Tiada tajuk

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Mata pelajaran           : Pendidikan Seni Visual
Kelas                          : 5 Ibnu Battuta
Tarikh                         : 22 Mac 2016 (Selasa)
Bilangan  murid        : __ / 24 orang
Masa                           : 60 minit  (12.20 tengahari-1.20 tengahari)                           
Bidang                        : Menggambar
Aktiviti                        : Lukisan
Tema                          : Alam Semula Jadi
Tajuk                          : Bunga
Media                          : Alat     :  
Bahan   : kertas lukisan dan pensel, pen marker atau pen gel  atau pen teknikal
Pengetahuan sedia ada       : Pernah melihat lukisan
BBM/ ABM                             : Contoh gambar lukisan, peta buih berganda
EMK                                       : keusahawanan, kreativiti dan inovasi
Kaedah                                  : demonstrasi secara kelas, permainan, penerangan menggunakan sumber PdP  dan penutup menggunakan sumber PdP
KBT                                       : Intrapersonal, verbal-linguistik,
Kecerdasan pelbagai           : visual ruang
Kemahiran berfikir               : membanding beza, menganalisis, menilai dan merumus
Nilai                                        bekerjasama, , menghargai
Penggabungjalinan              : pendidikan jasmani ( motor tangan) dan Seni dalam pendidikan
Strategi                                  : pemerhatian

Standard Kandungan
1.    Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual iaitu jalinan, bentuk, ruang, kepelbagaian dan kesatuan yang terdapat pada alam semula jadi, objek buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan lukisan.
2.    Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan media dan teknik dalam penghasilan lukisan.
3.    Penzahiran idea melalui pelbagai sumber dan kajian dalam penghasilan lukisan.
4.    Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni dan budaya.


Standard Pembelajaran

1.1  Persepsi Estetik  
 Murid dapat mengenal, memahami, dan menyatakan bahasa seni                  
             
       1.1.1     Unsur seni 
  visual yang ada pada lukisan.
                    1.1.1.1 
 Jalinan - tampak
                      1.1.1.2 
 Bentuk -ilusi
                      1.1.1.3
        1.1.2     Prinsip rekaan
 Ruang - ruang cetek
                     1.1.2.1 
Kepelbagaian - hal benda (subject matter)
                     1.1.2.2  

Kesatuan - komposisi
 1.2 Aplikasi Seni       
Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual, 
                                   
media, serta proses dan teknik dalam penghasilan lukisan. 
       1.2.1     Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media                               
                    1.2.1.1  Alat - tiada
                    1.2.1.2  Bahan - kertas lukisan dan pensel, pen marker atau pen gel atau pen teknikal                 
       1.2.2      Mengetahui penggunaan media serta proses dan teknik dalam penghasilan lukisan
                     1.2.2.1  Teknik - titik

  1.3 Ekspresi Kreatif               Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman bahasa
seni visual, media, serta proses dan teknik dalam penghasilan karya secara kreatif.
        1.3.1       Memilih dan memanipulasi media secara kreatif
        1.3.2      Menggunakan bahasa seni visual dalam penghasilan karya
         1.3.3       Mengaplikasikan proses dan teknik yang sesuai dalam penghasilan lukisan
           
   1.4 Apresiasi Seni            Murid dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan                                          dengan menumpukan pada aspek bahasa seni visual.                     
        1.4.1          Mempamerkan karya yang dihasilkan
        1.4.2          Menceritakan pengalaman sendiri dalam proses penghasilan karya
      1.4.3         Memberikan ulasan karya sendiri dan rakan secara lisan.

Objektif: pada akhir pengajaran murid akan dapat:
1.    Mengenal dan menyatakan maksud lukisan.
2.    Menyenaraikan alat dan bahan yang digunakan dalam proses membuat lukisan.
3.    Mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual, media serta proses dan teknik dalam penghasilan lukisan.
4.    Menyatakan bahasa seni visual, media serta proses dan teknik menghasilkan lukisan.
Langkah / masa
Standard Pembelajaran
Aktiviti PdP/ ilustrasi
Catatan
Set induksi
(5 minit)
1.   Guru membahagikan murid kepada beberapa kumpulan.
2.   Guru mengedarkan sampul surat kepada setiap kumpulan.
3.   Setiap sampul mengandungi permainan susunan gambar.
4.   Guru bersoal jawab dengan murid.
Contoh soalan guru:
    i.        Apa yang kamu lihat daripada susunan gambar tersebut?
   ii.        Siapa pernah melihat lukisan seperti ini dihasilkan?
  iii.        Adakah kamu tahu cara penghasilannya?
Jangkaan jawapan:
    i.        Lukisan.
   ii.        Saya.
  iii.        Titik-titik / dot dot

Pengetahuan Sedia Ada
·         Pernah melihat lukisan
Mengaitkan dengan isi pelajaran
·         Guru menerapkan nilai menghargai sesuatu karya.
·         Guru mengaitkan set induksi dengan tajuk pelajaran hari ini.
1.    Murid membuat ekspresi muka.
2.    Murid berlakon adegan sedih.

3.    Murid mendengar perkaitan isi pelajaran pada hari ini iaitu membuat penanda buku.

Kaedah dan teknik : Permainan

Nilai : bekerjasama.

Penggabungjalinan ; Seni dalam pendidikan
Persepsi estetik
Langkah 1
(5 Minit)



1.   Guru menunjukkan contoh lukisan dan mengaitkan dengan isi pelajaran iaitu lukisan.
2.   Guru berinteraksi dengan menggunakan contoh gambar
3.    Guru meminta murid mengenal pasti dan menyatakan bahasa seni visual yang ada contoh karya lukisan menggunakan teknik titik.
4.   Guru menyatakan definisi corak dan perbezaan antara lukisan dan catan dalam buih berganda.
5.   Guru bersoal jawab tentang asas seni reka yang ada pada karya.
      i.        Jalinan - tampak
     ii.         Bentuk -ilusi
    iii.         Ruang - ruang cetek
   iv.        Kepelbagaian - hal benda (subject matter)
    v.        Kesatuan - komposisi

1.    Murid melihat  contoh gambar lukisan yang ditunjukkan oleh guru.

2.   Murid  mendengar penerangan guru tentang teknik lukisan.
3.   Murid bersoal jawab tentang bahasa seni visual yang ada pada hasil karya






Peta  Buih Berganda perbezaan catan dan lukisan
 



BBM/ ABM :
Contoh gambar lukisan menggunakan teknik titik, peta buih berganda

Kaedah dan teknik: penerangan menggunakan sumber PdP

Kecerdasan pelbagai : visual ruang

Kemahiran berfikir :menilai

Nilai : kesungguhan
Aplikasi seni
Langkah 2
(15 init)
1.   Guru memperkenalkan media yang digunakan.
2.   Guru menunjuk cara melakar gambar gubahan bunga dengan memberikan penekanan pada komposisi.
3.   Guru menunjuk cara menghasilkan lukisan dengan teknik titik. 
4.   Guru meminta murid untuk menghasilkan karya yang kemas dan cantik mengikut kreativiti masing-masing.
1.   Murid melihat contoh lukisan
2.   Murid melihat dan mendengar penerangan guru tentang bahan yang diperlukan
3.   Murid menumpukan perhatian ketika guru sedang melakukan demonstrasi cara penghasilan.
4.   Murid diberi peluang untuk meneroka bahan dan alatan dengan menggunakan teknik lukisan yang betul untuk menghasilkan lukisan.
BBM/ ABM : contoh lukisan

Kecerdasan pelbagai : visual ruang

Kaedah : demonstrasi secara kelas
Ekspresif kreatif
Langkah 3
(25 minit)

1.   Guru meminta murid duduk dalam kumpulan.
2.   Guru mengedarkan alat dan bahan kepada murid.
3.   Guru memantau dan membantu sekiranya murid memerlukan bantuan.
4.   Guru memberitahu kepada murid tempoh masa yang tinggal.
Langkah 1
  i.   Murid duduk di tempat masing-masing
Langkah 2
  i.   Murid melakar dan menghasilkan karya dengan bimbingan guru.
 ii.   Murid menghasilkan karya mengikut kreativiti masing-masing dengan bimbingan guru.
Langkah 3
  i.   Murid membuat kemasan mengikut kreativiti masing-masing.
EMK : kreativiti dan inovasi

KBT : Intrapersonal, verbal-linguistik

Penggabungjalinan : pendidikan jasmani ( motor tangan)
Apresiasi seni
Langkah 4
(5 minit)
1.    Guru meminta murid untuk mempamerkan karya di hadapan kelas. 
2.    Guru memilih beberapa orang murid secara rawak murid untuk menceritakan pengalaman sepanjang penghasilan karya serta membuat apresiasi seni
      i.        Jalinan - tampak
     ii.         Bentuk -ilusi
    iii.         Ruang - ruang cetek
   iv.        Kepelbagaian - hal benda (subject matter)
    v.        Kesatuan - komposisi
3.    Guru bertanya kepada murid lain berkaitan hasil seni rakan mereka ; cantik, menarik, corak pelbagai.
4.    Guru memberikan peneguhan dan pujian terhadap karya yang dihasilkan.
Penggayaan
-  guru menyuruh murid untuk menghias dan membuat kemasan pada karya masing-masing.
1.   Murid mempamerkan karya seni yang telah mereka hasilkan di hadapan kelas. 
2.   Murid menjelaskan karya sendiri dan rakan-rakan dengan menggunakan bahasa seni visual dengan bimbingan guru.
3.   Beberapa orang murid memberi pandangan mereka terhadap hasil karya rakan mereka.
4.   Murid menghargai karya sendiri dan rakan.

BBM/ ABM : hasil karya murid

KBT : Intrapersonal, verbal-linguistik

Kemahiran berfikir : membanding beza, menganalisis

Kemahiran berfikir : menganalisis, menilai

Nilai : menghargai

Strategi : pemerhatian

Penutup
(5 minit)
1.   Guru dan murid merumuskan mengaitkan aktiviti yang dibuat dengan inovasi menggunakan bahan yang terdapat di sekeliling.
2.   Guru memberitahu kepada murid bahawa karya yang dihasilkan secara bermutu dan kemas akan dapat dipasarkan secara komersial dan mampu meningkatkan kadar ekonomi negara.
1.   murid mengaitkan aktiviti dengan tajuk pelajaran hari ini.

2.   Murid memahami dan mendalami maksud yang dinyatakan oleh guru.
EMK : keusahawanan dan inovasi.

Kaedah dan teknik : penutup

Kemahiran berfikir : merumus

Nilai: mencintai alam sekitar

Ulasan guru pembimbing / pensyarah pembimbing:
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Terbaru Lebih lama