SOALAN
STRUKTUR PKK :
1.
Terangkan
maksud kualitatif dan kuantitatif beserta contoh
·
Kualitatif
o
Perubahan dalam saiz dan kematangan
o
Boleh dilihat dengan nyata mengikut peringkat
perkembangan
o
Perubahan fizikal yang berlaku pada manusia
o
Cth: saiz badan, tinggi
Kualitatif
·
Perubahan dalam corak biologi, kognitif dan
sosioemosi yang bermula daripada peringkat percambahan sehingga akhir hayat
·
Contoh: kemahiran KBKK, kemahiran menjalin
hubungan, kemahiran mengurus dan mengawal emosi
2.
Faktor persekitaran yang menyebabkan perbezaan
individu
3.
4.
1)
Aspek motivasi dan perbezaan individu ?
Jawapan :
- meransang
PnP kanak-kanak disekolah
- guru
haruslah kukuhkan kekuatan dalaman murid-murid seperti dorongan & ransangan
kerana manusia suka kepada pujian
contohnya : sentiasa memantau tugasan yang diberikan
( memberi gred –bentuk bintang –beri
hadiah jika murid itu memenuhi kerja
yang diberikan
2)
Bagaimana guru
dapat membantu kanak-kanak perkembangkan
potensi diri mengikut peringkat (7-10tahun) ? ( aspek kognitif,emosi,social )
·
Guru perlu ambil kira aspek perkembangan
kognitif dalam mengembangkan potensi kanak2.
·
Guru perlu perkembangkan daya pemikiran
kanak-kanak dengan menggunakan soalan yang membuka minda murid untun berfikir.
·
Memberi tugasan dan memastikan persekitaran
sekeliling ceria supaya murid seronok untuk belajar.
3)
Nyatakan
aktiviti yang berlaku pada peringkat social kanak-kanak ?
Japawan :
-
Mereka cenderung meneroka perkara-perkara baru
-
Menguasai kemahiran melalui akal yang
seimbang.kanak-kanak juga belajar untuk mengurus diri sendiri.
-
Perlu belajar untuk berdikari secara positif
-
Berusaha membina hubungan social diantara
masyarakat
4)
Teori
sosioemosi dan social (Erikson)
*jelaskan perkembangan tersebut terhadap
individu
5)
Teori kognitif
(Vigotsky)
*jelaskan perkembangan terhadap individu, murid
& guru
6)
Huraikan
masalah pertuturan kepada kanak-kanak
· Peringkat
perkembangan kanak-kanak prenatal (dalam kandungan)
·
Perkembangan fizikal kanak-kanak sudah stabil
pada peringkat umur 11 tahun.
· Ajar
kanak-kanak bermain muzik
· Permainan
sukan yang sesuai
· Perbezaan
saiz dan gerak badan
· * peranan
guru ( merancang pengajaran awal, merancang teknik yang bersesuaian)
· * Peranan
ICT
· Pada
Peringkat bayi, perkembangan fizikal semakin banyak dan cepat .
· Perkembangan
bayi pada peringkat ini seperti :
· Berat bayi
akan bertambah
· Saiz dan
komplek otak akan bertambah
· Pertumbuhan
dipengaruhi oleh kesihatan bayi
· Gigi bawah
dahulu akan tumbuh
· Bayi
memulakan autonomi seperti pergerakan merangkak.
· Perkembangan
otot-otot yang halus.
ESEI
1)
Bincangkan
bagaimana seorang guru dapat menyelesaikan masalah berdasarkan teori Lev
Vygotsky.
Lev S.
Vygotsky ialah pengkritik terawal kepada andaian-andaian yang diketengahkan
oleh Piaget. Vygotsky memberi pandangan tentang perkembangan kognitif
kanak-kanak yang cukup berlainan dengan pendapat Jean Piaget. Vygotsky
menyatakan bahawa perkembangan kanak-kanak tidak mengikut tahap-tahap
perkembangan. Sebaliknya, Vygotsky menegaskan bahawa setiap fungsi dalam
perkembangan budaya kanak-kanak muncul dalam dua aras iaitu pada aras sosial
dan pada aras individu.
Vygotsky
sebagai seorang penulis telah mengarang banyak buku dalam tempoh usia yang
singkat,termasuklah buku Pyscology of Arts (1925) dan thinking of speech
(1934).Sumbangan beliau yang terkemuka ialah teori proksimiti yang menyokong
perkembangan pembelajaran kanak-kanak.Kini,teori perkembangan proksimal beliau
menjadi asas untuk perkembangan teori konstruktivisme.
Beliau telah
mengemukakan empat konsep atau tema utama untuk menerangkan teorinya.Antaranya
ialah pendekatan sosio-budaya,zon perkembangan proksimal,bantuan
perancah(scaffolding) dan perkembangan bahasa.Dalam pendekatan
sosio-budaya,Vygotsky telah memerhati dan mengkaji peranan budaya dan
komunikasi interpersonal kepada perkembangan kognitif kanak-kanak.Beliau
berpendapat bahawa perkembangan pembelajaran berlaku dalam konteks sosial,iaitu
melalui persekitaran dunia kanak-kanak yang dikelilingi dengan orang dewasa
yang berinteraksi dengan mereka sejak dilahirkan.
Teori
Proksimiti Vygotsky menawarkan suatu
potret perkembangan manusia sebagai sesuatu yang tidak terpisahkan dari
kegiatan-kegiatan sosial dan budaya. Vygotsky menekankan bagaimana
proses-proses perkembangan mental seperti ingatan, perhatian, dan penalaran
melibatkan pembelajaran menggunakan temuan-temuan masyarakat seperti bahasa,
sistem matematik, dan alat-alat ingatan. Ia juga menekankan bagaimana anak-anak
dibantu berkembang dengan bimbingan dari orang-orang yang sudah terampil di
dalam bidang-bidang tersebut. Vygotsky lebih banyak menekankan peranan orang
dewasa dan anak-anak lain dalam memudahkan perkembangan si anak.
Menurut Vygotsky, anak-anak lahir dengan
fungsi mental yang relatif dasar seperti kemampuan untuk memahami dunia luar
dan memusatkan perhatian. Namun, anak-anak tak banyak memiliki fungsi mental
yang lebih tinggi seperti ingatan, berfikir dan menyelesaikan masalah.
Fungsi-fungsi mental yang lebih tinggi ini dianggap sebagai ”alat kebudayaan”
tempat individu hidup dan alat-alat itu
berasal dari budaya. Alat-alat itu diwariskan pada anak-anak oleh
anggota-anggota kebudayaan yang lebih tua
selama pengalaman pembelajaran yang dipandu. Pengalaman dengan orang
lain secara berangsur menjadi semakin mendalam dan membentuk gambaran batin
anak tentang dunia. Karena itulah berpikir setiap anak dengan cara yang sama
dengan anggota lain dalam kebudayaannya.
Menurut
vygotsky (1962), keterampilan-keterampilan dalam keberfungsian mental
berkembang melalui interaksi sosial langsung. Informasi tentang alat-alat,
keterampilan-keterampilan dan hubungan-hubungan interpersonal kognitif
dipancarkan melalui interaksi langsung dengan manusia. Melalui pengorganisasian
pengalaman-pengalaman interaksi sosial yang berada di dalam suatu latar
belakang kebudayaan ini, perkembangan mental anak-anak menjadi lebih matang.
Meskipun
pada akhirnya anak-anak akan mempelajari sendiri beberapa konsep melalui
pengalaman sehari-hari, Vygotsky percaya bahwa anak akan jauh lebih berkembang
jika berinteraksi dengan orang lain. Anak-anak tidak akan pernah mengembangkan
pemikiran operasional formal tanpa bantuan orang lain.
Menurut
teori Vygotsky, Zone of Proximal Developmnet(ZPD) merupakan celah antara
‘actual development’ dan ‘potential development’, dimana antara apakah seorang
anak dapat melakukan sesuatu tanpa bantuan orang dewasa dan apakah seorang anak
dapat melakukan sesuatu dengan arahan orang dewasa atau kerjasama dengan teman
sebaya. Maksud dari ZPD adalah menitikberatkan ZPD pada interaksi sosial akan
dapat memudahkan perkembangan anak.Menurut Vygotsky,pembelajaran aktif berlaku
dalam zon ini.Vygotsky telah memfokus kepada hubungan sosial kanak-kanak dalam
konteks sosio-budaya dan mendapati bahawa mereka menggunakan alat-alat
kebudayaan iaitu bertutur dan menulis untuk memahami lingkungan sosial
mereka.Beliau juga percaya bahawa proses internalisasi melalui alat-alat
kebudayaan ini yang menyebabkan kemampuan berfikir kanak-kanak maju ke aras
kognitif yang lebih tinggi.
Sementara
itu, konsep ‘scaffolding’ ataupun bantuan perancah membawa maksud suatu bantuan
atau bimbingan kepada murid bagi menyiapkan sesuatu tugasan yang tidak dapat
diselesaikan tanpa mendapat bantuan daripada guru. Menurut Vygotsky (1978),
guru dapat merangsang zon ini dengan memberikan peluang yang banyak kepada
murid bergerak balas yang mencakupi kemahiran dan kebolehan yang boleh
dilakukan oleh murid secara bersendirian serta lain-lain kemahiran yang
memerlukan bantuan guru (Shahabudin, Rohizani & Mohd. Zohir, 2007).
‘Scaffolding’ juga dikatakan sebagai ‘ was developed as a metaphor
to describe the type of assistance offered by a teacher or peer to support
learning. In the process of scaffolding, the teacher helps the student master a
task or concept that the student is initially unable to grasp independently.
The teacher offers assistance with only those skills that are beyond the
student’s capabality’.
‘Scaffolding’
dapat membantu murid bergerak melalui zon perkembangan proksimal (Zon of
Proximal Development) dengan membolehkan
pelajar menyelesaikan sesuatu tugasan tanpa bantuan orang lain. Jadi,
melaluinya tindak balas dan keperluan pelajar akan dapat dipenuhi dengan cara
mengubahsuaikannya kepada tahap pencapaian yang boleh dicapai oleh pelajar.
Guru perlu memberikan bantuan atau bimbingan apabila diperlukan dan berhenti
membantu setelah murid mula menunjukkan kemampuan dalam menyelesaikan tugasan.
‘Scaffolding’
berinstruksional akan memberikan sokongan kepada murid misalnya di dalam bilik
darjah, guru menyediakan ‘scaffolding’ dengan menghuraikan dan membahagikan isi
sesuatu petikan kepada perenggan-perenggan yang dapat diselesaikan, menunjukkan
kemahiran ‘modelling’ dengan membenarkan murid menyelesaikan tugasan secara
bersendirian apabila guru berasa yakin murid-muridnya sudah bersedia
(Shahabudin, Rohizani & Mohd. Zohir, 2007).
Di samping
itu,Vygotsky juga lebih menitikberatkan bahasa dalam pemerolehan pengetahuan
dan perkembangan kognitif.Munurut beliau,proses penguasaan bahasa berkembang
dengan kebolehan berkomunikasi dan berinteraksi secara sosial dengan orang
lain.Bahasa dan pemikiran berkembang secara tersendiri dan meningkat dalam
tahap kesukaran.Mereka juga belajar menggunakannya sebagai alat komunikasi
untuk menyelesaikan masalah seperti meminta
untuk susu apabila mereka lapar.
Dengan
itu,terdapat beberapa implikasi utama teori Vygotsky dalam bilik darjah. Dari
segi pengajaran dan pembelajaran, seseorang guru yang mengamalkan
prinsip-prinsip teori Vygotsky akan mendapati proses pembelajaran yang sangat
aktif. Guru akan menggunakan teknik scaffolding dengan membimbing dan memberi
tindak balas tentang pembelajaran isi kandungan baru. Guru juga akan
menyediakan alat-alat pembelajaran yang bersesuaian dan mencukupi untuk
mencapai objektif pengajatan yang efektif.
Vygotsky
mengutarakan cadangan supaya perkembangan kanak-kanak didasarkan kepada
keupayaan mereka menggunakan perantaraan bahasa, sistem nombor dan peta bagi
perkembangan kognitif. Keupayaan mereka pula bergantung kepada pendedahan
mereka kepada pembantu dan persekitaran orang dewasa yang kebiasaannya terdiri
daripada guru-guru dan pengasuh. Ini sangat bermakna terhadap perkembangan
kreativiti, kognitif, sosial dan kemahiran mengawal perasaan.
Meskipun
pada akhirnya anak-anak akan mempelajari sendiri beberapa konsep melalui
pengalaman sehari-hari, Vygotsky percaya bahwa anak akan jauh lebih berkembang
jika berinteraksi dengan orang lain. Anak-anak tidak akan pernah mengembangkan
pemikiran operasional formal tanpa bantuan orang lain.Pada pandangan yang lain,
Vygotsky mencari pengertian bagaimana anak-anak berkembang dengan melalui
proses belajar, dimana fungsi-fungsi kognitif belum matang, tetapi masih dalam
proses pematangan. Vygotsky membezakan antara perkembangan sebenar dan
perkembangan potensi pada anak. Perkembangan sebenar ditentukan apakah seorang
anak dapat melakukan sesuatu tanpa bantuan orang dewasa atau guru. Sedangkan
perkembangan potensi membezakan apakah seorang anak dapat melakukan sesuatu,
menyelesaikankan masalah dengan bantuan orang dewasa atau kerjasama dengan
teman sebaya.
2)
Perkembangan
fizikal kanak-kanak menurut kurikulum pra-sekolah.
3)
Perkembangan
kanak-kanak boleh dikategorikan kepada kualitatif dan kuantitatif.
-
Huraikan
kepentingan kepada kanak-kanak dan peranan guru …