IBNU RUSHD (520-595 HIJRAH)

IBNU RUSHD (520-595 HIJRAH)
·         Nama sebenar Ibnu Rusyd adalah Mohammad ibn Ahmad ibn Mohammad ibn Rusyd(1126-1198).
·         Beliau dilahirkan di sebuah keluarga ahli hukum di Cordoba,Sepanyol dan meninggal di Maghribi.
·         Pengaruhnya begitu meluas bukan sahaja dalam ketamadunan Islam, malah tersebar hingga ke dunia Barat,yang mana ketika itu mengalami zaman gelap.
·         Beliau juga telah di angkat para orientalis Barat sebagai ‘Bapa kepada fahaman Sekularisme’ dan lebih dikenali masyarakat Barat sebagai Averroes.
·         Pemikiran Ibn Rusyd jauh lebih berpengaruh jika dibandingkan dengan ahli falsafah seangkatannya mahupun selepas kematiannya.


SEJARAH HIDUP
·         ahli falsafah,mantikperubatan,matematik,teologi,ahli fekah mazhab Maliki dan sains,serta turut dianggap sebagai ahli falsafah yang paling agung pernah dilahirkan dalam sejarah Islam.
·         Beliau mendapat pendidikan mempelajari hukum hakam melalui bapa dan datuknya yang merupakan pegawai Kadi(hakim).
·         meninggalkan pekerjaan rasminya sebagai hakim,lalu menekuni dunia kedoktoran dan berguru kepada Ibn Zuhr yang kemudiannya menjadi sahabat karib.Ibnu Zuhr dikenali dalam dunia kedoktoran dengan nama Avenzoar
·         Hubungan persahabatan mereka akhirnya melahirka nsikap saling menghargai antara satu sama lain.
·         Sebagai contoh,Ibnu Rusyd menganggap Ibn Zuhr sebagai seorang doktor terbaik selepas era pasca Galen dan dianggap sebagai seorang ahli falsafah yang terbesar pada zamannya.


SUMBANGAN.FALSAFAH DAN ILMU LOGIKA
·         Ibnu Rusyd merupakan orang yang bertanggungjawab dalam menterjemahkan hasil karya tulisan Aristotle yang dilupai Barat. Melaluinya,pengetahuan yang ditinggalkan oleh Aristotle mula diketahui ramai di barat dan dikesan pada awal abad ke-12.Ibnu Rusyd menganggap Aristotles sebagai ahli falsafah terbesar dengan mengeluarkan kenyataan bahawa alam melahirkan dia sebagai sebuah model yang sempurna.Beberapa kajiannya telah diterjemahkan dalam Bahasa Latin dan Hebrew(Yahudi) dan menjadikajian penting dalam kajian abadpertengahan dan kajian Aritotelian Latin di Barat.Dalam tempoh tiga abad,para intelektual Barat dapat memahami Aristotle melalui komentar Ibnu Rusyd.
·         Ibnu Rusyd menulis pemikirannya dengan menyifatkan bahawa mereka tidak mudah menjadi kafir semata-mata kerana membaca karya falsafah,kerana mereka dibentuk oleh sistem pendidikan yang semakin maju serta demokratik,dan ilmu pengetahuan semakin mudah didapati dan banyak lagi kelainan lain yang mencirikan sifat khalayak ini.Pemikiran beliau tersebut telah dirakamkan ke dalam bentuk buku yang diberijudul,Fasl al-Maqal.
·         Ibnu Rusyd juga menyatakan bahawa tidak ada perbezaan yang nampak antara esensi dan eksistensi.Beliau bersependapat dengan pandangan Ibnu Sina yang membezakan antara akal mungkin dan akal aktif,kerana yang ada hanyalah perbandingan logika untuk tujuan analisis.
·         Ibnu Rusyd berpendapat, bahawa jiwa itu bersifat kebendaan,sehingga tidak mengalami kematian.Oleh yang demikian,beliau mengkhususkan status khas manusia adalah dari perspektif penguasaan ilmu pengetahuan dengan ketinggian akalnya.Ibnu Rusyd menekankan bahawaNamun begitu,pandangan beliau tentang akal manusia telah menimbulkan kesan.Saya mengambil contoh,golongan Kristian menolak ideanya disebabkan pentafsiran beliau mengisyaratkan bahawa akal aktif dan akal pasif adalah berbeza.Sudah tentu konsep yang cuba disampaikan Ibnu Rusyd menimbulkan masalah bagi golongan Kristian,kerana pendapatnya yang mengatakan bahawa tidak ada satu akal individu pun yang luput daripada kematian.
·         Antara karya:
o   Kulliyah fit-Thibb- mengandungi 16 jilid mengenai perubatan secara umum
o   Mabadil Falsafah (Pengantar Ilmu Falsafah)
o   Tafsir Urjuza – mengenai perubatan dan tauhid, Taslul
o   Kasyful Adillah – mengenai ilmu kalam dan mengungkap persoalan falsafah dan agama
o   Tahafatul Tahafut – mengulas buku Imam Al- Ghazali berjudul Tahafatul Falaisafah
o   Muwafaqatil Hikmah Wal Syari’a – membicarakan persamaan antara falsafah dan agama


KESIMPULAN.
·         Ibnu Rusyd merupakan tokoh falsafah yang seba boleh dan mahsyur namanya hingga merentasi dunia Barat,dan lebih dikenali sebagai Averroes dalam ketamadunan Eropah.
·         Beliau juga merupakan antara salah seorang tokoh falsafah teragung yang pernah dilahirkan dalam sejarah Islam dan naskah-naskah karyanya masih relevan diguna pakai hingga ke hari ini,sebagai rujukan ilmiah.
·         Buktinya,hasil karya beliau telah diterjemahkan ke dalam beberapa bahasa untuk disampaikan kepada seluruh umat manusia.

RUJUKAN

CONFUCIUS
Confucius adalah tokoh falsafah yang amat terkenal di seluruh dunia yang berasal dari Cina. Beliau dilahirkan pada tahun 551 SM, iaitu  pada hari ke-27 bulan lunar ke-8. Confucius dilahirkan diwilayah Chang Ping. Beliau juga terkenal dengan gelaran Khung Chiu atau Zhong Ni pada ketika dahulu oleh masyarakat Cina. Di Asia Timur dan di Taiwan tarikh kelahiran Confucius iaitu pada 28 September, diperingati sebagai hari guru dan disambut oleh penganut yang berpegang kepada ajaran serta fahaman beliau.
Semasa beliau berusia 3 tahun, ayah beliau telah meninggal dunia dan pada saat beliau berumur 17 tahun, beliau terpaksa menerima takdir kematian ibunya pula. Setelah pemergian ayahnya, Confucius dibesarkan oleh ibunya dan kehidupan mereka sangat daif dan serba kekurangan. Setelah 2 tahun kematian ibunya, beliau telah mengahwini seorang gadis dari wilayah Song yang bernama Yuan Guan pada usianya 19 tahun.
Pada usia 67 tahun beliau kembali ke tempat kelahirannya untuk mengabadikan karya-karya klasik dengan cara menggubah bentuk karya tersebut. Dalam usianya yang ke 73 tahun Confucius meninggal dunia, pada tahun 472 SM, bulan ke-4 tahun ke-16 dalam masa pemerintahan bangsawan Ai.
Manakala sejarah pendidikan beliau pula ialah bermula pada usianya 15 tahun ,Confucius telah mempelajari banyak buku yang dikarang oleh falsafah Cina terdahulu. Confucius juga merupakan seorang yang bijaksana, berakhlak mulia serta disanjung oleh masyarakat dengan perwatakannya dan kebijaksanaan yang dimiliki oleh beliau. Beliau mempunyai sifat tekun dan bekerja keras dalam menuntut ilmu. Confucius juga pernah bekerja di sawah padi, pengembala serta ketua kepada buruk pembinaan.
Confucius dikenal sebagai orang yang bijaksana dan berilmu tinggi dalam bidang pendidikan. Seluruh hidupnya didedikasikan untuk meningkatkan ketamadunan masyarakat Cina yang mundur pada ketika itu. Selain pernah menjadi panasihat negara, Confucius juga merupakan guru yang tekun mengajar tentang kesempurnaan dalam kehidupan individu dan masyarakat, iaitu dengan menekankan konsep berdasarkan pada keteguhan, kejujuran, dan  sikap bertanggungjawab.
Minat yang mendalam dalam menuntut ilmu dibuktikan dengan pengembaraannya ke daerah Lu untuk menimba ilmu. Beliau juga pernah belajar di Ibu Kota Negara, Zhou, dimana beliau bertemu dan berguru dengan Lau Zi. Confucius menguasai enam seni, yaitu tata-krama, musik, memanah, menunggang kuda, menulis huruf indah (kaligrafi) dan matematik. Confucius juga banyak meluangkan diri untuk mengajar tiap murinya tanpa memandang kaya atau miskin.
Sumbangan beliau amatlah besar kerana telah mengasaskan ajaran Confucius yang ramai dianuti oleh masyarakat Cina dan Asia Tenggara. Dalam falsafah pendidikan Timur, aspek emosi , intelek dan jasmani diberikan keutamaan. Kesemua aspek tersebut dimiliki oleh sejarawan Cina ini. Beliau memiliki ilmu dalam pelbagai bidang. Falsafah pendidikan Confucius mengatakan bahawa pendidikan adalah untuk semua, tanpa mengira status sosioemosi atau kedudukan sosial. Jelaslah pandangan beliau itu benar kenana Malaysia juga turut memberikan pendidikan kepada semua pelajar tidak kira latarbelakang mereka tidak kira berkemampuan ataupun sebaliknya. Confucius juga telah memberi sumbangan besar kerana membuka mata kepada semua pihak bahawa pendidikan bukannya sahaja kepada individu yang berkemampuan dan bertaraf tinggi semata-mata, namun pendidikan adalah kepada semua pihak tidak kira muda atau tua, kaya atau miskin, bedarjat atau tidak dan sebaginya.
Falsafah Pendidikan Malaysia juga turut memggunakan fahaman beliau, dimana melaksanakan pembelajaran sepanjang hayat serta pendidikan untuk semua. Confucius merupakan pencetus kepada idea ini. Maka jelaslah bahawa sumbangan dan fahaman beliau sedikit sebanyak mempengaruhi sistem pendidikan di seluruh dunia termasuklah Malaysia.
Rujukan


Terbaru Lebih lama