Apresiasi Seni

Nama Pelukis                 : Syed Ahmad Jamal.
Tajuk Karya                    : “umpan atau The Bait”.
Tahun Dihasilkan           : 1959.
Media                             : Cat Minyak.                           
Teknik                            : Sapuan berus tegas,
                                        ruang latar tidak mengandungi cat,
                                        Bentuk-bentuk organik berpusat dan
                                        berlingkar gelisar  menimbulkan pergerakan.
Gaya                              : Catan non-figuratif, antiformal, dinamik, bertenaga,
                                        dan berteknik bebas.
Aliran                             : Abstrak – watak-watak dan peristiwa-peristiwa
                                        digunakan  sebagai lambang.
Tema                             : Ketegangan seekor burung pemangsa dan pemusnahnya.
  
Apresiasi Seni

Karya Syed Ahmad Jamal -“The Bait” (1959)
           
            Apresiasi pertama yang dapat saya buat terhadap karya Syed Ahmad Jamal iaitu The Bait (Umpan) dari aspek deskripsi iaitu pengamatan hasil karya beliau dengan sifat-sifat tampak . Berdasarkan lukisan “umpan” permainan garisan adalah penting untuk membentuk objek yang ingin disampaikan. Garisan yang dimainkan dengan warna mengikut komposisi tertentu dapat menimbulkan objek yang sebenar. Karya inin banyak menggunakan garisan melengkung.
         
            Selain itu, permainan warna yang harmoni dan pelbagai juga menjadikan karya ini kelihatan menarik dan mudah difahami. Syed Ahmad Jamal menggunakan juga warna-warna panas. Warna-warna panas terdiri daripada merah, ungu, kuning ke hijau yang terdapat dalam karya tersebut bagi menimbulkan cahaya yang tinggi, suasana lebih bertenaga, garang, dan dekat. Sekiranya dilihat dari karya tersebut, pengkarya menggunakan warna gelap di belakang objek dan warna cerah di bahagian hadapan. Situasi ini bagi menimbulkan pencahayaan.
          
            Karya “umpan” juga memperlihatkan unsur ruang iaitu susunan objek-objek yang menimbulkan perbezaan jarak dan kedudukan pada suatu gabungan. Perbezaan saiz objek juga dapat dilihat bagi menimbulkan ruang tinggi dan rendah.
       
           Disamping itu, dari segi bentuk, karya “umpan” diapresiasikan bentuk seekor burung yang berada dalam ketakutan melalui penggunaan unsur seperti warna, garisan dan ruang. Walaupun tidak bebrapa jelas namun, bentuk seekor burung masih dapat ditimbulkan.

          


            Karya “umpan” Syed Ahmad Jamal juga menimbulkan sifat-sifat tampak dalam prinsip rekaan seperti imbangan. Berdasarkan karya lukisan diatas unsur imbangan tidak simetri dapat dilihat. Hal ini kerana, objek sebelah kiri lebih besar dari objek kanan. Kesan visual yang timbul ialah kesan lebih bebas dan spontan. Keadaan lebih pelbagai untuk menarik dan tidak membosankan pemerhati.

           Selain itu, penghasilan karya “umpan” mengutamakan prinsip irama dan pergerakan. Iaitu penyapuan warna secara garisan melengkung dan halus. Pergerakan dalam penyapuan warna dapat menggambarkan perasaan dan aksi dalam karya di atas. Apabila kita memerhati irama visual di atas, kita dapat mengalami pergerakannya dan perasaan yang cuba pengkarya timbulkan.

           Tambahan lagi, karya Syed Ahmad Jamal “umpan” menimbulkan penegasan iaitu objek kanan kelihatan lebih besar dan tumpuan utama pada objek tersebut. Oleh itu, tumpuan pemerhati apabila melihat karya ini lebih kepada objek yang besar kerana wujudnya penegasan pada karya tersebut.

           Prinsip kepelbagaian dalam karya tersebut juga dapat dilihat melalui penggunaan pelbagai jenis warna panas dan sejuk, yang diletakkan mengikut komposisi yang betul.  Berdasarkan karya diatas warna lebih gelap diletakkan di bahagian belakang dan warna terang di hadapan. Objek besar banyak menggunakan warna yang gelap dan panas untuk menunujukkan suasana bertenaga dan garang. Manakala, objek yang kecil berdasarkan karya tersebut banyak menggunakan warna sejuk, menunjukkan kuasanya sederhana dan lembut.





          

        
          Prinsip kesatuan juga dapat dikesan apabila gabungan daripada unsur-unsur seni dan prinsip rekaan untuk mewujudkan objek yang cuba disampaikan. Walaupun karya Syed Ahmad Jamal ini aliran abstrak tetapi masih dapat diterjemahkan kerana permainan warna dan bentuk menimbulkan mesej yang disampaikan.

           Apresiasi seni melalui aspek analisis iaitu penggabungan unsur seni dan prinsip rekaan menjadikan karya “umpan” lebih sempurna. Melalui pemerhatian karya di atas kita dapat lihat kualiti ekspresif karya adalah stabil.Hal ini bermaksud pengkarya berada dalam mood yang tenang dan baik. Kita dapat melihat daripa teknik penyapuan berus yang teratur dan kemas serta permainan warna yang betul dan jelas menunujukkan pengkarya lebih teliti dan sentiasa prihatin dalam menggunakan warna. Sekira dilihat suasana karya kelihatan lebih ganas kerana penggunaan warna panas dan sejuk digabungkan menunjukkan suasana ketegangan. Karya Syed Ahmad Jamal “umpan” sudah menunjukkan aliran abstrak kerana objek tidak dapat ditafsir secara cepat memerlukan pemerhatian yang lama.

           Apresiasi dari aspek interpretasi pula memberikan gambaran terhadap makna yang tersirat dalam karya ini. Berdasarkan pemerhatian saya, penggunaan gabungan warna dapat menimbulkan emosi dan tenaga dua elemen itu untuk dipertahankan serta dapat dirasai secara langsung. Dalam lukisan seperti The Bait Syed Ahmad Jamal ini lebih mengutamakan lekukan bentuk. Bentuk-bentuk mula dilekukkannya bagi menggambarkan aksi atau suasana yang lebih bertenaga. Menurut Syed Ahmad Jamal dalam karya The Bait, lekukan itu berjaya dilukiskan secara kreatif dan kritis untuk memperlihatkan adegan ketegangan antara pemangsa dengan pemusnahnya.

          Sehubungan dengan itu, Syed Ahmad Jamal menghasilakan karya ini dengan intensif sekali sehingga aksi burung hadir secara separuh lut sinar. Hal lni merupakan perkembangan yang amat menonjol kerana bentuk dan latar telah hilang rupa realistik seekor burung.  




Nama Pelukis                 : Syed Ahmad Jamal.
Tajuk Karya                    : Gunung Ledang/ Tanjung Kupang
Tahun Dihasilkan           : 1978.
Media                             : Cat Minyak pada kanvas.                     
Aliran                             : Abstrak ekspressionisme





Apresiasi Seni:

Melalui karya Syed Ahmad Jamal yang bertajuk “Gunung Ledang” pada tahun 1978 beliau ingin menunjukkan seni rupa itu amat pentingkan imbangan. Sebagai contoh, rupa bentuk penuh bercorak akan diimbangi dengan suatu rupa bentuk yang tiada bercorak. Syed Ahmad Jamal seorang pelukis yang mementingkan kesesuaian dalam pemilihan warna berdasarkan sifat semula jadi bahan yang digunakan untuk menghasilkan sesuatu karya. Dalam seni rupa melayu yang menyaksikan ketidakhadiran figura tetapi digantikan oleh corak-corak tumbuhan dan motif geometri seperti karya “gunung ledang”. Syed Ahmad Jamal merupakan pelapor aliran ekspressionisme. Beliau menggemari aliran ini kerana aliran ini memberikan kelangsungan dalam berkarya dan membenarkan pemikiran diterjemahkan secara langsung menjadi bahan seni. Dalam karya “gunung ledang” ini, beliau menggunakan media cat minyak pada kanvas. Catan ini bersatu dari aspek warna, ruang, dan bentuk yang dihasilkan oleh Syed Ahmad Jamal.
          
           Apresiasi seni yang pertama dapat kita lihat melalui karya Gunung Ledang ialah dari aspek deskripsi. Karya ini menggambarkan sifat-sifat tampak produk seni seperti ruang. Unsur Seni ruang digunakan untuk memperlihatkan objek yang berada pada bahagian belakang dan hadapan. Dalam karya ini, gambaran gunung dihasilkan pada belakang catan dengan menggunakan garisan nipis dan samar. Manakala ruang hadapan catan yang lebih dekat ialah bentuk tiga segi yang jelas dan terang dari segi penggunaan warna. Selain itu,grid perspektif turut diaplikasi dalam hasil karya ini bagi menimbulkan ruang. Berdasarkan karya “Gunung Ledang” perspektif digunakan pada segi tiga tujuh peringkat iaitu perspektif satu titik lenyap memberikan kesan ruang yang dalam.

         

           Unsur garisan juga dapat kita lihat. Namun penggunaan unsur garisan tidak pelbagai. Berdasarkan karya di atas unsur garisan yang terdapat ialah garisan beralun dan nipis pada gunung, garisan melintang pula dilihat pada segi tiga yang mempunyai tujuh tahap, garisan lurus pada kawasan hijau yang melambangkan tumbuhan hijau.. Selain itu,unsur rupa banyak dijumpai dalam karya ini. Aliran abstrak ekspressionisma merupakan aliran yang menggunakan rupa dan bentuk geometri. Rupa tidak begitu jelas untuk memperlihatkan sesuatu objek. Berdasarkan karya ini, rupa geometri seperti segi tiga, yang disusun secara tidak terancang dan juga secara berperingkat. Penghasilan bentuk pula adalah lebih kepada rupa geometri.

           Melalui karya ini unsur warna juga amat penting. Berdasarkan karya Syrd Ahmad Jamal “Gunung ledang” gubahan warna yang digunakan lebih kepada warna penggenap. Warna biru dan hijau yang segar dan bertenaga itu dapat menimbulkan kesan pergerakan yang amat sesuai digunakan. Selain itu, kombinasi warna penggenap dan warna berkontra dapat melembutkan kehebatan sesuatu karya. Jika dilihat pada karya Syed Ahmad Jamal terdapat warna-warna seperti warna merah, hijau+biru dan putih menjadikan karya tersebut kelihatan bertenaga.  Beliau juga memilih warna sejuk yang terdiri daripada warna hijau dan biru yang menimbulkan suasana kesegaran, kedamaian, dan perasaan yang tenang. Perspektif warna juga ditekankan dalam karya ini iaitu objek yang jauh lebih lembut dan pudar manakala objek dekat kelihatan lebih jelas dan gelap. Berdasarkan karya di atas warna gelap digunakan pada segi tiga tujuh peringkat dan warna pudar pula dapat dilihat pada gunung.

            Prinsip rekaan yang terdapat pada karya ini ialah elemen penegasan yang dapat dilihat pada bentuk segi tiga yang terbesar yang mempunyai tujuh peringkat. Beliau menjadikan segi tiga tujuh peringkat sebagai penegasan untuk menimbulkan fokus atau tumpuan terhadap objek tersebut. Disamping itu, unsur imbangan simetri dapat kita lihat pada karya di atas iaitu imbangan melalui segi tiga tujuh peringkat berada di tengah-tengah lukisan.


           Seterusnya berdasarkan karya Syed Ahmad Jamal “gunung Ledang” banyak interpretasi yang cuba ditunjukkan oleh beliau. Interpretasi merupakan carian makna-makna yang dikemukakan oelh pereka seni seperti subjek, simbol, unsur-unsur seni, prinsip rekaan dan struktur rekaan. Bagi beliau, Gunung Ledang adalah sesuatu yang melambangkan tenaga dan kemakmuran. Beliau menggunakan segi tiga yang terbesar yang mempunyai tujuh peringkat melambangkan kepercayaan yang mempercayai bahawa Gunung Ledang terdapat tujuh tangga yang harus dilalui untuk sampai di syurga. Warna hijau di bahagian bawah mewakili bumi manakala biru di atasnya adalah langit. Warna garisan kekuningan di bahagian bawah melambangkan emas yang diminta oleh Puteri Gunung Ledang daripada Sultan Mahmud sebagai hantaran. Warna biru yang lebih lembut di bahagian atas menunjukkan kesyurgaan alam fana dan bentuk hijau seperti bendera adalah tempat bersemadi roh-roh mangsa kemalangan tersebut. Kesyurgaan itu juga menyebabkan bintang-bintang bertukar menjadi bentuk-bentuk segi tiga.

            Selain itu, bentuk-bentuk yang terdapat dalam hasil karya tersebut tidak konsisten, di atas gunung itu terdapat cebisan atau sebuah kapal terbang yang berkecai di Tanjung Kupang setelah melintasi Gunung Ledang. Perkara yang menarik dalam Gunung Ledang ialah perkembangan pemikiran dalam catan tersebut yang bermula dari bawah ke atas berkaitan dengan kenaikan roh dari dunia ini. Catan ini semakin jelas apabila warna biru dan hijau mendominasi catan, satu pilihan warna yang paling tepat untuk menunjukkan unsur duniawi dan syurga. Warna putih dan merah di bahagian tengah adalah serpihan dan darah akibat kemalangan tersebut. Warna yang menjadi kegemaran beliau dalam berkarya mulai jelas pada tahun-tahun ini. Warna hijau dan biru amat disukainya kerana sifat hijau yang melambangkan bumi atau realiti manakala biru bererti langit atau fantasi. Penerokaan atau campur tangan beliau dalam masalah masyarakat menunjukkan Syed Ahmad Jamal mula cuba mengungkapkan isu sosial dalam catannya.

            Karya tersebut merupakan satu olahan yang menggabungkan mitos gunung terebut dengan tragedi udara itu. Gunung Ledang dan dongengnya dilihat sebagai suatu entiti yang akan terus hidup manakala manusia tetap akan menyahut panggilan ilahi. Gunung Ledang, seperti yang telah dinyatakan, mempertemukan dongeng gunung dengan tragedi udara tersebut. Kemistikan amat diutamakan dalam menginterpretasi catan itu. Dalam kerjayanya sebagai seorang pelukis, catan Gunung Ledang menandakan kemuncak Syed Ahmad Jamal. Pada tahap ini lukisannya amat bertenaga melambangkan keunggulan kaedah dan pemikiran yang didokongnya selama ini. Selain itu, beliau berharap agar karya lukisan ini menjadi satu bahan perantaraan antara pemerhati dengan pelukis agar pemerhati dapat bersua dengan perasaan pelukis melalui karya mereka.







Terbaru Lebih lama