Mata Pelajaran
|
Pendidikan Moral
|
Tarikh
|
11 Mac 2016
|
Kelas
|
2 Ibnu Sina
|
Jumlah Pelajar
|
2 orang murid (2
orang perempuan)
|
Masa
|
10.50 pagi – 11.50
pagi
|
Tema
|
Saya dan keluarga
|
Tajuk
|
Adab Sopan dalam
Keluarga
|
Nilai
|
Hormat
|
Standard Kandungan
|
6.1 Menghormati
ahli keluarga
|
Standard pembelajaran
|
6.1.1 Menceritakan cara menghormati ahli keluarga
6.1.2 Menyenaraikan kepentingan saling menghormati sesama ahli keluarga
|
Objektif pembelajaran
|
Kognitif:
1. Menceritakan dua cara
menghormati ahli keluarga.
2. Menyenaraikan dua kepentingan
saling menghormati sesama ahli keluarga.
Afektif:
1.
Menyedari
kepentingan menghormati mulia sesama ahli keluarga.
Perlakuan:
1.
Mengamalkan
sikap saling hormat sesama ahli keluarga.
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Nilai: Hormat
3) EMK: Kreatif dan Inovatif
|
Teknik
|
sumbangsaran, perbincangan & menyoal
|
Bahan Bantu Belajar
|
Kad huruf, peta
bulatan & lembaran kerja
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Murid pernah
menunjukkan sikap hormat sesama ahli keluarga.
|
PROSEDUR
PELAKSANAAN PENGURUSAN PENGAJARAN-PEMBELAJARAN (PI)
LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
||||||
SET INDUKSI
( 5 MINIT)
|
Permainan Harta Karun
1.
Apakah
yang perkataan yang kamu susun?
-Hormat.
|
1.
Guru
menyembunyikan kad huruf.
2.
Murid
dikehendaki untuk mencari kad-kad tersebut.
3.
Murid
diminta untuk menyusun kad huruf bersama pada papan putih untuk membentuk
satu perkataan yang lengkap di hadapan.
4.
Guru
menyatakan tajuk pengajaran hari ini berkait dengan nilai menghormati dalam keluarga.
|
BBM
: Kad Huruf
TEKNIK
: bermain
PENDEKATAN
: Berpusatkan
murid
STRATEGI
: Pembelajaran
Aktif
EMK
: Nilai murni
(bekerjasama)
|
||||||
LANGKAH 1
( 15 MINIT)
|
Maksud
Hormat
mempunyai
pandangan yang tinggi terhadap seseorang dengan memberikan layanan yang penuh
sopan, khidmat, takzim
Kamus
Dewan Edisi Keempat
|
1.
Kemudian
guru bertanya kepada murid apa yang dimaksudkan dengan hormat
2.
Guru
berbincang dengan murid tentang maksud hemah tinggi.
Aktiviti meluahkan idea
3.
Guru
mengedarkan satu kertas.
4.
Secara
kumpulan murid diminta untuk membuat peta bulatan.
5.
Guru
meminta murid untuk menyatakan maksud hormat ke dalam peta tersebut dengan mengaitkan apa yang dilakukan
bersama keluarga di rumah.
6.
Murid
diminta untuk menceritakan situasi yang dilakukan.
7.
Guru
mengaitkan aktiviti yang dilakukan dengan nilai hormat.
8.
Guru
membimbing murid memahami nilai hormat melalui aktiviti yang dijalankan.
|
BBM
: Peta
bulatan
TEKNIK
:
sumbangsaran
PENDEKATAN
: Berpusatkan
murid dan bahan
KAEDAH
: perbincangan
STRATEGI
: Pembelajaran
Aktif
EMK
: Nilai murni
KBAT
: Menilai,
memahami
TMK
: -
|
||||||
LANGKAH 2
(20 MINIT)
|
Kad kreatif
Menceritakan
cara menghormati keluarga
|
1.
Guru
mengedarkan kertas warna kepada setiap murid.
2.
Guru
meminta murid untuk menghasilkan satu kad khas untuk ditujukan kepada
keluarga mereka.
3.
Murid
diminta untuk menggunting, menyusun dan menghias mengikut kreativiti
masing-masing
4.
Guru
memantau murid menghasilkan kad tersebut.
5.
Guru
meminta murid menceritakan apa yang mereka hasilkan.
6.
Guru
meminta murid menyerahkan kad kreatif kepada keluarga masing-masing.
|
BBM
: Kertas
warna dan bahan hiasan
PENDEKATAN
: Berpusatkan
bahan, pendekatan individu & berpusatkan pelajar
STRATEGI
: Pembelajaran
Aktif & Pembelajaran Kontekstualisme
Nilai :
Menghargai
EMK
: Kreatif
& Inovatif
KBAT
: Aras
Pengetahuan
|
||||||
LANGKAH 3
(15 MINIT)
|
Lembaran Kerja
·
Silakan masuk, nenek
·
Saya akan serahkan surat ini
kepada abang.
·
Selamat pagi.
·
Maaf ayah. Saya tidak patut
membaca diari kakak.
Menyatakan Perasaan
·
Cara Dev menghormati
keluarganya?
·
Bagaimanakah kamu menghormati
ahli keluarga kamu?
|
1.
Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada murid secara individu.
2.
Murid
dikehendaki memadankan jawapan pada gambar.
3.
Murid
diberikan masa beberapa minit untuk menyiapkan lembaran kerja tersebut.
4.
Guru
bersoal jawab dengan murid
5.
Guru
membincangkan jawapan tersebut.
|
BBM
:
Lembaran kerja
TEKNIK
: bercerita,
sumbangsaran.
PENDEKATAN
: Berpusatkan
guru dan murid.
KAEDAH
: Penyelesaian
Masalah
STRATEGI
: Pembelajaran
Aktif & Pembelajaran Koperatif
KBAT
: Aras
Pemahaman, Aras Menganalisis
|
||||||
PENUTUP
(5 MINIT)
|
Membuat kesimpulan
·
Merumuskan
tajuk pelajaran
|
1.
Guru
mengulangi tajuk pengajaran dengan penerapan nilai “hormat” dan perlunya
sikap tersebut sesama ahli keluarga.
2.
Guru
memberi peluang kepada murid untuk membuat rumusan apa yang dipelajari pada
hari ini.
3.
Guru memberikan pengukuhan dengan mengedarkan
lembaran kerja.
|
PENDEKATAN
: pendekatan
individu & berpusatkan pelajar
STRATEGI
: Pembelajaran
Kontekstualisme
KBAT
: Aras
Pemahaman
|
Ulasan
Guru / Pensyarah Pembimbing
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________