Latihan 2
1.
Senaraikan 4 tunjang yang menjadi dasar pendidikan
menurut Islam
·
Keesaan Tuhan(tauhid)
·
Kepercayaan kepada
rasul dan nabi-nabinya
·
Kepercayaan kepada
wahyu-wahyu
·
Manusia mempunyai
potensi dalam perkembangan moral dan kerohanian
·
Setiap individu bertanggungjawab
terhadap tindakan sendiri
·
Kehidupan keduniaan
dan akhirat
·
Persamaan dan
persaudaraan sejagat antara semua umat Islam
-
2.
Nyatakan berserta contoh 3 implikasi Falsafah Pendidikan
Timur terhadap system pendidikan di Malaysia.
Implikasi terhadap individu
-
Membina tingkah laku
mulia, mengikut peraturan serta taat dan cinta kepada pemerintah dan Negara
-
Implikasi terhadap matlamat pendidikan
-
Bina masyarakat
harmoni, memupuk kesempurnaan tingkah laku manusia dan cinta kepada pemerintah dan Negara
Implikasi terhadap onjektif pendidikan
-
Melahirkan manusia
yang berupayaan untuk mencapai kejayaan dalam semua aspek kehidupan
Implikasi terhadap pelaksanaan pendidikan
-
Penekanan terhadap
matematik, sejarah, kesusasteraan dan geografi
Implikasi terhadap kurikulum pendidikan
-
Penguasaan bahasa
ibunda
-
Penerapan nilai-nilai
murni
-
Pengajaran matematik,
sejarah,perakaunan, kesusasteraan dan geografi
-
Penuasaan kemahiran
berbahasa dan mengira
Nyatakan
4 prinsip utama aliran progresivisme.
·
iloKanak-kanak bebas
untuk berkembang secara semula jadi
·
Minat dan dorongan
oleh pengalaman ialah rangsangan yang terbaik untuk pembelajaran.
·
Guru ialah kakitangan
sumber
·
Guru ialah pembimbing
aktiviti pembelajaran
·
Kerjasama erat
sekolah dan ibu bapa diperlukan
·
Pendidikan humanistic
·
Pendekatan induktif
·
Inkuiri penemuan
·
Life long learning
·
Aktif learner
·
Murid pilih mata
pelajaran sendiri
1.
Jelaskan 3 peranan guru mengikut mazhab perenialisme.
·
pakar yang bijaksana
·
Pembimbing
·
Pendisiplin
·
Pemupuk kelakuan
moral
2.
Terangkan 5 prinsip
falsafah pendidikan timur.
·
Kehidupan manusia
akan menjadi lebih baik jika mereka sanggup berubah
·
Sikap manusia
terhadap kehidupan adalah faktor pencapaian kebahagiaan
·
Manusia belajar
melalui pemerhatian semula jadi
·
Setiap manusia
mahukan kebijaksanaan dan mencapai Nirvana
·
Semua manusia mencari
jalan hidup sebenar
·
Menghasilkan manusia
yang menyeluruh
3.
Jelaskan 3 peranan guru dalam merealisasikan hasrat FPG.
4.
Nyatakan 4 kemahiran yang perlu dikuasai oleh guru bagi
‘melahirkan insan yang seimbang’.
5.
Jelaskan 3 peranan dalam merealisasikan hasrat FPG.
6.
Huraikan cadangan-cadangan yang dikemukakan dalam Laporan
Kabinet dalam konteks pembangunan pendidikan bagi memenuhi keperluan masa depan
Negara.
7.
Huraikan strategi pelaksanaan KPM di bawah Teras
Membangunkan Modal Insan dalam usaha membentuk sebuah Negara yang bersatu padu
dan mencapai pendidikan bertaraf dunia.
8.
Huraikan cara-cara guru dapat memainkan peranan bagi
menjayakan hasrat membangunkan modal insan.
9.
Jelaskan aktiviti-aktiviti berserta contoh untuk
menjayakan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dalam bilik darjah
berdasarkan Model Kurikulum Lawrence Stenhouse.
10.
Nyatakan bagaimanakah guru dapat membantu kanak-kanak
berkembang secara holistic dan bersepadu dari segi jasmani, emosi, rohani dan
intelek.
11.
Penyata Razak telah diterima oleh Majlis Persekutuan dan
disahkan oleh Ordinan Pelajaran 1957
a)
Nyatakan dua implikasi syor-syor Laporan Razak?
b)
Perkembangan falsafah pendidikan barat memainkan peranan penting terhadap
perkembangan pendidikan di Malaysia.
Buktikan dua implikasi perkembangan falsafah pendidikan
barat terhadap pembentukan falsafah pendidikan Negara.
15.Maria Montessori terkenal kerana penglibatan beliau
dalam pendidikan kanak-kanak.
Beliau juga
pernah dicalonkan untuk menerima anugerah Nobel Peace Prize
sebanyak tiga
kali.
a)
Nyatakan dua sumbangan beliau dalam bidang pendidikan kanak-kanak.
b)
Salah satu matlamat utama KBSR/KBSM ialah membina perpaduan bangsa.
Tunjukkan tiga langkah yang diambil oleh Kementerian Pelajaran Malaysia
untuk mencapai matlamat perpaduan bangsa.
16. FPK berhasrat mewujudkan insan yang harmonis dan
seimbang.
a)
Jelaskan lima cara pengurusan kurikulum yang boleh dilakukan oleh seseorang
guru dalam merealisasikan hasrat FPK tersebut.
Guru memainkan peranan yang penting bagi meningkatkan kualiti pendidikan di
Negara ini. Dengan ini akauntabiliti seseorang guru terhadap profesionnya boleh
diperlihatkan daripada pencapaian dan prestasi guru itu semasa melaksanakan
tugas yang dipertanggungjawabkan.
b)
Huraikan lima ciri akauntabiliti guru yang perlu ada bagi memastikan
kemajuan program pendidikan di Malaysia?
1. -
2. 5 sumbangan Awang Had Salleh
-
Guru bahasa
kebangsaan di Maktab Sultan Abdul Hamid, Alor Setar
-
Pensyarah di Maktab
Bahasa Lembah Pantai, KL
-
Pensyarah di Fakulti
Pendidikan UM
-
Pengarah Ins.Tek.
MARA
-
Naib Canselor UKM
-
Penulis cerpen,
drama, esi dan novel
-
Menghasilkan
penulisan karya Selindung Bulan Kedah Tua, Biru Warna
-
Pembendaharaan kata
Itali-Melayu
3. - menguasai
KBKK
-
Kemahiran merancang yang berkesan
-
Menguasai kemahiran
mengajar
-
Kemahiran mengurus
persekitaran pengajaran dan pembelajaran
-
Kemahiran kaunseling
-
Kemahiran
berinteraksi/komunikasi
-
Reflektif kendiri
4. – agen
perubahan
-
Role model
-
Memperolehi ilmu
baharu agar tidak ketinggalan zaman
-
Meningkatkan diri
secara professional
-
Sosialisasi
-
Berpandangan
progresif dan saintifik
5. Laporan Kabinet
-
3M
-
Fokus kepada
pendidikan kerohanian yang kukuh
-
Pembentukan pelajar
yang berdisiplin
-
Melanjutkan
persekolahan dari 9 tahun kepada 11 tahun
-
Kurikulum ala
Malaysia
-
Bahasa Inggeris
sebagai bahasa kedua dikekalkan
-
Utamakan aktiviti
ko-kurikulum
-
Semakan semula kursus
BM
-
Kurikulum menengah
ditingkatkan: akademik, vokasional
6. Membangunkan Modal Insan
-
Menyediakan lebih
banyak pilihan pendidikan kepada ibu bapa dan murid
-
Meningkatkan
keupayaan dan penguasaan ilmu pengetahuan
-
Memupuk kemahiran dan
ketrampilan dalam kalangan murid
-
Memantapkan sisitem
penilaian
-
Mempercepatkan
perkhidmatan aduan
-
Memperkukuhkan
disiplin
7. - menjalankan
tugas dengan dedikasi dan minat mengajar untuk memajukan
anak didik
-
Melengkapkan diri
dengan kemahiran pedagogi
-
Melibatkan diri dalam
program perkembangan professional
-
Membimbing murid
tanpa mengambil kira jantina, etnik atau kelas sosial
-
Berkolaborasi dengan
rakan sekerja, pihak pengurusan dan ibu bapa untuk menangani masalah yang
dihadapi murid
-
Membantu murid
menggembangkan kemahiran generic
-
Menjadi rol model
untuk dicontohi
8. – aktiviti
yang membolehkan pelajar membuat keputusan dan refleksi diri sendiri
-
aktiviti berpusatkan kepada pelajar
-
Aktiviti yang membolehkan
pelajar-pelajar menyelesaikan masalah mengikut kebolehan masing-masing
-
Aktiviti yang
memerlukan pengamatan dan daya intelek untuk memerhati situasi dan idea baharu
-
Aktiviti yang
melibatkan pelajar-pelajar dalam aplikasi bersama dengan penguasaan peraturan-peraturan,
piawai atau disiplin
9. – menyediakan
ruang pembelajaran yang tersusun dalam bilik darjah
-
Menyediakan sudut
pembelajaran yang dilengkapi dengan bahan pembelajaran interaktif dan
manipulative
-
Menyediakan ruang
pameran hasil kerja murid
-
Menyediakan bahan
p&p yang pelbagai dan dapat mencabar kebolehan murid
-
Pertuturan dan
perlakuan guru yang berbudi bahasa dan bersopan
-
Keprihatinan guru
terhadap kehendak murid-murid yang berbeza-beza
-
Kebolehan memberi
galakan dan dorongan
Bab 1 :-
1) Nyatakan implikasi
Penyata Razak terhadap Sekolah Rendah dan Menengah
2) Nyatkan 3 ciri Penyata
Razak 1956
3)Nyatakan 2 bidang tugas
Penyata Razak 1956
4) Nyatakan 3 faktor
kejayaan Penayata Razak 1956
5)Nyatakan 5 cadangan
Penyata Razak 1956
1.
Semua sekolah di tanah air mempunyai sukatan yang sama
2.
Bahasa Melayu dijadikan bahasa Kebangsaan dan menjadi
bahasa pengantar utama.
3.
Bahasa Melayu dan bahasa Inggeris diwajibkan bagi semua
sekolah rendah dan sekolah menengah. 4. Bagi sekolah jenis kebangsaan, bahasa
Inggeris, Cina dan Tamil menjadi bahasa pengantar.
4.
Sekolah-sekolah rendah ditukar kepada sekolah kebangsaan
dan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama.
5.
Penubuhan satu jenis sekolah sahaja yang terbuka kepada
semua kaum.
6.
Guru-guru sekolah rendah dan menengah adalah bekelayakan.
7.
Sistem pendidikan sekolah menengah adalah Sekolah
Menengah Rendah (SMR), Sekolah Menengah Atas (SMA) dan Pra Universiti.
8. Semua guru diletakkan di
bawah satu perkhidmatan profesional dan Jemaah Nazir Persekutuan ditubuhkan.
Bab 5 :-
1) Nyatakan perbezaan 2
mazhab berikut:-
- Perenelisme
- Eksistentialisme
2) Nyatakan 5 Dasar
Pendidikan Islam
3) Huraikan 2 matlamat
Pendidikn Islam
4)Huraikan 2 falsafah
pendidikan timur yang mempengaruhi FPK dlm mengembangkan potensi pelajar secara
menyeluruh
5) Nyatakn 2 tokoh FPT yg
mempengaruhi pendidikan di malaysia.
Bab 6 :-
1)Nyatakan 5 matlamat FPK
2) Nyatakan 5 Ciri guru
dalam FPG
3) Nyatakan 3 peranan guru
dlm FPG
Bab 7 :-
1)Nyatakan implikasi
kerjaya guru sebagai ibadah
2) Nyatkan kerjaya guru
sebgai ibdah dri perspektif agama.
Bab 8 :-
1)Nyatakan 3 sumbangan
tokoh berikut dalam pendidikan
-John Dewey
- Aminuddin Baki
Bab 9 :-
1) Nyatakan Model Objektif
berikut dalam pembentukan kurikulum
- Model Tyler
-Model Taba
Bab 10 :-
1) Nyatkan implikasi KBSR
terhadap penendidikan negara
2) Nyatakn prinsip
pelaksanaan KBSR
3) Nyatakn kejayaan dlm
KBSR
4) Nyatakn 5 matlamt
pendidikn rendah
Lain-lain :-
1) Jelaskan tiga peranan
mengikut mazhab perenalisme
2) Terangkan lima prinsip
yg mnjadi panduan kepada Falsafah Pendidikan Timur
3) Nyatkan lima sumbangan
Awang Had Salleh dlm pelaksanaan bidang pendidikan
4)Nyatakan empat kemahiran
yg perlu dikuasai oleh guru bagi melahirkan insan yang seimbang
5) Jelaskn tiga peranan
guru dalam meralisasikan FPG
6)Cadanagn2 yg dikemukakan
dlm laporan mahathir 1976, dlm konteks pembangunaan penambahbaikkan sistem
pendidikn d malaysia.
7)Huraikan strategi
pelaksanaan KPM di bawah teras membangun modal insan dalam usaha membentuk
sebuah negara yang bersatu padu dan mencapai pendidikan bertaraf duni
8)Jelaskan bagaimankah
ciri2 guru yg dihasratkan oleh falsafah pendidikan guru
9)Huraikan cara2 guru dpt
memainkan peranan bagi menjayakan hasrat FPG
10) Jelaskan kativiti
serta contoh komponen model Kurikulum Stenhouse dalam menjayakan P&P yg
berkesan dalam bilik darjah.
Latihan Falsafah Pendidikan
1. Mengapakah laporan Razak diterima dan disambut baik oleh
rakyat berbilang kaum?
- laporan
ini direstui dan disokong oleh kerajaan yang dipilih rakyat.
- keazaman kerajaan menjayakan
system pendidikan kebangsaan yang
dicadangkan dalam Laporan Razak
- mutu sekolah dapat dipertinggikan dengan cara
meningkatkan syarat
kelayakan guru untuk mengajar di sekolah
kebangsaan.
2. Nyatakan matlamat dan objektif Kurikulum Bersepadu
Sekolah Rendah?
matlamat:- Pendidikan kanak-kanak haruslah
menyeluruh dan seimbang
antara perkembangan
intelek, rohani, jasmani, emosi, bakat,
akhlak, nilai-nilai
estetika dan sosial. (obj rujuk pada ms
195)
3. Bincangkan faktor-faktor yang menstrukturkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Rukun Negara:- memupuk perpaduan dalam
kalangan rakyat,
keimbangan
dan stability kaum etnik.
DEB :- mewujudkan perpaduan Negara dengan
mengurangkan
perbezaan dalam bidang
ekonomi, social, kebudayaan,
penempatan
Dasar Pendidikan Kebangsaan, ms 49
4. Bincangkan secara ringkas konsep falsafah berikut:-
a) Perenialisme
b) Esensialisme
c) Progresivisme
d) Rekonstruktivisme
e) Eksistentialisme
f) Confucius
g) Rabindranath Tagore
5. Nyatakan prinsip-prinsip Falsafah Pendidikan Islam.
6. Apakah perubahan-perubahan KBSR selepas pembaharuan?
m.s 197-198
7. Bincangkan implikasi Laporan Rahman Talib (1960) terhadap
sistem pendidikan kini.
– BM
dijadikan sebagai bahasa pengantar utama
- pemberian insentif kepada guru-guru yang
berusaha memperoleh
kelulusan yang baik dalam BM
- m.s 34
8. Nyatakan sumbangan tokoh-tokoh falsafah pendidikan barat
terhadap pendidikan moden.
a) Jean Piaget
b) Abraham Maslow
c) John Dewey
d) Maria Montessori
(. m.s
154)
9. Huraikan peranan guru dalam merealisasikan Falsafah
Pendidikan
Kebangsaan.
– sebagai
agen perubahan dalam dunia pendidikan yang dinamik
- memperoleh ilmu agar tidak
ketinggalan zaman
-
sebagai rol model dan teladan yang baik
-
memupuk sifat bangga terhadap kepelbagaian budaya dalam
kalangan murid
- menyemai sifat patriotisme dan cintakan
Negara
- berusaha agar masyarakat dapat memenuhi
aspirasi dan hasrat
Negara yang telah
ditetapkan (m.s 127-129)
10. Jelaskan implikasi Falsafah Pendidikan Kebangsaan
terhadap system
pendidikan Negara.
( m.s.129)
11. Nyatakan peranan guru berdasarkan ahli-ahli falsafah
berikut:
a) Socrates
b) Plato
c) Aristotle
12. ‘Ia
merupakan cabang falsafah yang berkaitan dengan kajian sifat dan asal
usul mengenai reality mutlak’.
Pernyataan di atas sesuai untuk menjelaskan cabang falsafah.
A. logic
B. metafizik
C. aksiology
D. epistemology
13. ‘ Penguasaan 3M
telah diamalkan di bawah Kurikulum Baru Sekolah
Rendah.’
Ini
merupakan pegangan ahli-ahli Falsafah Pendidikan.
A. progresivisme
B. essensialisme
C. konstruktivisme
D. eksistensialisme
14. Setiap agama
memandang kerjaya guru sebagai satu pekerjaan yang mulia dan dihormati.
Di antara
yang berikut, pilih pernyataan yang menunjukkan bahawa kerjaya guru itu sebagai
satu ibadah.
A. Samy menjadi guru dengan harapan untuk mendapat gaji yang
lumayan dan waktu cuti yang panjang.
B. Fiza rajin ke sekolah dengan harapan mendapat perhatian
daripada guru besar dengan harapan untuk dinaikkan pangkat.
C. Li Li mengajar dengan niat untuk memajukan anak-anak
didiknya di samping mendapat rezeki untuk menyara keluarganya.
D. Salleh berusaha gigih dalam melaksanakan tugasnya dengan
harapan
15.
·
Beliau dikenali
sebagai seorang ulama.
·
Beliau pakar dalam
pelbagai bidang ilmu pengetahuan seperti falsafah, sastera, sosiologi dan politik
dan mahir berbahasa Arab.
·
Banyak menulis novel
dan kitab-kitab agama yang terkenal.
Berdasarkan
kepada pernyataan-pernyataan di atas, siapakah tokoh pendidik tersebut?
A. Hamka
B. Zaaba
C. Aminuddin Baki
D. Dr. Burhanuddin Helmi
16. Di
antara berikut, situasi yang manakah menggambarkan guru yang
memainkan peranan dalam merealisasikan
Falsafah Pendidikan Guru?
A. Cikgu A mengajar mengikut citarasa dan kemampuannya
sendiri.
B. Cikgu B bersetuju untuk menghadiri kursus-kursus yang
digemari
C. Cikgu C sentiasa menepati masa masuk ke kelas untuk sesi
pengajaran dan pembelajaran
D. Cikgu D gemar menggunakan kaedah “chalk and talk” dalam
melaksanakan sesi pengajaran dan pembelajaran
17.
Mengapakah Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah(KBSR) disemak
selepas
10 tahun diperkenalkan?
A. Mengesan keberkesanan pelaksanaan 3M
B. Memperkenalkan mata pelajaran baru iaitu Kajian Tempatan
C. Membolehkan murid menguasai operasi Matematik dengan
berkesan
D. Memberi penekanan kepada sains dan teknologi, kemahiran
berfikir dan belajar.
18. Model Kurikulum Taba juga dikenali sebagai
model pembangunan konsep.
Berdasarkan pernyataan di atas, apakah
strategi yang perlu digunakan untuk
menggalakan pemikiran kritis di kalangan
murid.
I. Pembentukan konsep
II. Menginterprestasi data
III. Mengaplikasikan prinsip-prinsip
IV. Menginterprestasi perasaan, sikap, dan nilai
V. Mengamalkan strategi hafalan dalam pembelajaran
A. I, II dan IV
B. I, II, III dan IV
C. II, III dan V
D. II, III IV dan V
Sistem pendidikan di
malaysia telah banyak melalui transformasi. Sejauhmanakah misi nasional yang
dikemukan dalam pelan induk pembangunan pendidikan (PIPP) berjaya membawa
perubahan pada sistem pendidikan di negara kita?
Untuk merealisasikan
pencapaian matlamat falsafah pendidikan kebangsaan (FPK), usaha yang bersepadu
dan berterusan perlu dilaksanakan oleh semua pihak. Berdasarkan pendapat anda,
bincangkan aktiviti-aktiviti yang boleh dilaksanakan oleh guru di sekolah bagi
melahirkan modal insan yang harmoni dan seimbang dalam pelbagai aspek
Stenhaouse mengemukan
model kukurikulumyang menekankan pengajaran dan pembelajaran yang berpusatkan
murid dalam perlaksanaan kukurikulum bersepadu sekolah rendah (KBSR).
Bincangkan jawapan anda dengan contoh yang sesuai.