KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (KSSR)
1.0 PENGENALAN
Pendidikan di negara kita telah memberikan satu kemajuan yang
membanggakan setiap tahun. Pelbagai inisiatif yang telah dilakukan oleh
Kementerian Pendidikan negara. Jika dilihat dari mata kasar, ramai lagi yang
terlepas pandang bahawa inisiatif yang terdahulu amat berkesan dan melahirkan
ramai aset yang bertaraf dunia yang dapat mencabar negara-negara maju.
KSSR atau lebih dikenali dengan Kurikulum Standard Sekolah Rendah adalah
kurikulum piawai yang telah diguna pakai bermula pada tahun 2011, iaitu pada
tahun lepas bagi murid-murid Tahun 1, menggantikan KBSR Semakan 2003 yang mana
PPSMI menjadi agen perubahan sistem pendidikan pada waktu itu.
Matlamat penubuhan Kurikulum Standard Sekolah Rendah ini adalah untuk
mewujudkan modal insan yang berkualiti iaitu mereka yang berpengetahuan
dan berkemahiran, kreatif serta berinovatif. Selain itu, KSSR mensasarkan
murid-murid mampu melepasi aras piawaian yang dikehendaki oleh sesebuah sekolah
atau kerajaan. Pendidikan ini juga bertujuan untuk membolehkan murid menguasai
kemahiran 4M iaitu membaca, menulis, mengira dan menaakul.
Mengikut Surat Pekeliling Ikhtisas bilangan 11 Tahun 2010
Kementerian Pelajaran Malaysia (rujuk di lampiran),Kurikulum Standard
Sekolah Rendah (KSSR) telah diterapkan di semua sekolah rendah di Malaysia
bermula 4 Januari 2011, termasuklah Sabah. Oleh itu, kerajaan telah
memanggil semua guru yang akan mengajar murid-murid Tahun 1 di seluruh
Malaysia. Walaupun KSSR akan diimplementasikan di Tahun 1, namun sistem
KBSR Semakan 2003 akan masih diteruskan untuk murid tahun dua hingga tahun enam
tahun hadapan sehinggalah kemungkinan sekali pada akhir tahun 2015.
Guru-guru di sekolah akan terlibat secara langsung dengan adanya
transformasi ini di mana guru-guru lebih aktif mengajar jika hendak
dibandingkan dengan yang lepas. Dengan berpandukan arahan-arahan yang membina
dan kerja buat yang efektif, guru-guru akan menghasilkan keputusan pelajar-pelajar
mereka yang cemerlang.
2.0 ASPEK
PERUBAHAN KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (KSSR)
2.1 Prinsip
KSSR
Prinsip Kurikulum Standard Sekolah Rendah tidak banyak perubahannya dan
ia selaras dengan prinsip-prinsip Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah. Antaranya
ialah memberi pendekatan bersepadu kepada murid.
KSSR menekankan perkembangan individu secara menyeluruh iaitu meliputi
semua aspek. Antaranya ialah dari segi fizikal, daya fikir yang kreatif dan
inovatif, motivasi kendiri, kognitif murid-murid, sosial dan emosi dan moral
mereka. Sebagaimana prinsip KBSR sebelumnya, kerajaan menekankan setiap guru
memberi pendedahan bagi memastikan perkembangan murid terjamin bermula tahun 1
lagi. Sebagai contoh fokus utama 4M. Semua murid diajar kemahiran yang sama dan
dalam pengajaran, tidak ada konsep pilih kasih daripada guru.
Selain itu, KSSR memberikan peluang dan kualiti pendidikan yang sama
untuk semua murid. Hal ini dapat dilihat di mana pihak kerajaan tidak pernah
menghadkan kemasukan murid-murid tahun 1 setiap tahun di mana-mana sekolah di
negara kita. Dari segi pengajaran harian, murid diwajibkan untuk mengambil
matapelajaran yang telah ditetapkan mengikut kaum dan usia. Mereka tidak
diberikan pilihan untuk mengambil matapelajaran mana yang mereka sukakan.
Pendidikan seumur hidup kepada setiap murid pelbagai kaum adalah salah
satu prinsip penting penubuhan KSSR iaitu berlandaskan prinsip asal KBSR. Di
zaman serba moden ini, dunia Teknologi Maklumat dan Komunikasi ditambah ke
dalam standard kandungan KSSR bagi memastikan murid-murid tidak tercicir dari
arus perkembangan semasa. Lebih-lebih lagi, pendekatan yang holistik didedahkan
kepada setiap pelajar supaya tidak terpesong dengan ajaran-ajaran yang salah
melalui persekitaran mereka.
2.2 Struktur
Perubahan KSSR
Struktur KSSR juga mengalami perubahan dari beberapa aspek. Antaranya
ialah komunikasi. Komunikasi KSSR menekankan cara belajar dua hala di dalam
kelas iaitu guru mengajar dan murid belajar secara lisan dan bukan lisan.
Sebagai contoh, murid berjaya menghidupkan suasana pembelajaran di dalam kelas
dengan pelbagai idea yang dibentang atau dicadangkan. Manakala, guru menyokong
pendapat murid jika ianya bernas dan berkaitan dengan proses pengajaran dan
pembelajaran pada hari itu.
Selain itu, perubahan dari segi Sains dan Teknologi. Perubahan ini merupakan
elemen penting dan penggerak dalam perubahan KSSR. Hal ini kerana KSSR
ditubuhkan selari dengan pembangunan negara dan sistem pendidikan masa kini
keseluruhannya hanya bergantung kepada sebuah alat canggih sahaja. Sebagai
contoh, dunia di hujung jari iaitu penggunaan komputer dalam pembelajaran
murid-murid di setiap sekolah. KSSR juga ditubuhkan bagi memastikan murid
berkebolehan untuk menguasai ilmu pengetahuan matematik.
Perkembangan fizikal dan estetika murid juga berubah dan ini akan
berterusan jika KSSR digerakkan sepenuhnya di setiap sekolah. Hal ini kerana
bukan sahaja dunia Sains sahaja diberikan penekanan, malahan dunia kesenian
juga diberikan perhatian oleh kerajaan. Perubahan ini akan meningkatkan daya
imaginasi para pelajar dan akan memudahkan standard pengajaran seseorang guru.
Di samping itu, kehidupan seseorang murid tidak boleh terpisah dengan
kerohanian, sikap dan nilai-nilai yang baik. Dari segi ini, murid diberi
penghayatan amalan agama, kepercayaan, sikap dan nilai. Bukan sahaja di dalam
kelas dan sekolah, malah nilai ini secara terusnya akan disebarkan dalam
kalangan mereka sendiri semasa berinteraksi di luar.
Nilai kemanusiaan dapat dipupuk melalui penubuhan KSSR. Murid-murid
dapat mempelajari persekitaran dan belajar untuk menjaga kepentingan alam
sekeliling mereka. Akhir sekali, keterampilan diri murid-murid iaitu daripada
aktiviti-aktiviti kurikulum dan kokurikulm dapat mendedahkan sahsiah pelajar.
2.3 Strategi
Pengajaran & Pembelajaran (P&P)
Peranan strategi pengajaran dan pembelajaran adalah lebih penting lagi
jika kita mengajar pelajar-pelajar yang berbeza dari segi kebolehan,
pencapaian, kecenderungan serta minat yang berbeza-beza. Contohnya, dalam bilik
darjah KSSR yang terdiri daripada kumpulan lemah, kumpulan serdahana
serta kumpulan kuat, memerlukan pelbagai kaedah mengajar yang dirancang secara
teratur untuk membentuk strategi pengajaran yang berkesan.
Pentaksiran dijalankan secara berterusan untuk mengesan perkembangan dan
pencapaian murid dalam pembelajaran mereka.
Murid-murid selalu leka dan mempunyai daya fikir yang tersendiri dan mereka
tidak boleh dikerah sesuka hati. Guru bijak bertindak jika dapat mengesan
murid-murid yang keciciran dalam setiap sesi pengajarannya setiap hari. Oleh
itu, pentaksiran yang berterusan amat penting untuk menilai murid-murid dari
semasa ke semasa.
Guru-guru
perlulah menggunakan pentaksiran yang pelbagai dan tidak hanya melakukan proses
Pengajaran dan Pembelajaran di dalam kelas sahaja. Ini bertepatan dengan
matlamat KSSR yang mensasarkan setiap guru menyediakan modul pengajaran semasa
mengajar. Hal ini akan mengelak berlakunya kesulitan seseorang guru semasa
mengajar. Jika guru hanya menggunakan buku teks sahaja di dalam kelas, mereka
tidak akan dapat mengeluarkan murid-murid dari budaya lampau iaitu ketandusan
ilmu-ilmu canggih seperti yang ada di zaman moden ini. Pelajar juga perlu di
bawa keluar untuk mempelajari suasana yang baru walaupun sebentar sahaja masa
yang perlu. Pentaksiran baru ini bersifat autentik dan holistik yang mana lebih
bersifat kerohanian dan keagamaan. Mereka dapat didedahkan dengan nilai
perpaduan dan kemasyarakatan.
Pembelajaran
masteri juga adalah salah satu strategi pengajaran dan pembelajaran. Ia adalah
satu pendekatan yang memastikan semua murid menguasai hasil pembelajaran yang
dihasratkan dalam suatu unit pembelajaran sebelum beralih ke unit pembelajaran
yang seterusnya. Pendekatan ini memerlukan usaha yang keras daripada tenaga
pengajar iaitu guru dalam mengawal keadaan sesebuah kelas yang mereka ajar di
mana proses pengajaran yang berkualiti. Guru-guru perlu menekankan dari
pelbagai aspek seperti memastikan kebolehan dan keperluan murid kerana bakat
setiap murid adalah berbeza. Selain itu, guru-guru perlu menekankan
pembelajaran urid-murid dari segi kemahiran seperti menjalankan kuiz uji minda
dan fizikal murid.
Selain
itu, guru-guru perlu memperbaiki dan meningkatkan teknik pengajaran seperti
penggunaan alat bantu mengajar atau ABM. Dalam konteks pelaksanaan Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR), guru perlu bersedia dalam memahami lebih jelas
mengenai konsep bersepadu dan objektif mata pelajaran.
Pembelajaran
secara kontekstual juga boleh digunakan dalam strategi P&P ini. Ia
merupakan alternatif bagi menarik lebig banyak minat para pelajar untuk
belajar. Pembelajaran kontekstual juga pembelajaran yang menggabungkan standard
pembelajaran dengan pengalaman harian individu, masyarakat dan alam pekerjaan.
Kaedah ini meyediakan pembelajaran secara konkrit yang melibatkan aktiviti
hands-on dan minds-on.
Pendekatan
berpusatkan pelajar juga adalah salah satu strategi pengajaran dan pembelajaran
yang sangat penting. Ia melibatkan semua kreativiti yang dihasilkan oleh
pelajar untuk mengambil pengalaman sedia ada dan mendapatkan pengalaman yang
baru daripada konsep yang mendalam. Pengajaran ini bertujuan untuk menarik
perhatian pelajar untuk melibatkan diri secara telus dalam pengajaran dan
pembelajaran mereka. Guru haruslah mendengar pendapat pelajar dan melibatkan
pelajar untuk merancang.
Akhir
sekali pengajaran dan pembelajaran secara projek berkumpulan. Pelaksanaan atau
strategi ini mungkin baru bagi sesetengah pelajar, tetapi hal ini perlu
diterapkan ke dalam jiwa kanak-kanak bermula dari sekarang. Hal ini kerana
strategi dan amalan ini akan membuahkan pelbagai idea dari kalangan pelbagai
murid kerana mereka mempunyai bakat dan kreativiti yang berlainan.
2.4 Bidang
Pelajaran
KSSR membahagikan mata pelajaran kepada tiga modul iaitu Modul Asas
Teras, Modul Asas Tema dan Modul Asas Elektif. Tahap satu sekolah rendah iaitu
tahun 1 hingga 3 akan tertumpu kepada penguasaan 4M iaitu membaca, menulis, mengira dan menaakul. Kemahiran asas teknologi komunikasi dan maklumat
(ICT), perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, kognitif, sikap dan nilai
juga termasuk di dalam penmbelajaran mereka. Sementara tahap dua sekolah rendah
iaitu tahun 4 hingga 6 akan tertumpu kepada pengukuhan dan aplikasi 4M iaitu
kemahiran asas ICT, perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, sikap dan
nilai. Kemahiran ini digunakan semasa pembelajaran subjek bahasa dan Matematik.
Subjek bahasanya ialah Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris khususnya.
Kurikulum KSSR tersebut telah menggabungkan beberapa subjek menjadi satu
dalam Modul Asas Tema seperti Pendidikan Muzik dan Pendidikan Seni diletakkan
dibawah satu kelompok iaitu kelompok dunia kesenian. Sebelum itu, Pendidikan
Seni ini diubah namanya menjadi Dunia Seni Visual. Manakala Pendidikan Muzik
diubah menjadi Dunia Muzik.
Selain itu, KSSR turut memperkenalkan satu subjek baru yang bertema
semangat kenegaraan dan patriotik. Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan dapat
meningkatkan personaliti baik murid-murid dari segi keterampilan dan mentaliti
para pelajar selain dapat menjadikan mereka lebih berdidiplin sejajar dengan
matlamat sebenar KSSR iaitu memfokuskan untuk menerapkan nilai-nilai holistik
dan kemasyarakatan dalam jiwa murid.
Selain itu, kementerian juga akan memperkenalkan Kurikulum Standard
Prasekolah Kebangsaan (KSPK) bagi murid-murid prasekolah berumur lima dan enam
tahun seluruh negara. Pada peringkat ini pula, tumpuan akan diberikan kepada
perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, kognitif, sahsiah, persediaan ke
sekolah rendah serta pendedahan awal mengenai kemahiran 4M. KSPK akan
memudahkan lagi murid-murid prasekolah ini untuk menyediakan mereka memasuki
alam persekolahan selain pendekatan yang lebih mesra dan menarik digunakan
bersesuaian dengan peringkat umur kanak-kanak prasekolah.