EDU


1. 
a.Perihalkan  perkaitan antara aspek motivasi dan perbezaan individu dalam merangsang pembelajaran kanak-kanak di sekolah  negara kita.
i.   Fizikal
ii.   Kognitif memberi motivasi mengenai cara menyelesaikan masalah/ berbahasa yang baik pemikran yang logik dan memberi pendedahan terhadap mengira, membaca dan menaakul,
iii.   Sosial menyedari perbezaan jantina dan peranannya
iv.   Rohani menyemai sikap kepercayaan dan nilai-nilai estetika
v.   Emosi menguasai atau mengawal perasaan ketika marah / cemburu


b.             Bincang bagaimana guru dapat membantu kanak-kanak mengembangkan potensi diri   berdasarkan peringkat-peringkat perkembangan kanak-kanak pada umur 7 hingga 12 tahun supaya mereka dapat mengembangkan potensi diri secara  optimum.
i.   Kanak-kanak usia ini boleh didedahkan dengan pendedahan terhadap muzik dan seni
ii.   Melibatkan aktiviti permainan dan latihan yang memerlukan pergerakan psikomotor
iii.   Penyedian aktiviti-aktiviti lasak bagi kanak-kanak lelaki
iv.   Permainan yang bersesuai bagi kanak-kanak perempuan
v.   Aktiviti senaman dan pemakanan perlu diterapkan      

2. 
a.Nyatakan aktiviti-aktiviti  yang berlaku pada peringkat sosio-emosi seseorang kanak-kanak Teori Psikososial Erikson  telah mencadangkan peringkat-peringkat perkembangan sosial kanak-kanak.
i.   Aktiviti seperti pembacaan digalakan
ii.   Pendedahan kepada alam persekitaran
iii.   Memberi interaksi secara aktif melalui alam sekeliling
iv.   Memberi penyedian kepada kanak-kanakmengenai pengalaman hidup bekeluarga dan bermasyarakat
v.   Mengadakan aktiviti yang berbentuk soal selidik yang dirangka mengikut kemahiran-kemahiran yang bernilai
vi.   Pemerhatian kanak-kanak diberi penekanan contohnya guru memerhati, berinteraksi dan menganalisis perkembangan dan perlakuan kanak-kanak
vii.   Mengadakan aktiviti mengikut tahap kemampuan
viii.   Mengadakan sesi kaunseling bagi kanak-kanak yang bermasalah
ix.   Guru membaca dengan suara yang kuat
x.   Bercerita perbincangan kepada buku dan aplikasi aktiviti dramatik


b.     Jelaskan dua peringkat bagaimana perkembangan sosial tersebut memberi impak kepada pelaksanaan pengajaran guru


3. 
a.Umur 6 hingga 8 tahun dianggap sebagai peringkat pertengahan perkembangan fizikal seseorang kanak-kanak, jelaskan sifat-sifat perubahan yang berlaku kepada mereka.

b.             Teori Kognitif  Vygostsky menjelaskan pemikiran kanak-kanak berkembang akibat daripada pergauIan mereka dengan orang lain. Dalam situasi murid-murid masa kini apakah elemen yang perlu disediakan untuk menyokong Teori Kognitif Vygotsky ini.

4. 
a)             Huraikan ciri-ciri kanak-kanak yang mengalami masalah pertuturan dan komunikasi yang menjejaskan proses pembelajaran mereka  di  sekolah.
                                                                                                                                                               
·  Sebutan mengubah sesuatu perkataan saya= caya
·  Gagap gangguan kelancaran percakapan, mengulang-ualang suku kata, terhenti-henti
·  Suara berkaitan kualiti suara terlalu lantang, lembut, kasar, sengau, perlahan
·  Bahasa berkaitan system saraf pusat sukar untuk mentafsir ayat dan menggunakan perkataan yang sesuai

b)                             Cadangkan bagaimana seorang guru dapat membantu kanak-kanak yang mengalami masalah  kognitif sederhana dalam kelas inklusif untuk mendapat peluang pendidikan yang sama dengan kanak-kanak normal.
I.   Sikap guru dan kemahiran guru
II.   Mempunyai hubungan yang baik dan kerjasama antara ibubapa,
III.   Guru peka dan sensitive terhadap keperluan kanak-kanak
IV.   Mendapatkan perhatian kanak-kanak yang khas ini dengan mendampingi mereka bukan dengan cara memanggil nama
V.   Penggunaan bahasa isyarat
VI.   Guru boleh mengunakan pelbagai kaedah rangsangan (bahan bantu mengajar)
VII.   Proses pengajaran perlu dijalankan dengan kadar yang sederhana
VIII.   Aktiviti atau sebarang arahan perlu dirancang dengan sistematik dan teratur
IX.   Beri bimbingan berperingkat
X.   Mengajar strategi belajar yang menarik seperti lagu
XI.   Rangsang keyakinan diri dan motivasi

                                                                                                                                               
1.Perkembangan boleh definisikan sebagai perubahan kualitatif dan kuantitatif yang berlaku dari awal pembentukan kanak-kanak sehingga ke akhir hayat manusia. Sejauhmanakah kepentingan aspek ini penting kepada guru dalam melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang pendidik yang berkesan.

2.Teori-teori perkembangan ialah suatu saluran untuk menjelaskan tentang kepentingan memahami dan melaksanakan persiapan awal dalam mengembangkan potensi murid secara konstruktif semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Teori-teori ini kemudiannya telah memberi impak kepada perkembangan murid secara fizikal dan sosio-emosi manakala kepada guru memberi pendedahan yang menyeluruh tentang keperluan seseorang murid dan akhirnya menjadikan sesi pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan dan dinamik. Sehubungan dengan itu sejauh manakah Teori Perkembangan Rohani Imam Ghazali telah memberi penekanan kepada pembinaan insan yang seimbang dan cadangkan satu pelan pengajaran berkesan berasaskan Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget.


3.Cikgu Z guru baharu telah ditempatkan mengajar di sebuah sekolah. Pada hari  pertama persekolahan beliau mendapati seorang murid di kelasnya mengalami masalah kecatatan mental yang sederhana. Anda sebagai rakan telah diminta  membantu Cikgu Z dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam kelas seperti biasa. Cadangkan beberapa aktiviti bagaimana anda dapat membantu Cikgu Z mengajar kanak-kanak ini supaya mereka tidak tercicir dalam perkembangan pelajaran.
·  Intervensi awal adalah diperlukan – intervensi ini perlu dilakukan dengan cepat iaitu
·  sewaktu kanak-kanak memulakan persekolahan.
·  Penglibatan ahli professional, contohnya ahli terapi, terapi bahasa dan pertuturan, psiko
·  terapi dan pakar-pakar berkaitan.
·  Pendekatan kumpulan di peringkat sekolah yang melibatkan agensi luar atau
·  perhubungan komuniti.
·  Pengurusan fizikal di dalam kelas yang memerlukan penyesuaian diri kanak-kanak yang
·  baik. Menyediakan peralatan yang baik dengan bantuan teknologi yang canggih.
·  Integrasi bersama rakan sebaya adalah amat penting dalam membantu proses
·  pembangunan sosial kanak-kanak kecacatan pelbagai. Adalah amat penting untuk
·  mengintegrasikan kanak-kanak ini sekerap yang mungkin.
·  Penyelidikan dibuat untuk menandakan murid tersebut menghadiri di dalam komuniti
·  sekolah dan melibatkan diri dalam aktiviti yang sama dengan rakan sebaya yang lain. Ini
·  merupakan proses pembinann kemahiran social dan boleh ditingkatkan
·  Memastikan murid-murid kecacatan pelbagai mempunyai rasa hormat dan menjadi
·  tanggungjawab guru untuk mengajar dan menanam rasa hormat kepada murid-murid di
·  dalam kelas
·  Rancangan Pendidikan Individu (RPI) perlu dirancang dengan sistematik dan perlu
·  diubah mengikut pencapaian murid tersebut
·  Rancangan keselamatan perlu dibina dan selalaunya termasuk di dalam Rancangan
·  Pengajaran Individu (RPI)
·  Penjagaan yang rapi diperlukan sekiranya berlaku di luar jangkaan dan bagi
·  memastikan keadaan murid-murid sentiasa terkawal.

·                       
Terbaru Lebih lama