Mata Pelajaran
|
Pendidikan Moral
|
Tarikh
|
5 Februari 2016
|
Kelas
|
2
Ibnu Sina
|
Jumlah Pelajar
|
3 Orang Murid
|
Masa
|
10:50 pagi – 11:50
pagi (Jumaat)
|
Tema
|
Bertanggungjawab
|
Tajuk
|
Tanggungjawab Terhadap
Keluarga
|
Nilai
|
Tanggungjawab
|
Standard Kandungan
|
3.1 Melaksanakan
tanggungjawab dalam keluarga
|
Standard pembelajaran
|
3.1.1 Menceritakan
tanggungjawab dalam keluarga
3.1.2 Menyenaraikan
kepentingan melaksanakan tanggungjawab dalam keluarga
|
Objektif pembelajaran
|
Kognitif:
1. Menyenaraikan perlakuan tanggungjawab
dalam keluarga.
2. Menyatakan kebaikan
bersikap bertanggungjawab dalam keluarga.
Afektif:
1. Menyedari kepentingan tanggungjawab
dalam keluarga.
2. Menceritakan perasaan setelah
membuat aktiviti kad tanggungjawab.
Perlakuan:
1. Mengamalkan sikap bertanggungjawab
dalam keluarga.
2. Melaksanakan tugas dalam
keluarga pada setiap hari.
|
Aktiviti P&P
|
1.
Guru bersoal
jawab dengan murid menggunakan contoh gambar
2.
Guru
menerangkan maksud bertanggungjawab
3.
Guru menjelaskan kepentingan mengamalkan nilai
bertanggungjawab dalam keluarga.
4.
Guru mengedarkan alat dan bahan untuk membuat kad
bertanggungjawab dalam keluarga.
5.
Murid menyiapkan kerja secara berkumpulan.
6.
Guru
membuat rumusan kepentingan bersikap
bertanggungjawab dalam keluarga
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu: TMK
2) Nilai: Kebertanggungjawaban
3) EMK: Kreatif dan Inovatif, Teknologi
Maklumat dan
Komunikasi
|
Teknik
|
Penerangan, bersoal
jawab dan sumbangsaran
|
Bahan Bantu Belajar
|
Hasil karya murid,
contoh gambar keluarga, video, kad tanggungjawab dalam keluarga.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Murid pernah
membantu ibu bapa membuat kerja rumah di rumah.
|
PROSEDUR
PELAKSANAAN PENGURUSAN PENGAJARAN-PEMBELAJARAN (PI)
LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Set
Induksi
(10 minit)
|
Tanggungjawab
Terhadap Keluarga
|
1.
Guru bersoal-jawab dengan murid mengenai keluarga
dengan menunjukkan contoh gambar.
2.
Murid diminta menyenaraikan amalan yang biasa dilakukan
mereka di rumah untuk membantu ibu bapa.
3.
Guru mencatat jawapan yang diberikan oleh murid di
papan putih.
|
BBM: Contoh gambar keluarga
Teknik
:
Sumbangsaran
|
Langkah
1
(15 minit)
|
Maksud “bertanggungjawab”
·
kewajiban yang dipikul
oleh seseorang
·
Pengajaran
nilai tanggungjawab.
|
1.
Guru bersoal jawab dengan murid tentang maksud bertanggungjawab.
2.
Guru menerangkan maksud bertanggungjawab.
3.
Guru menayangkan video yang berkaitan dengan bertanggungjawab.
4.
Guru bersoal jawab dengan murid tentang video tersebut.
Contoh Soalan:
1.
Apakah
perkara yang dilakukan sebagai seorang yang bertanggungjawab?
2.
Apakah
perasaan anda apabila bersikap bertanggungjawab dalam keluarga?
Jangkaan Jawapan :
1.
i. Menjaga adik-beradik yang
lain
ii. Menjaga tingkah laku
iii. Menghormati semua orang
iv. Membuat kerja rumah
v. Membeli barang
vi. Menyiapkan kerja sekolah
|
BBM: Video
Learn Grade 1 - EVS - Our Duty Towards The
Family
Kemahiran
berfikir :
menganalisis
EMK : Teknologi Maklumat dan Komunikasi
|
Langkah 2
(15
minit)
|
Kepentingan mengamalkan nilai bertanggungjawab
dalam keluarga
|
1.
Guru menjelaskan kepentingan mengamalkan nilai bertanggungjawab
dalam keluarga.
2.
Murid diminta memberikan jawapan lain yang sesuai.
|
Kaedah dan teknik: Penerangan, Bersoal jawab
|
Langkah 3
(
15 minit)
|
Aktiviti kad bertanggungjawab
dalam keluarga
|
1.
Guru mengedarkan alat dan bahan untuk membuat kad bertanggungjawab
dalam keluarga.
3.
Murid diminta untuk menampal gambar dengan perkataan
yang sesuai bagi setiap aktiviti.
4.
Murid menyiapkan kerja secara berkumpulan.
5.
Murid menghias kad mengikut kreativiti masing – masing.
|
Nilai : bekerjasama
EMK : kreativiti dan inovasi
|
Penutup
( 5 minit)
|
Rumusan
P&P
|
1. Guru membuat rumusan tentang
kepentingan bersikap bertanggungjawab
dalam keluarga dan perlunya
mengamalkan sikap bertanggungjawab dalam rumah.
|
BBM
: hasil karya
murid
|