KONSEP
PSV
1.PSVmenjurus kepada seni tampak dan
xterjurus kpd seni lain seperti muzik, sastera, seni tari & mempertahankan
diri.
2.PSV merangkumi 4 bidang:
-Menggambar
-buat corak dan rekaan
-Membentuk &buat binaan
-Mengenal kraf tradisianal
3. PSV merupakan prgm pend yg b’sistem,
terancang & prestasinya boleh di ukur bg mmenuhi keperluan individu.
4.melibatkan pengetahuan &kemahiran
mengenai proses, teknik & media serta p’bentukan nilai & juga moral
MATLAMAT/KPNTNGN
1.lahirkan insan yg harmoni kritis,
kreatif &produktif
2.PSV dpt menyumbang ->pembangunan
diri, klrga, msrkt&negara selaras dengan FPM
3.Kandungan kokurikulum dpt m’bantu murid
meningkatkan rasa kesyukuran thdp thn menghargai keindahan alam dan warisan
bangsa
OBJEKTIF
KSSR
1.menghargai keindahan alam ciptaan Tuhan
2.menajamkan daya imaginasi melalui
pancaindera
3.mengenali asas seni reka dan olahan
serta dapat menggunakannya
4.mengenal dan menghargai tokoh seni dan
budaya tanah air
5.mengembangkan kemahiran asas dalam
pelbagai kegiatan seni visual
5KONSEP
PSV
-proses gabung kemahiran,
-penyerapan p’tahuan,
-penerapan nilai,
-pemulihan &
Pengayaan
LAURA
CHAPMAN
1.Seni untuk myrkt
2. Seni & kreativiti menjadi satu
unsur yang berimaginasi
JOHN
DEWEY
1.Seni b’landaskan teori p’laman
estetika(kecantikan).
2.Pelajaran tentang bidang seni adalah
merupakan p’laman individu serta trdpt di dlm kebudayaan mayrkt setempat.
SIDI
GHAZALBA
1.seni itu indah & indah itu adalah
baik.
2.sesebuah karya seni itu perlu ada
unsur-unsur kebaikan, kebenaran dan nilai-nilai moral yang tinggi.
3.matlamat akhir sesuatu seni ialah
ketakwaan kepada Tuhan yang maha esa
IMAM
GHAZALI
1.SENI sbgii penawar hati & penghibur
bagi seseorang yang mengembara di dunia & akhirat "
2.Seni bersandarkan drpd Allah kpd Allah.
3.Seni menuju kpd Al-Falah ( keredhaan
Allah )
4.Pemangkin kpd ketaqwaan ( tawaduk &
beriman )
CATAN
CINA
-Motif yg digunakan agak terbatas jika
dibandingkan dgn catan Barat.
-Kebykn catan m’gambarkan keindahan
panorama alam semula jadi.
-Catan yang dihasilkan m’punyai falsafah &sajak
yg menyampaikan perasaan hati pengkarya.
-X meniru alam secara realistik tetapi
tertumpu kpd ekspresi yg membawa pengertian thdp keseluruhan catan.
-Seorg artis harus dpt b’interaksi dgn
alam secara harmoni &terjemah falsafahnya melalui catan.
-Konsep Yin & Yang
-Yin = gunung, kuda hitam, aam jantan.
-Yang = kabus, air, awan, bunga, lembah.
CATAN
JEPUN
-Gaya lukisan Jepun sgt dipengaruhi oleh
gaya lukisan drpd China.
-T’pengaruh dgn gaya lukisan dari
Barat iaitu menggunakan teknik yg jelas -Lebih m’utamakan ruang.
-Garisan
t’kawal tapi b’makna.
-M’perincikan alam semulajadi
seperti haiwan & tumbuh-tumbuhan.
-Menggunakan
teknik kespontanan berus.
CATAN
INDIA
-Motif utama yg digambarkan ialah
mengenai kehdpn manusia
-Trdpt ciri-ciri seni Byzantine &
seni Islam dalam seni lukis India pd abad ke-16, berikutan kedatangan Islam dan
pengaruh seni Barat.
-Trdpt p’samaan ciri seni lukis India dgn
ciri-ciri seni lukis Persia yg m’gabungkan imej manusia& corak-
KRAFTANGAN
*Kraf =brngan yg dihasil dgn m’gunakan
kemahiran tangan, m’gunakan alat @ p’alatan mudah yg dijlnkn secara sendiri @x
langsung oleh pengusaha2 kraf".
*Keluaran Kraftangan" = keluaran
artistik yg m’punyai daya tarikan kebudayaan@ tradisional & adalah hasil dr
sesuatu proses
REKA
BENTUK
REKA- m’buat sesuatu ciptaan ,baru(ilham,
kaji selidik, lama(inovasi)
BENTUK-m’gunakan sains dan math,
kejuruteraan,ekonomi
3 BIDANG
REKABENTUK
a) reka
bentuk produk-merangkumi barangan kelengkapan rumah seperti baranagan
elektrik, bekas minuman dan perhiasan rumah
b)
reka bentuk kenderaan (pengangkutan)-merangkumi pengangkutan seperti
basikal, kereta, bas, kapal terbang
c) reka
bentuk perabot- merangkumi reka bentuk kerusi, meja kabinet.