Nota PSV

1. catan jepun merangkumi pelbagai genre dan gaya. Daya pemikiran dan pengaruh orang jepun dapat dilihat daripada hasil karya yang mereka cipta.
a. Nyatakan lima perkara yang diberi tumpuan semasa menghasilkan Seni Catan Jepun
·   Teknik berasaskan air
·   Realisme yang kurang
·   Pendekatan grafik untuk gambaran
·   Kepentingan ruang putih (atau ruang negatif)
·   Pilihan utama untuk landskap dan bukannya figura manusia
·   Gaya lukisan Jepun sangat dipengaruhi oleh gaya lukisan daripada China.
·   Terpengaruh dengan gaya lukisan dari Barat iaitu menggunakan teknik yang jelas (bold).
·   Lebih mengutamakan ruang.
·   Garisan terkawal tapi bermakna.
·   Memperincikan alam semulajadi seperti haiwan & tumbuh-tumbuhan.Menggunakan teknik kespontanan berus.

b.Karya seni catan cina mengandungi ilmu pengetahuan yang tersurat dan tersirat dalam kesusateraan. Palitan berusnya unik dan berfalsafah. Huraikan dua gaya yang terdapat dalam seni catan cina.
·   Pai Miao
o Lukisan lakaran tanpa warna.
o Sama macam lukisan pensel.
o Mementingkan kelicinan dan kematangan garisan serta ton gelap yang memberi kesan “form”
·   Gong Bi
o Lebih kepada realistik.
o Teliti dan menyerupai benda.
o Mementingkan kekemasan dan kehalusan.
·   Xieyi
o Secara spontan
o Beranai guna warna dan tidak ada garisan lakaran.
o Gaya ini mengekspresi mod seseorang pelukis

2. Gambar 1 ialah arca budaya china daripada dinasti tang gambar replika arca budaya karya Henry Moore
a. Berikan lima unsur seni yang mempunyai persamaan dalam gambar 1 dengan gambar 2
i.   bentuk - 2 dimensi,
ii.   jalinan sentuh
iii.   rupa
iv.   garisan
v.   warna

b.Bincangkan perbezaan antara gambar 1 dengan gambar 2 berdasarkan prinsip rekaan.
I.   Kontra
II.   Kepelbagaian,
III.   Kesatuan
IV.   Imbangan
V.   Irama & pergerakan
VI.   Penegasan

a) Nyatakan lima unsur seni berkaitan kesan penggunaan alat dan bahan dalam menghasilkan catan pada gambar 3 dan 4
I.   garisan
II.   rupa
III.   bentuk
IV.   ruang
V.   jalinan
VI.   warna

b) walaupun penghasilan catan china dan jepun mengikut falsafah dan budaya masing-masing tetapi terdapat persamaan dari segi aplikasinya. Huraikan persamaan yang terdapat dari segi aplikasinya.

·   Falsafah berteraskan pencipta
o Buluh dikatan sejenis tumbuhan-tumbuhan yang mempunyai kedudukan yang tinggi dalam kebudayaan timur
o Buluh dikatakan mempunyai banyak fungsi termasuk dalam mencuci  tiga perkara, iaitu mencuci mata, mencuci paru-pary dan mencuci perut. Ini adalah kerana warna buluh yang hijjau menyegarkan mata dan tumbuhan-tumbuhan hijjau mengelurakan oksigen dan secara tidak langsung ianya akan mencuci paru-paru
·   Falsafah toisme
o Pokok buluh adalah simbol
§ Kepada kekuatan, kesabaran dan menanggung penderitaan
§ Kepada kepantasan pembangunan dan perluasan kebudayaan china
§ Toisme menyifatkan buluh sebagai prinsip “yin” kerana pertumbuhannya cepat. Ia boleh mencapai ketinggian dalam masa seminggu. Pertumbuhannya yang cepat melambangakan kesuburan, kekuatan dan kejantanan sebagai kontras kelembutan prinsip “yang”

4.a) nyatakan lima unsur kesatuan (uniti) berdasarkan Gambar ukiran khat
·   warna
·   rupa
·   imej
·   pergerkan
·   ulangan

b) kesan penggunaan unsur-unsur seni melalui perisian 2 dimensi dan 3 dimensi menggunakan teknologi komputer melahirkan satu karya digital  yang kreatif dan berimaginasi tinggi seperti gambar 6 huraikan cara menilai hasil karya tersebut.

menggambarkan perspektif,kesan gelap dan cerah(shading) atau memberikan tumpuan(highlight) kepada imej yang penting dalam sesuatu komposisi

esei
1. kelainan falsafah sangat ketara dalam menghasilkan karya tiga dimensi. Bincangkan sejauh manakah falsafah dan unsur seni dalam kedua-dua karya di atas.


2. Beri pendapat anda tentang prinsip rekaan yang diaplikasikan dalam karya-karya tersebut mengikut konteks budaya

Melalui karya Dzulkifli Buyong ini, aspek-aspek formal dalam menghasilkan karya dapat dilihat dengan jelas dan beliau banyak mengaplikasikan penggunaan elemen serta prinsip seni dalam karyanya.
Komposisi
·   yang digunakan jelas memperlihatkan keseimbangan simetri di mana figura disusun dengan seimbang di sebelah kiri dan kanan serta imej kelambu yang berada di tengah-tengah komposisi menguatkan lagi keseimbangan di dalam karya tersebut.
·   Selain itu, penggunaan perspektif telah mewujudkan komposisi yang jelas di dalam karya di mana terdapat imej yang berada di hadapan, di tengah dan juga berada di belakang.
·   Bayang pada kelambu dan juga dinding bilik lebih menjelaskan komposisi hadapan, tengah, dan belakang melalui pencahayaan yang diterapkan.
harmoni
·   timbul dalam seni tampak apabila semua unsur-unsur seni dalam sesuatu karya seni mempunyai tema yang sama atau disusun dengan teratur.
·   Ia dapat dihasilkan melalui olahan unsur-unsur seni , termasuk susunan objek, warna, garisan, rupa, bentuk, jalinan, saiz objek, dan ton.
·   Warna yang digunakan oleh beliau telah mewujudkan keharmonian di dalam karya ini.
·   Tona yang digunakan pula lebih ke arah tona gelap bagi menimbulkan suasana malam.
·   Namun tidak kesemua warna yang digunakan adalah warna yang bersifat bosan kerana masih terdapat penggunaan warna lain.
·   Selain itu susunan objek serta keseimbangan di dalam catan jelas menunjukkan komposisi yang seimbang.
·   Oleh itu karya ini memang wujudnya kesan harmoni.
Penegasan
·   bermaksud sesuatu yang menjadi fokus dan kelihatan lebih ketara apabila dibandingkan dengan objek yang lain.
·   Penegasan diwujudkan bertujuan untuk menarik perhatian dan tumpuan terhadap sesuatu. Ianya dapat diwujudkan melalui ruang, objek, tema dan gaya.
·   Fungsi Penegasan yang digunakan dalam hasil seni bertujuan untuk memberi tumpuan dan menarik perhatian.
·   Di dalam karya ini, penegasan yang wujud adalah objek kelambu kerana saiz objek ini telah memberi kesan kepada pemerhati untuk melihat.
·    Selain itu, warna objek kelambu itu juga telah memberi penegasan  warna kerana warnanya lebih cerah berbanding warna objek yang lain.
Kontra
·   ialah keadaan apabila salah satu daripada unsur seni bercanggah dengan unsur-unsur seni yang lain.
·   Watak figura wanita yang sedang mendamparkan badan ke atas kelambu dengan memaparkan ekspresi muka yang begitu menikmati suasana ketika telah mewujudkan unsur-unsur yang kontra.
·   Ini kerana bentuk figura itu yang berada di tengah-tengah kelambu dengan keadaan yang memberi perhatian kepada pemerhati.
·   Bentuk figura wanita itu lebih menunjukkan kontra apabila ia terdampar di atas kelambu dan objek kelambu itu sendiri telah menunjukkan penegasan.
·   Oleh itu secara tidak langsung figura wanita itu menunjukkan kontra dari segi bentuk.
Pergerakan
·   adalah perlakuan unsur seni yang berulang-ulang dan tidak tetap kedudukannya seperti keadaan bergetar, bergoyang, bergegar, berpancar dan sebagainya.
·   Gerak-geri kanak-kanak dihasilkan dengan olahan bentuk. Tali kelambu dan bentuk kanak-kanak diselang-selikan untuk mewujudkan pergerakan.

Kombinasi
·   unsur jalinan ,rupa, bentuk, warna, ruang dan sebagainya merupakan prinsip kepelbagaian di dalam seni visual.
·   Kombinasi yang pelbagai akan membentuk gagasan dan persembahan yang membentuk satu gubahan. Di dalam karya “kelambu” ini wujudnya prinsip kepelbagaian kerana kombinasi unsur seni dari segi, jalinan pada corak baju, pelbagai bentuk rupa pada kain sarung yang dipakai, bentuk keadaan figura, warna yang memberi sentuhan suasana malam dan sebagainya.
Gubahan unsur-unsur yang mempunyai satu tema atau idea yang sama dan menyeluruh merupakan
prinsip kesatuan.
·   Apabila penyerapan unsur-unsur seni ini berlaku secara seimbang, harmoni, dan saksama ia mewujudkan kesatuan.
·   Karya “kelambu” ini mempunyai tema apabila pelukis memperlihatkan suasana di dalam bilik di mana situasi yang dirakamkan adalah persiapan keluarga tersebut sebelum tidur bersama.
·   Di dalam karya catan tersebut juga memaparkan beberapa identiti masyarakat Melayu dengan jelas seperti pakaian yang dikenakan pada figura iaitu kain batik, baju kurung, pelita dan juga motif sulaman pada bantal.
·   Media yang digunakan karya “kelambu” dan hampir kesemua karya beliau adalah pastel.
·   Melalui penggunaan media itu sendiri, telah terlihat karakter yang ingin disampaikan oleh beliau iaitu tema zaman kanak-kanak.
·   Apa yang menarik mengenai visual yang ditampilkan oleh beliau dalam setiap karyanya adalah pengolahan imej figura yang lebih menjurus ke arah imej kanak-kanak dan berbentuk seni naif.

The Persistence of Memory

3. Bincangkan secara terperinci aspek komposisi dalam karya di atas dengan mengaitkan nilai-nilai tradisi amalan pengkarya

Tidak menghadapi kerja dengan lalai
Bermaksud memperletakkan lagi hasil yang telag semourna bagi mempertingkatkan mutu catan. Pekuis tidak harus cepat berpuas hati dan bangga dengan kerjanya.
Tidak meneriu alam secara saintifik
   Tetapi tertumpu kepada eksperesi yang membawa pengertian terhadap keseluruhan catan. Seseorang  artis harus berinteraksi denga
Menghayati dan merakamkan alam dengan penuh kejujuran
   Dalam catan cina, manusia merupakan sebahagian alam ini dengan imej figura manusia yang kecil serta ditampilkan dengan komposisi alam semula jadi yang luas menunjukkan kekerdilan serta menyedarkan manusia adalah kecil jika dibandingkan dengan alam.
Melukis tanpa sombong
Yang bermaksud memperelokkan lagi hasil yang telah sempuran bagi mempertingkatkan mutu catan. Pelukis tidak harus cepat berpuas hati dan bangga dengan kerjanya.
Ying dan yang
Yang menjadi teras kepada catan iaitu keseimbangan kekuatan dan kelemahan. Kaum cina percaya bahawa elemen tersebut saling melengkapi antara satu sama lain.
Contoh ying= gunung, kuda hitam dan ayam

   Yang= air, awan, bunga dan lembah
Terbaru Lebih lama