Tiada tajuk

ELEMEN MERENTAS KURIKULUM


            Elemen Merentas Kurikulum ialah unsur nilai tambah yang diterapkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran selain yang ditetapkan dalam standard kandungan. Elemen-elemen ini diterapkan bertujuan mengukuhkan kemahiran dan keterampilan modal insan yang dihasratkan serta dapat menangani cabaran semasa dan masa hadapan. Elemen merentas kurikulum yang sedia ada adalah seperti Bahasa, Sains dan Teknologi, Pendidikan Alam Sekitar, Nilai Murni dan Patriotisme. Elemen merentas kurikulum yang baharu, iaitu Kreativiti dan Inovasi, Keusahawanan, serta Teknologi Maklumat dan Komunikasi dikenal pasti sebagai pelengkap kepada usaha memantapkan kualiti pelaksanaan KSSR.

KEPENTINGAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI



Kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) diaplikasikan dan dintegerasikan supaya murid dapat belajar mengenai perkakasan dan perisian. Bahkan, guru dan murid menggunakan TMK sebagai alat untuk mengajar dan belajar. Selain itu, murid juga belajar melalui TMK untuk mengakses maklumat dan ilmu pengetahuan menggunakan media TMK seperti internet dan lain-lain untuk meluaskan penerokaan ilmu pengetahuan dalam urusan kehidupan (Malaysia, 2012). Teknologi maklumat dan komunikasi adalah teknologi yang digunakan khasnya dalam penggunaan komputer, peralatan komunikasi dan perisian aplikasi untuk memperoleh, ,memproses, menyimpan , menghantar, mendapatkan semula, menukar dan melindungi maklumat di mana sahaja dan bila-bila masa.
Matlamat TMK merentas kurikulum adalah untuk memastikan murid dapat mengaplikasikan dan mengukuhkan pengetahuan dan kemahiran asas TMK yang dipelajari , menggalakkan kreativiti dan menyediakan pembelajaran yang menarik dan menyeronokkan serta menjana pemikiran kreatif dan kritis dan berinovatif serta meningkatkan kualiti pembelajaran.

Berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dapat saya menganalisis bahawa  elemen TMK ini merupakan cabang Epistemologi di bawah usaha yang berterusan. Sesebuah ilmu tiada pengakhirannya dan tiada ilmu yang mutlak. Bahkan ilmu sentiasa berubah-ubah mengikut zaman peredarannya, begitu juga dengan perkembangan TMK. Oleh yang demikian, kita hendaklah menyesuaikan diri dengan situasi ini. Perubahan seperti inii akan lebih menggalakan persaingan secara sihat antara masyarakat untuk memperkembangkan ilmu pengetahuan dan kemahiran diri serta berkongsi dengan umum. Oleh itu, pembelajaran ini tiada hadnya, marilah kita meraihnya kerana ilmu merupakan pembelajaran sepanjang hayat.

 Terdapat pelbagai kepentingan TMK, antaranya ialah dalam bidang pendidikan terutamanya dalam Penggunaan Komputer Dalam Pengajaran. Fungsi utama komputer ialah boleh direkabentuk supaya ia dapat membantu pelajar secara individu dan secara berkumpulan. Ini dapat dijalankan dengan menggunakan Arahan Program, pelajar akan diajar mengikut kadar dan tahap yang boleh diterima oleh mereka. Ini adalah penting supaya pelajar tidak tercicir dan putus asa. Merujuk kepada sistem pendidikan konvensional, kesemua pelajar terpaksa mengikuti sistem yang berlangsung tanpa mengambil kira samada mereka dapat mengikuti pelajaran tersebut. Justeru itu, arahan program dapat memberi peluang terutamanya kepada golongan pelajar “lemah” untuk membaiki kelemahan mereka. Oleh yang demikian, hal ini dapat membantu murid-murid di sekolah untuk membuat latihan dan mendapatkan nota melalui kaedah ini apabila mereka tidak dapat hadir. Justeru, ini akan mengurangkan beban mereka daripada keciciran di dalam pembelajaran di dalam kelas.

Dalam arahan program ini, pelajar akan mengikuti langkah-langkah tertentu dalam pembelajaran dia, langkah tersebut akan diteruskan asalkan pelajar dapat memberi jawapan yang sesuai dan boleh diterima. Namun sekiranya jawapan tersebut tidak memuaskan, dia akan dipandu kepada langkah terdahulu dan ditunjukkan bahan rujukan yang berkaitan bagi memperbaiki kelemahan tersebut. Pengajaran sedemikian biasanya tidak dijalankan di dalam kelas yang terdiri daripada ramai pelajar, tambahan pula pelajar Asia yang kurang bertanya akan memburukkan lagi proses pembelajaran pelajar.

Selain itu, pendidikan jarak jauh dibolehkan dengan wujudnya rangkaian pendidikan yang lengkap. Tren semasa semakin menampakkan masa depan pengajaran dengan cara jarak jauh tetapi ini tidak bermakna pendidikan konvensional perlu dihapuskan sama sekali. Sesetengah daripadanya perlu dikekalkan bagi membolehkan pelajar membelajari kemahiran tertentu yang tidak boleh diperolehi melalui teknologi maklumat. Contohnya cara persembahan menggunakan komputer amat berbeza dengan cara konvensional. Namun kita tidak harus bergantung sepenuhnya kepada komputer dan melahirkan golongan yang tidak mampu berinteraksi tanpa komputer.

Justeru itu, sistem pendidikan perlu membekalkan kemahiran interaksi asas pada awal persekolahan dan menggunakan teknologi maklumat pada masa yang sama. Dengan itu, pelajar mempunyai kemahiran lebihan dan pilihan untuk menggunakan teknologi maklumat atau cara konvensional sesuai dengan keadaan tertentu.

Reformasi Sistem Persekolahan

Cara pengajaran konvensional di Amerika Syarikat misalnya memberi kuliah didapati tidak mendatangkan keputusan yang baik. Ini adalah kerana pelajar hanya duduk dan mendengar kuliah tersebut tanpa penyertaan yang menggalakkan. Ini merupakan senario yang kerap di dalam USM sendiri terutamanya dalam kuliah sarjana muda. Walaupun terdapatnya usaha pensyarah untuk menggalakkan penyertaan pelajar namun penyertaan yang diharapkan adalah amat kurang.

Namun dengan wujudnya rangkaian maklumat yang membolehkan pelajar memberi pandangan dan maklum balas secara rawak dan dengan cepat maka penyertaan tersebut akan mempunyai kadar yang lebih tinggi. Alasan seperti tidak dapat berjumpa dengan pensyarah akan dihapuskan sama sekali memandangkan faktor masa dalam rangkaian maklumat tidak sama dengan masa sebenar. Menurut teori pergerakan ruang, ruang aliran akan menentukan masyarakat rangkaian maklumat. Segala maklumat yang disalurkan merupakan penyebab yang secara kumulatif menjanakan ruang tersebut. Aktiviti menghantar dan menerima maklumat tersebut merupakan tindakan sosial yang dibawa dalam ruang aliran. Asalkan seseorang peka terhadap rangkaian tersebut, segala maklumat dan maklum balas akan dapat disampaikan mahupun diterima.
Manakala dalam bidang pendidikan, proses pengajaran dan pembelajaran ke arah yang lebih dinamik dan bermutu penting di mana guru-guru dan pelajar-pelajar tidak terikat dengan kaedah pengajaran konvensional. Pendekatan pembelajaran berasaskan multimedia mampu memindahkan sesuatu maklumat daripada buku teks yang statik kepada suatu corak pembelajaran baru yang lebih menarik, dinamik dan interaktif dengan bantuan media-media tambahan selain dari teks seperti audio, video, animasi dan grafik
Rakyat Malaysia yang berakhalak mulia yang mencintai ilmu pengetahuan dan berusaha memupuk budaya ilmu dan budaya membaca walaupun di mana-mana dengan kemudahan jaringan internet dapat mengakses rangkaian tanpa sempadan. Oleh itu, apabila masyarakat sesebuah negara sentiasa mengamalkan budaya pembacaan dan penerokaan baru ini akan melahirkan masayarakat yang mempunyai fikiran yang luas serta terbuka.

Pendidikan satu usaha berterusan dimana masyarakat perlu peka terhadap perkembangan arus teknologi yang kian berkembang pesat. Hari demi hari pelbagai ciptaan dan inovasi baru yang dihasilkan oleh pemikir-pemikir yang sering berusaha tanpa mengenal erti putus asa. Oleh yang demikian, dapat dilihat bahawa pendidikan terutamanya TMK ini adalah penting dalam proses pemerolehan dan pemindahan nilai-nilai murni.

Sebagai rumusan, jelas kelihatan bahawa Teknologi  Maklumat dan Komunikasi ini sangat penting dalam perkembangan individu selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk mencapai matlamat dasar pendidikan negara.Sejajar dengan perkembangan teknologi maklumat, bidang-bidang “teknologi maklumat” dan “multimedia” di sekolah nampaknya lebih kepada kaedah teknikal. Kita masih agak kabur tentang konsep “maklumat”. Kekurangan asas teoritikal yang kukuh akan menyukarkan lagi penjelasan fenomena berhubung dengan teknologi maklumat.

Kesimpulan Dunia pendidikan sangat mengharapkan kehadiran media pembelajaran yang bermutu tinggi untuk meningkatkan kulaiti pendidikan. Kehadiran media seperti ini tidak bermakna kehilangan peranan guru sebagai penentu jalan proses pengajaran dan pembelajaran. Namun, kehadiran media pembelajaran yang berkesan boleh membantu mempertingkatkan lagi mutu pengajaran dan pembelajaran. Kehadiran teknologi multimedia memberi harapan baru dalam era pendidikan kerana media pembelajaran ini mempunyai keupayaan yang tidak diperoleh oleh media lain sebelum ini. Teknologi multimedia adalah salah satu media pembelajaran baru yang boleh digunakan untuk membantu proses pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan. Ini adalah kerana multimedia menyepadukan pelbagai media; teks, suara, imej, grafik dan animasi. Selain daripada gabungan itu, satu lagi keistimewaannya yang utama ialah kebolehan interakviti. Ini dapat menarik minat pelajar serta menyokong perkembangan pelajar yang masih dalam intelensi dan kreativiti.

AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
KEMAHIRAN MENULIS



Mata pelajaran            :           Bahasa Melayu
Tahun                          :           2 Amanah
Tema                           :           Alam Sekitar
Tajuk                           :           Berkelah di Pantai
FOKUS UTAMA
Standard kandungan
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul
Standard pembelajaran
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan bahan grafik dengan betul
FOKUS SAMPINGAN
Standard kandungan
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal secara bertatusila
Standard pembelajaran
1.41
Berbual tentang sesuatu perkara dengan menggunakan frasa yang betul dalam situasi tidak formal secara bertatasusila

OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran murid dapat::

i.        Membina beberapa ayat majmuk dengan betul dengan merujuk bahan bacaan yang dibaca.
ii.       Berbual tentang sesuatu perkara dengan drasa yang betul dalam situasi tidak formal secara bertatasusila
PENGISIAN KURIKULUM
      i.        Ilmu : Kajian Tempatan
     ii.        Nilai : kerjasama, Berdikari, bersyukur, menjaga kebersihan
    iii.        EMK/ KBT : ICT dan belajar cara belajar
SISTEM BAHASA
tatabahasa ; kata hubung, ayat majmuk
BAHAN BANTU MENGAJAR
Power point, gambar-gambar pantai, lembaran aktiviti



Kemahiran Bahasa     :           Kemahiran bertutur, menulis dan mendengar.
Kemahiran Bernilai Tambah (KBT):
i.              Kemahiran Berfikir      :
Membuat perbezaan, membuat inferens dan kemahiran mengkategori.
ii.             Kemahiran Belajar      :
Menerima maklumat, memproses dan melaporkan.
iii.            Kecerdasan Pelbagai  :
Kinestatik, interpersonal, intrapersonal, naturalis dan emosi.
iv.           Pembelajaran Kontekstual      :
Murid dapat menceritakan pengetahuan dan pengalaman mereka mengenai tempat-tempat yang sesuai untuk berkhelah yang terdapat di Malaysia dengan cara berdialog dan membina ayat dengan menggunakan ayat mudah.
v.            Kemahiran Teknologi Maklumat dan Komunikasi     :
Murid dapat menggunakan teknologi semasa P&P.

Konsep 5P      :           i.          Penggabungjalinan
ii.             Pengayaan
iii.            Pemulihan
iv.           Penilaian
v.            Penyerapan









STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Masa/
Langkah
Isi Pelajaran
Aktiviti Pelajaran
Catatan
Set induksi
(5 minit)
1.  Murid ditayangkan power point berkaitan dengan gambar-gambar tempat yang boleh dijadikan tempat perkelahan yang terdapat di Malaysia.
2.  Meminta murid untuk meneliti
3.  Murid dan guru menceritakan tempat dalam paparan gambar itu
1.  Murid diminta untuk melihat paparan power point dan menghayatinya.
2.  Murid diminta untuk membezakan tempat perkelahan dan menceritakan pengalaman mereka.
3.  Guru menjelaskan tujuan aktiviti dan tajuk pengajaran yang akan diajar pada hari ini.
5P :
Penggabungjalinan dan penyerapan.
KBT:
Kemahiran berfikir:
Membuat perbezaan
Pembelajaran Kontekstual:
Kaitan tajuk dengan pengalaman murid.
BBM:
Power point slaid tempat-tempat perkelahan
EMK : ICT
Ilmu : Kajian Tempatan
Nilai : Perihatin
Langkah 1
(10 minit)

Guru memberi teks cerita bertajuk “tempat perkelahan” melalui power Point.
1.      Pilih beberapa orang murid ; dikehendaki untuk memilih salah satu tempat tersebut dengan pautan yang disediakan dalam komputer.
2.  Murid diminta membaca petikan dengan kuat dan mengikut intonasi serta gaya yang betul.
3.  Murid lain dikehendaki mendengar dan meneliti teks sambil memahami petikan tersebut.
4.  Guru berbincang dengan murid pentingnya tempat-tempat perkelahan yang menarik dengan ekonomi penduduk setempat
KBT:
Kemahiran Teknologi Maklumat:
Murid mendapat peluang menggunakan komputer untuk klik pautan.
BBM:
Teks Petikan dan power point.
Kemahiran Bahasa:
Kemahiran  mendengar, bertutur dan membaca.
KBT : mengkategori
Nilai : kerjasama
Langkah 2
(10 minit)

1. Murid diminta membaca dan memahami teks yang dipaparkan pada skrin dengan betull.
2.  Guru dan murid bersoal jawab tentang isi teks secara bergilir-gilir dengan menaip lima ayat mengenai isi teks tersebut dengan menggunakan ayat sendiri
Nilai : bersyukur
EMK : ICT
Lampiran 1

Langkah 2
(10 minit)

1.   
1.    Murid dibahagikan kepada 5 kumpulan.
2.    Murid diberi lembaran kerja dan diminta melengkapkan ayat-ayat berpandukan isi teks yang telah dibaca
3.    Kumpulan yang berjaya menyiapkan tugasan akan membentangkan hasil perbincangan mereka dan diberikan ganjaran.
4.    Secara kumpulan, murid dibimbing untuk berbincang mengenai beberapa  kata hubung yang dipetik daripada teks

KBT:
Menghubungkait, pembelajaran kontekstual dan menjana idea.
Nilai:
Hormat-menghormati, bersyukur dan kerjasama

BBM:
Power point, lembaran kerja (lampiran 2)
KBT : KB-menjana idea
Langkah 3
(10 minit)
Pentaksiran
1.  Murid diminta menulis ayat majmuk yang sesuai berdasarkan frasa yang diberi
Nilai : berdikari, kebersihan
KBT : menulis ayat (BCB)
Lampiran 3
Pentaksiran
Langkah 4 (10minit)
Pemulihan

1.  Murid diminta melengkapkan ayat dengan kata hubung yang betul berdasarkan gambar yang diberi

Nilai : berdikari
KBT : menjana idea
5P:
Penggabungjalinan, pengayaan, pemulihan dan penilaian.
KBT:
Kemahiran berfikir: membuat inferens
Kemahiran Bahasa:
Kemahiran menulis.
Nilai:
Menghargai, kerjasama dan tekun
BBM:
Lembaran kerja/ kertas latihan. (Lampiran  4 &5)
Pengayaan
1.    Murid diminta menulis lima ayat majmuk yang sesuai tentang aktiviti-aktiviti yang terdapat dalam gambar tunggal yang diberi

Penutup
(5minit)

Guru membuat rumusan mengenai pengajaran yang telah diajar dan menanyakan soalan kepada murid akan apa yang mereka pelajari.

1.  Murid juga menyatakan tempat yang sesuai untuk berkelah :
-     Taman
-     Sungai
-     Pantai
-     dusun



Terbaru Lebih lama