Mata pelajaran : Dunia Seni Visual.
Kelas : 3 Ibnu Battuta
Tarikh : 20 Mac 2016 (Isnin)
Bilangan murid : __ / __ orang
Masa : 60 minit (11.50 pagi -12.50
tengahari)
Bidang : Menggambar
Aktiviti
: Lukisan
Tema :
Alam Semula Jadi
Tajuk :
Rama-rama
Media : Alat : -
Bahan : kertas lukisan, warna pensel dan krayon
Pengetahuan Sedia Ada : Pernah melihat rama-rama
BBM/ ABM :
hasil karya murid, papan putih, peta buih berganda, Contoh gambar rama-rama, Lirik
Lagu Rama-rama,
EMK :
keusahawanan, kreativiti dan inovasi
Kaedah dan teknik : penutup,demonstrasi secara
kelas, soal jawab, penerangan menggunakan sumber P&P
KBT : Intrapersonal, verbal-linguistik
Kecerdasan pelbagai : visual ruang
Kemahiran berfikir : membanding beza, menganalisis,
menilai, merumus
Nilai :
bekerjasama, kesungguhan, menghargai
Penggabungjalinan : Pendidikan Jasmani (motor
tangan), sains
Strategi : pemerhatian
Standard Kandungan
1.
Persepsi
dan pemahaman bahasa seni visual iaitu bentuk, warna, ruang, imbangan, dan
kepelbagaian yang terdapat pada alam semula jadi, objek buatan manusia dan
karya seni dalam penghasilan catan.
2.
Aplikasi
pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan media dan
teknik dalam penghasilan catan.
3.
Penzahiran
idea melalui pelbagai sumber dan kajian dalam penghasilan catan.
4.
Apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni
dan budaya.
Standard Pembelajaran
1.1 Persepsi Estetik Murid dapat mengenal, memahami dan menyatakan
bahasa seni visual yang ada pada lukisan.
1.1.1 Unsur seni
1.1.1.1
Bentuk - ilusi
1.1.1.2
Warna - sekunder atau tertier atau
gabungan kedua-dua warna
1.1.1.3
Ruang - ilusi
1.1.2 Prinsip
rekaan
1.1.2.1
Imbangan - simetri atau tidak
simetri atau gabungan imbangan
1.1.2.2
Kepelbagaian - warna
1.2 Aplikasi seni Murid
dapat mengetahui dan memahami bahasa seni visual, media, serta
proses dan teknik dalam penghasilan lukisan.
1.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
1.2.1.1
Alat -
1.2.1.2
Bahan - kertas lukisan, warna
pensel dan krayon
1.2.2
Mengetahui penggunaan media, serta proses dan teknik dalam penghasilan karya
1.2.2.1 Teknik
- lukisan
1.3 Ekspresi
Kreatif Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual, media, serta proses dan teknik dalam
penghasilan karya.
1.3.1 Memilih
dan memanipulasi bahan secara kreatif
1.3.2 Menggunakan
bahasa seni visual iaitu bentuk, warna, ruang, imbangan dan kepelbagaian dalam
penghasilan karya
1.3.3 Mengaplikasikan
proses dan teknik yang sesuai dalam penghasilan karya
1.4 Apresiasi Seni Murid dapat membuat apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan
berpandukan bahasa seni visual.
1.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
1.4.2
Menghargai dan menceritakan karya
sendiri dan rakan secara lisan
Objektif: pada akhir pengajaran murid akan dapat:
1. Mengenal dan menyatakan maksud lukisan.
2. Menyenaraikan alat dan bahan yang digunakan dalam proses membuat lukisan.
3. Mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual, media serta
proses dan teknik dalam penghasilan lukisan.
4. Menyatakan bahasa seni visual, media serta proses dan teknik menghasilkan lukisan.
Langkah / masa
|
Standard
Pembelajaran
|
Aktiviti
P&P/ ilustrasi
|
Catatan
|
|
Set induksi
(5
minit)
|
1. Guru
mengedarkan lirik lagu Rama-rama
2. Guru
meminta murid untuk bangun dan menyanyikan lagu tersebut bersama-sama.
3. Guru
bersoal jawab dengan murid.
Contoh
soalan guru:
i.
Siapa nak
nyanyi?
ii.
Lagu ini
mengenai apa?
Jangkaan jawapan:
i.
Saya.
ii.
Rama-rama
4. Guru
mengaitkan set induksi dengan tajuk pelajaran hari ini
5. Guru
berinteraksi dengan murid tentang
pengetahuan sedia ada murid.
Pengetahuan
Sedia Ada
·
Pernah melihat rama-rama
Mengaitkan
dengan isi pelajaran
·
Guru menerapkan nilai menyayangi haiwan.
6. Guru
mengaitkan set induksi dengan tajuk pelajaran hari ini
|
1. Murid
melihat lirik lagu yang diedarkan.
2. Murid
bangun di tempat masing-masing.
3. Murid
menyanyi bersama-sama.
4. Murid
bersoal jawab dengan guru.
5. Mendengar
perkaitan isi pelajaran pada hari ini.
6. Murid
mendengar perkaitan yang dinyatakan oleh guru.
|
Dari ulat jadi kepompong,
Ulat hidup dalam gelongsong,
Sampai masa kepompong pecah, pommm,
Jadi rama-rama yang indah,
Rama-rama terbang merata,
Sungguh cantik aneka warna,
Hisap madu di pohon bunga,
Tapi sayang hidup tak lama.
BBM/ ABM :
Lirik
Lagu Rama-rama, Pembesar suara
Kaedah dan Teknik : Soal
jawab
Kecerdasan Pelbagai : Muzik
EMK : Teknologi Maklumat dan Komunikasi
|
|
Persepsi
estetik
Langkah
1
(5 Minit)
|
1. Guru
berinteraksi dengan menggunakan contoh gambar
rama-rama bagi mengaitkan dengan isi pelajaran iaitu lukisan
2. Guru
menyatakan maksud lukisan – Lukisan merupakan
satu teknik menampal dan melekatkan potongan gambar-gambar tertentu pada
suatu permukaan untuk menghasilkan sesuatu tema.
3. Guru
bersoal jawab tentang asas seni reka yang ada pada karya.
i.
Bentuk -
ilusi
ii.
Warna -
sekunder atau tertier atau gabungan kedua-dua warna
iii.
Ruang -
ilusi
iv.
Imbangan
- simetri atau tidak simetri atau gabungan imbangan
v.
Kepelbagaian
- warna
4.
Guru menerangkan perbezaan lukisan dan mozek dalam peta
buih berganda.
|
1. Murid
melihat contoh gambar contoh
gambar rama-rama yang ditunjukkan oleh
guru.
2. Murid mendengar penerangan guru tentang teknik
lukisan.
3. Murid
bersoal jawab tentang bahasa seni visual yang ada pada hasil karya
|
BBM/ ABM :
Contoh gambar rama-rama, peta buih berganda
Kaedah dan teknik: penerangan menggunakan sumber
P&P
Kecerdasan pelbagai : visual ruang
Kemahiran berfikir :menilai
Nilai : kesungguhan
|
|
Aplikasi
seni
Langkah
2
(15
minit)
|
1.
Guru memperkenalkan media yang digunakan.
2. Guru
meminta murid menyatakan media lain yang boleh digunakan untuk menghasilkan
lukisan.
3. Guru
menunjuk cara melakar gambar rama-rama dengan memberikan penekanan pada ruang
dan imbangan.
4. Guru
menunjuk cara mewarna lakaran dengan menekankan penggunaan ton warna
untuk menimbulkan bentuk.
1.
Guru meminta murid untuk menghasilkan karya yang kemas dan cantik mengikut
kreativiti masing-masing.
|
1.
Murid melihat dan mendengar
penerangan guru tentang bahan yang diperlukan
2.
3.
Murid menyatakan media lain yang
boleh digunakan untuk menghasilkan gambar teknik lukisan.
4.
Murid menumpukan perhatian
ketika guru sedang melakukan demonstrasi cara penghasilan.
5.
Murid diberi peluang untuk
meneroka bahan dengan menggunakan teknik lukisan yang betul untuk
menghasilkan karya mengikut kreativiti masing-masing
|
BBM/ ABM
: contoh gambar rama-rama
Kecerdasan
pelbagai : visual ruang
Kaedah :
demonstrasi secara kelas
|
|
Ekspresif kreatif
Langkah
3
(25
minit)
|
1.
Guru meminta murid duduk secara berpasangan.
2.
Guru mengedarkan alat dan bahan kepada murid.
3.
Guru memantau dan membantu sekiranya murid memerlukan
bantuan.
4.
Guru memberitahu kepada murid tempoh masa yang tinggal.
|
Langkah 1
i. Murid
duduk dalam pasangan yang telah dibahagikan.
Langkah 2
i. Murid melukis rama-rama dengan
memberikan penekanan pada ruang dan imbangan.
ii. Murid mewarna lakaran
dengan menekankan penggunaan ton warna untuk menimbulkan bentuk.
iii. Murid
dibimbing oleh guru semasa menjalankan aktiviti dengan memberi penekanan
kepada kekemasan hasil kerja.
Langkah 3
i. Murid
membuat kemasan mengikut kreativiti masing-masing.
|
EMK : kreativiti
dan inovasi
KBT :
Intrapersonal, verbal-linguistik
Nilai : bekerjasama
Penggabungjalinan
: Pendidikan Jasmani (motor tangan)
|
|
Apresiasi seni
Langkah
4
(5
minit)
|
1. Guru
meminta murid untuk mempamerkan karya di hadapan kelas.
2. Guru
memilih beberapa orang murid secara rawak murid untuk menceritakan pengalaman
sepanjang penghasilan karya serta membuat apresiasi seni
i.
Bentuk -
ilusi
ii.
Warna -
sekunder atau tertier atau gabungan kedua-dua warna
iii.
Ruang -
ilusi
iv.
Imbangan
- simetri atau tidak simetri atau gabungan imbangan
v.
Kepelbagaian
- warna
3.
Guru bertanya kepada murid lain
berkaitan hasil seni rakan mereka ; cantik, menarik, corak pelbagai.
4.
Guru memberikan peneguhan dan
pujian terhadap karya yang dihasilkan.
Penggayaan
- guru menyuruh murid untuk menghias dan membuat kemasan pada karya
masing-masing.
|
1.
Murid mempamerkan karya seni yang telah mereka hasilkan
di hadapan kelas.
2.
Murid menjelaskan
karya sendiri dan rakan-rakan dengan menggunakan bahasa seni visual
dengan bimbingan guru.
3.
Beberapa orang murid memberi pandangan mereka terhadap
hasil karya rakan mereka.
4.
Murid menghargai karya sendiri dan rakan.
|
BBM/ ABM
: hasil karya murid
KBT :
Intrapersonal, verbal-linguistik
Kemahiran
berfikir : membanding beza, menganalisis
Kemahiran
berfikir : menganalisis, menilai
Nilai : menghargai
Strategi
: pemerhatian
|
|
Penutup
(5
minit)
|
1.
Guru dan murid merumuskan mengaitkan aktiviti
yang dibuat dengan menyayangi haiwan.
2.
Guru mencadangkan murid untuk
menghasilkan lukisan yang lebih cantik dan menjual untuk menjana pendapatan
sampingan
|
1.
2.
Murid memahami dan mendalami
maksud yang dinyatakan oleh guru.
|
EMK :
keusahawanan
Kaedah
dan teknik : penutup
Kemahiran
berfikir : merumus
Nilai: Menghargai
Alam Sekitar (menyayangi haiwan)
|
Ulasan guru/ pensyarah pembimbing
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________