KESIMPULAN
Melalui persembahan
kreatif bertema dapat yang mempamerkan semua bidang Seni Dalam Pendidikan,
dapat saya rumuskan bahawa projek ini mampu meninggalkan kesan sama ada dalam
bentuk positif atau negatif. Pengalaman seni ini adalah untuk memperkembang dan
menyelaraskan persepsi dan konsepsi visual murid sebagai asas bagi menggalakkan
pemikiran kritis dan kreatif. Pengalaman ini juga selaras dengan perkembangan
peringkat kesediaan dan penerimaan murid dari segi sosioemosi, psikomotor dan
mental yang merangkumi perasaan, koordinasi, manipulasi dan persepsi visual.
Dengan mempelajari
Seni Visual di sekolah rendah, murid akan dapat menguasai beberapa pengetahuan
dan kemahiran. Antara pengetahuan yang dapat dimiliki murid ialah pengetahuan
mengenai bahan, alat dan teknik yang digunakan dalam sebarang kegiatan seni.
Murid juga akan mendapat pengetahuan mengenai sumber motif dalam persekitaran,
kraf tradisional, unsur seni dan prinsip rekaan dalam pendidikan seni visual,
proses pembuatan hasil seni, menyimpan maklumat atau dokumentasi,
mengintegrasikan maklumat dan aplikasi komputer dalam kerja seni visual.
Sementara kemahiran yang akan diperolehi murid pula ialah kemahiran memanipulasi
bahan, alat dan teknik, mengaplikasikan disiplin seni visual, berfikir secara
kritis dan kreatif, berkomunikasi secara berkesan, membuat pilihan, membuat
interpretasi, menggunakan teknologi bahan dan perkakasan.
Manakala
asas muzik iaitu irama dan pic, memang sedia terdapat dalam pertuturan dan
pergerakan harian. Keadaan ini menjadikan kanak-kanak berasa senang dan memberi
respons secara spontan dalam melahirkan ekspresi diri. Kecenderungan seperti
ini apabila dikendalikan dengan baik, memainkan peranan yang efektif dalam
proses perkembangan diri kanak-kanak. Bidang ini melihat perkembangan diri
murid dari sudut penghayatan estetik dalam seni muzik. Sesuai dengan statusnya
dalam struktur KBSR, mata pelajaran ini memberi tumpuan kepada peranannya
memperkembangkan domain efektif murid khususnya dalam bidang kesenian.
Seni
Pergerakan pula adalah untuk memenuhi keperluan pertumbuhan dan perkembangan
individu bagi membentuk masyarakat yang cergas, sejahtera dan produktif.
Kurikulum ini dibahagikan kepada tiga tunjang pembelajaran iaitu Kecergasan,
Kemahiran dan Kesukanan. Tiga tunjang ini membantu mencapai matlamat bidang
seni pergerakan. Murid perlu memahami dan menghayati pengetahuan, kemahiran dan
pengalaman Pendidikan Jasmani agar dapat mengamalkan gaya hidup cergas sebagai
budaya Malaysia. Murid diorientasikan dengan ilmu dan amalan teori dan
praktikal pergerakan bagi membentuk sahsiah dan sikap untuk menghadapi cabaran
hidup.
PENULISAN REFLEKTIF
Assalamualaikum
dan Salam sejahtera. Saya ingin merakamkan kesyukuran kepada Allah S.W.T kerana
telah diberi peluang untuk melaksanakan tugasan ini dalam tempoh yang telah
diberi. Terima kasih kepada pensyarah pembimbing Puan Nor Azizah Binti Atan kerana
telah memberi panduan yang sangat berguna dalam menyiapkan tugasan ini agar ia
menjadi tugasan yang baik dan bermutu.
Melalui
tugasan ini saya perlu membuat pengurusan grafik dan membuat pengolahan
maklumat tentang pentaksiran, membuat pembentangan secara kumpulan dan kemudian
menghantar tugasan pembentangan secara atas talian melalui Schoology. Bahkan saya perlu membina dua instrumen dalam dua bidang
dan membuat penilaian hasil kerja murid berdasarkan instrumen penilaian.
Ketika mendapat
tugasan ini saya agak buntu kerana kurang memahami dalam memahami pentaksiran.
Kekangan masa di sekolah juga menyebabkan agak sukar bagi saya untuk berjumpa
dengan pensyarah pembimbing. Ini tidak boleh dijadikan sebagai alasan kerana
sebenarnya saya diberi pendedahan kepada dunia sebenar iaitu berhadapan dengan
situasi di sekolah dan membina sendiri rancangan pengajaran harian mengikut rancangan
pengajaran tahunan.
Namun setelah
mendapat beberapa panduan daripada pensyarah pembimbing serta guru pembimbing
saya dapat memahaminya sedikit demi sedikit. Dengan rujukan kepada sumber
internet khususnya saya telah mendapat idea untuk mendalami pentaksiran.
Selain
daripada itu dengan rujukan dan perbincangan dengan ahli praktikum telah
mendapat idea untuk melaksanakan tugasan ini. Sesungguhnya, pada pandangan
saya, tugasan seperti ini mampu melatih guru untuk menjadi lebih kreatif pada
masa akan datang. Guru juga mampu melakukan inovasi terhadap bahan bantu
mengajar mereka agar ia lebih canggih dan mengikut perkembangan zaman.
Sebagai bakal guru,
saya perlu tahu bahawa para pelajar saya mudah mengenali dunia luar melalui
hujung jari mereka. Hal ini kerana pengeluaran gajet yang terlalu banyak dan
setiap keluaran sesuatu gajet itu mempunyai pelbagai fungsi yang berbeza. Maka
sebagai bakal guru saya haruslah mempunyai kepelbagaian pengetahuan agar
sesuatu yang diajar menjadi sesuatu yang baru bagi mereka selaras dengan Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2015 seperti yang dinyatakan dalam
sebelas anjakan utama untuk mentransformasikan sistem pendidikan negara iaitu
melalui anjakan 1 di mana menyediakan kesamarataan akses kepada pendidikan
berkualiti bertaraf antarabangsa.
Pelajar akan menjadi
lebih terhibur dengan adanya tayangan video nyanyian yang memerlukan kepada gerak
laku yang menarik (Kementerian Pendidikan
Malaysia, 2013) .
Saya juga perlu menerapkan dalam diri pelajar bahawa belajar itu adalah sesuatu
yang menyeronokkan. Atas sebab itu, saya berasa pengajaran didik hibur amat
sesuai untuk diajar kerana pelajar dapat merasai sendiri pengalaman yang
seronok ketika belajar dan memupuk nilai selaras dengan anjakan 3 PPPM iaitu
melahirkan rakyat yang menghayati nilai. Nilai yang telah dipelajari akan
diamalkan dalam kehidupan harian, yang seterusnya menghasilkan tingkah laku
sivik, peningkatan dalam aktiviti secara sukarela dan sebagainya.
Di
samping itu, ketika saya melaksanakan tugasan ini, terdapat juga kelemahan-kelemahan yang sukar untuk
diatasi. Sebagai contoh, saya mengalami masalah dalam mendapatkan bahan rujukan
yang bersesuaian. Saya juga mengalami masalah apabila ingin mencipta bahan
bantu mengajar yang menarik. Namun setelah mendapat bimbingan daripada
pensyarah dan hasil perbincangan bersama rakan-rakan saya telah mendapat idea
bagaimana untuk mengaplikasikan teknik-teknik yang terdapat dalam seni dalam
penghasilan bahan bantu mengajar. Selain itu, saya juga menjadi lebih komited
dalam pelaksanaan tugasan ini agar ia dapat dihantar pada tarikh yang telah
ditetapkan kerana dalam masa yang sama tugasan lain juga perlu disiapkan juga.
Untuk menghasilkan tugasan yang baik ia memerlukan komitmen yang tinggi dan
tahap kesungguhan yang tinggi.
Sebagai
penambahbaikan, saya sedar bahawa
tugasan seperti ini memerlukan masa yang agak lama untuk mendapatkan tugasan
yang baik dan berkualiti tinggi. Tugasan ini juga melatih saya untuk menjadi
lebih kreatif dan berfikir di luar kotak fikiran agar bahan yang dihasilkan
adalah menarik dan pelajar lebih terhibur untuk belajar. Saya juga perlu membiasakan
diri untuk berbincang mengenai tugasan agar kita tahu bagaimana untuk
mendapatkan hasil yang terbaik. Berdasarkan bab 6 Transformasi Kementerian di
gelombang 1 PPPM (2013-2015) iaitu memperkenalkan asas ICT dapat saya rumuskan
bahawa setiap guru pelatih sewajarnya untuk melengkapkan ilmu di dada sebelum
mengajar di sekolah kelas hal ini kerana guru yang celik ICT mampu mencetus
inspirasi pembelajaran dan kreativiti murid.
“Bagi mencapai aspirasi yang tinggi di
tengah-tengah persekitaran global yang semakin berdaya saing, kita tidak boleh
berdiam diri. Negara memerlukan transformasi sistem pendidikan yang
menyeluruh”
YAB
Dato’ Seri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak (2012)
Bagi pemimpin yang akan
menerajui sebuah organisasi, sewajarnya petikan kata-kata dari Perdana Menteri
dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia dihayati dengan kefahaman yang
jelas. Transformasi dalam pendidikan perlu dilakukan demi untuk kita bersaing
dalam peringkat global. Untuk ke arah itu, satu perubahan yang besar perlu
dilakukan dalam sekolah.
Kesimpulannya, saya haruslah menepati
masa yang diberikan agar tugasan yang dihasilkan adalah menarik dan bermutu
tinggi. Sebagai bakal guru saya harus mendidik dan memupuk ciri-ciri keguruan
dalam diri saya. Seperti kata pepatah jadilah guru yang berjiwa guru, bukan
guru yang berkerjaya guru. Kata-kata ini mempunyai maksud yang mendalam jika
kita renungkan. Oleh itu, sebagai bakal guru saya seharusnya menghayati
elemen-elemen yang terkandung dalam FPK dan FPG kerana ia mampu menjadikan saya
guru yang berjiwa guru.
RUJUKAN
Adenan a\Ayob &
Khairiddin Muhmmad. (2012). Kaedah Pengajaran Bahasa Melayu. Selangor: Oxford
Fajar Sdn. Bhd
Afifah Azizan.
(2013). Dicapai pada 31 Julai 2014 daripada
http://noorafifahazizan.blogspot.com/2013/10/kepentingan-pendidikan-seni-visual.html
Ismail Bin Saiman
et.al. (2014). Seni dalam Pendidikan. Kuala Lumpur: Freemind Horizons Sdn.Bhd
Malaysia, K. P.
(2013). Pelan Pembanguan Pendidikan Malaysia 2013-2005 (Pendidikan Prasekolah
hingga Lepas Menengah). Putrajaya, Malaysia: Kementerian Pendidikan Malaysia.
Mazlan Mohamad.
(1996). Pendidikan Seni I, Prinsip Pendidikan Seni. Kuala Lumpur: Kumpulan
Budiman Sdn Bhd.
Md. Nasir Hj. Ibrahim. (2003). Pengurusan Seni. Kuala Lumpur: Universiti Pendidikan Sultan
Idris.
Prosiding Konvensyen
Kebangsaan Pendidikan Seni Visual.
(2000). Kuala Lumpur: AG Grafik.
Pusat Perkembangan
Kurikulum. (2002). Sukatan Pelajaran Pendidikan Seni Visual. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia.