Mata
pelajaran           : Dunia Seni Visual.
Kelas                          : 2 Ibnu Khaldun ( Khamis)
Tarikh                         : 3 September
2015.
Bilangan  murid        :
__ / 33 orang
Masa                           : 60 minit. (12.00
pm– 1.00 pm )                                            
Bidang                        :
menggambar.
Aktiviti                        : Melukis
Tema                          : objek
buatan manusia.
Tajuk                          : Bendera-bendera di
Malaysia.
Media                          : Alat     :  
Bahan   : Kertas mahjung, warna pensil, dan krayon.
Pengetahuan
sedia ada : Murid tahu nama-nama negeri.
BBM/ ABM                 :  contoh karya kolaj, lembaran kerja, lirik
lagu jalur gemilang dan hasil karya murid
EMK                            : keusahawanan dan
kreativiti dan inovasi
Kaedah dan
teknik    : penutup,
soal jawab, dan penerangan menggunakan sumber PdP dan demonstrasi secara kelas
KBT                             : Intrapersonal, verbal-linguistik
Kecerdasan
pelbagai : muzik dan visual ruang.
Kemahiran
berfikir    :
membanding beza, menganalisis, menilai, dan merumus
Nilai                            : bekerjasama,
kesungguhan, menghargai,  dan
patriotisme.
Penggabungjalinan  : pendidikan jasmani ( motor tangan)
Strategi                      : pemerhatian
Standard
Kandungan
1.   
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual seperti rupa,
warna, dan harmoni yang dalam penghasilan kolaj.
2.   
Aplikasi pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa
seni visual menerusi penentuan media dan teknik dalam membuat kolaj.
3.   
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan
teknologi dalam membuat kolaj.
4.   
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan
bahasa seni visual, sejarah seni dan budaya.
Standard Pembelajaran
1.1. 
 Persepsi Estetik      murid dapat
mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada karya kolaj.
1.1.1.                      
 unsur seni  
1.1.1.1.          
Rupa              - geometri
1.1.1.2.          
Warna            - asas
(primer); merah, biru kuning
1.1.2.                      
 prinsip rekaan
1.1.2.1.                              
Harmoni        -
rupa dan bentuk   garisan
1.2. 
Aplikasi
seni             murid dapat mengetahui
dan memahami bahasa seni visual, media, serta proses dan teknik dalam penghasilan
gambar dengan teknik membuat kolaj.
1.2.1.             
 mengenal dan
menyatakan jenis-jenis media
1.2.1.1.               
Alat        : 
berus lukisan
1.2.1.2.               
Bahan   : lembaran kerja, kertas warna dan gam
1.2.2.             
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan proses dalam
penghasilan karya.
1.2.2.1.               
Teknik - kolaj
1.3. 
Ekspresi
kreatif murid dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan
kemahiran media, proses dan teknik serta bahasa seni visual dalam menghasilkan karya
seni.
1.3.1.         
Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif.
1.3.2.         
Mengaplikasikan proses dan teknik kolaj dalam penghasilan
karya.
1.3.3.         
Menggunakan bahasa seni visual; rupa, warna, dan harmoni
dalam penghasilan karya.
1.4. 
Apresiasi
seni                      murid dapat membuat apresiasi terhadap
karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual.
1.4.1.         
Mempamerkan hasil karya yang dihasilkan.
1.4.2.         
Menceritakan karya sendiri dan rakan secara lisan.
1.4.3.         
Menghargai karya sendiri dan rakan
Objektif: pada akhir pengajaran murid akan dapat:
1.    Mengenal dan menyatakan maksud kolaj.
2.    Menyenaraikan alat dan bahan yang digunakan dalam proses membuat kolaj.
3.    Mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual, media serta
proses dan teknik dalam penghasilan kolaj.
4.    Menyatakan bahasa seni visual, media serta proses dan teknik menghasilkan
kolaj.
| 
Langkah / masa | 
Standard
  Pembelajaran | 
Aktiviti
  PdP/ ilustrasi | 
Catatan | 
| 
Set induksi 
(5
  minit) | 
1.  
  Guru menunjukkan
  bendera-bendera setiap negeri. 
2.  
  Guru meminta murid untuk bangun
  dan menyanyikan lagu tersebut bersama-sama. 
3.  
  Guru bersoal jawab dengan murid. 
Contoh soalan guru:
   
   
  i.       
  Siapa nak
  nyanyi? 
Jangkaan
  jawapan: 
   
  i.       
  Saya. 
4.   Guru
  mengaitkan set induksi dengan tajuk pelajaran hari ini. | 
1.   
  Murid melihat lirik lagu yang
  diedarkan. 
2.   
  Murid bangun di tempat
  masing-masing. 
3.   
  Murid menyanyi bersama-sama. 
4.   
  Murid bersoal jawab dengan guru. 
5.   
  Mendengar perkaitan isi
  pelajaran pada hari ini. 
6.   
  Murid mendengar perkaitan yang
  dinyatakan oleh guru. | 
BBM/ ABM : 
Lirik lagu
  Jalur Gemilang  
Kaedah dan teknik : soal
  jawab 
Kecerdasan pelbagai : muzik 
Nilai : kesungguhan | 
| 
Persepsi
  estetik 
Langkah
  1 
(5
  Minit) | 
1.  
  Guru menyatakan tajuk hari ini
  ialah kolaj. 
2.   
  Guru menyatakan maksud kolaj – bermaksud potong, koyak, gunting dan tampal sesuatu bahan ke atas
  sesuatu permukaan. 
3.   
  Guru bersoal jawab tentang
  bahasa seni visual yang ada pada karya. 
     
  i.       
  Rupa-
  geometri  
    
  ii.       
  Warna-
  asas (primer); merah, biru kuning 
   
  iii.       
  Harmoni -
  rupa dan bentuk dan garisan. | 
1.  
  Murid melihat  contoh hasil teknik kolaj yang ditunjukkan
  oleh guru. 
2.  
  Murid melihat hasil karya guru. 
3.  
  Murid  mendengar penerangan guru tentang teknik kolaj. 
4.  
  Murid bersoal jawab tentang
  bahasa seni visual yang ada pada hasil karya | 
BBM/ ABM
  : 
Contoh kolaj 
Kaedah
  dan teknik: penerangan menggunakan sumber PdP 
Kecerdasan
  pelbagai : visual ruang 
Kemahiran
  berfikir :menilai  
Nilai : kesungguhan
   | 
| 
Aplikasi seni 
Langkah
  2 
(15
  minit) | 
1.  
  Guru menunjukkan bahagian yang
  terdapat jalur gemilang sambil mengaitkan dengan fungsi setiap warna. 
2.  
  Guru memperkenalkan media yang digunakan.  
3.  
  Guru mencadangkan teknik kolaj yang sesuai digunakan.  
4.  
  Guru menunjuk cara menggunakan teknik kolaj dengan
  betul. 
5.  
  Guru meminta murid untuk menghasilkan karya yang kemas
  dan cantik. | 
1.   Murid
  melihat contoh kolaj. 
2.   Murid
  melihat dan mendengar penerangan guru tentang bahan yang diperlukan: 
-
  lembaran kerja 
- kertas
  warna 
- berus 
- air 
- gam 
3.   Murid
  menumpukan perhatian ketika guru sedang melakukan demonstrasi cara
  penghasilan. 
4.   Murid
  diberi peluang untuk meneroka susunan dan tampalan dengan menggunakan teknik kolaj
  yang betul. | 
BBM/ ABM : contoh
  kolaj 
Kecerdasan pelbagai
  : visual ruang 
Kaedah :
  demonstrasi secara kelas | 
| 
Ekspresif kreatif 
Langkah
  3 
(25
  minit) | 
1.  
  Guru mengedarkan alat dan bahan kepada murid. 
2.  
  Guru memantau dan membantu sekiranya murid memerlukan
  bantuan. 
3.  
  Guru memberitahu kepada murid tempoh masa yang tinggal. | 
Langkah 1 
 
  i.   Murid
  diedarkan lembaran kerja. 
Langkah 2 
 
  i.   Murid mengoyak
  kertas warna dengan berhati-hati. 
 ii.  
  Murid mengoyakkan kertas warna dalam saiz kecil yang
  telah diedarkan dengan bantuan guru. 
iii.   Murid
  menyusun dan menampal kepingan kertas warna mengikut reka bentuk yang
  disediakan menggunakan gam. 
iv.   Murid
  dibimbing oleh guru semasa menjalankan aktiviti dengan memberi penekanan
  kepada kekemasan hasil kerja. 
Langkah 3 
 
  i.   Murid
  membuat kemasan mengikut kreativiti masing-masing. | 
BBM/ ABM :  contoh karya, lembaran kerja 
EMK : kreativiti
  dan inovasi 
KBT :
  Intrapersonal, verbal-linguistik 
Nilai : bekerjasama 
Penggabungjalinan :
  pendidikan jasmani ( motor tangan) | 
| 
Apresiasi
  seni 
Langkah 4 
(5 minit) | 
      i.       
  Guru meminta murid untuk
  mempamerkan karya di hadapan kelas.   
     ii.       
  Guru memilih beberapa orang
  murid secara rawak murid untuk menceritakan pengalaman sepanjang penghasilan
  karya serta membuat apresiasi seni 
     
  i.       
  Rupa-
  geometri  
    
  ii.       
  Warna-
  asas (primer); merah, biru kuning 
   
  iii.       
  Harmoni -
  rupa dan bentuk garisan 
   iv.       
  Guru bertanya kepada murid lain
  berkaitan hasil seni rakan mereka ; cantik, menarik, corak pelbagai. 
    v.       
  Guru memberikan peneguhan dan
  pujian terhadap karya yang dihasilkan. 
Penggayaan 
-  guru
  menyuruh murid untuk menghias dan membuat kemasan pada karya masing-masing. | 
1.   Murid
  mempamerkan karya seni yang telah mereka hasilkan di hadapan kelas.   
2.   Murid menjelaskan karya sendiri dan
  rakan-rakan dengan menggunakan bahasa seni visual dengan bimbingan guru. 
3.   Beberapa
  orang murid memberi pandangan mereka terhadap hasil karya rakan mereka. 
4.   Murid
  menghargai karya sendiri dan rakan. | 
BBM/ ABM : hasil
  karya murid 
KBT :
  Intrapersonal, verbal-linguistik 
Kemahiran berfikir : membanding
  beza, menganalisis 
Kemahiran berfikir :
  menganalisis, menilai 
Nilai : menghargai 
Strategi : pemerhatian | 
| 
Penutup 
(5 minit) | 
1.   Guru
  dan murid merumuskan mengaitkan
  aktiviti yang dibuat tentang hari kemerdekaan yang bakal menjelang tiba. 
2.   Guru
  memberitahu kepada murid bahawa karya yang dihasilkan secara bermutu dan
  kemas akan dapat dipasarkan secara komersial dan mampu meningkatkan kadar
  ekonomi negara.  | 
1.    
2.   Murid
  memahami dan mendalami maksud yang dinyatakan oleh guru. | 
EMK : keusahawanan 
Kaedah dan teknik :
  penutup 
Kemahiran berfikir :
  merumus 
Nilai: patriotisme | 
Ulasan
guru pembimbing : Puan Efa Liyana Binti Nordin
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ulasan pensyarah pembimbing: Puan Faridah Anum Binti Abdul Wahid
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________