Mata Pelajaran : WAJ3107 SENI DALAM PENDIDIKAN 3(2+1)
TAJUK
|
Teori
Pengenalan kepada
Seni Dalam Pendidikan
·
Konsep, Latar Belakang dan Kepentingan Seni
Dalam Pendidikan
-
Konsep, matlamat, objektif Seni Dalam
Pendidikan untuk guru sekolah rendah
-
Perkembangan teori pembelajaran dan isu
berkaitan
-
Kepentingan imaginasi, emosi, ekspresi dan
kreativiti
-
Pembelajaran yang optimum, bersepadu,
menyeronokkan
-
Unsur-unsur kebudayaan dalam pendidikan
Konsep - SDP memainkan
peranan penting ke arah perkembangan kanak-kanak melalui peningkatan daya
persepsi, estetika dan kreativitinya, bermatlamat melahirkan individu
berbudaya dgn mengamalkan pertimbangan kesenian, berjiwa kreatif, inovatif,
inventif dan berjati diri tinggi. Penggabungan seni muzik, seni visual dan seni
pergerakan akan membantu pembentukan insan bersifat holistik.
Matlamat/
objektif - Melahirkan individu yang berbudaya dan
bersifat holistik.
Objektif/
tujuan
- Menjadikan proses P&P disekolah
menyeronokkan
- Membantu memahami diri sendiri
- Membantu perkembangan intelek/ aspek
penyelesaian masalah
- Memotivasikan anda menjadi guru yang
kreatif,inovatif,peka, berpersonaliti seimbang, berketrampilan dan
professional
- Membantu perkembangan insan secara seimbang
dan menyeluruh.
Kanak-kanak
dan Seni
-
Keperluan dan keinginan asas kanak-kanak dan
remaja dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek, sosial, estetik (JERISE)
-
Seni dan perkembangan JERISE kanak-kanak mengikut tahap
-
Mengenal konsep aktiviti motivasi
pembelajaran mengikut tahap perkembangan JERISE
-
Mengenal konsep aktiviti untuk melibatkan
murid secara aktif, kreatif dan menyeronokkan
Irama, Warna dan
Ruang
-
Menyepadukan irama, warna dan ruang dalam
Seni.
Deria dan Seni
-
Perkembangan kepekaan deria kanak-kanak
-
Kepentingan kepekaan deria dalam proses pengajaran
dan pembelajaran
Keperluan &
naluri ingin tahu
Contoh
aktiviti - Meramas, menguli dan membentuk tanah liat untuk membentuk replika
buah-buahan.
|
Kandungan
|
||||||||||||||
Pendedahan kepada
Pengetahuan dan Kemahiran Asas dalam Seni Peringkat Sekolah Rendah
-
Pengenalan konsep asas seni visual
-
Pengenalan Asas Seni Reka
-
Pengenalan bidang seni visual di sekolah
rendah
Unsur
Seni:
garisan, warna, rupa, bentuk, ruang, jalinan
Prinsip
Rekaan: harmoni, imbangan, kepelbagaian, penegasan,
pergerakan/ irama, kesatuan,
kontra
Warna: Warna Asas/ primer, warna skunder, warna tertier, kroma warna, warna panas, warna
sejuk, warna harmoni, warna penggenap, warna sewarna.
Empat
Bidang Kegiatan: Menggambar, Membuat Corak dan Rekaan, Membentuk dan
Membuat
Binaan, Mengenal Kraf Tradisional
·
Seni Muzik
-
Pengenalan kepada pengetahuan asas konsep
muzik
-
Pengenalan kepada kemahiran muzik asas
melalui aktiviti
-
Pengenalan kepada kepentingan muzik di sekolah
rendah
7 elemen muzik:
Melodi – Melodi ialah susunan bunyi ton secara
mendatar (linear) dan berkontur. Bunyi
ton adakalanya panjang, pendek atau pun sama dan bunyi-bunyi ton ini
menentukan irama melodi. Sesuatu melodi
bertukar jika pic dan irama bertukar.
Pergerakan melodi ini melibatkan pic dan irama yang dikawal oleh meter
Harmoni - Harmoni adalah gabungan dua atau lebih not yang dibunyikan
bersama. Gabungan not-not ini
membentuk kord. Kegunaan kord
adalah untuk mengiringi melodi. Bunyi
yang harmoni juga boleh didengar dalam nyanyian apabila sesuatu lagu itu
digubah kepada beberapa lapisan suara.
Lapisan suara ini digubah berasaskan kord iringan sesebuah
lagu. Lazimnya lapisan suara digubah
sehingga empat lapisan iaitu lapisan Soprano, Alto, Tenor dan Bass.
Irama : Gabungan pelbagai jenis nilai not muzik yang
berbeza akan menghasilkan irama yang berbeza. Dalam irama terdapat elemen-elemen seperti detik, meter, corak irama,
tempo dan rentak.Sebelum memahami elemen-elemen ini, nama not dan nilainya
haruslah diketahui terlebih dahulu.
Ekspresi - merupakan
ciri muzikal yang mempengaruhi sesuatu persembahan vokal atau
instrumental. Ciri muzikal ini ialah
seperti dinamik, istilah dan tanda isyarat.
Bentuk – karya muzik mempunyai susunan struktur/bentuk tersendiri.
Warna ton - Bunyi mempunyai sifat dan kualiti
tersendiri, dan ini dinamakan warna ton dalam muzik. Contoh bunyi yang mempunyai warna ton yang
berbeza ialah
-
suara lelaki dengan suara perempuan
-suara perempuan dengan
suara kanak- kanak
- petikan gitar dengan
tiupan trompet
-
paluan gong dengan gesekan biola
-
Perkataan yang digunakan untuk menerangkan warna
ton ialah seperti lembut, kasar, nyaring, garau, halus, gelap, terang, ringan
dan berat. Dalam koir, nyanyian pelbagai lapisan suara (soprano dan alto bagi
perempuan tenor dan bes bagi lelaki), menghasilkan warna ton yang menarik dan
harmonis. Bunyi pelbagai jenis alat
dalam orkestra juga contoh warna ton yang berbeza.
Jalinan - Tiga jenis tekstur/jalinan dalam muzik :
Tiga komponen besar kemahiran
muzikal:
·
Pergerakan
-
Pengenalan kepada konsep pergerakan
-
Pendedahan kepada kemahiran asas Pergerakan
-
Pengenalan kepada asas pergerakan di sekolah
rendah
Pergerakan bukan lokomotor
·
Membongkok
·
Meregang
·
Memulas
·
Berpusing
·
Mengangkat badan
·
Merebah
·
Menghayun
Pergerakan lokomotor
·
Berjalan
·
Berlari
·
Meluncur
·
Galop
·
Lari skip
·
Kemahiran
Manipulatif
Contoh kemahiran manipulasi alatan gelung rotan
·
Golek atas lantai
·
Golek atas badan
·
”Boomerang”
·
Rotasi pada pinggang
·
Rotasi pada kaki
·
Rotasi pada leher
·
Masuk melalui
·
Lambung dan sambut
·
Memutar
·
Menghayun
·
Bentuk 8
Jenis pergerakan -
Tujuan pergerakan -
Konsep pergerakan -
Komponen pergerakan -
Gimnastik pendidikan
•
Satu pendekatan dlm pendidikan pergerakan yang memberi tumpuan kpd
pembelajaran individu yang unik dari segi gaya pergerakan,pembelajaran dan
perkembangan pelajaran.
•
Setiap pergerakan boleh dilakukan secara individu, berpasangan,
kumpulan kecil,besar,di lantai, udara, tanpa / dengan alatan.
•
Lebih kepada penerokaan tentang kesedaran tubuh badan sebagai alat menyelesaikan
tugasan yang diberi.
•
Dipelajari melalui proses penerokaan, penjelajahan, penemuan dan
dayacipta.
Gimnastik irama
•
Kemahiran dilakukan
secara beransur dan diikuti dgn muzik
•
Penggabungan gerakan
dengan pola rutin yang mudah
Jenis peralatan:
•
Bola
•
Belantan
•
Gelung
•
Reben
•
Tali
•
Gimnastik artistik
•
Gimnastik artistik
dilaksanakan apabila pelajar sudah boleh menguasai semua asas gimnastik.
•
Gimnastik artistik
memberi penekanan terhadap ketangkasan dan kecekapan pelajar, berbeza dari
gimnastik pendidikan yang memberi penekanan kepada penerokaan tubuh badan dan
penyelesaian masalah.
Aktiviti Dalam P&P
Contoh 1
Aktiviti muzik - Menyanyikan sebarang lagu yang sesuai dan
mempunyai lirik yang
berkaitan dengan
bahagian anggota yang terdapat pada
seekor monyet.
Membaca lirik
yang bertemakan monyet secara muzik atau
berirama
Aktiviti
Seni Visual -
Menggambar. Mewarna anggota
monyet pada gambar yang
disediakan. Menampal
(kolaj) berdasarkan bentuk monyet yang disediakan
Aktiviti Pergerakan - Berjalan,
melompat dan lain-lain pergerakan yang menyerupai seperti
pergerakan
seekor monyet
Contoh 2
Pergerakan - Cara
dahan-dahan bergerak semasa angin bertiup.
memungut daun-daun
yang gugur
pada aras yang berbeza ( tinggi, rendah )
Muzik - Bunyi yang kuat –pokok tumbang bunyi
yang lembut – daun gugur, angina
bertiup
Seni Visual - Menggambarkan
perasaan seperti gembira, marah dengan menggunakan
sapuan berus
dengan pelbagai warna
|
Kandungan
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aplikasi dan Pengurusan
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
·
Pendedahan kepada konsep integrasi
-
Konsep dan pelbagai makna integrasi
-
Isu dan cabaran integrasi
-
Integrasi isi kandungan unit, pelbagai
kemahiran, proses dan strategi pelbagai mata pelajaran
Intergrasi
kemahiran:
·
Pendedahan
kepada Tema dan Penghubungkaitan
-
Pilihan dan penentuan tema
-
Kebaikan dan kelemahan tema
Kebaikan:
-
Untuk menwujudkan susana
yang menyeronokkan dan kondusif dalam proses Pengajaran dan pembelajaran
-
Untuk menyemai daya
imaginasi melalui penerokaan.
-
Dapat meluahkan perasaan
melalui pelbagai aktiviti berlandaskan pengetahuan dan pengalaman lain.
-
Dapat menhadapi cabaran.
-
Dapat membuat pilihan
yang sesuai dan relevan dalam kehidupan.
-
Untuk memperbaiki
kemahiran interpersonal dan intrapersonal
-
Menyemai nilai empati,
harmoni dan pemahaman sesama insan yang pelbagai budaya.
-
Untuk membangunkan
pembelajaran menyeluruh yang menghubungkait pengetahuan dan kemahiran
·
Penghubungkaitan di antara seni visual, muzik
dan pergerakan dengan mata pelajaran lain
-
Konsep penghubungkaitan semua benda
-
Peranan dan kelebihan penghubungkaitan
Hubungkait
antara bidang seni visual, muzik dan pergerakan dengan mata pelajaran Sains:
Murid membuat pergerakan seperti
burung terbang apabila muzik dimainkan dan kemudian melabelkan nama-nama
anggota yang terdapat pada gambar seekor burung.
·
Penghubungkaitan
Seni Visual, Muzik dan Pergerakan
dalam persediaan mengajar bagi mata pelajaran seperti:
-
Matematik atau Sains
-
Bahasa
-
Pendidikan Islam
-
Pendidikan Moral
-
Kajian Tempatan
-
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
-
Kemahiran Hidup
-
Pemulihan & Pengayaan
-
Pendidikan Khas dan Masalah Pembelajaran
Mata Pelajaran :
Tajuk :
Tarikh :
Masa :
Tahun :
Bil.
Murid :
Pengalaman
sedia ada :
Hasil
Pembelajaran :
Aras 1
Objektif :
i. Psikomotor
ii. Kognitif
iii. Afektif
Penerapan
nilai
KBKK
Strategi
Penggabungjalinan
Bahan
bantu mengajar
Refleksi
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menjalankan
aktiviti meneroka, memperoleh pengalaman dan mengekspresi melalui seni
·
Meneroka
-
Meneroka alat dan bahan
-
Meneroka idea dan isi kandungan
-
Meneroka cara pengelolaan, olahan dan
manipulasi
- membuat
eksperimen,- mencipta,- mencari,- mengkaji,- memanupulasi
Contoh : kanak-kanak gemar
melibatkan diri dalam sesuatu kegiatan yang baharu
dan menyeronokkan.
·
Memperoleh Pengalaman
-
Mengaplikasikan pelbagai strategi dan
aktiviti mudah untuk memperoleh pengalaman
-
Memperoleh pengalaman pelbagai arah dan
jarak menggunakan muzik, visual
dan pergerakan
-
Memperoleh pengalaman corak, irama melalui
muzik, visual dan pergerakan
-
Menulis refleksi dan merekod gerakbalas diri
dalam proses memperoleh pengalaman
- proses,- kemahiran,- membina konsep,-
menghasilkan,- penemuan
·
Ekspresi
-
Meluahkan perasaan melalui ekspresi mud,
idea, maklumat yang berbeza melalui aktiviti kreatif seni visual, muzik dan
pergerakan
-
Menghuraikan sifat kesan yang ekspresif dalam
aktiviti seni visual, muzik dan pergerakan
-
Menggunakan aktiviti kreatif seni visual,
muzik dan pergerakan untuk tujuan
ekspresi dan komunikasi
-
Membincangkan gerakbalas, perasaan diri
terhadap pelbagai bentuk ekspresi dan menghubungkaitkan dengan isi pelajaran
-
lisan, emosi, reaksi, bukan lisan, menggambarkan
|
Kandungan
|
Melaksanakan
dan Mengurusan Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
·
Memilih tema mengikut hasil pembelajaran,
kemahiran mata pelajaran, tahap, minat dan latar belakang murid
·
Menguruskan
jadual dan masa untuk berkolaborasi dengan tenaga pakar pelbagai mata
pelajaran
·
Menyelesaikan masalah kefahaman antara
pelbagai mata pelajaran
·
Menyediakan contoh aktiviti secara
kolaboratif untuk mengaplikasi strategi dalam pengajaran dan pembelajaran
bagi mencapai hasil pembelajaran
·
Melaksanakan aktiviti bersepadu untuk tujuan
penglibatan, motivasi, fasilitasi, penyampaian, pengukuhan, pengayaan dan
pemulihan
·
Mengaplikasi aktiviti kreatif seni visual,
muzik dan pergerakan dalam pengajaran dan pembelajaran melalui pengajaran
mikro dalam mata pelajaran seperti:
-
Matematik atau Sains
-
Bahasa
-
Pengetahuan Agama Islam
-
Pendidikan Moral
-
Kajian Tempatan
-
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
-
Kemahiran Hidup
-
Pemulihan & Pengayaan
-
Pendidikan Khas dan Masalah Pembelajaran
|