Mata
pelajaran : Dunia Seni Visual.
Kelas : 2 Ibnu Khaldun ( Khamis)
Tarikh : 3 September
2015.
Bilangan murid :
__ / 33 orang
Masa : 60 minit. (12.00
pm– 1.00 pm )
Bidang :
menggambar.
Aktiviti : Melukis
Tema : objek
buatan manusia.
Tajuk : Bendera-bendera di
Malaysia.
Media : Alat :
Bahan : Kertas mahjung, warna pensil, dan krayon.
Pengetahuan
sedia ada : Murid tahu nama-nama negeri.
BBM/ ABM : contoh karya kolaj, lembaran kerja, lirik
lagu jalur gemilang dan hasil karya murid
EMK : keusahawanan dan
kreativiti dan inovasi
Kaedah dan
teknik : penutup,
soal jawab, dan penerangan menggunakan sumber PdP dan demonstrasi secara kelas
KBT : Intrapersonal, verbal-linguistik
Kecerdasan
pelbagai : muzik dan visual ruang.
Kemahiran
berfikir :
membanding beza, menganalisis, menilai, dan merumus
Nilai : bekerjasama,
kesungguhan, menghargai, dan
patriotisme.
Penggabungjalinan : pendidikan jasmani ( motor tangan)
Strategi : pemerhatian
Standard
Kandungan
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual seperti rupa,
warna, dan harmoni yang dalam penghasilan kolaj.
2.
Aplikasi pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa
seni visual menerusi penentuan media dan teknik dalam membuat kolaj.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan
teknologi dalam membuat kolaj.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan
bahasa seni visual, sejarah seni dan budaya.
Standard Pembelajaran
1.1.
Persepsi Estetik murid dapat
mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada karya kolaj.
1.1.1.
unsur seni
1.1.1.1.
Rupa - geometri
1.1.1.2.
Warna - asas
(primer); merah, biru kuning
1.1.2.
prinsip rekaan
1.1.2.1.
Harmoni -
rupa dan bentuk garisan
1.2.
Aplikasi
seni murid dapat mengetahui
dan memahami bahasa seni visual, media, serta proses dan teknik dalam penghasilan
gambar dengan teknik membuat kolaj.
1.2.1.
mengenal dan
menyatakan jenis-jenis media
1.2.1.1.
Alat :
berus lukisan
1.2.1.2.
Bahan : lembaran kerja, kertas warna dan gam
1.2.2.
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan proses dalam
penghasilan karya.
1.2.2.1.
Teknik - kolaj
1.3.
Ekspresi
kreatif murid dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan
kemahiran media, proses dan teknik serta bahasa seni visual dalam menghasilkan karya
seni.
1.3.1.
Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif.
1.3.2.
Mengaplikasikan proses dan teknik kolaj dalam penghasilan
karya.
1.3.3.
Menggunakan bahasa seni visual; rupa, warna, dan harmoni
dalam penghasilan karya.
1.4.
Apresiasi
seni murid dapat membuat apresiasi terhadap
karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual.
1.4.1.
Mempamerkan hasil karya yang dihasilkan.
1.4.2.
Menceritakan karya sendiri dan rakan secara lisan.
1.4.3.
Menghargai karya sendiri dan rakan
Objektif: pada akhir pengajaran murid akan dapat:
1. Mengenal dan menyatakan maksud kolaj.
2. Menyenaraikan alat dan bahan yang digunakan dalam proses membuat kolaj.
3. Mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual, media serta
proses dan teknik dalam penghasilan kolaj.
4. Menyatakan bahasa seni visual, media serta proses dan teknik menghasilkan
kolaj.
Langkah / masa
|
Standard
Pembelajaran
|
Aktiviti
PdP/ ilustrasi
|
Catatan
|
Set induksi
(5
minit)
|
1.
Guru menunjukkan
bendera-bendera setiap negeri.
2.
Guru meminta murid untuk bangun
dan menyanyikan lagu tersebut bersama-sama.
3.
Guru bersoal jawab dengan murid.
Contoh soalan guru:
i.
Siapa nak
nyanyi?
Jangkaan
jawapan:
i.
Saya.
4. Guru
mengaitkan set induksi dengan tajuk pelajaran hari ini.
|
1.
Murid melihat lirik lagu yang
diedarkan.
2.
Murid bangun di tempat
masing-masing.
3.
Murid menyanyi bersama-sama.
4.
Murid bersoal jawab dengan guru.
5.
Mendengar perkaitan isi
pelajaran pada hari ini.
6.
Murid mendengar perkaitan yang
dinyatakan oleh guru.
|
BBM/ ABM :
Lirik lagu
Jalur Gemilang
Kaedah dan teknik : soal
jawab
Kecerdasan pelbagai : muzik
Nilai : kesungguhan
|
Persepsi
estetik
Langkah
1
(5
Minit)
|
1.
Guru menyatakan tajuk hari ini
ialah kolaj.
2.
Guru menyatakan maksud kolaj – bermaksud potong, koyak, gunting dan tampal sesuatu bahan ke atas
sesuatu permukaan.
3.
Guru bersoal jawab tentang
bahasa seni visual yang ada pada karya.
i.
Rupa-
geometri
ii.
Warna-
asas (primer); merah, biru kuning
iii.
Harmoni -
rupa dan bentuk dan garisan.
|
1.
Murid melihat contoh hasil teknik kolaj yang ditunjukkan
oleh guru.
2.
Murid melihat hasil karya guru.
3.
Murid mendengar penerangan guru tentang teknik kolaj.
4.
Murid bersoal jawab tentang
bahasa seni visual yang ada pada hasil karya
|
BBM/ ABM
:
Contoh kolaj
Kaedah
dan teknik: penerangan menggunakan sumber PdP
Kecerdasan
pelbagai : visual ruang
Kemahiran
berfikir :menilai
Nilai : kesungguhan
|
Aplikasi seni
Langkah
2
(15
minit)
|
1.
Guru menunjukkan bahagian yang
terdapat jalur gemilang sambil mengaitkan dengan fungsi setiap warna.
2.
Guru memperkenalkan media yang digunakan.
3.
Guru mencadangkan teknik kolaj yang sesuai digunakan.
4.
Guru menunjuk cara menggunakan teknik kolaj dengan
betul.
5.
Guru meminta murid untuk menghasilkan karya yang kemas
dan cantik.
|
1. Murid
melihat contoh kolaj.
2. Murid
melihat dan mendengar penerangan guru tentang bahan yang diperlukan:
-
lembaran kerja
- kertas
warna
- berus
- air
- gam
3. Murid
menumpukan perhatian ketika guru sedang melakukan demonstrasi cara
penghasilan.
4. Murid
diberi peluang untuk meneroka susunan dan tampalan dengan menggunakan teknik kolaj
yang betul.
|
BBM/ ABM : contoh
kolaj
Kecerdasan pelbagai
: visual ruang
Kaedah :
demonstrasi secara kelas
|
Ekspresif kreatif
Langkah
3
(25
minit)
|
1.
Guru mengedarkan alat dan bahan kepada murid.
2.
Guru memantau dan membantu sekiranya murid memerlukan
bantuan.
3.
Guru memberitahu kepada murid tempoh masa yang tinggal.
|
Langkah 1
i. Murid
diedarkan lembaran kerja.
Langkah 2
i. Murid mengoyak
kertas warna dengan berhati-hati.
ii.
Murid mengoyakkan kertas warna dalam saiz kecil yang
telah diedarkan dengan bantuan guru.
iii. Murid
menyusun dan menampal kepingan kertas warna mengikut reka bentuk yang
disediakan menggunakan gam.
iv. Murid
dibimbing oleh guru semasa menjalankan aktiviti dengan memberi penekanan
kepada kekemasan hasil kerja.
Langkah 3
i. Murid
membuat kemasan mengikut kreativiti masing-masing.
|
BBM/ ABM : contoh karya, lembaran kerja
EMK : kreativiti
dan inovasi
KBT :
Intrapersonal, verbal-linguistik
Nilai : bekerjasama
Penggabungjalinan :
pendidikan jasmani ( motor tangan)
|
Apresiasi
seni
Langkah 4
(5 minit)
|
i.
Guru meminta murid untuk
mempamerkan karya di hadapan kelas.
ii.
Guru memilih beberapa orang
murid secara rawak murid untuk menceritakan pengalaman sepanjang penghasilan
karya serta membuat apresiasi seni
i.
Rupa-
geometri
ii.
Warna-
asas (primer); merah, biru kuning
iii.
Harmoni -
rupa dan bentuk garisan
iv.
Guru bertanya kepada murid lain
berkaitan hasil seni rakan mereka ; cantik, menarik, corak pelbagai.
v.
Guru memberikan peneguhan dan
pujian terhadap karya yang dihasilkan.
Penggayaan
- guru
menyuruh murid untuk menghias dan membuat kemasan pada karya masing-masing.
|
1. Murid
mempamerkan karya seni yang telah mereka hasilkan di hadapan kelas.
2. Murid menjelaskan karya sendiri dan
rakan-rakan dengan menggunakan bahasa seni visual dengan bimbingan guru.
3. Beberapa
orang murid memberi pandangan mereka terhadap hasil karya rakan mereka.
4. Murid
menghargai karya sendiri dan rakan.
|
BBM/ ABM : hasil
karya murid
KBT :
Intrapersonal, verbal-linguistik
Kemahiran berfikir : membanding
beza, menganalisis
Kemahiran berfikir :
menganalisis, menilai
Nilai : menghargai
Strategi : pemerhatian
|
Penutup
(5 minit)
|
1. Guru
dan murid merumuskan mengaitkan
aktiviti yang dibuat tentang hari kemerdekaan yang bakal menjelang tiba.
2. Guru
memberitahu kepada murid bahawa karya yang dihasilkan secara bermutu dan
kemas akan dapat dipasarkan secara komersial dan mampu meningkatkan kadar
ekonomi negara.
|
1.
2. Murid
memahami dan mendalami maksud yang dinyatakan oleh guru.
|
EMK : keusahawanan
Kaedah dan teknik :
penutup
Kemahiran berfikir :
merumus
Nilai: patriotisme
|
Ulasan
guru pembimbing : Puan Efa Liyana Binti Nordin
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ulasan pensyarah pembimbing: Puan Faridah Anum Binti Abdul Wahid
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________