RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Moral
|
Tarikh
|
4 Mac 2016
|
Kelas
|
2 Ibnu Sina
|
Jumlah Pelajar
|
2 orang murid (2
orang perempuan)
|
Masa
|
10.50 pagi – 11.50
pagi
|
Tema
|
Saya dan keluarga
|
Tajuk
|
Adab Sopan dalam
Keluarga
|
Nilai
|
Hemah tinggi
|
Standard Kandungan
|
5.1 Mengamalkan
budi pekerti mulia sesama ahli keluarga
|
Standard pembelajaran
|
5.1.3 Menyatakan perasaan apabila berbudi pekerti mulia sesama ahli
keluarga.
5.1.4 Menunjukkan cara berbudi pekerti mulia sesama ahli keluarga
|
Objektif pembelajaran
|
Kognitif:
1. Menyatakan perasaan apabila
berbudi pekerti mulia sesama ahli keluarga.
2. Menunjukkan cara berbudi
pekerti mulia sesama ahli keluarga
Afektif:
1.
Menyedari
kepentingan berbudi pekerti mulia sesama ahli keluarga.
Perlakuan:
1.
Mengamalkan
sikap berbudi pekerti mulia sesama ahli keluarga.
|
Aktiviti P&P
|
1.
Guru
memaparkan video Upin dan Ipin.
2.
Guru
mengaitkan video dengan maksud hemah tinggi.
3.
Guru
membuat aktiviti bermain meneka ucapan bersopan dengan menggunakan contoh
gambar.
4.
Murid
diminta untuk membuat pergerakan gaya isyarat mengikut situasi.
5.
Murid
diedarkan alat dan bahan untuk membuat aktiviti poster kolaj.
6.
Guru
memberi kebebasan kepada murid untuk menyusun dan menghias mengikut
kreativiti masing-masing.
7.
Guru
mengedarkan lembaran kerja, murid diminta untuk menyatakan perasaan mengikut
situasi.
8.
Guru
merumuskan tentang pengajaran dan mengaitkan dalam kehidupan seharian.
9.
Guru
memberikan pengukuhan
10. kepada murid dijadikan sebagai kerja rumah.
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Nilai: Berterima kasih
3) EMK: Kreatif dan Inovatif
|
Teknik
|
sumbangsaran, perbincangan & menyoal
|
Bahan Bantu Belajar
|
Kad bergambar
(situasi),video,peta buih & lembaran kerja
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Murid pernah
menunjukkan sikap berbudi pekerti mulia sesama ahli keluarga.
|
PROSEDUR
PELAKSANAAN PENGURUSAN PENGAJARAN-PEMBELAJARAN (PI)
LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|||
SET INDUKSI
( 5 MINIT)
|
Persediaan
Pemerhatian dan Analisis
1.
Apakah yang kamu perhatikan? Bincangkan.
-menggunakan bahasa yang sopan semasa bercakap dengan
orang yang lebih tua
2.
Apa yang
dapat kamu kaitkan nilai yang ditunjukkan dalam video dengan tajuk
pembelajaran kita hari ini?
-kita hendaklah menggunakan bahasa yang
sopan semasa bercakap dengan orang lain.
- kita hendaklah menjaga tutur kata kita
|
1.
Guru
menunjukkan video : “Upin Ipin Tersentuh Hati” yang mempunyai nilai Hemah
Tinggi.
2.
Guru
membimbing murid mengaitkan video “Upin Ipin Tersentuh Hati” tadi dengan
tajuk yang akan diajar pada hari ini.
3.
Guru
menyatakan tajuk pengajaran hari ini berkait dengan nilai hemah tinggi
terhadap keluarga.
|
BBM
: Video Upin
Ipin
TEKNIK
: perbincangan
PENDEKATAN
: Berpusatkan
bahan & guru
STRATEGI
: Pembelajaran
Aktif
EMK
: Nilai murni
|
|||
LANGKAH 1
( 15 MINIT)
|
Maksud
Hemah Tinggi
Beradab
sopan dan berbudi pekerti mulia dalam pergaulan seharian
Maaf
Sila
Masuk
Terima
Kasih
Ulang
Semula
|
1.
Kemudian
guru bertanya kepada murid apa yang dimaksudkan dengan hemah tinggi.
2.
Guru
berbincang dengan murid tentang maksud hemah tinggi.
Aktiviti bermain meneka ucapan
bersopan
3.
Guru
menunjukkan contoh ucapan dengan
menggunakan bahasa isyarat.
a. maaf
b. sila
masuk
c. terima
kasih
d. ulang
semula.
4.
Guru
memberikan contoh gambar bahasa isyarat.
5.
Murid
diminta untuk membuat pergerakan bahasa isyarat.
6.
Guru
mengaitkan aktiviti yang dilakukan dengan nilai hemah tinggi.
7.
Guru
membimbing murid memahami nilai hemah tinggi melalui aktiviti yang
dijalankan.
|
BBM
: Gambar
Situasi
TEKNIK
:
simulasi
PENDEKATAN
: Berpusatkan
guru
KAEDAH
: Bermain
STRATEGI
: Pembelajaran
Aktif
EMK
: Nilai murni
KBAT
: -
TMK
: -
|
|||
LANGKAH 2
(20 MINIT)
|
Penerapan Nilai
Poster Kolaj
-
Layani keluarga dengan sopan.
-
Saya bersopan, keluarga
gembira.
|
1.
Murid
diedarkan kertas yang mengandungi pelbagai gambar
2.
Murid
diminta untuk menggunting, menyusun dan menghias mengikut kreativiti
masing-masing
3.
Guru
meminta murid menyatakan nilai yang terkandung dalam setiap poster kolaj
masing-masing
|
BBM
: Lembaran
kerja Peta Buih
PENDEKATAN
: Berpusatkan
bahan, pendekatan individu & berpusatkan pelajar
STRATEGI
: Pembelajaran
Aktif & Pembelajaran Kontekstualisme
EMK
: Kreatif
& Inovatif
KBAT
: Aras
Pengetahuan
|
|||
LANGKAH 3
(15 MINIT)
|
Menyatakan Perasaan
|
1.
Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada murid secara individu.
2.
Murid
dikehendaki menulis jawapan pada ruang kosong yang disediakan.
3.
Murid
diberikan masa beberapa minit untuk menyiapkan lembaran kerja tersebut.
4.
Guru
membincangkan jawapan tersebut.
|
BBM
:
Lembaran kerja
TEKNIK
: i- think
(peta buih)
PENDEKATAN
: Berpusatkan
pelajar
KAEDAH
: Penyelesaian
Masalah
STRATEGI
: Pembelajaran
Aktif & Pembelajaran Koperatif
KBAT
: Aras
Pemahaman, Aras Menganalisis
|
|||
PENUTUP
(5 MINIT)
|
·
Merumuskan
tajuk pelajaran
|
1.
Guru
mengulangi tajuk pengajaran dengan penerapan nilai “hemah tinggi” dan
perlunya sikap tersebut sesama ahli keluarga.
2.
Guru memberikan pengukuhan dengan mengedarkan
lembaran kerja.
|
PENDEKATAN
: pendekatan
individu & berpusatkan pelajar
STRATEGI
: Pembelajaran
Kontekstualisme
KBAT
: Aras
Pemahaman
|
Ulasan
Guru / Pensyarah Pembimbing
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________