Tiada tajuk

Latihan 2
1.       Senaraikan 4 tunjang yang menjadi dasar pendidikan menurut Islam
·          Keesaan Tuhan(tauhid)
·         Kepercayaan kepada rasul dan nabi-nabinya
·         Kepercayaan kepada wahyu-wahyu
·         Manusia mempunyai potensi dalam perkembangan moral dan kerohanian
·         Setiap individu bertanggungjawab terhadap tindakan sendiri
·         Kehidupan keduniaan dan akhirat
·         Persamaan dan persaudaraan sejagat antara semua umat Islam
-           
2.       Nyatakan berserta contoh 3 implikasi Falsafah Pendidikan Timur terhadap system pendidikan di Malaysia.
Implikasi terhadap individu
-          Membina tingkah laku mulia, mengikut peraturan serta taat dan cinta kepada pemerintah dan Negara
-          Implikasi terhadap matlamat pendidikan
-          Bina masyarakat harmoni, memupuk kesempurnaan tingkah laku manusia  dan cinta kepada pemerintah dan Negara
Implikasi terhadap onjektif pendidikan
-          Melahirkan manusia yang berupayaan untuk mencapai kejayaan dalam semua aspek kehidupan
Implikasi terhadap pelaksanaan pendidikan
-          Penekanan terhadap matematik, sejarah, kesusasteraan dan geografi
Implikasi terhadap kurikulum pendidikan
-          Penguasaan bahasa ibunda
-          Penerapan nilai-nilai murni
-          Pengajaran matematik, sejarah,perakaunan, kesusasteraan dan geografi  
-          Penuasaan kemahiran berbahasa dan mengira
Nyatakan 4 prinsip utama aliran progresivisme.
·         iloKanak-kanak bebas untuk berkembang secara semula jadi
·         Minat dan dorongan oleh pengalaman ialah rangsangan yang terbaik untuk pembelajaran.
·         Guru ialah kakitangan sumber
·         Guru ialah pembimbing aktiviti pembelajaran
·         Kerjasama erat sekolah dan ibu bapa diperlukan
·         Pendidikan humanistic
·         Pendekatan induktif
·         Inkuiri penemuan
·         Life long learning
·         Aktif learner
·         Murid pilih mata pelajaran sendiri

1.       Jelaskan 3 peranan guru mengikut mazhab perenialisme.
·         pakar yang bijaksana
·         Pembimbing
·         Pendisiplin
·         Pemupuk kelakuan moral

2.       Terangkan 5 prinsip  falsafah pendidikan timur.
·         Kehidupan manusia akan menjadi lebih baik jika mereka sanggup berubah
·         Sikap manusia terhadap kehidupan adalah faktor pencapaian kebahagiaan
·         Manusia belajar melalui pemerhatian semula jadi
·         Setiap manusia mahukan kebijaksanaan dan mencapai Nirvana
·         Semua manusia mencari jalan hidup sebenar
·         Menghasilkan manusia yang menyeluruh
3.       Jelaskan 3 peranan guru dalam merealisasikan hasrat FPG.
4.       Nyatakan 4 kemahiran yang perlu dikuasai oleh guru bagi ‘melahirkan insan yang seimbang’.
5.       Jelaskan 3 peranan dalam merealisasikan hasrat FPG.
6.       Huraikan cadangan-cadangan yang dikemukakan dalam Laporan Kabinet dalam konteks pembangunan pendidikan bagi memenuhi keperluan masa depan Negara.
7.       Huraikan strategi pelaksanaan KPM di bawah Teras Membangunkan Modal Insan dalam usaha membentuk sebuah Negara yang bersatu padu dan mencapai pendidikan bertaraf dunia.
8.       Huraikan cara-cara guru dapat memainkan peranan bagi menjayakan hasrat membangunkan modal insan.
9.       Jelaskan aktiviti-aktiviti berserta contoh untuk menjayakan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dalam bilik darjah berdasarkan Model Kurikulum Lawrence Stenhouse.
10.   Nyatakan bagaimanakah guru dapat membantu kanak-kanak berkembang secara holistic dan bersepadu dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.  
11.   Penyata Razak telah diterima oleh Majlis Persekutuan dan disahkan oleh Ordinan Pelajaran 1957
a)      Nyatakan dua implikasi syor-syor Laporan Razak?

b)      Perkembangan falsafah pendidikan barat memainkan peranan penting terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia.
Buktikan dua implikasi perkembangan falsafah pendidikan barat terhadap pembentukan falsafah pendidikan Negara.

15.Maria Montessori terkenal kerana penglibatan beliau dalam pendidikan kanak-kanak.
      Beliau juga pernah dicalonkan untuk menerima anugerah Nobel Peace Prize
      sebanyak tiga kali.
a)      Nyatakan dua sumbangan beliau dalam bidang pendidikan kanak-kanak.
b)      Salah satu matlamat utama KBSR/KBSM ialah membina perpaduan bangsa.
Tunjukkan tiga langkah yang diambil oleh Kementerian Pelajaran Malaysia untuk mencapai matlamat perpaduan bangsa.

16. FPK berhasrat mewujudkan insan yang harmonis dan seimbang.
a)      Jelaskan lima cara pengurusan kurikulum yang boleh dilakukan oleh seseorang guru dalam merealisasikan hasrat FPK tersebut.

Guru memainkan peranan yang penting bagi meningkatkan kualiti pendidikan di Negara ini. Dengan ini akauntabiliti seseorang guru terhadap profesionnya boleh diperlihatkan daripada pencapaian dan prestasi guru itu semasa melaksanakan tugas yang dipertanggungjawabkan.
b)      Huraikan lima ciri akauntabiliti guru yang perlu ada bagi memastikan kemajuan program pendidikan di Malaysia?

1.       -
2.       5 sumbangan Awang Had Salleh
-          Guru bahasa kebangsaan di Maktab Sultan Abdul Hamid, Alor Setar
-          Pensyarah di Maktab Bahasa Lembah Pantai, KL
-          Pensyarah di Fakulti Pendidikan UM
-          Pengarah Ins.Tek. MARA
-          Naib Canselor UKM
-          Penulis cerpen, drama, esi dan novel
-          Menghasilkan penulisan karya Selindung Bulan Kedah Tua, Biru Warna
-          Pembendaharaan kata Itali-Melayu
3.       -      menguasai KBKK
-           Kemahiran merancang yang berkesan
-          Menguasai kemahiran mengajar
-          Kemahiran mengurus persekitaran pengajaran dan pembelajaran
-          Kemahiran kaunseling
-          Kemahiran berinteraksi/komunikasi
-          Reflektif kendiri
4.       –     agen perubahan
-          Role model
-          Memperolehi ilmu baharu agar tidak ketinggalan zaman
-          Meningkatkan diri secara professional
-          Sosialisasi
-          Berpandangan progresif dan saintifik
5.       Laporan Kabinet
-          3M
-          Fokus kepada pendidikan kerohanian yang kukuh
-          Pembentukan pelajar yang berdisiplin
-          Melanjutkan persekolahan dari 9 tahun kepada 11 tahun
-          Kurikulum ala Malaysia
-          Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua dikekalkan
-          Utamakan aktiviti ko-kurikulum
-          Semakan semula kursus BM
-          Kurikulum menengah ditingkatkan: akademik, vokasional

6.       Membangunkan Modal Insan
-          Menyediakan lebih banyak pilihan pendidikan kepada ibu bapa dan murid
-          Meningkatkan keupayaan dan penguasaan ilmu pengetahuan
-          Memupuk kemahiran dan ketrampilan dalam kalangan murid
-          Memantapkan sisitem penilaian
-          Mempercepatkan perkhidmatan aduan
-          Memperkukuhkan disiplin
7.       -      menjalankan tugas dengan dedikasi dan minat mengajar untuk memajukan
       anak didik
-          Melengkapkan diri dengan kemahiran pedagogi
-          Melibatkan diri dalam program perkembangan professional
-          Membimbing murid tanpa mengambil kira jantina, etnik atau kelas sosial
-          Berkolaborasi dengan rakan sekerja, pihak pengurusan dan ibu bapa untuk menangani masalah yang dihadapi murid
-          Membantu murid menggembangkan kemahiran generic
-          Menjadi rol model untuk dicontohi
8.       –      aktiviti yang membolehkan pelajar membuat keputusan dan refleksi diri sendiri
-           aktiviti berpusatkan kepada pelajar
-          Aktiviti yang membolehkan pelajar-pelajar menyelesaikan masalah mengikut kebolehan masing-masing
-          Aktiviti yang memerlukan pengamatan dan daya intelek untuk memerhati situasi dan idea baharu
-          Aktiviti yang melibatkan pelajar-pelajar dalam aplikasi bersama dengan penguasaan peraturan-peraturan, piawai atau disiplin
9.       –     menyediakan ruang pembelajaran yang tersusun dalam bilik darjah
-          Menyediakan sudut pembelajaran yang dilengkapi dengan bahan pembelajaran interaktif dan manipulative
-          Menyediakan ruang pameran hasil kerja murid
-          Menyediakan bahan p&p yang pelbagai dan dapat mencabar kebolehan murid
-          Pertuturan dan perlakuan guru yang berbudi bahasa dan bersopan
-          Keprihatinan guru terhadap kehendak murid-murid yang berbeza-beza
-          Kebolehan memberi galakan dan dorongan














Terbaru Lebih lama