuk mengikuti kursus tumpuan bidang tertentu.
d)      Kaunseling dan Bimbingan
i)       Keputusan dan skor ujian boleh digunakan untuk membantu pelajar supaya berdaya maju.
ii)      Berasaskan keputusan ujian, para guru dan kaunselor boleh membantu pelajar mengenal pasti kelemahan dan kekuatan masing-masing supaya program dan tindakan intervensi dilakukan bagi memperbaiki keadaan pelajar.
iii)     Keputusan ujian juga membantu para guru dan kaunselor untuk memberi khidmat bimbingan misalnya bagi memandu pelajar menceburi bidang kerjaya yang diminati.
10)     Tujuan Penilaian
a)      Mengetahui keupayaan, kemahiran atau pengetahuan asas yang sedia  ada pada pelajar-dalam perkara yang hendak diajar.
b)      Menolong guru mengetahui sejauh manakah pelajar mereka telah dapat  menguasai atau mempelajari perkara yang telah disampaikan.
c)      Membandingkan pencapaian pelajar dengan teman-teman sekelasnya atau dengan peringkat kelas yang sama di sekolah.
d)      Menentukan pelajar yang tinggi keupayaan dan yang amat lemah dalam pencapaian mereka.
e)      Membolehkan guru menilai bahan-bahan dan teknik serta kaedah pengajaran mereka.
f)       Membolehkan pelajar mengetahui kelemahan-kelemahan mereka dalam sesuatu kemahiran atau bidang itu dan segera pula memperbaikinya.
11)     Jenis-jenis penilaian
a)      Penilaian Formatif
i)       Penilaian formatif digunakan untuk mengesan kemajuan yang dicapai oleh pelajar dalam unit-unit pelajaran yang diajar.
ii)      Penilaian formatif dilakukan bagi memastikan pelajar telah menguasai setiap unit pelajaran sebelum mereka diperkenalkan dengan unit pelajaran baru seterusnya. Penilaian formatif sangat berguna bagi tujuan diagnosis.
iii)     Dengannya punca-punca kelemahan pelajar dapat dikesan.
iv)     Penilaian formatif dapat menentukan samada pelajar telah bersedia untuk mengikuti pelajaran berikutnya yang lebih tinggi dan rumit.
v)      Penilaian formatif juga boleh meningkatkan motivasi pelajar untuk belajar. Penggunaan penilaian formatif sangat ditekankan di sekolah.
vi)     Memandangkan laporan penilaian formatif adalah untuk tujuan diagnosis kelemahan pelajar dalam unit-unit pelajaran, pelaporan penilaian formatif amat sesuai dirumuskan sebagai “menguasai” atau “tidak menguasai” sesuatu isi unit pelajaran.
vii)     Pencapaian ujian formatif tidak sesuai digred.
b)      Penilaian Sumatif
i)       Penilaian sumatif pula digunakan bagi menentukan tahap penguasaan pelajar dalam keseluruhan kursus.
ii)      Penilaian sumatif biasanya dilakukan pada akhir sesi kursus. Contoh penilaian sumatif ialah ujian akhir semester.
iii)     Memandangkan penilaian sumatif dibuat pada akhir kursus, skor-skor dari penilaian sumatif biasanya lebih berguna untuk tujuan melaporkan kemajuan pelajar daripada memperbaiki kelemahan awal pengajaran pensyarah dan pembelajaran pelajar.
iv)     Skor penilaian sumatif banyak digunakan bagi tujuan pemilihan dan penempatan pelajar ke alam pembelajaran yang lebih tinggi.
c)      Penilaian Pra Kelayakan dan Diagnostik
i)       Ujian Pencapaian
(1)     Ujian pencapaian mengukur secara khusus sejauh mana pelajar telah menguasai isi sesuatu kursus yang diajar.
(2)     Ujian pencapaian mempersoalkan apa yang pelajar telah belajar? Seringkali ujian pencapaian merujuk kepada ujian bagi mengukur tingkah laku pengajaran dan pembelajaran kognitif, afektif dan psikomotor.
ii)      Ujian Kecerdasan
(1)     Ujian kecerdasan adalah ujian yang direka khusus untuk mensampel secara luas pelbagai fungsi mental (pemikiran) supaya dapat menganggarkan tahap intelektual am seseorang individu.
iii)     Ujian Prestasi
(1)     Ujian prestasi adalah ujian yang memerlukan pelajar menunjukkan pemahaman dan kemahiran mereka dalam melakukan aktiviti atau siri aktiviti seharian.
(2)     Ujian prestasi memberi rangsangan kepada pelajar untuk memperkenal dan
(3)     mengembangkan aktiviti pemikiran dan taakulan mereka berasaskan kepada kurikulum yang diajar.
(4)     Di antara teknik yang digunakan dalam ujian prestasi ialah menghendaki pelajar merakam sebahagian aktiviti, menemubual pelajar bagi mengesahkan kebolehan, kefahaman dan pemikiran mereka.
(5)     Teknik portfolio juga sering digunakan bagi memeriksa hasil kerja pelajar.
(6)     Melalui teknik portfolio guru boleh menentukan sama ada kerja yang dilakukan memenuhi kehendak soalan ujian.
d)      Penilaian Alternatif
i)       Penilaian prestasi yang menegaskan bahawa kaedah penilaian ini memberi satu alternatif kepada pengujian kertas dan pensil tradisional.
ii)       Penilaian pengajaran di sekolah sering melibatkan penilaian berdasarkan hasil pembelajaran yang ditunjukkan oleh pelajar.
iii)     Antara penilaian alternatif ini adalah penilaian terhadap disertasi, projek, kajian kes, portfolio, seminar, bengkel dan oral pelajar.
12)     Definisi Pentaksiran
a)      Satu proses mendapatkan maklumat dan seterusnya membuat  penghakiman tentang produk sesuatu proses pendidikan.

13)     Cadangkan empat aktiviti bagi kesedaran tentang kepercayaan dan nilai diri dalam pentaksiran Pendidikan Seni Visual.
a)      Kognitif- melibatkan perkembangan pemikiran pelajar
i)       kognitif membincangkan pengingatan semula atau pengecaman pengetahuan dan perkembangan kebolehan intelek dan kemahiran.
ii)      Objektif kognitif berubah-ubah daripada mengingati kembali dengan mudah bahan-bahan yang telah dipelajari hinggalah kepada menggabung serta mensintesiskan idea dan bahan baru dengan cara yang asli dan kreatif.
iii)     membincangkan pengetahuan seperti mengenal fakta-fakta, perangkaan, teori-teori dan kefahaman.
iv)     Merupakan domain yang utama berkaitan dengan kebanyakan perkembangan pengujian masa kini.
b)      Psikomotor-melibatkan perkembangan kemahiran fizikal pelajar.
c)      Afektif- melibatkan perkembangan sikap dan nilai pelajar.
i)       Merupakan bidang berhubung dengan perasaan, emosi dan sikap.
ii)      Guru harus berkebolehan menggunakan unsur afektif untuk mewujudkan satu suasana pembelajaran yang baik.
iii)     Pembelajaran dapat dijalankan dengan berkesan dengan adanya murid yang dapat membentuk sikap positif.           
d)      Sosial- melibatkan komunikasi/ interaksi murid dalam pembelajaran
i)       penglibatan yang aktif di kalangan pelajar       
14)     PKSR (Penilaian Kendalian Sekolah Rendah)- konsep penilaian sekolah rendah
a)    Konsep
i)     Penilaian yang dirancang oleh guru di peringkat sekolah ini dikenali sebagai PKS.
ii)     Melalui aktiviti penilaian guru dapat memastikan perkembangan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu dari aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). 
iii)    Untuk mencapai hasrat ini penilaian di sekolah haruslah memberi penekanan kepada konsep penilaian berterusan terhadap perkembangan bagi kesemua aspek tersebut. 
iv)    PKS lebih bersifat formatif iaitu mengutamakan kemajuan setiap murid dari satu peringkat ke satu peringkat.
v)    Guru dapat membuat diagnostik bagi mengesan perkembangan murid dari semasa ke semasa.
vi)    Ini memberi peluang kepada guru untuk membetulkan kesilapan dan memperbaiki kelemahan murid serta-merta supaya kelemahan tersebut tidak terhimpun.
vii)   mengenal pasti kelemahan dan memperkembangkan lagi kekuatan serta potensi murid.
viii)  PKS dirancang dan dilaksanakan oleh guru secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran harian.
ix)    Maklumat tentang perkembangan murid yang diperoleh dari semasa ke semasa melalui penilaian berterusan dapat membantu guru mengambil tindakan susulan yang sewajarnya jika perlu.
x)    PKS boleh menilai kemajuan murid dalam pelbagai aspek termasuk aspek-aspek yang tidak dapat dinilai secara berpusat. 
b)      Perkaitan Antara PKS Dan Penilaian Berpusat
i)       PKS dilaksanakan untuk mendapatkan gambaran tentang kemajuan pembelajaran murid di samping memberi maklum balas tentang keberkesanan pengajaran guru.  Melalui PKS, guru dapat :
ii)      mengesan perkembangan murid secara menyeluruh;
iii)     mengenal pasti kekuatan dan kelemahan murid dalam pembelajaran lebih awal dari semasa ke semasa;
iv)     mengetahui keberkesanan pengajarannya;
v)      merancang dan mengubahsuai pengajarannya; dan
vi)     menjalankan tindakan susulan yang sesuai dengan serta-merta.
c)      Ciri-Ciri PKS
i)       PKS yang dilaksanakan dengan sempurna oleh guru dapat membantu murid mengatasi masalah pembelajaran yang telah dikenal pasti pada peringkat awal lagi supaya kelemahan tersebut tidak terhimpun seterusnya. 
ii)      kekuatan murid yang telah menguasai pula diperkukuh dan diperkaya.  Melalui aktiviti tindakan susulan yang berkesan guru dapat membantu murid meningkatkan kemajuannya dalam pembelajaran
iii)     memperoleh pencapaian cemerlang dalam penilaian di peringkat pusat. 
15)     Nyatakan empat aspek yang perlu diutamakan bagi penilaian hasil kerja murid bagi bidang Membuat Corak dan Rekaan.
a)      Sumber idea -  alam semulajadi, bahan buatan manusia, geometri, abjad, rupa barangan kraf.
b)      Susunan grid – struktur susunan ulangan secara tertentu.
c)      Motif karya – stailisasi corak berdasarkan sumber idea.
d)      Pemilihan karya – karya yang sesuai dan bermutu dengan tema atau tajuk.
e)      Proses kemasan dan membingkai – kemasan akhir hasil kerja untuk penampilan yang lebih menarik.
f)       Susun atur karya – cara susun atur atau reka letak untuk pameran persembahan.
16)     Penilaian hasil kerja
a)      Pengujian perlu melengkapkan pengajaran,  seperti juga di dalam subjek lain - ukuran kemajuan dan pencapaian pelajar.
b)      Kreativiti - luahan kreativiti juga sama penting untuk dinilai di dalam pendidikan seni visual.  
c)      Pengujian bersesuaian dengan tahap kreativiti pelajar-pelajar di dalam kelas
d)      pengetahuan di dalam teori warna yang mempengaruhi kemampuan pelajar di dalam mencampurkan warna, - diuji dan cara mengaplikasikan kemahiran teknikal dan prinsip-prinsip seni.
17)     Beri tiga kesimpulan bagaimana kemahiran kritikan dan analitikal dapat mempengaruhi pentaksiran Pendidikan Seni Visual.
a)      Melihat kritikan murid tentang bagaimana artis menggunakan media.
b)      Melihat bagaimana murid mengaplikasi konsep seni visual di dalam deskripsi dan analisa hasil karya.
c)      Menggunakan berbagai pendekatan kritikan dan analitikal.  Contoh, fasa deskripsi, analisa, interpretasi dan kecenderungan.
18)     Penilaian formatif dan sumatif
ASPEK
PENILAIAN FORMATIF
PENILAIAN SUMATIF
KONSEP
Mengesan penguasaan pelajar pada suatu hasil pembelajaran melalui pengujian yang dapat dibina dan ditadbir secara formal ataupun tidak formal.
Mengesan pencapaian pelajar dalam tempoh tertentu persekolahan melalui pengujian yang dijalankan secara formal.
WAKTU PENILAIAN
Sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung.
Pada pertengahan ataupun akhir penggal / semester persekolahan.
KAEDAH
Formal: pensel, kertas.
Tidak formal: Pemerhatian, soal jawab, latihan.
Dibuat secara individu ataupun berkumpulan.
Dibuat secara formal:  Ujian pensel dan kertas, lisan.
Dijalankan secara berkumpulan.
SELEPAS PENILAIAN DIJALANKAN
Menjalankan tindakan susulan ke atas pelajar:
Aktiviti bimbingan bagi kemahiran yang belum dikuasai.
Aktiviti pengukuhan bagi kemahiran  yang sudah mula dikuasai.
Aktiviti penggayaan bagi memperkembangkan penguasaan kemahiran.
Mengubahsuai proses pengajaran dan pembelajaran.
memperbaiki kurikulum sedia ada.
Mengumpulkan pelajar mengikut tahap penguasaan.
19)     Jelaskan bersama contoh, dua penilaian pemerhatian  yang mengukur kemajuan   murid dalam   bilik darjah dari masa ke semasa.
a)      sesi soal jawab
b)      kuiz
c)      lembaran kerja seni
d)      rekod anekdot
e)      portfolio
20)     Bincangkan items  dan pecahan markah yang sesuai dimasukkan dalam Peraturan Memberi Markah (PMM) bidang Menggambar- teknik lukisan.
KRITERIA PENTAKSIRAN

TAHAP PENCAPAIAN
Pemilihan & penyediaan bahan (20%)
Pengwujudan Idea (25%)
Proses dan Teknik (25%)
Gubahan
(20%)
Kemasan
(10%)
CEMERLANG
(LULUS  80% - 100%)





BAIK
(LULUS  65% - 79%)





MEMUASKAN
(LULUS  40% - 64%)





gKURANG MEMUASKAN
(GAGAL  35% - 39%)





LEMAH
(GAGAL  < 35%)






1)      BORANG PENILAIAN, PENGGREDAN DAN RUBRIK
a)      Rubrik merupakan panduan pemberian markah yang perlu disediakan sebelum sesuatu pengujian dijalankan. 
b)      Skema jawapan mungkin istilah yang selalu digunapakai di malaysia, tetapi daripada aspek kandungan
c)      rubrik lebih sistematik dan komprehensif dan boleh digunakan untuk membantu guru di dalam pemberian markah untuk tugasan mudah mahupun tugasan yang kompleks dan lebih rumit.  Terdapat dua jenis rubrik iaitu rubrik analitik dan rubrik holistik. 
2)      RUBRIK ANALITIKAL
a)      Panduan pemarkahan yang selalunya digunakan untuk pengujian formatif. 
b)      Menyediakan maklumat diagnostik tentang kemampuan pelajar.  Setiap kriteria yang ingin diuji disenaraikan satu persatu dan setiap satunya diberi markah tertentu. 
c)      Mengambil masa yang lama untuk disediakan dan proses pemarkahan itu sendiri menjadi lebih rumit kerana guru mempunyai banyak aspek dalam pengujian yang perlu dilihat. 
d)      Markah diberi secara berasingan dan kualiti yang diuji sangat spesifik, dan markah yang perlu diberi telah pun ditetapkan. 
3)      RUBRIK HOLISTIK
a)      Digunakan di dalam pengujian sumatif untuk melihat kepada pencapaian pelajar secara menyeluruh. 
b)      Diadakan pada hujung tahun pembelajaran
c)      Guru tidak perlu lagi maklumat diagnosik daripada keputusan ujian pelajar untuk membuat  modifikasi dalam pengajaran
d)      memberi maklumat menyeluruh tentang pencapaian pelajar. 
e)      Guru juga bebas menentukan kadar markah yang sesuai diberikan kepada seseorang pelajar, mengikut kadar markah yang telah ditetapkan
21)   Bincangkan lima kriteria yang perlu diberi perhatian oleh penilai portfolio.  Beri justifikasi bagi kriteria-kriteria tersebut.  Sertakan contoh yang berkaitan berdasarkan bidang  Mengenal Kraf Tradisional.
a)      nota-nota yang disediakan oleh guru
b)      senarai semak yang disediakan oleh guru
c)      refleksi kendiri pelajar
d)      buku log
e)      catatan jurnal
f)      gambar dan foto
22)     Kepentingan folio dalam penilaian visual
a)      Berdasarkan maklumat, penerangan serta penjelasan yang diutarakan, portfolio pendidikan seni amat penting untuk dilaksanakan di sekolah.
b)      Ia bukan sahaja menekankan kepada proses meningkatkan pengalaman pembelajaran murid,
c)      dijadikan bahan sumber serta rujukan dari masa ke semasa oleh pihak lain yang ingin menilai perkembangan pembelajaran murid.
23)     portfolio yang dicadangkan mengandungi 4 aspek
a)      Kajian
i)       Pemerhatian dan pengamatan
ii)      Koleksi bahan serta rekod daripada bahan rujukan yang sesuai dengan kegiatan
iii)     Rumusan dan pertimbangan dalam membuat pemilihan
b)      Lakaran
i)       Eksperimentasi melalui lakaran dan lukisan sebelum mendapat idea yang konstruktif  ‘Pewujudan Idea’
ii)      Perkembangan lakaran berkaitan tema atau tajuk
c)      Rangka Sebenar
i)       Merangka reka cadang atau model
ii)      Menentukan alatan dan bahan
iii)     Prototaip (jika berkaitan)
d)      Persembahan Portfolio
i)       Ringkas, menjimatkan, menarik dan tepat
ii)      Mengikut urutan
iii)     Bersih, kemas dan mudah.
24)     Buat banding beza antara Penilaian Hasil Kerja dan Penilaian Portfolio.
PORTFOLIO
HASIL KERJA

Penilaian pencapaian kebolehan dan kemahiran murid diperlihatkan pada hasil kerja
PORTFOLIO YANG LENGKAP
·   Nota guru
·   Senarai semak guru
·   Refleksi murid
·   Buku log
·   Buku jurnal
·   Gambar / foto
KRITERIA RELEVAN
·    Gubahan
·    Interpretasi
·    Kemahiran
·    Fungsi
·    Keaslian
·    Kreativiti
·    Kemasan
·          JENIS PENTAKSIRAN
·   Bekerja
·   Dokumentari
·   Produk akhir
·   Individu
·   kumpulan
AKTIVITI LISAN
·    Soal jawab
·    Peta minda
·    Kuiz
·    Temubual
·    Teka teki
·    Forum
·    Seminar
·    Lakonan
·    Sumbangsaran
·           
NILAI YANG DIPERHATIKAN
·    Kebersihan
·    Keteraturan
·    Keselamatan
·    Ketekunan
·    Kerjasama
·    Ketilitian
·    kesempurnaan

25)     Jenis pentaksiran
a)      Pentaksiran autentik
b)      Pentaksiran “ performance based”
c)      Pentaksiran dan hasil pembelajaran
d)      Pentaksiran dan hasil tindakan
e)      Pentaksiran dan motivasi
f)       Pentaksiran aspek nilai dan sahsiah
g)      Pentaksiran pembentukan watak
h)      Pentaksiran berbantukan komputer
i)       Pentaksiran kendiri
26)     Tujuan pentaksiran
a)      Proses mendapatkan gambaran tentang prestasi seseorang dalam pembelajaran
b)      Menilai aktiviti yang dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran
c)      Merupakan satu proses untuk menghasilkan nilai kuantitatif untuk menentukan peringkat pencapaian dan kedudukan dalam pembelajaran juga bertujuan untuk memberi maklumat tentang pencapaian akademik, kemahiran atau sikap
d)      Merangkumi aspek penilaian, pengujian dan pengukuran.
27)     Konsep pentaksiran
a)      Proses
i)       Langkah / tindakan / operasi yang digunakan untuk mendapatkan hasil yang dikehendaki
b)      Maklumat
i)       Bukti tentang prestasi pelajar dalam sesuatu perkara yang ditaksir
c)      Penghakiman
i)       Proses pertimbangan tentang pencapaian pendidikan pelajar
d)      Produk.
i)       Pengetahuan, kemahiran dan nilai yang pelajar perolehi setelah melalui proses pendidikan
Rubrik Holistik Dalam Pengujian Kerja Berkumpulan
CEMERLANG
21 – 30 markah

BAIK
11 – 20 markah

LEMAH
0 – 10 markah


Contoh Rubrik Analitikal Dalam Pengujian Kerja Berkumpulan
SUMBANGAN IDEA
5 
Kerap menyumbangkan idea bernas di dalam kumpulan dan semasa berbincang.  Menunjukkan ciri-ciri kepimpinan dalam kumpulan.
3
Kadangkala memberikan idea yang bernas di dalam kumpulan dan semasa berbincang.  Ahli kumpulan yang menjalankan tugas yang diberikan.
1
Jarang menyumbangkan idea yang bernas dan lebih banyak berdiam diri semasa perbincangan.
KUALITI KERJA
5
Kualiti kerja adalah tinggi dan menunjukkan tahap pemikiran kritikal yang tinggi.
3
Kualiti kerja perlu diperbaiki dan mempamerkan sedikit tahap pemikiran kritikal.
1
Kualiti kerja adalah rendah dan tidak ada aplikasi kemahiran berfikir secara kritikal.
KERJASAMA BERKUMPULAN
5
Bijak mengendalikan perbincangan kumpulan dan mengaplikasikan kemahiran mendengar, memberikan maklum balas dan berkongsi maklumat.
3
Ahli yang agak pasif dan lebih banyak mendengar daripada memberi komen atau berkongsi maklumat.
1
Ahli pasif yang tidak bekerjasama dengan ahli kumpulan yang lain.
ii)       
28)     Guru A telah membuat pemerhatian di dalam bilik darjah. Jelaskan kaedah pemerhatian yang sesuai dijalankan oleh guru A.
a)      Penilaian kaedah pemerhatian adalah merupakan jenis penilaian authentik.  Ragbir Kaur Joginder Singh (2012) menjelaskan bahawa pemerhatian ialah sejenis bentuk penilaian autentik yang menolong guru-guru untuk membimbing murid-murid untuk mempertingkatkan kebolehan mereka secara individu. 
b)      Pengimplementasian kaedah penilaian pemerhatian ini boleh dijalani secara global atau analitik berd
c)      asarkan objektif pelajaran yang telah ditentukan oleh seorang guru.  Jenis penilaian ini mudah dan senang untuk dilaksanakan oleh guru-guru tetapi sangat sukar untuk menentukan kesahan dapatannya.
d)       Ini kerana kaedah pemerhatian di pengaruhi oleh persepsi (tanggapan), ilmu dan pengalaman sebenar guru-guru. 
e)      Guru-guru boleh membuat persepsi atau tanggapan terhadap murid-murid. 
f)       Mereka juga boleh membuat pemerhatian jangka panjang atau jangka pendek. 
g)      Dalam penilaian ini, guru-guru akan melaporkan apa jua aksi yang mereka saksikan. 
h)      Cara paling baik untuk melaporkan pemerhatian ialah dengan menggunakan senarai semak dan rubrik. 
i)       Guru-guru juga boleh menggunakan senarai semak atau rekod anekdot untuk membuat pemerhatian kognitif, afektif, psikomotor, materialistik dan persekitaran. 
j)       Senarai semak selalu digunakan untuk memerhati pencapaian murid-murid selepas satu jangkamasa tertentu. 
k)      Ia juga dapat digunakan untuk menentukan sama ada murid-murid telah mencapai kriteria untuk tugasan spesifik yang ditetapkan.  Ia juga digunakan untuk penilaian bilik darjah kerana ia senang untuk dibentuk dan mudah untuk digunakan. 
Kriteria
Petunjuk
Kandungan
Adakah murid memilih tajuk yang sesuai bagi menggambarkan kandungan portfolionya?
Adakah murid memberi tumpuan kepada aspek penting dalam tajuk?
Tajuk tepat
Tajuk memberikan gambaran yang jelas tentang kandungan portfolio.
Maklumat, idea dan contoh yang menarik dan relevan dimasukkan dalam portfolio.
Kriteria
Adakah murid mempersembahkan idea secara kreatif?
Idea murid adalah pelbagai, asli dan terdapat persepsi dan interpretasi baru.
Kemajuan
Adakah murid menunjukkan bukti kemajuan dalam pembelajaran
Menunjukkan kemajuan dari segi perbezaan antara hasil kerja pertama dengan yang terkini.
Kemajuan dalam turutan hasil kerja yang dipilih.
29)     Definisi pentaksiran kendiri:
a)      Proses seseorang individu mentadbir alat pengukuran tertentu, menyemak jawapannya dan  menilai ukuran yang diperoleh secara sendiri.
30)     Contoh instrumen pentaksiran kendiri Instrumen pentaksiran sendiri
a)      Soalan latihan
b)      Jurnal
c)      Jurnal refleksi
d)      Kertas ujian/ peperiksaan
e)      Selidik Inventori
f)       Soal selidik
31)     Aspek yang perlu diberi penekanan ketika melakukan pemerhatian:
a)      Sikap / Afektif
b)      Tingkah laku / Psikomotor
c)      Kemahiran manipulatif
d)      Kemahiran belajar
e)      Kemahiran bersosial
f)       Kemahiran kinestatik
g)      Kemahiran mengajar
h)      Kemahiran literasi komputer

32)     Persembahan hasil karya dalam seni visual mengandungi tiga aspek iaitu
a)      pernyataan karya,
b)      kekemasan
c)      nilai.
33)     Definisi pernyataan karya, kekemasan dan nilai
a)      Pernyataan karya merupakan pengucapan atau ekspresi diri pengkarya terhadap ciptaannya
b)      Kekemasan merujuk kepada kemahiran mengaplikasi alat, bahan dan teknik menghasilkan  karya
c)      Nilai merujuk sejauh mana karya mencapai matlamat ciptaan atau sejauh mana karya itu  dihargai  dinilai

34)     Jenis-jenis  Instrumen pentaksiran pemerhatian:
a)      Skala kadar
b)      Senarai semak
c)      Rakaman video  
d)      Rekod amali
e)      Rekod anekdot
f)       Pembentangan hasil kerja
g)      Rekod inventori
35)     Mengapa kebolehtadbiran ujian amat penting dalam pelaksanaan peperiksaan akhir tahun.
a)      Ujian dapat ditadbir dan dilaksanakan oleh staf yang mahir dalam bidang pengukuran.
b)      Alat penilaian yang dibina telah mengambil kira masa, tempat dan kos ujian.
c)      Alat penilaian telah ditentukan piawai / standard.
d)      Membantu meningkatkan kesahan dan kebolehpercayaan.
e)      Meningkatkan kualiti proses pemarkahan dan penilaian.
f)       Mengurangkan kesilapan dalam peperiksaan.
g)      Mudah untuk mentafsir dapatan.
36)     Perincikan cara proses pentaksiran tersebut dapat dilaksanakan dalam pengajaran dan pembelajaran Seni Visual.
Proses pentaksiran hasil kerja Seni Visual dilaksanakan dalam pengajaran dan pembelajaran PSV  untuk mengukur tahap perkembangan murid dengan cara:
a)      guru mengenal pasti tahap perkembangan murid.
b)      menentukan hasil pembelajaran / standard yang hendak dicapai.
c)      merancang pelaksanaan ujian.
d)      mengenal pasti jenis pentaksiran misalnya pemerhatian, kuiz, ujian amali, hasil kerja                dan dokumentasi.
e)      mengenal pasti alat / instrumen yang akan digunakan contoh senarai semak, soalan                amali, soalan hasil kerja, soal selidik, item ujian dan profil pelajar.
f)       melaksanakan analisis data.
g)      mentafsir hasil analisis.
h)      mengambil tindakan penambahbaikan.
37)     Ciri-ciri kajian yang cemerlang dalam portfolio.          
a)      Dapat mengumpul maklumat/ kajian melalui pelbagai cara seperti pemerhatian, penulisan, lukisan dan pengamatan terhadap koleksi bahan.
b)      Maklumat yang dikumpulkan sangat sesuai dengan tema dan tajuk.
c)      Maklumat merupakan sumber idea utama kepada pengkarya; contoh; dari alam semula jadi  atau alam benda.
d)      Segala maklumat dicatat, dilakar semula atau ditampal sebagai bukti hasil pemerhatian  dan penemuan/ bukti.
e)      Kajian /maklumat dari pelbagai sumber seperti sesi temubual, lawatan, eksplorasi bahan bacaan, membeli koleksi bahan, majalah, buku, akhbar dan kajian.





Terbaru Lebih lama