1) Teknologi maklumat dan komunikasi merupakan salah satu strategi yang
boleh digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan seni visual.
Bagaimana guru menggunakan strategi di atas dalam aktiviti membuat poster.
Penggunaan
Teknologi Komunikasi dan Maklumat (TMK) dalam mata pelajaran Pendidikan Seni
Visual adalah merentas kandungan kurikulum Pendidikan Seni Visual itu
sendiri. Penggunaan TMK mestilah dilihat
sebagai satu tambahan kepada alat Pengajaran dan Pembelajaran atau Teknologi
Pengajaran yang berkesan. Penggunaan TMK
juga mampu menghasilkan kerja seni yang diberi nilai tambah dan juga kerja seni
digital bermutu dalam komunikasi visual dan bukan dilihat sebagai alat untuk
menggantikan penggunaan media secara manual dalam Pendidikan seni Visual.
Pendekatan TMK yang terbaik apabila digunakan secara bijak dan terancang mampu
meningkatkan proses keberkesanan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan seni
Visual. Perisian perlu sesuai mengikut keperluan sesuatu topik pengajaran
Pendidikan seni Visual supaya dapat membuahkan hasil kerja seni yang dinamik
dan memuaskan.
Integrasi
TMK dalam pembelajaran tutorial-
Integrasi ini bertujuan untuk menyampaikan kandungan pelajaran dengan lebih
komprehensif dan efisien, contohnya dalam bentuk CD-ROM, cakera keras, dan
tapak pembelajaran. Aplikasi ini lebih
berfokuskan kepada pembelajaran secara kendiri.
Integrasi
TMK dalam pembelajaran eksploratasi- Kemudahan TMK digunakan sebagai medium untuk pembelajaran
penerokaan, mencari, dan mengakses maklumat daripada CD-ROM, Internet, portal
maklumat, dan tapak pembelajaran. Dalam
pembelajaran secara penerokaan ini, murid boleh mengawal dan menentukan
maklumat yang mereka terima melalui TMK.
Hal ini berbeza dengan pembelajaran tutorial; murid hanya menerima bahan
pelajaran yang dikawal oleh sistem.
Integrasi
TMK sebagai alat aplikasi- TMK
digunakan sebagai alat aplikasi untuk membantu murid melaksanakan tugasan
pembelajaran, bukan sebagai mekanisme penyaluran maklumat pengajaran dan
pembelajaran.
Integrasi
TMK sebagai alat pemudah komunikasi- TMK digunakan sebagai alat pemudah komunikasi antara murid
dan guru di lokasi yang berbeza tetapi saling berinteraksi, menghantar,
menerima, dan berkongsi maklumat seperti dalam bentuk teks, bahan grafik,
audio, emel, telefaks, Facebook, Blog dan lain-lain. Murid boleh bertukar maklumat sesama sendiri
bagi menganalisis dan membuat perbandingan dengan pengalaman dan maklumat yang
mereka peroleh. Menerusi pembelajaran
seperti, murid dapat membina pengalaman yang lebih menarik, bermakna, dan
berkesan.
2) Guru menggunakan kaedah pengajaran secara kelas semasa menyampaikan
isi kandungan pelajaran kepada murid-murid.
a) Bincangkan tiga panduan yang boleh digunakan oleh guru agar aktiviti
pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan lancar serta kesannya
kepada kumpulan murid pelbagai kebolehan.
Kaedah
pengajaran yang baik ialah yang mempunyai langkah-langkah dan strategi yang
tersusun serta objektif yang tepat dan boleh dicapai. Di samping itu, matlamat yang hendak dituju
juga mestilah terang dan jelas. Strategi
pengajaran ialah satu yang sangat penting dalam setiap aktiviti pengajaran dan
pembelajaran.
guru
haruslah merancang
dengan cukup rapi sebelum memasuki kelas. Ini termasuklah strategi pengajaran yang
merangkumi isi kandungan, objektif yang hendak dicapai, pendekatan, kaedah dan
teknik penyampaian, BBM yang sesuai dan penilaian yang akan dijalankan.
komunikasi
juga sangat penting dalam pengajaran. Dimana ianya merupakan proses penyampaian
mesej, samada lisan atau bertulis. Sekiranya mesej yang dihantar oleh penyampai
dapat difahami maksudnya oleh penerima, maka komunikasi berkesan telah pun
berlaku. Sebagai seorang guru, komunikasi lisan berlaku apabila guru sedang
menyampaikan pelajaran atau arahan untuk menjalankan sesuatu tugas amali.
Ketika guru menulis sesuatu di papan hitam atau lutsinar untuk kegunaan
murid-murid, maka komunikasi secara bertulis telah diamalkan. Maka jelaslah di
sini bahawa interaksi antara pelajar dan guru memainkan peranan yang sangat
penting di dalam mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang menarik.
Untuk mewujudkan suasana interaksi sosial yang baik, guru dan pelajar perlu mengetahui
peranan yang sebenarnya yang perlu dimainkan oleh setiap individu.
guru
memilih kaedah yang boleh memberi kesan yang mendalam bukan sahaja kepada
kefahaman pelajar yang diajar, malah
yang memberi kesan kepada jiwa dan menyentuh perasaan pelajar. Dengan cara ini pelajar akan memberi tumpuan
yang padu dan dapat mengingati pelajaran dengan lebih cepat dan bertahan lebih
lama. Untuk mencapai hasrat ini guru
haruslah pandai memilih pendekatan yang sesuai dan teknik yang menarik dan
ditambah pula dengan Bahan Bantu Mengajar (BBM) yang canggih dan menarik.
Kesimpulannya, dalam melaksanakan pengajaran dan
pembelajaran guru perlu menggunakan pendekatan yang sesuai mengikut budi bicara
dan kebijaksanaan guru agar pengajaran dapat berjalan dengan lancar dan
berkesan. Pendekatan pengajaran sangat penting kerana dari situ akan timbulnya
minat, motivasi dan semangat pelajar untuk belajar. Jika pendekatan yang
digunakan tidak menarik dan membosankan, ianya akan dapat mempengaruhi minat
pelajar untuk belajar. Guru seharusnya memilih kaedah atau pendekatan yang
mengikut peredaran zaman. Pada zaman serba canggih ini penggunaan information
and communication technology( ICT) sangat digalakkan oleh kerajaan dalam
meningkatkan pencapaian dan kualiti pelajar. Guru memegang tanggungjawab
sepenuhnya dalam menyampaikan ilmu kepda pelajar. Oleh sebab itu, setiap
pengajaran perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian agar dapat mewujudkan
pengajaran yang berkesan di mana tujuan dan objektif pengajaran tercapai
seterusnya meningkatkan prestasi pencapaian pelajar.
3) KBSR mengandungi empat bidang yang terdapat dalam sukatan pelajaran
pendidikan seni visual. Nayatakan keempat-empat bidang tersebut
Keempat-empat
bidang ini menekankan keempat-empat aspek iaitu pemerhatian secara aktif,
interaksi yang kritis dan kreatif dengan alat dan bahan, apresiasi seni visual
serta menghargai nilai baik. Pengajaran akan dilakukan secara bersepadu.
Bagi
bidang yang pertama iaitu menggambar
menegaskan perkembangan persepsi dan kemahiran serta kemampuan murid terhadap
aspek melukis serta kegiatan membuat gambar dengan pelbagai media dan teknik
yang menekankan aspek ruang, struktur, imbangan dan komposisi. Kegiatan
menggambar merangkumi penerokaan kesan seni serta mengenali pelbagai alat,
bahan dan kegunaannya. Kegiatan menggambar akan memperkenalkan pelbagai
kemahiran asas dan teknik dalam proses rekaan. Kesedaran melalui pemerhatian
alam persekitaran menjadi fokus kegiatan menggambar. Kegiatan ini dapat
memperkembangkan persepsi visual murid dan kesedaran terhadap asas seni reka
seperti warna, garisan, susunan dan kesannya. Ini akan membolehkan murid
menyelaras apa yang dilihat dan dialami dengan apa yang dilakukan melalui
gubahan.
Antara
kegiatan dalam bidang ini ialah:
1.1 Lukisan
1.2 Catan
1.3 Kolaj
1.4 Montaj
1.5 Cetakan
1.6 Resis
1.7 Gosokan
1.8 Stensilan
1.9 Percikan
1.10 Gurisan
1.11 Capan
1.12 Mozek
1.13 Poster
Manakala
bidang kedua pula ialah membuat Corak dan Rekaan. Bidang kegiatan ini
memberi peluang kepada murid memahami pelbagai cara untuk menghasilkan corak
dan mengaplikasikannya menjadi suatu rekaan lain. Corak dan rekaan tersebut
boleh juga dipadankan kepada mana-mana hasil daripada bidang kegiatan lain
seperti binaan, kraf dan sebagainya. Corak terhasil daripada pelbagai teknik
dan cara. Antaranya melalui kegiatan seperti:
2.1 Corak tidak terancang secara:
2.1.1 Pualaman
2.1.2 Tiupan
2.1.3 Titisan
2.1.4 Ikatan dan celupan
2.1.5 Renjisan dan percikan
2.2 Corak terancang secara:
2.2.1 Lukisan
2.2.2 Catan
2.2.3 Cetakan
2.2.4 Capan
2.2.5 Lipatan dan guntingan
2.2.6 Resis
2.2.7 Kolaj
2.2.8
Kaligrafi
Seterusnya
ialah bidang ketiga iaitu membentuk dan Membuat Binaan. Bidang kegiatan ini menegaskan perkembangan
persepsi murid terhadap aspek seni dari segi bentuk, ruang, struktur, imbangan
dan kestabilan. Bidang kegiatan membentuk dan membuat binaan juga mendedahkan
murid dengan penggunaan pelbagai bahan, alat dan teknik penghasilan. Ini
memberi peluang kepada murid berinteraksi secara kreatif dengan alat dan bahan,
semasa menjalankan proses penghasilan seni. Bidang kegiatan membentuk dan
membuat binaan tiga dimensi merangkumi aktiviti seperti:
3.1
Arca timbul
3.2
Asemblaj
3.3
Mobail
3.4
Stabail
3.5
Model
3.6
Diorama
3.7
Boneka
3.8
Topeng
3.9
Origami
Bidang
yang terakhir ialah Mengenal Kraf
Tradisional. Kraf tradisional boleh didefinisikan sebagai perusahaan
(kerja seni) yang melibatkan kemahiran kerja tangan yang memerlukan daya cipta
oleh masyarakat yang diwarisi turun-temurun.
4.1 Alat domestik
4.2 Alat permainan
4.3 Alat pertahanan diri
4.4 Perhiasan diri (ornamen)
4.5 Batik
4.6 Tekat
4.7 Ukiran
4.8 Tenunan
4.9 Anyaman
4.10 Tembikar
a) RPH KBSR 5p
Tahun: 6 Bestari
Masa: 1 Jam
Bidang: Membuat Corak dan Rekaan
Tajuk: Corakku Rekaanku
Aktiviti: Hiasan Permukaan 2D dan 3D
Pengetahuan sedia ada:
1. Murid-murid pernah mempelajari corak dan rekaan bermotifkan alam dan
buatan manusia.
2. Murid-murid telah mempelajari benda 2D dan 3D.
Hasil Pembelajaran:
- Pada akhir pelajaran murid dapat:
- Aras 1 - Menggunakan bahan: teknik dan corak
yang sesuai untuk menghiasi permukaan 2 D dan 3 D.
- Aras 2 - Mengolahkan motif berdasarkan objek
alam dan objek buatan manusia bagi menghasilkan rekaan corak dan
rekaan.
- Aras 3 - Menguasai beberapa kemahiran, kawalan
tatacara dan disiplin kerja dalam menghasilkan corak dan rekaan.
Objektif :
- Pada akhir pelajaran ini murid dapat:
i.
Menggunakan bahan serta teknik menghasilkan corak yang sesuai untuk
menghiasi permukaan 2D dan 3D.
ii.
Mengaplikasikan corak bermotifkan alam dan objek buatan manusia dalam
rekaan yang dihasilkan.
iii.
Menguasai kawalan tatacara dan disiplin seperti kekemasan, ruang dan
warna dalam menghasilkan corak dan rekaan.
ABM:
Objek 2D dan 3D yang telah dihias permukaannya, objek 2D dan 3D yang
belum dihias.
Alat dan Bahan:
Persediaan guru: Gambar hiasan permukaan 2D dan 3D, kotak, kad berbentuk
motif, hisilan guru, carta langkah, pelbagai jenis
warna.
Persediaan murid: Objek 2D atau 3D, kertas lukisan, pensil, pensil
warna, warna air, gunting,
Pembaris dan gam.
Nilai:
Kebersihan, berdisiplin, dan kerjasama
KBKK:
Murid dapat menjana idea secara kreatif dan dapat menghargai benda-benda
sekeliling.
Langkah Masa
|
Isi Pelajaran/Fokus Pembelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Strategi P&P Nilai / catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
· Kotak Misteri
Teka bentuk Objek
motif alam dan buatan manusia.
|
Guru menyediakan
sebuah kotak dinamakan kotak misteri yang mengandungi kad bentuk yang
bermotifkan alam dan buatan manusia.
Murid akan
mengambil kad bentuk tanpa melihat ke dalam kotak dan menerangkan bentuk yang
terkandung pada kad tersebut.
|
Nilai:
Bekerjasama
Berusaha
Kemahiran generic
Verbal Linguistik
|
Langkah 1
(10 minit)
|
· Definisi dan contoh motif alam
dan buatan manusia.
|
Guru menjelaskan
secara ringkas definisi dan contoh-contoh motif alam dan buatan manusia.
|
Nilai:
Tekun, Kerajinan,
Hormat
Kemahiran Generik
Visual, ruang,
bentuk dan warna.
|
Langkah 2
(10 minit)
|
· Hasilan guru:
Hiasan permukaan
2D dan 3D
Pengenalan alat
dan bahan
|
Guru menunjukkan
beberapa contoh hiasan permukaan 2D dan 3D yang menggunakan bentuk motif alam
dan buatan manusia.
Guru mengarahkan
murid mengeluarkan alat dan bahan yang telah dibawa oleh murid.
Guru menerangkan
kegunaan setiap alat dan bahan yang akan digunakan untuk aktiviti hari ini
|
Hasilan guru
Carta langkah
Objek 2D dan 3D
Nilai:
Kebersihan
Berdisiplin
Kemahiran generik
Kinestetik
Visual ruang
|
Langkah 3
(30 minit)
|
· Demonstrasi guru dan aktiviti
|
Guru mengarahkan
murid mengeluarkan alat dan bahan yang telah dibawa oleh murid.
Guru menunjukkan
demonstrasi cara menghasilkan corak dan rekaan hiasan permukaan 2D dan 3D
sambil diperhatikan oleh murid.
Aktiviti
menghasilkan hiasan permukaan 2D dan 3D oleh murid-murid mengikut bentuk
motif yang dipilih iaitu motif alam dan buatan.
Guru memerhatikan
murid sepanjang aktiviti dilaksanakan.
|
Nilai :
Bekerjasama
Kebersihan
Tolong menolong
Berdisiplin
Kemahiran Generik
Verbal linguistic
Visual-ruang,
warna, bentuk
|
Penutup
(5 minit)
|
· Sesi apresiasi dan refleksi kerja
murid
|
Guru mempamerkan
dan seterusnya menceritakan tentang hasil kerja mereka.
Murid membuat
pameran hasil kerja mereka.
Menyatakan
perasaan diri terhadap kegiatan yang dijalankan.
Guru menilai
hasil kerja murid-murid dan membimbing murid untuk melakukan penilaian
terhadap kerja mereka.
|
Nilai:
Keberanian
Hormat-menghormati
Bekerjasama
Kemahiran generic
Verbal linguis
|