HURAIAN JUSTIFIKASI PEMILIHAN


Teori yang telah kumpulan kami pilih dan laksanakan ialah teori pembelajaran sosial oleh Albert Bandura. Teori ini melibatkan interaksi antara individu, tingkah lakudan persekitaran murid. Dalam teori ini  terdapat beberapa cara peniruan yang boleh dilakukan dan jelas sekali yang digunakan oleh murid-murid kami adalah peniruan secara langsung. Di mana murid-murid meniru cara-cara penghasilan gasing yang ditunjukkan oleh guru di hadapan satu persatu dan dapat mencapai objektif membuat gasing buatan. Malah teori ini juga sesuai dengan kaedah yang kami gunakan iaitu demonstrasi kepada murid-murid dan murid berjaya mengikutinya. Pembelajaran melalui teori sosial ini juga berlaku melalui pemerhatian dan peniruan. Oleh itu, kami menunjukkan tingkah laku dan cara yang dapat diteladani murid-murid. Kami juga menggunakan teori ini bertujuan untuk melatih murid-murid belajar memerhati, mengingat dan mengaplikasikannya seperti yang telah diperkenalkan oleh Albert Bandura mengenai langkah-langkah pembelajaran peniruan. Langkah-langkah peniruan ini melibatkan tumpuan perhatian, penyimpanan dalam ingatan, pengeluaran dan motivasi dan peneguhan.
Seterusnya, model yang kami gunakan dalam proses pembelajaran dan pengajaran ini ialah model behavioral. Model ini dihasilkan berasaskan kepada eksperimen pelaziman klasik Pavlov, pembelajaran berasaskan Thorndike dan kajian Watson. Terdapat dua strategi yang terlibat dalam model Behavioral ini antaranya termasuklah pengajaran secara langsung dan pembelajaran masteri. Kumpulan kami memilih strategi pembelajaran masteri iaitu kaedah pengajaran secara individu yang menggunakan kurikulum berstruktur dan dibahagikan kepada unit-unit kecil pengetahuan serta kemahiran yang akan dipelajari. Melalui pembelajaran masteri ini, objektif pengajaran dan pembelajaran jelas kepada murid-murid untuk memahaminya. Kami memilih model ini kerana kami berasa yakin dengan tahap murid-murid ini untuk menguasai pembelajaran yang kami akan ajarkan. Pembelajaran masteri ini juga melibatkan hubungan dua hala antara murid dan guru dan jika pencapaian ini berlaku, maka berjayalah proses P&P pada hari itu.
Kaedah yang kami gunakan ialah kaedah demonstrasi. Demonstrasi merupakan penghubung antara ‘ketahui tentang’ dan’ berupaya’ untuk melakukan. Demonstrasi merujuk kepada aktiviti yang menunjukkan murid-murid kita ‘bagaimana’ Apabila murid-murid diberi peluang untuk melihat, memahami apa yang sedang berlaku dan mendengar keterangan guru mengenai apa yang hendak dilakukan , proses pengajaran dan menjadi lebih berkesan. Dalam hal ini kami menggunkan demonstrasi kerana sesuai dengan pengajaran yang ingin kami sampaikan iaitu mengenai kraf tradisional iaitu gasing.
Melalui pendekatan demonstrasi gasing, salah seorang dari kami telah menunjukkan demostrasi cara membuat gasing dari langkah pertama iaitu memotong sehingga langkah terakhir mencucuk lidi pada kertas gasing yang telah siap. Ternyata ianya memberi daya tarikan pelajar untuk melihat bagaimana gasing dihasilkan dan ianya berjaya dilakukan oleh para pelajar kerana telah dapat dilihat dari awal sehingga akhir demonstrasi. Kaedah ini memberi peluang kepada pelajar mencari penyelesaian dengan baik. Selain itu demonstrasi yang dilakukan juga adalah bersifat terbuka iaitu seseorang guru haruslah berada di kawasan yang murid-murid mudah lihat contohnya berada di tengah-tengah dengan meletakkan meja berhampiran dengan kanak-kanak, tambahan lagi boleh memanggil kanak-kanak untuk tampil kehadapan sekiranya tidak Nampak dengan apa yang ditunjukkan. Demonstrasi juga membantu melatih murid-murid yang lemah, hal ini kerana pelajar mungkin pada awalnya tidak tahu bagaimana caranya membuat gasing setelah diberitahu oleh guru, namun setelah melakukan demonstrasi ianya sedikit sebanyak membantu murid cara membuat gasing.  Demonstrasi membolehkan komunikasi lisan berlaku antara guru dan murid,, ianya juga membantu membolehkan murid-murid memerhati bahan-bahan yang digunakan dan bagaimana mereka berfungsi.
Seterusnya kaedah demonstrasi melibatkan anggota badan adalah  lebih menyeronokkan , pelbagai bahan yang menarik minat pelajar dan penghasilan gasing yang mampu berputar pada akhirnya membuatkan para pelajar tidak sabar untuk membuat gasing. Disamping itu, pendekatan intergratif pula ialah bertujuan untuk mewujudkan satu persekitaran pengajaran yang merangsangkan murid-murid kita menggunakan kemahiran asas. Pendekatan ini memerlukan mereka berfikir , mensintesis dan memberi gerakbalas terhadap apa yang diajar. Dalam hal ini , kami berperanan sebagai fasilitator iaitu guru berperanan membentuk aktiviti-aktiviti kepada murid, iaitu pembuatan gasing, kami memberikan arahan kepada pelajar untuk melaksanakan apa yang baru diajar dan membimbing pelajar yang lemah supaya mampu menghasilkan gasing yang baik. Melalui kaedah ini juga murid berpeluang untuk membuat kerja berpasukan kerana kami membahagikan kepada 7 kumpulan dan setiap ahli kumpulan perlu memainkan peranan masing-masing. Kemahiran asas juga tidak dilupakan, kami menggunakan kaedah ini bagi membolehkan murid-murid merangsang minda merekan dengan melukis corak pada gasing, mewarna dan menghias corak dengan cantik.
Dari segi teknik, kami telah menggunakan teknik  kami telah menggunakan teknik scaffolding iaitu proses membantu dan membimbing pembelajaran. Ini dapat dilihat apabila kami menyangkan video pendek pengenalan gasing. Kami telah membuat pertanyaan kepada murid-murid. Jawapan yang betul diberikan hadiah (peneguhan) untuk meningkatkan daya tumpuan dan minat murid-murid. Malahan, murid diberi galakan untuk bertanya  dan memberi jawapan yang munasabah bagi soalan yang diberikan. Manakala  teknik pemerhatian juga berlaku, strategi pengajaran dan pembelajaran ialah pengajaran melalui pemerhatian. Pembelajaran berlaku apabila murid memerhati guru melakukan tingkah laku di hadapan kelas. Bahkan, mereka diberi peluang untuk memerhati  dan memodelkan tingkah laku tersebut membawa kepada peneguhan positif (Mohd Fuad Sam, 2013). Seterusnya ialah, soal jawab. Hal ini bertujuan untuk memberi peluang kepada murid-murid agar lebih memahami apa yang cuba disampaikan melalui prosedur langkah demi langkah. Secara langsung, murid akan meniru langkah yang ditunjukkan oleh guru semasa P&P. Mereka juga turut memberi peluang kepada murid untuk bersoal jawab apabila mereka bertanya fungsi tentang kepanjangan lidi dari kertas supaya mendapatkan pusat graviti yang rendah dan memudahkan gasing berputar dengan baik.
Strategi pengajaran dan pembelajaran boleh didefinasikan sebagai kebijaksanaan memilih, menyusun dan mengurus sesuatu rancangan supaya boleh menghasilkan pencapaian yang optimum. Kami telah menggunakan strategi permusatan bahan pelajaran iaitu guru memainkan peranan penting dalam p&p di dalam kelas.  Fokus kami ialah mendedahkan murid untuk mengenal kraf tradisional dengan menggunakan bahan yang terdapat disekeliling dan dijadikan sebagai replika gasing yang boleh berpusing sewaktu diputarkan dan mempunyai ciri-ciri gasing asli.  Sesungguhnya aktivti yang dijalankan ini menyediakan peluang kepad murid untuk berinteraksi antara guru dan rakan di samping bertukar idea sewaktu membuat corak rekaan pada permukaan gasing msaing-masing. Kami cuba mengaitkan permainan tradisional melayu yang kian dilupakan kepada murid-murid agar sejarah melayu kekal terpelihara. Matlamat yang kami bertujuan untuk melihat daya kreativti murid-murid apabila mereka membuat corak pada gasing mereka serta berjaya menghasilkan gasing yang boleh berputar dengan baik. Semasa mereka membuat aktivti, kami memantau mereka sewaktu proses penggungtingan, melukis corak, menggam dan memutarkan gasing supaya dapat memantau kemajuan mereka dan dapat memberikan bantuan apabila diperlukan.Ini dapat dilihat bahawa bahan pelajaran memainkan peranan penting. Murid amat bergantung kepada bahan-bahan ini untuk mencapai objektif pengajaran. Komunikasi dan interaksi berlaku apabila guru memainkan peranan penting dengan melakukan demonstrasi menggunakan alat bantu mengajar seperti model gasing, lidi, kertas, kad board gunting dan gam. Terdapat banyak peluang untuk berinteraksi antara murid melalui projek penghasilan gasing di dalam kelas. Ini dapat dilihat apabila semua murid terlibat dalam aktiviti yang memberikan peluang kepada murid untuk meningkat kemahiran menggunting, melukis menggam serta memutarkan gasing tersebut. Pada akhir pengajaran, beberapa murid dipilih untuk membuat refleksi mengenai aktiviti yang dilakukan.


Terbaru Lebih lama