Latihan 2
1.
Senaraikan 4 tunjang yang menjadi
dasar pendidikan menurut Islam
·
Keesaan Tuhan(tauhid)
·
Kepercayaan
kepada rasul dan nabi-nabinya
·
Kepercayaan
kepada wahyu-wahyu
·
Manusia
mempunyai potensi dalam perkembangan moral dan kerohanian
·
Setiap
individu bertanggungjawab terhadap tindakan sendiri
·
Kehidupan
keduniaan dan akhirat
·
Persamaan
dan persaudaraan sejagat antara semua umat Islam
-
2.
Nyatakan berserta contoh 3 implikasi
Falsafah Pendidikan Timur terhadap system pendidikan di Malaysia.
Implikasi terhadap individu
-
Membina
tingkah laku mulia, mengikut peraturan serta taat dan cinta kepada pemerintah
dan Negara
-
Implikasi terhadap matlamat
pendidikan
-
Bina
masyarakat harmoni, memupuk kesempurnaan tingkah laku manusia dan cinta kepada pemerintah dan Negara
Implikasi
terhadap onjektif pendidikan
-
Melahirkan
manusia yang berupayaan untuk mencapai kejayaan dalam semua aspek kehidupan
Implikasi
terhadap pelaksanaan pendidikan
-
Penekanan
terhadap matematik, sejarah, kesusasteraan dan geografi
Implikasi
terhadap kurikulum pendidikan
-
Penguasaan
bahasa ibunda
-
Penerapan
nilai-nilai murni
-
Pengajaran
matematik, sejarah,perakaunan, kesusasteraan dan geografi
-
Penuasaan
kemahiran berbahasa dan mengira
Nyatakan 4 prinsip utama aliran progresivisme.
·
iloKanak-kanak
bebas untuk berkembang secara semula jadi
·
Minat
dan dorongan oleh pengalaman ialah rangsangan yang terbaik untuk pembelajaran.
·
Guru
ialah kakitangan sumber
·
Guru
ialah pembimbing aktiviti pembelajaran
·
Kerjasama
erat sekolah dan ibu bapa diperlukan
·
Pendidikan
humanistic
·
Pendekatan
induktif
·
Inkuiri
penemuan
·
Life
long learning
·
Aktif
learner
·
Murid
pilih mata pelajaran sendiri
1.
Jelaskan 3 peranan guru mengikut
mazhab perenialisme.
·
pakar
yang bijaksana
·
Pembimbing
·
Pendisiplin
·
Pemupuk
kelakuan moral
2.
Terangkan 5 prinsip falsafah pendidikan timur.
·
Kehidupan
manusia akan menjadi lebih baik jika mereka sanggup berubah
·
Sikap
manusia terhadap kehidupan adalah faktor pencapaian kebahagiaan
·
Manusia
belajar melalui pemerhatian semula jadi
·
Setiap
manusia mahukan kebijaksanaan dan mencapai Nirvana
·
Semua
manusia mencari jalan hidup sebenar
·
Menghasilkan
manusia yang menyeluruh
3.
Jelaskan 3 peranan guru dalam
merealisasikan hasrat FPG.
4.
Nyatakan 4 kemahiran yang perlu
dikuasai oleh guru bagi ‘melahirkan insan yang seimbang’.
5.
Jelaskan 3 peranan dalam
merealisasikan hasrat FPG.
6.
Huraikan cadangan-cadangan yang
dikemukakan dalam Laporan Kabinet dalam konteks pembangunan pendidikan bagi
memenuhi keperluan masa depan Negara.
7.
Huraikan strategi pelaksanaan KPM di
bawah Teras Membangunkan Modal Insan dalam usaha membentuk sebuah Negara yang
bersatu padu dan mencapai pendidikan bertaraf dunia.
8.
Huraikan cara-cara guru dapat
memainkan peranan bagi menjayakan hasrat membangunkan modal insan.
9.
Jelaskan aktiviti-aktiviti berserta contoh
untuk menjayakan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dalam bilik darjah
berdasarkan Model Kurikulum Lawrence Stenhouse.
10.
Nyatakan bagaimanakah guru dapat
membantu kanak-kanak berkembang secara holistic dan bersepadu dari segi
jasmani, emosi, rohani dan intelek.
11.
Penyata
Razak telah diterima oleh Majlis Persekutuan dan disahkan oleh Ordinan
Pelajaran 1957
a)
Nyatakan
dua implikasi syor-syor Laporan Razak?
b)
Perkembangan
falsafah pendidikan barat memainkan peranan penting terhadap perkembangan pendidikan
di Malaysia.
Buktikan dua implikasi perkembangan
falsafah pendidikan barat terhadap pembentukan falsafah pendidikan Negara.
15.Maria Montessori terkenal kerana
penglibatan beliau dalam pendidikan kanak-kanak.
Beliau juga pernah dicalonkan untuk menerima anugerah Nobel Peace Prize
sebanyak tiga kali.
a)
Nyatakan
dua sumbangan beliau dalam bidang pendidikan kanak-kanak.
b)
Salah
satu matlamat utama KBSR/KBSM ialah membina perpaduan bangsa.
Tunjukkan tiga langkah yang diambil oleh
Kementerian Pelajaran Malaysia untuk mencapai matlamat perpaduan bangsa.
16. FPK berhasrat mewujudkan insan yang
harmonis dan seimbang.
a)
Jelaskan
lima cara pengurusan kurikulum yang boleh dilakukan oleh seseorang guru dalam
merealisasikan hasrat FPK tersebut.
Guru memainkan peranan yang penting bagi
meningkatkan kualiti pendidikan di Negara ini. Dengan ini akauntabiliti
seseorang guru terhadap profesionnya boleh diperlihatkan daripada pencapaian
dan prestasi guru itu semasa melaksanakan tugas yang dipertanggungjawabkan.
b)
Huraikan
lima ciri akauntabiliti guru yang perlu ada bagi memastikan kemajuan program
pendidikan di Malaysia?
1.
-
2.
5
sumbangan Awang Had Salleh
-
Guru
bahasa kebangsaan di Maktab Sultan Abdul Hamid, Alor Setar
-
Pensyarah
di Maktab Bahasa Lembah Pantai, KL
-
Pensyarah
di Fakulti Pendidikan UM
-
Pengarah
Ins.Tek. MARA
-
Naib
Canselor UKM
-
Penulis
cerpen, drama, esi dan novel
-
Menghasilkan
penulisan karya Selindung Bulan Kedah Tua, Biru Warna
-
Pembendaharaan
kata Itali-Melayu
3.
- menguasai KBKK
-
Kemahiran merancang yang berkesan
-
Menguasai
kemahiran mengajar
-
Kemahiran
mengurus persekitaran pengajaran dan pembelajaran
-
Kemahiran
kaunseling
-
Kemahiran
berinteraksi/komunikasi
-
Reflektif
kendiri
4.
– agen perubahan
-
Role
model
-
Memperolehi
ilmu baharu agar tidak ketinggalan zaman
-
Meningkatkan
diri secara professional
-
Sosialisasi
-
Berpandangan
progresif dan saintifik
5.
Laporan
Kabinet
-
3M
-
Fokus
kepada pendidikan kerohanian yang kukuh
-
Pembentukan
pelajar yang berdisiplin
-
Melanjutkan
persekolahan dari 9 tahun kepada 11 tahun
-
Kurikulum
ala Malaysia
-
Bahasa
Inggeris sebagai bahasa kedua dikekalkan
-
Utamakan
aktiviti ko-kurikulum
-
Semakan
semula kursus BM
-
Kurikulum
menengah ditingkatkan: akademik, vokasional
6.
Membangunkan
Modal Insan
-
Menyediakan
lebih banyak pilihan pendidikan kepada ibu bapa dan murid
-
Meningkatkan
keupayaan dan penguasaan ilmu pengetahuan
-
Memupuk
kemahiran dan ketrampilan dalam kalangan murid
-
Memantapkan
sisitem penilaian
-
Mempercepatkan
perkhidmatan aduan
-
Memperkukuhkan
disiplin
7.
- menjalankan tugas dengan dedikasi dan
minat mengajar untuk memajukan
anak didik
-
Melengkapkan
diri dengan kemahiran pedagogi
-
Melibatkan
diri dalam program perkembangan professional
-
Membimbing
murid tanpa mengambil kira jantina, etnik atau kelas sosial
-
Berkolaborasi
dengan rakan sekerja, pihak pengurusan dan ibu bapa untuk menangani masalah
yang dihadapi murid
-
Membantu
murid menggembangkan kemahiran generic
-
Menjadi
rol model untuk dicontohi
8.
– aktiviti yang membolehkan pelajar membuat
keputusan dan refleksi diri sendiri
-
aktiviti berpusatkan kepada pelajar
-
Aktiviti
yang membolehkan pelajar-pelajar menyelesaikan masalah mengikut kebolehan
masing-masing
-
Aktiviti
yang memerlukan pengamatan dan daya intelek untuk memerhati situasi dan idea
baharu
-
Aktiviti
yang melibatkan pelajar-pelajar dalam aplikasi bersama dengan penguasaan
peraturan-peraturan, piawai atau disiplin
9.
– menyediakan ruang pembelajaran yang
tersusun dalam bilik darjah
-
Menyediakan
sudut pembelajaran yang dilengkapi dengan bahan pembelajaran interaktif dan manipulative
-
Menyediakan
ruang pameran hasil kerja murid
-
Menyediakan
bahan p&p yang pelbagai dan dapat mencabar kebolehan murid
-
Pertuturan
dan perlakuan guru yang berbudi bahasa dan bersopan
-
Keprihatinan
guru terhadap kehendak murid-murid yang berbeza-beza
-
Kebolehan
memberi galakan dan dorongan