SENI DALAM PENDIDIKAN

Mata Pelajaran                    : WAJ3107 SENI DALAM PENDIDIKAN 3(2+1) 


TAJUK
Teori

Pengenalan kepada Seni Dalam Pendidikan        
  
·         Konsep, Latar Belakang dan Kepentingan Seni Dalam Pendidikan
-        Konsep, matlamat, objektif Seni Dalam Pendidikan untuk guru sekolah rendah
-        Perkembangan teori pembelajaran dan isu berkaitan
-        Kepentingan imaginasi, emosi, ekspresi dan kreativiti
-        Pembelajaran yang optimum, bersepadu, menyeronokkan
-        Unsur-unsur kebudayaan dalam pendidikan

Konsep - SDP memainkan peranan penting ke arah perkembangan kanak-kanak melalui peningkatan daya persepsi, estetika dan kreativitinya, bermatlamat melahirkan individu berbudaya dgn mengamalkan pertimbangan kesenian, berjiwa kreatif, inovatif, inventif dan berjati diri tinggi. Penggabungan seni muzik, seni visual dan seni pergerakan akan membantu pembentukan insan bersifat holistik.


Matlamat/ objektif - Melahirkan individu yang berbudaya dan bersifat holistik.

Objektif/ tujuan

- Menjadikan proses P&P disekolah menyeronokkan
- Membantu memahami diri sendiri
- Membantu perkembangan intelek/ aspek penyelesaian masalah
- Memotivasikan anda menjadi guru yang kreatif,inovatif,peka, berpersonaliti seimbang, berketrampilan dan professional
- Membantu perkembangan insan secara seimbang dan menyeluruh.

Kanak-kanak dan Seni                                                                                            
-        Keperluan dan keinginan asas kanak-kanak dan remaja dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek, sosial, estetik (JERISE)
-        Seni dan perkembangan JERISE kanak-kanak  mengikut tahap
-        Mengenal konsep aktiviti motivasi pembelajaran mengikut tahap perkembangan JERISE
-        Mengenal konsep aktiviti untuk melibatkan murid secara aktif, kreatif dan menyeronokkan

Irama, Warna dan Ruang
-        Menyepadukan irama, warna dan ruang dalam Seni.

Deria dan Seni
-        Perkembangan kepekaan deria kanak-kanak
-                        Kepentingan kepekaan deria dalam proses pengajaran dan pembelajaran


Keperluan & naluri ingin tahu

Contoh aktiviti - Meramas, menguli dan membentuk tanah liat untuk membentuk replika buah-buahan.








Kandungan
Pendedahan kepada Pengetahuan dan Kemahiran Asas dalam Seni Peringkat Sekolah Rendah
  • Seni Visual    
-                  Pengenalan konsep asas seni visual
-                  Pengenalan Asas Seni Reka
-        Pengenalan bidang seni visual di sekolah rendah


Unsur Seni: garisan, warna, rupa, bentuk, ruang, jalinan
Prinsip Rekaan:  harmoni, imbangan, kepelbagaian, penegasan, pergerakan/ irama, kesatuan,
                            kontra
Warna:  Warna Asas/ primer,  warna skunder, warna tertier,  kroma warna, warna panas, warna 
              sejuk, warna harmoni,  warna penggenap, warna sewarna.

Empat Bidang Kegiatan: Menggambar, Membuat Corak dan Rekaan, Membentuk dan  
                                          Membuat Binaan,  Mengenal Kraf Tradisional
·         Seni Muzik
-                                                                                         Pengenalan kepada pengetahuan asas konsep muzik
-                  Pengenalan kepada kemahiran muzik asas melalui aktiviti
-                  Pengenalan kepada kepentingan muzik di sekolah rendah



7 elemen muzik:

MelodiMelodi ialah susunan bunyi ton secara mendatar (linear) dan berkontur.  Bunyi ton adakalanya panjang, pendek atau pun sama dan bunyi-bunyi ton ini menentukan irama melodi.  Sesuatu melodi bertukar jika pic dan irama bertukar.  Pergerakan melodi ini melibatkan pic dan irama yang dikawal oleh meter

Harmoni - Harmoni adalah gabungan dua atau lebih not yang dibunyikan bersama.  Gabungan not-not ini membentuk kord.  Kegunaan kord adalah untuk mengiringi melodi.  Bunyi yang harmoni juga boleh didengar dalam nyanyian apabila sesuatu lagu itu digubah kepada beberapa lapisan suara.  Lapisan suara ini digubah berasaskan kord iringan sesebuah lagu.  Lazimnya lapisan suara digubah sehingga empat lapisan iaitu lapisan Soprano, Alto, Tenor dan Bass.

Irama : Gabungan pelbagai jenis nilai not muzik yang berbeza akan menghasilkan irama yang berbeza. Dalam irama terdapat elemen-elemen seperti detik, meter, corak irama, tempo dan rentak.Sebelum memahami elemen-elemen ini, nama not dan nilainya haruslah diketahui terlebih dahulu.


Ekspresi - merupakan ciri muzikal yang mempengaruhi sesuatu persembahan vokal atau instrumental.  Ciri muzikal ini ialah seperti dinamik, istilah dan tanda isyarat.

Bentukkarya muzik mempunyai susunan struktur/bentuk tersendiri.

BENTUK DUA BAHAGIAN
BINARI (AB)
BENTUK TIGA BAHAGIAN
TERNARI (ABA, AABA, AAB, ABA', AA'BA')
BENTUK RONDO
ABACADA...
BENTUK STROFIK
Pengulangan ‘tune’ yang sama.(Vocal Songs)
A,A’,A’’,A’’’

Warna ton - Bunyi mempunyai sifat dan kualiti tersendiri, dan ini dinamakan warna ton dalam muzik.  Contoh bunyi yang mempunyai warna ton yang berbeza ialah 
-          suara lelaki dengan suara   perempuan
                  -suara perempuan dengan suara kanak-  kanak 
                  - petikan gitar dengan tiupan trompet
-          paluan gong dengan gesekan biola
-           
Perkataan yang digunakan untuk menerangkan warna ton ialah seperti lembut, kasar, nyaring, garau, halus, gelap, terang, ringan dan berat. Dalam koir, nyanyian pelbagai lapisan suara (soprano dan alto bagi perempuan tenor dan bes bagi lelaki), menghasilkan warna ton yang menarik dan harmonis.  Bunyi pelbagai jenis alat dalam orkestra juga contoh warna ton yang berbeza.

Jalinan - Tiga jenis tekstur/jalinan dalam muzik :

Nyanyian tanpa iringan atau penggunaan satu alat muzik tanpa iringan.
Homofoni      
Melodi diiringi oleh alat muzik berharmoni/ nyanyian dengan iringan gitar/piano.
Satu, dua atau lebih melodi dibunyikan berterusan dengan menggunakan alat iringan.

Tiga komponen besar kemahiran muzikal:

  1. Kemahiran muzikal nyanyian
  2. Kemahiran muzikal muzik dgn gerakan
  3. Kemahiran muzikal permainan alat muzik


·                                                   Pergerakan
-                  Pengenalan kepada konsep pergerakan
-              Pendedahan kepada kemahiran asas Pergerakan
-                  Pengenalan kepada asas pergerakan di sekolah rendah



     Pergerakan bukan lokomotor

·         Membongkok
·         Meregang
·         Memulas
·         Berpusing
·         Mengangkat badan
·         Merebah
·         Menghayun

      Pergerakan lokomotor

·                     Berjalan
·                     Berlari
·                     Meluncur
·                     Galop
·                     Lari skip
·          
Kemahiran Manipulatif

Contoh kemahiran manipulasi alatan gelung rotan

·         Golek atas lantai
·         Golek atas badan
·         ”Boomerang”
·         Rotasi pada pinggang
·         Rotasi pada kaki
·         Rotasi pada leher
·         Masuk melalui
·         Lambung dan sambut
·         Memutar
·         Menghayun
·         Bentuk 8

Jenis pergerakan -
Tujuan pergerakan -
Konsep pergerakan -
Komponen pergerakan -

Gimnastik pendidikan

          Satu pendekatan dlm pendidikan pergerakan yang memberi tumpuan kpd pembelajaran individu yang unik dari segi gaya pergerakan,pembelajaran dan perkembangan pelajaran.
          Setiap pergerakan boleh dilakukan secara individu, berpasangan, kumpulan kecil,besar,di lantai, udara, tanpa / dengan alatan.
          Lebih kepada penerokaan tentang kesedaran tubuh badan sebagai alat menyelesaikan tugasan yang diberi.
          Dipelajari melalui proses penerokaan, penjelajahan, penemuan dan dayacipta.

Gimnastik irama

          Kemahiran dilakukan secara beransur dan diikuti dgn muzik
          Penggabungan gerakan dengan pola rutin yang mudah
Jenis peralatan:
          Bola
          Belantan
          Gelung
          Reben
          Tali
           
Gimnastik artistik

          Gimnastik artistik dilaksanakan apabila pelajar sudah boleh menguasai semua asas gimnastik.
          Gimnastik artistik memberi penekanan terhadap ketangkasan dan kecekapan pelajar, berbeza dari gimnastik pendidikan yang memberi penekanan kepada penerokaan tubuh badan dan penyelesaian masalah.

Aktiviti  Dalam P&P

Contoh 1

Aktiviti muzik -   Menyanyikan sebarang lagu yang sesuai dan mempunyai lirik  yang          
                            berkaitan dengan bahagian anggota yang terdapat pada  seekor monyet.       
                            Membaca lirik yang bertemakan monyet secara muzik atau  berirama

Aktiviti Seni Visual -   Menggambar.  Mewarna anggota monyet pada gambar yang
                             disediakan. Menampal (kolaj) berdasarkan bentuk monyet yang disediakan

Aktiviti Pergerakan - Berjalan, melompat dan lain-lain pergerakan yang menyerupai seperti
                                    pergerakan seekor monyet

Contoh 2

Pergerakan    -           Cara dahan-dahan bergerak semasa angin bertiup.  memungut daun-daun
                             yang gugur pada  aras  yang berbeza ( tinggi, rendah )

Muzik              -          Bunyi yang kuat –pokok tumbang bunyi yang lembut – daun gugur, angina  
                             bertiup

Seni Visual     -          Menggambarkan perasaan seperti gembira, marah dengan menggunakan 
                             sapuan berus dengan pelbagai warna






Kandungan
Aplikasi dan Pengurusan Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
·         Pendedahan kepada konsep integrasi
-        Konsep dan pelbagai makna integrasi
-        Isu dan cabaran integrasi
-        Integrasi isi kandungan unit, pelbagai kemahiran, proses dan strategi pelbagai mata pelajaran

Intergrasi kemahiran:

Mendengar
 
  Manipulasi
 
Membentuk
 
   Menepuk  
     irama
 
 




·         Pendedahan kepada Tema dan Penghubungkaitan
-        Pilihan dan penentuan tema
-        Kebaikan dan kelemahan tema

Kebaikan:
-           Untuk menwujudkan susana yang menyeronokkan dan kondusif dalam proses Pengajaran dan pembelajaran
-           Untuk menyemai daya imaginasi melalui penerokaan.
-           Dapat meluahkan perasaan melalui pelbagai aktiviti berlandaskan pengetahuan dan pengalaman lain.
-           Dapat menhadapi cabaran.
-           Dapat membuat pilihan yang sesuai dan relevan dalam kehidupan.
-           Untuk memperbaiki kemahiran interpersonal dan intrapersonal
-           Menyemai nilai empati, harmoni dan pemahaman sesama insan yang pelbagai budaya.
-           Untuk membangunkan pembelajaran menyeluruh yang menghubungkait pengetahuan dan kemahiran

·         Penghubungkaitan di antara seni visual, muzik dan pergerakan dengan mata pelajaran lain
-        Konsep penghubungkaitan semua benda
-        Peranan dan kelebihan penghubungkaitan

Hubungkait antara bidang seni visual, muzik dan pergerakan dengan mata pelajaran Sains:

Murid membuat pergerakan seperti burung terbang apabila muzik dimainkan dan kemudian melabelkan nama-nama anggota yang terdapat pada gambar seekor burung.


·         Penghubungkaitan Seni Visual, Muzik dan Pergerakan  dalam persediaan mengajar bagi mata pelajaran seperti:
-        Matematik atau Sains
-        Bahasa
-        Pendidikan Islam
-        Pendidikan Moral
-        Kajian Tempatan 
-        Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
-        Kemahiran Hidup
-        Pemulihan & Pengayaan
-        Pendidikan Khas dan Masalah Pembelajaran


Mata Pelajaran         :
            Tajuk              :                                  
            Tarikh             :
            Masa              :
            Tahun                        :
            Bil. Murid       :

            Pengalaman sedia ada :
            Hasil Pembelajaran   :  Aras 1
   Objektif  :
         i. Psikomotor
                        ii.         Kognitif
                        iii.        Afektif
                        Penerapan nilai      
             KBKK
             Strategi
             Penggabungjalinan
             Bahan bantu mengajar

Langkah/ Masa
Isi pelajaran
Aktiviti P&P
Catatan
Set Induksi



Langkah 1



Langkah 2



Langkah 3



Penutup



  
  Refleksi






Menjalankan aktiviti meneroka, memperoleh pengalaman dan mengekspresi melalui seni

·         Meneroka
-        Meneroka alat dan bahan
-        Meneroka idea dan isi kandungan
-        Meneroka cara pengelolaan, olahan dan manipulasi
- membuat eksperimen,- mencipta,- mencari,- mengkaji,- memanupulasi

      Contoh :  kanak-kanak gemar melibatkan diri dalam sesuatu kegiatan yang baharu   
                     dan menyeronokkan.


·         Memperoleh Pengalaman
-        Mengaplikasikan pelbagai strategi dan aktiviti mudah untuk memperoleh pengalaman
-        Memperoleh pengalaman pelbagai arah dan jarak  menggunakan muzik,  visual  dan pergerakan
-        Memperoleh pengalaman corak, irama melalui muzik,  visual dan pergerakan
-        Menulis refleksi dan merekod gerakbalas diri dalam proses memperoleh pengalaman
- proses,- kemahiran,- membina konsep,- menghasilkan,- penemuan


·         Ekspresi
-        Meluahkan perasaan melalui ekspresi mud, idea, maklumat yang berbeza melalui aktiviti kreatif seni visual, muzik dan pergerakan
-        Menghuraikan sifat kesan yang ekspresif dalam aktiviti seni visual, muzik dan pergerakan
-        Menggunakan aktiviti kreatif seni visual, muzik dan pergerakan  untuk tujuan ekspresi dan komunikasi
-        Membincangkan gerakbalas, perasaan diri terhadap pelbagai bentuk ekspresi dan menghubungkaitkan dengan isi pelajaran
- lisan, emosi, reaksi, bukan lisan, menggambarkan




Kandungan
Melaksanakan dan Mengurusan Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran     
·         Memilih tema mengikut hasil pembelajaran, kemahiran mata pelajaran, tahap, minat dan latar belakang murid
·         Menguruskan  jadual dan masa untuk berkolaborasi dengan tenaga pakar pelbagai mata pelajaran
·         Menyelesaikan masalah kefahaman antara pelbagai mata pelajaran
·         Menyediakan contoh aktiviti secara kolaboratif untuk mengaplikasi strategi dalam pengajaran dan pembelajaran bagi  mencapai hasil pembelajaran
·         Melaksanakan aktiviti bersepadu untuk tujuan penglibatan, motivasi, fasilitasi, penyampaian, pengukuhan, pengayaan dan pemulihan
·         Mengaplikasi aktiviti kreatif seni visual, muzik dan pergerakan dalam pengajaran dan pembelajaran melalui pengajaran mikro dalam mata pelajaran seperti:
-        Matematik atau Sains
-        Bahasa
-        Pengetahuan Agama Islam 
-        Pendidikan Moral
-        Kajian Tempatan 
-        Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
-        Kemahiran Hidup
-        Pemulihan & Pengayaan
-        Pendidikan Khas dan Masalah Pembelajaran




Terbaru Lebih lama