1.
catan jepun merangkumi pelbagai genre dan gaya. Daya pemikiran
dan pengaruh orang jepun dapat dilihat daripada hasil karya yang mereka cipta.
a.
Nyatakan lima perkara yang diberi tumpuan semasa menghasilkan
Seni Catan Jepun
· Teknik berasaskan air
· Realisme yang kurang
· Pendekatan grafik untuk gambaran
· Kepentingan ruang putih (atau ruang negatif)
·
Pilihan utama untuk
landskap dan bukannya figura manusia
·
Gaya lukisan Jepun sangat dipengaruhi oleh gaya lukisan daripada China.
·
Terpengaruh dengan gaya lukisan dari Barat iaitu menggunakan teknik yang
jelas (bold).
·
Lebih mengutamakan
ruang.
·
Garisan terkawal
tapi bermakna.
·
Memperincikan alam semulajadi seperti haiwan &
tumbuh-tumbuhan.Menggunakan teknik kespontanan berus.
b.Karya seni
catan cina mengandungi ilmu pengetahuan yang tersurat dan tersirat dalam
kesusateraan. Palitan berusnya unik dan berfalsafah. Huraikan dua gaya yang
terdapat dalam seni catan cina.
· Pai Miao
o
Lukisan lakaran tanpa warna.
o
Sama macam lukisan pensel.
o
Mementingkan kelicinan dan kematangan garisan serta ton gelap yang memberi kesan “form”
· Gong Bi
o
Lebih kepada realistik.
o
Teliti dan menyerupai benda.
o
Mementingkan kekemasan dan kehalusan.
· Xieyi
o
Secara spontan
o
Beranai guna warna dan tidak ada garisan lakaran.
o
Gaya ini mengekspresi mod seseorang pelukis
2.
Gambar 1 ialah arca budaya china daripada dinasti tang gambar
replika arca budaya karya Henry Moore
a.
Berikan lima unsur seni yang mempunyai persamaan dalam gambar
1 dengan gambar 2
i.
bentuk - 2 dimensi,
ii.
jalinan sentuh
iii.
rupa
iv.
garisan
v.
warna
b.Bincangkan
perbezaan antara gambar 1 dengan gambar 2 berdasarkan prinsip rekaan.
I.
Kontra
II.
Kepelbagaian,
III.
Kesatuan
IV.
Imbangan
V.
Irama & pergerakan
VI.
Penegasan
a) Nyatakan lima unsur seni berkaitan
kesan penggunaan alat dan bahan dalam menghasilkan catan pada gambar 3 dan 4
I.
garisan
II.
rupa
III.
bentuk
IV.
ruang
V.
jalinan
VI.
warna
b) walaupun penghasilan catan china dan
jepun mengikut falsafah dan budaya masing-masing tetapi terdapat persamaan dari
segi aplikasinya. Huraikan persamaan yang terdapat dari segi aplikasinya.
· Falsafah
berteraskan pencipta
o
Buluh dikatan sejenis
tumbuhan-tumbuhan yang mempunyai kedudukan yang tinggi dalam kebudayaan timur
o
Buluh dikatakan mempunyai
banyak fungsi termasuk dalam mencuci
tiga perkara, iaitu mencuci mata, mencuci paru-pary dan mencuci perut.
Ini adalah kerana warna buluh yang hijjau menyegarkan mata dan
tumbuhan-tumbuhan hijjau mengelurakan oksigen dan secara tidak langsung ianya
akan mencuci paru-paru
· Falsafah
toisme
o
Pokok buluh adalah simbol
§ Kepada kekuatan, kesabaran dan menanggung penderitaan
§ Kepada kepantasan pembangunan dan perluasan kebudayaan china
§ Toisme menyifatkan buluh sebagai prinsip “yin” kerana
pertumbuhannya cepat. Ia boleh mencapai ketinggian dalam masa seminggu.
Pertumbuhannya yang cepat melambangakan kesuburan, kekuatan dan kejantanan
sebagai kontras kelembutan prinsip “yang”
4.a) nyatakan lima unsur kesatuan (uniti)
berdasarkan Gambar ukiran khat
· warna
· rupa
· imej
· pergerkan
· ulangan
b) kesan penggunaan unsur-unsur seni
melalui perisian 2 dimensi dan 3 dimensi menggunakan teknologi komputer
melahirkan satu karya digital yang
kreatif dan berimaginasi tinggi seperti gambar 6 huraikan cara menilai hasil
karya tersebut.
menggambarkan
perspektif,kesan gelap dan cerah(shading) atau memberikan tumpuan(highlight)
kepada imej yang penting dalam sesuatu komposisi
esei
1.
kelainan falsafah sangat ketara dalam menghasilkan karya tiga
dimensi. Bincangkan sejauh manakah falsafah dan unsur seni dalam kedua-dua
karya di atas.
2.
Beri pendapat anda tentang prinsip rekaan yang diaplikasikan
dalam karya-karya tersebut mengikut konteks budaya
Melalui
karya Dzulkifli Buyong ini, aspek-aspek formal dalam menghasilkan karya dapat
dilihat dengan jelas dan beliau banyak mengaplikasikan penggunaan elemen serta
prinsip seni dalam karyanya.
Komposisi
· yang digunakan
jelas memperlihatkan keseimbangan simetri di mana figura disusun dengan
seimbang di sebelah kiri dan kanan serta imej kelambu yang berada di
tengah-tengah komposisi menguatkan lagi keseimbangan di dalam karya tersebut.
· Selain itu,
penggunaan perspektif telah mewujudkan komposisi yang jelas di dalam karya di
mana terdapat imej yang berada di hadapan, di tengah dan juga berada di
belakang.
· Bayang pada
kelambu dan juga dinding bilik lebih menjelaskan komposisi hadapan, tengah, dan
belakang melalui pencahayaan yang diterapkan.
harmoni
· timbul dalam
seni tampak apabila semua unsur-unsur seni dalam sesuatu karya seni mempunyai
tema yang sama atau disusun dengan teratur.
· Ia dapat
dihasilkan melalui olahan unsur-unsur seni , termasuk susunan objek, warna,
garisan, rupa, bentuk, jalinan, saiz objek, dan ton.
· Warna yang
digunakan oleh beliau telah mewujudkan keharmonian di dalam karya ini.
· Tona yang
digunakan pula lebih ke arah tona gelap bagi menimbulkan suasana malam.
· Namun tidak
kesemua warna yang digunakan adalah warna yang bersifat bosan kerana masih
terdapat penggunaan warna lain.
· Selain itu
susunan objek serta keseimbangan di dalam catan jelas menunjukkan komposisi
yang seimbang.
· Oleh itu karya
ini memang wujudnya kesan harmoni.
Penegasan
· bermaksud
sesuatu yang menjadi fokus dan kelihatan lebih ketara apabila dibandingkan
dengan objek yang lain.
· Penegasan
diwujudkan bertujuan untuk menarik perhatian dan tumpuan terhadap sesuatu.
Ianya dapat diwujudkan melalui ruang, objek, tema dan gaya.
· Fungsi Penegasan
yang digunakan dalam hasil seni bertujuan untuk memberi tumpuan dan menarik
perhatian.
· Di dalam karya
ini, penegasan yang wujud adalah objek kelambu kerana saiz objek ini telah
memberi kesan kepada pemerhati untuk melihat.
· Selain itu, warna objek kelambu itu juga telah
memberi penegasan warna kerana warnanya
lebih cerah berbanding warna objek yang lain.
Kontra
· ialah keadaan
apabila salah satu daripada unsur seni bercanggah dengan unsur-unsur seni yang
lain.
· Watak figura
wanita yang sedang mendamparkan badan ke atas kelambu dengan memaparkan
ekspresi muka yang begitu menikmati suasana ketika telah mewujudkan unsur-unsur
yang kontra.
· Ini kerana
bentuk figura itu yang berada di tengah-tengah kelambu dengan keadaan yang
memberi perhatian kepada pemerhati.
· Bentuk figura
wanita itu lebih menunjukkan kontra apabila ia terdampar di atas kelambu dan
objek kelambu itu sendiri telah menunjukkan penegasan.
· Oleh itu secara
tidak langsung figura wanita itu menunjukkan kontra dari segi bentuk.
Pergerakan
· adalah perlakuan
unsur seni yang berulang-ulang dan tidak tetap kedudukannya seperti keadaan
bergetar, bergoyang, bergegar, berpancar dan sebagainya.
· Gerak-geri
kanak-kanak dihasilkan dengan olahan bentuk. Tali kelambu dan bentuk
kanak-kanak diselang-selikan untuk mewujudkan pergerakan.
Kombinasi
· unsur jalinan
,rupa, bentuk, warna, ruang dan sebagainya merupakan prinsip kepelbagaian di
dalam seni visual.
· Kombinasi yang
pelbagai akan membentuk gagasan dan persembahan yang membentuk satu gubahan. Di
dalam karya “kelambu” ini wujudnya prinsip kepelbagaian kerana kombinasi unsur
seni dari segi, jalinan pada corak baju, pelbagai bentuk rupa pada kain sarung
yang dipakai, bentuk keadaan figura, warna yang memberi sentuhan suasana malam
dan sebagainya.
Gubahan
unsur-unsur yang mempunyai satu tema atau idea yang sama dan menyeluruh
merupakan
prinsip
kesatuan.
· Apabila penyerapan
unsur-unsur seni ini berlaku secara seimbang, harmoni, dan saksama ia
mewujudkan kesatuan.
· Karya “kelambu”
ini mempunyai tema apabila pelukis memperlihatkan suasana di dalam bilik di
mana situasi yang dirakamkan adalah persiapan keluarga tersebut sebelum tidur
bersama.
· Di dalam karya
catan tersebut juga memaparkan beberapa identiti masyarakat Melayu dengan jelas
seperti pakaian yang dikenakan pada figura iaitu kain batik, baju kurung,
pelita dan juga motif sulaman pada bantal.
· Media yang
digunakan karya “kelambu” dan hampir kesemua karya beliau adalah pastel.
· Melalui
penggunaan media itu sendiri, telah terlihat karakter yang ingin disampaikan
oleh beliau iaitu tema zaman kanak-kanak.
· Apa yang menarik
mengenai visual yang ditampilkan oleh beliau dalam setiap karyanya adalah
pengolahan imej figura yang lebih menjurus ke arah imej kanak-kanak dan
berbentuk seni naif.
The
Persistence of Memory
3.
Bincangkan secara terperinci aspek komposisi dalam karya di
atas dengan mengaitkan nilai-nilai tradisi amalan pengkarya
Tidak menghadapi kerja dengan lalai
Bermaksud
memperletakkan lagi hasil yang telag semourna bagi mempertingkatkan mutu catan.
Pekuis tidak harus cepat berpuas hati dan bangga dengan kerjanya.
Tidak meneriu alam secara saintifik
Tetapi tertumpu kepada eksperesi yang membawa
pengertian terhadap keseluruhan catan. Seseorang artis harus berinteraksi denga
Menghayati dan merakamkan alam dengan
penuh kejujuran
Dalam catan cina, manusia merupakan
sebahagian alam ini dengan imej figura manusia yang kecil serta ditampilkan
dengan komposisi alam semula jadi yang luas menunjukkan kekerdilan serta
menyedarkan manusia adalah kecil jika dibandingkan dengan alam.
Melukis tanpa sombong
Yang
bermaksud memperelokkan lagi hasil yang telah sempuran bagi mempertingkatkan
mutu catan. Pelukis tidak harus cepat berpuas hati dan bangga dengan kerjanya.
Ying dan yang
Yang
menjadi teras kepada catan iaitu keseimbangan kekuatan dan kelemahan. Kaum cina
percaya bahawa elemen tersebut saling melengkapi antara satu sama lain.
Contoh
ying= gunung, kuda hitam dan ayam
Yang= air, awan, bunga dan lembah