1.
a.Perihalkan perkaitan antara aspek motivasi dan perbezaan individu dalam merangsang pembelajaran kanak-kanak
di sekolah negara kita.
i.
Fizikal
ii.
Kognitif memberi motivasi mengenai cara menyelesaikan masalah/
berbahasa yang baik pemikran yang logik dan memberi pendedahan terhadap
mengira, membaca dan menaakul,
iii.
Sosial menyedari perbezaan jantina dan peranannya
iv.
Rohani menyemai sikap kepercayaan dan nilai-nilai estetika
v.
Emosi menguasai atau mengawal perasaan ketika marah / cemburu
b.
Bincang bagaimana guru dapat membantu kanak-kanak mengembangkan potensi diri berdasarkan peringkat-peringkat perkembangan
kanak-kanak pada umur 7 hingga 12 tahun supaya mereka dapat mengembangkan
potensi diri secara optimum.
i.
Kanak-kanak usia ini boleh didedahkan
dengan pendedahan terhadap muzik dan seni
ii.
Melibatkan aktiviti permainan dan
latihan yang memerlukan pergerakan psikomotor
iii.
Penyedian aktiviti-aktiviti lasak bagi
kanak-kanak lelaki
iv.
Permainan yang bersesuai bagi
kanak-kanak perempuan
v. Aktiviti senaman dan pemakanan perlu diterapkan
2.
a.Nyatakan aktiviti-aktiviti yang berlaku pada peringkat sosio-emosi seseorang kanak-kanak
Teori Psikososial Erikson telah
mencadangkan peringkat-peringkat perkembangan sosial kanak-kanak.
i. Aktiviti seperti pembacaan digalakan
ii.
Pendedahan kepada alam
persekitaran
iii.
Memberi interaksi secara
aktif melalui alam sekeliling
iv.
Memberi penyedian kepada
kanak-kanakmengenai pengalaman hidup bekeluarga dan bermasyarakat
v.
Mengadakan aktiviti yang
berbentuk soal selidik yang dirangka mengikut kemahiran-kemahiran yang bernilai
vi.
Pemerhatian kanak-kanak
diberi penekanan contohnya guru memerhati, berinteraksi dan menganalisis
perkembangan dan perlakuan kanak-kanak
vii.
Mengadakan aktiviti
mengikut tahap kemampuan
viii.
Mengadakan sesi kaunseling
bagi kanak-kanak yang bermasalah
ix.
Guru membaca dengan suara
yang kuat
x.
Bercerita perbincangan
kepada buku dan aplikasi aktiviti dramatik
b.
Jelaskan dua peringkat bagaimana perkembangan sosial tersebut memberi impak
kepada pelaksanaan pengajaran guru
3.
a.Umur 6 hingga 8 tahun
dianggap sebagai peringkat pertengahan perkembangan fizikal seseorang
kanak-kanak, jelaskan sifat-sifat perubahan yang berlaku kepada mereka.
b.
Teori Kognitif Vygostsky menjelaskan pemikiran kanak-kanak
berkembang akibat daripada pergauIan mereka dengan orang lain. Dalam situasi
murid-murid masa kini apakah elemen yang perlu disediakan untuk menyokong Teori
Kognitif Vygotsky ini.
4.
a)
Huraikan ciri-ciri kanak-kanak
yang mengalami masalah pertuturan dan komunikasi yang menjejaskan proses
pembelajaran mereka di sekolah.
· Sebutan mengubah sesuatu
perkataan saya= caya
· Gagap gangguan kelancaran
percakapan, mengulang-ualang suku kata, terhenti-henti
· Suara berkaitan kualiti
suara terlalu lantang, lembut, kasar, sengau, perlahan
· Bahasa berkaitan system
saraf pusat sukar untuk mentafsir ayat dan menggunakan perkataan yang sesuai
b)
Cadangkan bagaimana
seorang guru dapat membantu kanak-kanak yang mengalami masalah kognitif sederhana dalam kelas inklusif untuk
mendapat peluang pendidikan yang sama dengan kanak-kanak normal.
I. Sikap guru dan kemahiran
guru
II. Mempunyai hubungan yang
baik dan kerjasama antara ibubapa,
III. Guru peka dan sensitive
terhadap keperluan kanak-kanak
IV. Mendapatkan perhatian
kanak-kanak yang khas ini dengan mendampingi mereka bukan dengan cara memanggil
nama
V. Penggunaan bahasa isyarat
VI. Guru boleh mengunakan
pelbagai kaedah rangsangan (bahan bantu mengajar)
VII. Proses pengajaran perlu
dijalankan dengan kadar yang sederhana
VIII. Aktiviti atau sebarang
arahan perlu dirancang dengan sistematik dan teratur
IX. Beri bimbingan
berperingkat
X. Mengajar strategi belajar
yang menarik seperti lagu
XI. Rangsang keyakinan diri
dan motivasi
1.Perkembangan boleh definisikan sebagai perubahan kualitatif dan kuantitatif
yang berlaku dari awal pembentukan kanak-kanak sehingga ke akhir hayat manusia.
Sejauhmanakah kepentingan
aspek ini penting kepada guru dalam melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang
pendidik yang berkesan.
2.Teori-teori perkembangan ialah suatu saluran untuk
menjelaskan tentang kepentingan memahami dan melaksanakan persiapan awal dalam
mengembangkan potensi murid secara konstruktif semasa proses pengajaran dan
pembelajaran berlangsung. Teori-teori ini kemudiannya telah memberi impak
kepada perkembangan murid secara fizikal dan sosio-emosi manakala kepada guru
memberi pendedahan yang menyeluruh tentang keperluan seseorang murid dan
akhirnya menjadikan sesi pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan dan dinamik.
Sehubungan dengan itu sejauh manakah Teori Perkembangan Rohani Imam Ghazali
telah memberi penekanan kepada pembinaan insan yang seimbang dan cadangkan satu pelan pengajaran
berkesan berasaskan Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget.
3.Cikgu Z guru baharu telah ditempatkan mengajar di sebuah
sekolah. Pada hari pertama persekolahan
beliau mendapati seorang murid di kelasnya mengalami masalah kecatatan mental yang sederhana.
Anda sebagai rakan telah diminta
membantu Cikgu Z dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam kelas seperti
biasa. Cadangkan beberapa aktiviti bagaimana anda dapat membantu Cikgu Z
mengajar kanak-kanak ini supaya mereka tidak tercicir dalam perkembangan
pelajaran.
· Intervensi awal adalah
diperlukan – intervensi ini perlu dilakukan dengan cepat iaitu
· sewaktu kanak-kanak
memulakan persekolahan.
· Penglibatan ahli
professional, contohnya ahli terapi, terapi bahasa dan pertuturan, psiko
· terapi dan pakar-pakar
berkaitan.
· Pendekatan kumpulan di
peringkat sekolah yang melibatkan agensi luar atau
· perhubungan komuniti.
· Pengurusan fizikal di
dalam kelas yang memerlukan penyesuaian diri kanak-kanak yang
· baik. Menyediakan
peralatan yang baik dengan bantuan teknologi yang canggih.
· Integrasi bersama rakan
sebaya adalah amat penting dalam membantu proses
· pembangunan sosial
kanak-kanak kecacatan pelbagai. Adalah amat penting untuk
· mengintegrasikan
kanak-kanak ini sekerap yang mungkin.
· Penyelidikan dibuat untuk
menandakan murid tersebut menghadiri di dalam komuniti
· sekolah dan melibatkan
diri dalam aktiviti yang sama dengan rakan sebaya yang lain. Ini
· merupakan proses pembinann
kemahiran social dan boleh ditingkatkan
· Memastikan murid-murid
kecacatan pelbagai mempunyai rasa hormat dan menjadi
· tanggungjawab guru untuk
mengajar dan menanam rasa hormat kepada murid-murid di
· dalam kelas
· Rancangan Pendidikan
Individu (RPI) perlu dirancang dengan sistematik dan perlu
· diubah mengikut pencapaian
murid tersebut
· Rancangan keselamatan
perlu dibina dan selalaunya termasuk di dalam Rancangan
· Pengajaran Individu (RPI)
· Penjagaan yang rapi
diperlukan sekiranya berlaku di luar jangkaan dan bagi
· memastikan keadaan
murid-murid sentiasa terkawal.
·