REFLEKSI
Alhamdullilah
bersyukur kepada hadrat ilahi kerana dengan izin-Nya saya telah dapat
menyiapkan tugasan yang diberikan tepat pada masanya. Sepanjang saya melakukan tugasan Pengenalan
Pendidikan Seni Visual PSV 3102, banyak
perkara yang telah saya pelajari. Mengikut tajuk kursus yang lebih menekankan
kepada sejarah serta teknik catan yang pelbagai. Antaranya dari Jepun, Barat,
India, China, dan Islam. Saya dapat mendalami teknik catan yang berbeza
mengikut negara yang berlainan dan juga mengetahui sejarah perkembangan catan
tersebut serta tokoh-tokoh pada zaman tersebut.
Tugasan
yang diberikan ini banyak memberikan makna dan ilmu yang berharga dalam diri
saya untuk menjadi seorang guru sekolah yang cemerlang pada masa hadapan. Hal
ini kerana diawal tugasan lagi saya telah mengalami pelbagai cabaran dan
rintangan seperti terpaksa mencari rujukan yang sesuai mengenai teknik catan
tersebut. Malahan, saya juga turut melakukan kajian mendalam untuk menaiktaraf
dan menjadikan karya yang dihasilkan lebih berkualiti. Saya mengakaji dengan
menggunakan kemudahan teknologi seperti komputer dengan menggunakan perisian
photoscape dan picasa, malahan turut menjadikan Microsoft Power Point sebagai
medium untuk mengolah sesuatu gambar. Kajian dengan menggunakan asas kemahiran
seni iaitu dengan mengkaji dengan melukis lakaran secara manual menggunakan
tangan.
Selain
daripada itu, saya dapat mempelajari bagaimana untuk merancang pengurusan
sumber, dan bahan yang sesuai dan berkesan mengikut kehendak tugasam pendidikan
seni visual yang diberi. Disamping itu, saya juga dapat pengetahuan dalam sejarah perkembangan
seni dengan mendalami setiap tokoh-tokoh yang terlibat dalam dunia seni dengan
lebih mendalam apabila dikehendaki untuk mencari maklumat setiap tamadun dengan
pengumpulan maklumat daripada pelbagai sumber.
Didalam
menyiapkan tugasan yang diberikan ini pelbagai perkara, input dan ilmu baru
telah saya perolehi. Namun, dalam proses
menyiapkan tugasan ini juga pelbagai masalah dan halangan yang telah terpaksa
hadapi. Namun dengan berkat ketekunan dan kesabaran akhirnya saya dapat
menyiapkan tugasan ini dengan jayanya dengan berbincang bersama para rakan
sekelas dan menemui pensyarah sebagai tempat rujukan. Terima kasih atas bantuan
para pensyarah yang banyak membantu saya dalam pengumpulan maklumat serta dalam
kajian ini dengan memberi kami maklumat tentang catan ini.
Selain
itu dari segi pengurusan masa pula saya telah mengalami kebuntuan dimana pada
masa yang sama saya perlu menyiapkan tugasan yang lain serta perlu menghadirkan
diri dengan program lain iaitu Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS). Namun
dengan jadual yang telah dibuat oleh saya akhirnya saya telah dapat menyiapkan
dengan baik walaupun banyak pengorbanan dari segi masa dan kewangan yang
dihabiskan. Namun tanggungjawab sebagai seorang pelajar telah dipikul oleh saya
dengan menerimanya sebagai satu cabaran yang positif kepada diri sendiri. Hal
ini kerana selagi bergelar sebagai seorang pelajar tidak dapat tidak lari daripada
tugasan. Kalau tidak pecahkan ruyung manakan dapat isi sagunya, berakit- rakit
kehulu, berenang- renang ke muara, bersakit- sakit dahulu, bersenang- senang
kemudian.
Dengan
adanya tugasan seperti ini pada semester ini, ia telah dapat membantu saya dalam
menambahkan pengetahuan baru dan berguna kepada saya untuk menjadikan panduan
sebagai seorang guru seni yang mempunyai tinggi ilmunya. Oleh itu, dengan
adanya pengetahuan yang berguna ini, akan saya gunakan apabila menjadi seorang
guru kelak. Akhir kata dengan selesainya tugasan yang telah diberikan ini, saya
telah dapat menguasai dan memahami isi.
Akhir
kata, banyak pengetahuan yang dapat saya timba melalui tugasan ini. Sebagai
bakal pendidik dan juga bakal guru Pendidikan Seni Visual, banyak yang perlu saya pelajari dalam subjek ini
kerana ia merupakan major saya dan juga banyak ilmu yang berguna yang dapat
saya aplikasikan dalam pengajaran saya nanti akan memberikan kesan yang positif
kepada bakal guru untuk mendidik anak bangsa dengan cara yang menarik dan
berkesan. Akhir kalam, saya berharap, pihak tuan dan puan dapat menerima
tugasan yang telah disiapkan oleh saya ini dengan hati yang terbuka. Segala
silap dan salah yang terdapat dalam tugasan ini saya dahului ribuan kemaafan.
Sekian,
terima kasih.
RUJUKAN
Chee, K.
(t.t). Seni Visual Tingkatan 2. Pelangi Publishing Group Bhd.
Exist, C. (2010, March 6). Art is Pleasant.
Didapatkan Februari 2013, 15, daripada Tokoh-tokoh dan Aliran Seni Barat: http://colourexist.blogspot.com/2010/03/catan-aliran-seni-catan-barat-definisi_06.html
(1996). Philosophy of Art Education. Dalam E. Feldman. New
Jersey: Prentice Hall.
Hamid, M. J. (2006). Metolodololgi Pendidikan Seni
Visual. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Indris.
Jamal, S. A. (1992). Rupa dan Jiwa. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohamad, M. (1930-1990). Seni Lukis Moden Malaysia.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Othman, S. (2012, April). Luahan Seni. Didapatkan
Februari 15, 2013, daripada Pendapat Tokoh Islam Kuo- Shi Tentang Seni:
http://ellasitusanasini.blogspot.com/2012/04/pendapat-tokoh-islam-kuo-shi-tentang.html
Samat, M. H. (2009, Mac 30). Slideshare. Didapatkan
Mac 2013, 18, daripada Konsep Seni Islam, Seni China dan Seni India:
http://www.slideshare.net/artventure/konsep-seni-islam-seni-cina-dan-seni
Sidi Gazalba, D. (1997). Pandangan Islam tentang
Kesenian.
Wahid, W. A. (2000). Sejarah Seni Lukis & Seni Reka.
Kuala Lumpur: Univision Press Sdn. Bhd.
Waley, A. (1981). oriental art and culture : A study of
Indian, Chinese and Japanese art. Cosmo Publications.
Yatim, D. O. (1989). Warisan Kesenian dalam Tamadun
Islam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Zul. (2011, September). Seni dalam Pendidikan.
Didapatkan Februari 2013, 15, daripada Pandangan tokoh barat, timur, dan
Islam:
http://zul9990.blogspot.com/2011/09/pandangan-tokoh-barat-timur-dan-islam.html