1.0 Kreativiti dan Kanak-Kanak
Kreativiti berasal daripada perkataan Latin iaitu “creare” yang
membawa maksud “membuat”. Manakala daripada perkataan Greek pula “creare”
bermaksud “memenuhi”.
Kamus Dewan, (2002) mentakrifkan kreativiti sebagai satu
kemampuan (kebolehan) mencipta daya kreatif, kekreatifan, manakala kreatif pula
sebagai mempunyai kebolehan mencipta, menghasilkan dan mengembangkan sesuatu
idea baru dan asli.
Kesimpulannya, kreativiti adalah kebolehan dan kemampuan
seseorang menghasilkan sesuatu yang kreatif, baru dan asli. Ada juga pendapat
yang mentakrifkan kreatif dan kreativiti sebagai penghasilan sesuatu yang tidak
ada sebelumnya.
Lowenfeld (1975) percaya bahawa setiap kanak-kanak dilahirkan
kreatif. Pernyataan ini disokong dengan sifat semula jadi kanak-kanak yang
gemar meneroka dan penuh dengan perasaan ingin tahu.
1.1 Skema Pengutaraan Tampak
Pandangan Tokoh Teori
Seni Visual Victor Lowenfeld.
Victor Lowenfeld menjelaskan bahawa kreativiti seseorang murid
itu boleh diukur melalui empat komponen utama iaitu kelancaran
(secara spontan serta pantas), fleksibel (mampu menyesuaikan diri
dengan pelbagai keadaan dan situasi), keaslian (mencari idea baru dan
asli) dan kepekaan (penggunaan deria pancaindera seperti melihat, merasa,
mendengar, menghidu dan sentuhan digunakan secara sepenuhnya sebagai proses
pengamatan dan merekod).
1.1.1 Teori Perkembangan Artistik Kanak-Kanak oleh
Lowenfeld dan Britain.
i. Peringkat Scribbling (2-4 tahun)
i. Peringkat Scribbling (2-4 tahun)
Pada peringkat ini kanak-kanak menghasilkan contengan secara
rawak dan tidak terkawal. Mereka mula melukis dari peringkat contengan kepada
lukisan garisan lurus dan melintang kepada melukis bulatan.
ii. Peringkat
Preschematic (4-7 tahun)
Peningkatan daripada contengan bulatan kepada percubaan pertama
untuk melukis objek yang terdapat di sekelilingnya dengan menggunakan garisan.
iii. Peringkat
Schematic (7-9 tahun)
Lukisan mula dihasilkan mengikut skema atau konsep tertentu.
Penekanan lebih diberikan kepada cara penyusunan objek dalam imej selain
daripada imej manusia dan objek yang terdapat di sekelilingnya. Lukisan yang
dihasilkan adalah spontan, bebas dan berskala besar.
iv. Peringkat
Dawning Realism atau The Gang Age(9-12 tahun)
Kanak-kanak terus melukis dengan mengekalkan konsep dan skema tertentu. Imej dilukis secara realistic dan teliti. Imej lukisan mula mengecil daripada segi saiz dan kanak-kanak mula menunjukkan sifat kritikal dengan hasil karya sendiri. Mereka mula membandingkan karya dengan karya rakan sebaya dan ini menjadikan mereka berhati-hati dan sedikit individualistic serta menitikberatkan kualiti karya yang dihasilkan.
Kanak-kanak terus melukis dengan mengekalkan konsep dan skema tertentu. Imej dilukis secara realistic dan teliti. Imej lukisan mula mengecil daripada segi saiz dan kanak-kanak mula menunjukkan sifat kritikal dengan hasil karya sendiri. Mereka mula membandingkan karya dengan karya rakan sebaya dan ini menjadikan mereka berhati-hati dan sedikit individualistic serta menitikberatkan kualiti karya yang dihasilkan.
v. Peringkat
Pseudonaturalistic atau Reasoning (12-14 tahun)
Pada peringkat ini, kanak-kanak mula peka dengan konsep
realistik di dalam menghasilkan lukisan. Mereka menitikberatkan konsep
kedudukan dan saiz rasional imej. Mereka lebih gemar untuk melukis melalui
konsep peniruan atau melalui objek di hadapan mata berbanding dengan lukisan
menerusi imaginasi.
vi. Peringkat
Period If Decision atau Adolescent Art in High School (14-17 Tahun)
Peringkat ini merupakan peringkat penekanan terhadap proses
penghasilan karya seni dan penciptaan objek. Peringkat ini memperlihatkan
kematangan di dalam membuat keputusan dan pemilihan bahan yang sesuai untuk
menghasilkan karya seni.
1.2 Ciri-ciri skema pengutaraan tampak yang
dipilih
Saya telah memilih skema pengutaraan tampak peringkat
Pra-Sematik (4-7 tahun) dan Peringkat Awal Realism (9-12 tahun).
1.2.1 Peringkat
Pra-Sematik
Peringkat pra-sematik adalah peringkat bermulanya bentuk
konkrit. Kanak-kanak selalunya melukis bentuk-bentuk yang terdapat
dipersekitaran mereka. Gambar yang dilukis
telah mula dikenali imejnya kerana berlaku
peningkatan daripada contengan bulatan kepada percubaan pertama untuk melukis
objek yang terdapat di sekelilingnya dengan menggunakan garisan.
Imej digambarkan berasaskan apa yang mereka tahu bukan melalui
reprensentasi tampak. Sebagai contohnya, kanak-kanak melukis wajah seseorang
manusia, mereka tahu setiap muka ada telinga, mata, hidung dan mulut. Kedudukan
atau kadar banding mulut, mata dan lain-lain tidak begitu penting kepada
mereka. Selalunya, imej manusia digambarkan dengan rupa asas seperti bentuk
bulat bagi muka dan garisan panjang bagi anggota tubuh, kaki dan tangan.
Seterusnya, kanak-kanak akan melukis objek dimana-mana sahaja
pada ruang kertas lukisan. Unsur ruang cuba dinampakkan iaitu berdasarkan
objek-objek penyokong yang diletakkan disekeliling objek pertama. Ruang ini
dinamakan ruang badan.
Akhir sekali, kanak-kanak juga suka mencuba dan buat pernyataan
sendiri walaupun imej yang terhasil tidak logik bagi orang dewasa. Daya
imaginasi mereka melampaui pemikiran manusia dewasa tetapi hasil karya
kanak-kanak adalah kreatif, mahal nilai kualiti karyanya, unik dan luar biasa.
Hal ini kerana, kanak-kanak telus dan jujur dalam penghasilan karya mereka. Ini
bermaksud, apa-apa sahaja yang berkait rapat dengan hidup mereka dilukis tanpa
sebarang ‘pembohongan kehidupan’.
1.2.2 Peringkat Awal
Realism
Manakala, pada peringkat
awal Realism mereka mula menyedari tentang penyataan diri sebagai seorang
ahli rakan sebaya dan masyarakat. Selalunya kumpulan rakan sebaya lebih menarik
perhatian mereka. Perbezaan jantina mula dirasakan dan sebab itu mereka mula
bergerak mengikut rakan sebaya sama jantina. Hasil lukisan mereka juga
menampakkan ciri-ciri perbezaan jantina melalui ciri rambut dan pakaian.
Seterusnya, mereka tidak lagi menggunakan cara berlebih-lebihan
dalam penghasilan karya. Objek atau gambar yang dilukis berdasarkan kepada
kesedaran tampak sahaja bukan melalui pengamatan dan kefahaman ruang
digambarkan melalui kesan tindan-tindih objek. Kaedah ini dapat memaparkan
visual jarak antara objek dengan objek dalam karya.
Objek tidak lagi diletakkan atas garis dasar satah, tetapi
memahami garis horizon di mana, objek banyak bertumpu di bahagian bawah
(tanah). Keadaan ini menghasilkan lukisan objek yang logik dan tidak
terapung-apung.
Selain itu, kadar banding (propotion) pada lukisan orang,
dilakukan secara naturalistik. Walaupun masih tidak begitu tepat kadar
bandingnya tetapi ada peningkatan berbanding pada peringkat skematik.
Akhirnya, kanak-kanak sudah boleh menggunakan warna yang tepat bagi
menggambarkan sesuatu objek. Sebagai contohnya, mereka menggunakan warna hijau untuk
pokok,biru untuk langit, dan kuning untuk tanah. Sekiranya dilatih dengan lebih
baik, mereka juga boleh membuat tona warna yang menarik pada hasil karya
mereka.
1.3 Huraian keselarian hasil lukisan
kanak-kanak dengan teori pengutaraan tampak Victor Lowenfeld
Hasil daripada perbincangan bersama Encik Othaya Kumaran A/L
Kandasamy PJK di dalam bilik kuliah, saya telah bersumbangsaran dan memperoleh
beberapa maklumat. Terdapat beberapa perkara-perkara hasil karya lukisan
kanak-kanak yang dapat dikaitkan dengan teori pengutaraan tampak Victor
Lowenfeld.
Tahap 1 :
Penghasilan karya murid sangat terkesan dan mempunyai perkaitan
yang rapat dengan minat, latar belakang serta tahap murid. Sebagai contoh
semasa aktiviti melibatkan murid tahun satu, tidak banyak perkembangan dan
olahan yang mampu mereka hasilkan berbanding murid Tahun 4. Ini kerana, tahap
pemikiran dan perkembangan minda mereka berbeza mengikut faktor umur. Soalnya,
apakah perkaitan keselarian hasil lukisan kanak-kanak tahap 1 dengan teori
pengutaraan tampak victor Lowenfeld?
Pertama, karya lukisan mereka mengandungi imej persekitaran
kawasan rumah, kereta, ahli keluarga, pokok-pokok bunga dan awan-awan. Ini
bertepatan dengan teori Victor Lowenfled yang mengatakan pada peringkat ini
adalah permulaan bentuk konkrit dimana kanak-kanak melukis bentuk yang terdapat
dipersekitaran mereka dan setiap objek yang dilukis telah mula dikenali
imejnya.
Kedua, berdasarkan salah satu karya yang telah saya pilih,
terdapat objek keluarga yang telah dilukis oleh pelukis. Perbezaannya, objek
keluarga yang dilukis bukan secara realistik tetapi digambarkan dengan rupa
asas sahaja. Ini bertepatan dengan teori Victor Lowenfeld yang mengatakan imej
digambarkan berasaskan apa yang mereka tahu bukan merupakan representasi
tampak. Sebagai contohnya, mereka melukis muka orang, mereka tahu setiap muka
ada telinga, mata, hidung dan mulut tetapi kedudukan atau kadar banding mulut,
mata dan lain-lain tidak penting kepada mereka.
Maka dalam situasi inilah terhasil satu skema baru seperti mana
yang dinyatakan oleh Jean Piaget dalam teori perkembangan kognitifnya iaitu
proses keseimbangan. Apabila kanak-kanak berdepan dengan sesuatu pengalaman
baru, pembelajaran dan pengalaman itu akan disusun membentuk satu skema.
Kemudian, dengan bimbingan guru maka
kognitif kanak-kanak akan berkembang ke peringkat yang seterusnya.
Lee Vygotsky telah memperluaskan skop kajian Piaget bilamana
beliau telah mengkategorikan kebolehan kanak-kanak dalam mencapai kemahiran
secara sendiri dengan menamakannya sebagai Had Bawah.
Kanak-kanak pada peringkat ini juga melukis dengan kedudukan atau kadar banding yang salah. Ini
kerana, kognitif mereka pada umur 4 sehingga tujuh tahun masih terhad dan masih
dalam proses perkembangan. Oleh itu, mereka tidak merasakan aspek kedudukan dan
kadar banding adalah penting.
Ketiga, karya lukisan mereka juga dilukis secara berterabur dan
terapung-apung. Victor Lowenfeld ada mengutarakan pada peringkat pra-sematik
ini kanak-kanak melukis objek dimana-mana sahaja pada ruang kertas lukisan
Selain itu, unsur ruang cuba dinampakkan iaitu berdasarkan objek-objek
penyokong yang diletakkan disekeliling objek pertama. Sebagai contohnya, objek sebatang
pokok diletakkan disebelah objek rumah bagi menggambarkan bahawa ada ruang di
situ. Victor Lowenfeld menamakan ruang ini sebagai ruang badan.
Akhir sekali, pada salah satu lukisan yang saya pilih, terdapat
objek yang dilukis berbeza pada pandangan kanak-kanak. Di dalam karya salah
seorang daripada mereka berdua iaitu adik Haziq kelas 1 Pintar telah melukis
objek awan berbentuk bulatan-bulatan yang rapat. Hal ini berbeza dengan lukisan
objek awan kanak-kanak lain yang beralun-alun.
Herbert Read mengatakan, di peringkat ini contengan kanak-kanak
telah beransur-ansur mempunyai makna atau tujuan dan pengertian untuk dirinya
sendiri. Ia seolah-olah satu simbolik yang menggambarkan fikiran dan kefahaman
serta pengalaman secara abstrak. Ini bermaksud hanya Haziq sahaja yang memahami
mengapa lukisan awan yang dilukisnya berbentuk bulat-bulat dan rapat.
Tambahan pula, disebalik kawasan persekitaran rumah yang dilukis
Haziq, tiba-tiba terdapat satu objek ikan yang terapung di dada langit. Keadaan
lukisan ini tidak dapat dibaca oleh orang lain kecuali hanya difahami oleh
pelukisnya sendiri. Jelas Vector Lowenfeld kanak-kanak suka mencuba dan buat
pernyataan sendiri walaupun imej yang terhasil tidak logik bagi orang dewasa.
Simbol dan pemilihan bentuk yang ringkas menyukarkan kita untuk
memahami lukisan kanak-kanak namun, pada mereka perkara ini adalah satu
penceritaan.
Tahap 2 :
Pertama, saya menyedari mereka kerap membuat banding beza lukisan
sendiri dengan lukisan rakan-rakan,
malah kebanyakkannya mengunakan konsep imitasi sesama mereka. Keadaan ini
bertepatan dengan teori Victor Lowenfeld bahawa pada peringkat ini kanak-kanak
mula menyedari tentang diri sebagai seorang ahli rakan sebaya dan masyarakat. Kumpulan
rakan sebaya lebih menarik perhatian mereka. Perbezaan jantina mula dirasakan
dan sebab itu mereka mula bergerak mengikut rakan sebaya sesama jantina.
Kedua, karya mereka juga telah membezakan jantina bagi objek
manusia. Teori Victor Lowenfeld menekankan hal ini dengan mengatakan bahawa, “ Lukisan
mereka juga menampakkan ciri-ciri perbezaan jantina melalui ciri rambut dan
pakaian.”
Ketiga, hasil karya mereka juga lebih teratur, tidak terlalu
banyak objek yang dilukis dalam satu-satu karya dan karya mereka lebih mengikut
satu idea atau tema. Ini diakui oleh teori Victor bahawa cara melebih-lebihkan
(exegeration) tidak lagi dilakukan kerana objek atau gambar yang dilukis
berdasarkan kepada kesedaran tampak sahaja bukan melalui pengamatan.
Keempat, konsep ruang juga mula difahami oleh kanak-kanak pada
peringkat ini, dimana ruang mula
digambarkan melalui kesan tindan-tindih objek. Malah, objek tidak lagi
diletakkan atas garis dasar satah, tetapi memahami garis horizon di mana, objek
banyak bertumpu di bahagian bawah (tanah).
Seterusnya, mereka juga melukis objek manusia pada kadar banding
yang dilakukan secara naturalistik. Akhir sekali, penggunaan warna pensil
kanak-kanak pada peringkat ini lebih normal dan warna yang digunakan hampir
tepat bagi menggambarkan sesuatu objek. Sebagai contohnya, warna hijau
digunakan pada pohon pokok, warna biru untuk langit, dan kuning untuk tanah.
Secara tuntasnya, guru perlu cakna dan berfikiran jauh dalam
memainkan peranan untuk meningkatkan daya imaginatif serta kreativiti muridnya.
Perkara yang perlu diberi penekanan ialah alat bantu mengajar, bahan bantu
mengajar, pemilihan aktiviti selaras dengan sukatan mata pelajaran, ransangan
dalam pembelajaran, dan hasil karya murid.
1.4 Apresiasi dan Kritikan
Tahap 1 (
Pra-sematik)
LUKISAN 1 :
1.4.1 Bentuk dan makna
karya
Karya yang dilukis jelas menunjukkan rumah pelukis dan
persekitaran rumah yang berumput dan ada tumbuhan berbunga. Daya kreatif dan
imaginasi murid ini juga menunjukkan sebuah kereta berwarna biru dilukis pada
permukaan kertas lukisan walaupun kelihatan terapung-apung. Kereta biru yang
dilukis terdapat pemandu di dalamnya, berkemungkinan menggambarkan salah
seorang ahli keluarga pelukis yang memandu kereta tersebut. Keseluruhannya,
pelukis menggambarkan situasi sebenar kehidupan pelukis di rumahnya sendiri.
Unsur seni pertama yang dapat dilihat dalam karya ini ialah
penggunaan garisan. Garisan ialah cantuman dari satu titik ke titik yang lain
dengan mempunyai jarak-jarak tertentu..Pada keseluruhannya, garisan yang
digunakan dalam karya ini adalah tebal, rigid dan mengikut skema seperti
garisan bersudut-sudut pada objek rumah dan kereta, garisan berpancar pada
matahari, garisan beralun pada awan dan garisan berduri pada rumput. Hal ini
bermaksud, garisan dibuat jelas mengelilingi permukaan luaran objek sehingga
menghasilkan rupa.
Seterusnya, rupa ialah hasil pertemuan hujung garisan dengan
permulaannya. Rupa ialah sesuatu kawasan yang berbeza dari ruang di sekeliling
dan bersifat 2-D (tidak berjisim). Rupa dapat dikategorikan kepada rupa
geometri dan organik. Rupa geometri
dapat dilihat pada objek rumah yang dilukis mempunyai sudut dan penjuru.
Rupa organik pula mempunyai rupa bebas dan tidak terikat pada bentuk yang
khusus seperti lukisan objek bunga, rumput, ikan dan rama-rama.
Ketiga, unsur seni yang terpapar dalam karya ini ialah unsur
warna. Warna yang diguna pakai seperti warna asas dan sekunder memonopoli
keseluruhan karya. Warna panas jelas digunakan pada objek rumah dan matahari
manakala warna sejuk digunakan oleh pelukis pada objek kereta, rumput, bunga
dan ikan.
Keseluruhannya, sifat pro dan kontra penggunaan warna yang
tersusun telah menghasilkan karya lukisan yang harmoni. Istilah seni harmoni
merupakan hasil ulangan dan rentak unsur seni yang sesuai dan seimbang. Harmoni
wujud dalam penggunaan garisan dan warna, dan tidak akan wujud jika ada unsur
unsur bercanggah.
1.4.2 Penggunaan alat dan bahan
Hasil karya lukisan yang telah siap ini dihasilkan melalui
penggunaan alat dan bahan seperti kertas lukisan bersaiz A4 dan media kering
seperti pensil dan pensil warna. Media kering merupakan bahan atau media yang
digunakan untuk melukis atau menambahkan seri dan kecantikan sesebuah lukisan
itu.
1.4.3 Kaedah dan teknik
Penghasilan karya bermula terus kepada teknik melukis figura,
objek atau imej tanpa membuat sebarang lakaran. Kemudian, murid terus kepada
pemilihan warna mengikut kehendak dan kemahuannya untuk diaplikasikan ke atas
lukisan. Ini bermaksud hanya dua teknik yang digunakan bagi aktiviti menggambar
ini iaitu melukis dan mewarnakan karya.
LUKISAN 2 :
1.4.1 Bentuk dan makna
Karya ini dilukis bagi menggambarkan rumah pelukis yang besar
dan jumlah keluarga pelukis yang ramai. Bagi pandangan saya, pelukis mengaitkan
tema keluarga dengan rumah kediaman pelukis. Ini boleh dibuktikan melalui
lukisan ini dimana pelukis hanya mengfokuskan lukisan keluarga, rumah, sebatang
pokok, awan dan matahari. Sebaliknya, bahagian latar dikosongkan tanpa sebarang
lukisan yang lain. Selain itu, imej keluarga yang dilukis juga terapung
tangannya, seolah-olah pelukis mempunyai keluarga yang bahagia.
Unsur seni pertama yang dapat dilihat dalam karya ini ialah
penggunaan garisan. Garisan ialah cantuman dari satu titik ke titik yang lain
dengan mempunyai jarak-jarak tertentu..Pada keseluruhannya, garisan yang
digunakan dalam karya ini adalah nipis, rigid dan mengikut skema seperti
garisan bersudut-sudut pada objek rumah , garisan berpancar pada matahari dan
garisan beralun pada awan. Hal ini bermaksud, garisan dibuat jelas mengelilingi
permukaan luaran objek sehingga menghasilkan rupa.
Seterusnya, rupa ialah hasil pertemuan hujung garisan dengan
permulaannya. Rupa ialah sesuatu kawasan yang berbeza dari ruang di sekeliling
dan bersifat 2-D (tidak berjisim). Rupa dapat dikategorikan kepada rupa
geometri dan organik. Rupa geometri
dapat dilihat pada objek rumah yang dilukis mempunyai sudut dan penjuru.
Rupa organik pula mempunyai rupa bebas dan tidak terikat pada bentuk yang
khusus seperti lukisan objek pokok, manusia, awan dan burung..
Ketiga, unsur seni yang terpapar dalam karya ini ialah unsur
warna. Warna yang diguna pakai seperti warna asas dan sekunder memonopoli
keseluruhan karya. Warna panas jelas digunakan pada objek rumah dan matahari
manakala warna sejuk digunakan oleh pelukis pada objek pokok, awan dan manusia.
Selain itu, konsep imbangan juga terpapar pada karya ini.
Imbangan membawa maksud kesamaan dan kesepadanan dari segi berat, tarikan dan
tumpuan. Selain itu, imbangan boleh dibahagikan kepada dua iaitu imbangan
simetri dan imbangan tidak simetri. Imbangan yang dilihat dalam karya ini ialah
imbangan tidak simetri dimana unsur seni tidak sama di kedua-dua bahagian
tetapi mempunyai ciri-ciri yang menimbulkan kesan keseimbangan. Sebagai
contohnya, objek rumah berat di sebelah kanan tetapi diseimbangkan bersama
objek manusia pada sebelah kiri lukisan.
Keseluruhannya, karya lukisan yang yang dihasilkan bersifat
harmoni. Istilah seni harmoni merupakan hasil ulangan dan rentak unsur seni
yang sesuai dan seimbang. Harmoni wujud dalam penggunaan garisan dan warna, dan
tidak akan wujud jika ada unsur unsur bercanggah.
1.4.2 Penggunaan alat dan
bahan
Hasil karya lukisan yang telah siap ini dihasilkan melalui
penggunaan alat dan bahan seperti kertas lukisan bersaiz A4 dan media kering
seperti pensil dan pensil warna. Media kering merupakan bahan atau media yang
digunakan untuk melukis atau menambahkan seri dan kecantikan sesebuah lukisan
itu.
1.4.3 Kaedah dan teknik
Penghasilan karya bermula terus kepada melukis figura, objek
atau imej tanpa membuat sebarang lakaran. Kemudian, murid terus kepada
pemilihan warna mengikut kehendak dan kemahuannya untuk diaplikasikan ke atas
lukisan.
Tahap 2 ( Peringkat Awal Realism)
Lukisan 1 :
1.4.1 Bentuk dan makna
Lukisan ini menggambarkan pemandangan di persisiran pantai.
Lukisan in juga menggambarkan sama ada pelukis pernah bercuti di pantai atau
pelukis sendiri menggemari suasana dan pemandangan di pantai.
Unsur seni pertama yang dapat dilihat dalam karya ini ialah
penggunaan garisan. Garisan ialah cantuman dari satu titik ke titik yang lain
dengan mempunyai jarak-jarak tertentu. Pada keseluruhannya, garisan yang
digunakan dalam karya ini adalah nipis, tidak rigid dan bebas seperti garisan
bergerigi pada daun pokok kelapa, garisan berpancar pada matahari dan garisan
beralun-alun pada awan. Hal ini bermaksud, garisan dibuat jelas mengelilingi
permukaan luaran objek sehingga menghasilkan rupa.
Seterusnya, rupa ialah hasil pertemuan hujung garisan dengan
permulaannya. Rupa ialah sesuatu kawasan yang berbeza dari ruang di sekeliling
dan bersifat 2-D (tidak berjisim). Rupa dapat dikategorikan kepada rupa
geometri dan organik. Rupa geometri
dapat dilihat pada objek matahari manakala rupa organik pula mempunyai
rupa bebas dan tidak terikat pada bentuk yang khusus seperti lukisan objek
pokok, pulau, awan dan burung.
Ketiga, unsur ruang turut hadir dalam karya lukisan ini. Ruang
adalah kawasan kosong di sekeliling sesuatu objek, jarak di antara dua objek
dan di dalam sesuatu objek. Ruang yang dimaksudkan dalam karya ini ialah ruang
fizikal/terbuka yang bermaksud ruang bagi kawasan lapang seperti di pantai.
Menurut Howard Gardner (1983), kecerdasan ruang melibatkan kebolehan-kebolehan
melihat dunia ‘visual spatial’ dengan lebih tepat. Kecerdasan juga termasuk
menjadi lebih peka terhadap warna, garisan, ruang, bentuk, rupa dan yang
berkaitan dengannya. Bukti ini dapat dilihat apabila pelukis juga telah
membahagikan ruang rata permukaan darat/tanah dan langit.
Keempat, unsur seni yang terpapar dalam karya ini ialah unsur
warna. Warna yang diguna pakai seperti warna asas (biru) dan sekunder
memonopoli keseluruhan karya. Warna panas jelas digunakan pada objek matahari
sahaja manakala warna sejuk digunakan oleh pelukis pada objek pokok, pantai dan
dada langit.
Selain itu, konsep imbangan juga terpapar pada karya ini.
Imbangan membawa maksud kesamaan dan kesepadanan dari segi berat, tarikan dan
tumpuan. Selain itu, imbangan boleh dibahagikan kepada dua iaitu imbangan
simetri dan imbangan tidak simetri. Imbangan yang dilihat dalam karya ini ialah
imbangan tidak simetri dimana unsur seni tidak sama di kedua-dua bahagian
tetapi mempunyai ciri-ciri yang menimbulkan kesan keseimbangan. Sebagai
contohnya, objek pokok kelapa dan pantai berat di sebelah kanan tetapi
diseimbangkan bersama objek pulau pada sebelah kiri lukisan.
Karya lukisan ini turut memaparkan prinsip rekaan kesatuan
yang bermaksud satu tema atau satu idea
bagi semua unsur dalam sesuatu gubahan. Kesatuan dapat menimbulkan suasana yang
tenteram, teratur dan selesa. Kesatuan dalam karya ini dilihat apabila idea
laut, pulau dan pantai diletakkan bersama.
Keseluruhannya, karya lukisan yang yang dihasilkan bersifat
harmoni. Istilah seni harmoni merupakan hasil ulangan dan rentak unsur seni
yang sesuai dan seimbang. Harmoni wujud dalam penggunaan garisan dan warna, dan
tidak akan wujud jika ada unsur unsur bercanggah. Kesemua unsur seni dan
prinsip rekaan yang ada telah menetapkan unsur keharmonian dalam karya ini.
1.4.2 Penggunaan alat dan
bahan
Hasil karya lukisan yang telah siap ini dihasilkan melalui
penggunaan alat dan bahan seperti kertas lukisan bersaiz A4 dan media kering
seperti pensil dan pensil warna. Media kering merupakan bahan atau media yang
digunakan untuk melukis atau menambahkan seri dan kecantikan sesebuah lukisan
itu.
1.4.3 Kaedah dan teknik
Penghasilan karya bermula terus kepada melukis figura, objek
atau imej tanpa membuat sebarang lakaran. Kemudian, murid terus kepada
pemilihan warna mengikut kehendak dan kemahuannya untuk diaplikasikan ke atas
lukisan. Tetapi, pada karya ini berlaku proses imitasi daripada sumber-sumber
yang ada seperti buku. Proses imitasi ini juga ada disebut oleh Plato, ahli
falsafah dan pemikir barat berbangsa Athens sebagai proses peniruan yang baik.
Lukisan 2 :
1.4.1 Bentuk dan makna
Karya ini menggunakan tema keluarga yang sedang bercuti di
kawasan air terjun. Unsur seni pertama yang dapat dilihat dalam karya ini ialah
penggunaan garisan. Garisan ialah cantuman dari satu titik ke titik yang lain
dengan mempunyai jarak-jarak tertentu. Pada keseluruhannya, garisan yang
digunakan dalam karya ini adalah tebal seperti garisan bergerigi pada rambut
manusia lelaki, garisan berlingkar pada batang pokok dan garisan beralun pada
air terjun. Hal ini bermaksud, garisan dibuat jelas mengelilingi permukaan
luaran objek sehingga menghasilkan rupa.
Seterusnya, rupa ialah hasil pertemuan hujung garisan dengan
permulaannya. Rupa ialah sesuatu kawasan yang berbeza dari ruang di sekeliling
dan bersifat 2-D (tidak berjisim). Rupa dapat dikategorikan kepada rupa
geometri dan organik. Rupa geometri dapat
dilihat pada objek bekas makanan manakala rupa organik pula mempunyai rupa
bebas dan tidak terikat pada bentuk yang khusus seperti lukisan objek pokok dan
manusia.
Ketiga, unsur ruang turut hadir dalam karya lukisan ini. Ruang
adalah kawasan kosong di sekeliling sesuatu objek, jarak di antara dua objek
dan di dalam sesuatu objek. Walaupun pada hakikatnya, kawasan air terjun ialah
ruang terbuka tetapi penghasilan dalam karya ini ialah ruang cetek yang
bermaksud ruang bagi kawasan yang terbatas.
Keempat, unsur seni yang terpapar dalam karya ini ialah unsur
warna. Warna yang digunakan adalah bersifat terang seperti warna panas pada
objek pakaian manusia dan bakul manakala warna sejuk digunakan oleh pelukis
pada objek pokok, pantai dan batu.
Penggunaan warna panas pada objek pakaian manusia menghasilkan
prinsip penegasan iaitu apabila terdapat sesuatu unsur yang menonjol, kontra
atau ganjil dalam sesuatu gubahan. Fungsi penegasan ialah untuk menarik
perhatian, memberi fokus, dan mengelakkan kebosanan.
Selain itu, konsep imbangan juga terpapar pada karya ini.
Imbangan membawa maksud kesamaan dan kesepadanan dari segi berat, tarikan dan
tumpuan. Selain itu, imbangan boleh dibahagikan kepada dua iaitu imbangan
simetri dan imbangan tidak simetri. Imbangan yang dilihat dalam karya ini ialah
imbangan tidak simetri dimana unsur seni tidak sama di kedua-dua bahagian
tetapi mempunyai ciri-ciri yang menimbulkan kesan keseimbangan. Sebagai
contohnya, objek pokok berat pada sebelah kanan lukisan tetapi diseimbangkan
bersama objek perkakasan berkelah pada sebelah kiri lukisan.
1.4.2 Penggunaan alat dan
bahan
Hasil karya lukisan yang telah siap ini dihasilkan melalui
penggunaan alat dan bahan seperti kertas lukisan bersaiz A4 dan media kering
seperti pensil dan pensil warna. Media kering merupakan bahan atau media yang
digunakan untuk melukis atau menambahkan seri dan kecantikan sesebuah lukisan
itu.
1.4.3 Kaedah dan teknik
Penghasilan karya bermula terus kepada melukis figura, objek
atau imej tanpa membuat sebarang lakaran. Kemudian, murid terus kepada
pemilihan warna mengikut kehendak dan kemahuannya untuk diaplikasikan ke atas
lukisan.
Berdasarkan lukisan-lukisan ini juga, tidak banyak kaedah dan
teknik yang digunakan. Apatah lagi kanak-kanak pada peringkat ini masih dalam
proses perkembangan dan menimba pengalaman. Justeru itu, teknik yang dihasilkan
adalah seragam.