PENGHARGAAN
Salam sejahtera.
Sekalung penghargaan dan jutaan terima kasih saya rakamkan kepada Encik Mohd On
bin Ahmad merupakan pensyarah yang banyak membantu dan sebagai pembimbing saya
dalam melaksanakan tugasan kerja kursus Budaya dan Pembelajaran EDU 3063.
Segala tunjuk ajar, bimbingan dan dorongan yang diberikan sepanjang tempoh saya
di sini tidak saya lupakan. Saya juga ingin mengucapkan penghargaan kepada
semua pensyarah di Jabatan Pendidikan Seni Visual yang turut serta memberikan
ilmu baru dan pertolongan.
Saya juga mengucapkan ribuan terima
kasih kepada rakan-rakan sekelas yang telah membantu saya dan yang sanggup
bersama saya dalam mencari bahan untuk melengkapkan untuk menyiapkan tugasan
ini dengan cepat dan padat.
Terima
kasih yang tidak terhingga kepada rakan-rakan yang sanggup bekerjasama bersama
saya untuk menyiapkan tugasan ini terutamanya rakan kumpulan saya. Terima kasih
kepada semua yang telah membantu sama ada secara langsung atau tidak langsung.
Semoga Tuan dapat memaafkan saya jika terdapat cacat cela dalam proses
menyiapkan tugasan saya.
Sekian,
terima kasih.
Sosial
adalah berkaitan dengan masyarakat dan kemasyarakatan. Manakala budaya
didefinisikan sebagai hal-hal yang berkaitan dengan budi dan akal manusia.
Perkataan ‘budaya’ berasal daripada bahasa Sanskrit iaitu ‘buddhayah’. Maka, ‘sosiobudaya’
pula diertikan sebagai hubungan masyarakat dengan budaya seperti cara hidup,
adat istiadat sesuatu masyarakat dan sebagainya (Ganesan,
n.d.) .
Manakala,
menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, sosiobudaya ialah hubungan masyarakat dengan
masyarakat yang melibatkan cara hidup, adat istiadat. Sistem politik di Tanah
Melayu juga dipengaruhi oleh corak sosiobudaya masyarakat Melayu Feudal
menerusi antonomi dan kuasa antara sultan dan pembesar. Malaysia mengalami
perkembangan pesat ekonomi khususnya yang membawa kepada terjadinya
perkembangan dalam sosiobudaya masyarakat di Malaysia.
Justeru,
pembinaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) (2013-2025) merupakan
komponen utama dalam memahami prestasi dan cabaran semasa pendidikan di
Malaysia. Guru merupakan insan yang paling utama dalam menggalas tanggungjawab
besar merealisasikan sebelas anjakan PPPM dengan menjadikan elemen Falsafah
Pendidikan Kebangsaan (FPK) dan Falsafah Pendidikan Guru (FPG) sebagai panduan.
Kepelbagaian
budaya ialah di mana keadaan terdapat perbezaan dan kepelbagaian. Bahkan,
kepelbagaian ini melibatkan kepelbagaian manusia daripada aspek perbezaan
antara kaum atau budaya di dalam sesuatu kumpulan atau organisasi (Azizan Baharuddin, 2012) .
Menurut
kamus dewan edisi keempat pinggir bandar
bermaksud kawasan di sekeliling kawasan bandar. Peningkatan keperluan untuk
tempat tinggal dan kemudahan sosial menyebabkan kawasan bandar diperluaskan ke
kawasan pinggir bandar (Rusidah Mohd Akil, 2008) . Memandangkan
kebanyakan penduduk bekerja di bandar mereka tertumpu
untuk tinggal di pinggir bandar tetapi
masih bekerja di pusat bandar (Ag, 2009). Tempat tinggal menjadi tumpuan
utama serta kos hidup yang tinggi menyebabkan pemilihan jenis rumah yang lebih
berkemampuan seperti rumah flat.
Pada
pandangan saya, kanak-kanak yang tinggal di kawasan perumahan ini mudah terpengaruh
disebabkan aktiviti mereka tidak dipantau. Bahkan juga susah untuk kita lihat
masyarakat pada masa kini untuk bertegur sapa sesama jiran. Hal ini mewujudkan
jurang di antara kita untuk mengenali siapa yang tinggal bersebelahan dengan
rumah kita.
Penempatan
guru di pinggir bandar bukanlah satu halangan untuk menyampaikan ilmu.
Berdasarkan senario tersebut saya tidak pernah menjejaki ke tempat tersebut dan
mengalami situasi di mana mengajar di kawasan pinggir bandar. Pada pandangan
saya penempatan guru adalah
bertujuan untuk melatih guru yang boleh mengadaptasi pekerjaan di mana sahaja
mereka ditempatkan. Selaras dengan anjakan Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia yang kelima iaitu memastikan kepimpinan berprestasi tinggi ditempatkan
di setiap sekolah kerana kualiti kepimpinan sesebuah sekolah amat diperlukan.
Walaupun
berlainan kaum dan agama, sekiranya kita ditugaskan di sekolah bukan aliran
sekolah kebangsaan seperti sekolah Cina mahupun Tamil, kita hendaklah menjalankan
tugas dengan penuh dedikasi dan profesional kerana murid-murid di sekolah ini
amat memerlukan tenaga pengajar seperti kita. Bahkan program 1 Malaysia yang
bertujuan untuk memupuk persefahaman dan perpaduan antara kaum dapat dilaksanakan
seperti Rancangan Intergrasi Murid Untuk Perpaduan (RIMUP), memperkenalkan
Komponen Khidmat Komuniti dalam kokurikulum semua Sekolah Rendah, mengukuhkan
penyediaan pendidikan bahasa dan penubuhan Sekolah Wawasan.
Bagi
memastikan visi ini dapat direalisasikan,
pembaharuan di sekolah baru hendaklah dilaksanakan secara berhemah dan
bijaksana. Sekolah mempunyai peranan penting sebagai tapak untuk menyemai dan
memupuk perpaduan antara kaum di peringkat sekolah. Sesuatu perubahan tidak
dapat dilaksanakan secara serta merta ataupun drastik kerana terdapat
sesetengah sekolah yang mempunyai acuan yang diatur oleh pentadbir sekolah. Walaupun
kita baru ditempatkan di sekolah, kreativiti seseorang untuk membuat
pembaharuan adalah amat diperlukan untuk meningkatkan prestasi sesebuah sekolah.
Hal ini adalah bertujuan agar murid dapat belajar di sekolah yang mempunyai suasana
pembelajaran yang efektif dan interaktif. Contohnya pembaharuan dari segi amalan
3S iaitu senyum, salam dan sapa. Hal ini secara tidak langsung akan
mengurangkan jurang antara kaum, bahkan dapat mengeratkan lagi hubungan antara
guru, murid, staf, ibu bapa dan masyarakat.
Suatu
ciri keunikan di Malaysia ialah masyarakat yang terdiri daripada kepelbagaian kaum. Ini merupakan suatu
cabaran yang perlu digalas oleh guru-guru bagi menyatupadukan masyarakat
bermula seawal dari peringkat sekolah. Seperti sedia maklum, negara kita
mempunyai pelbagai jenis masyarakat yang berlainan agama seperti Islam, Buddha,
Kristian dan lain-lain serta kaum yang banyak seperti, Jawa, Bidayuh, Melanau, Iban
dan pelbagai lagi.
Selaras
dengan usaha kementerian berhasrat untuk menjana suatu sistem pendidikan yang
memberi peluang kepada murid berkongsi pengalaman dan aspirasi demi menguatkan
lagi asas perpaduan rakyat Malaysia. Isu utama dalam konteks kepelbagaian kaum
ini antara lain ialah murid tidak bergaul sesama sendiri walaupun ditempatkan
di kelas yang sama atas sebab perbezaan bahasa, agama dan warna kulit. Sekiranya
hal ini dibiarkan berlarutan pastinya tembok pemisah antara kaum akan menebal.
Natijahnya, guru sukar untuk menyemai semangat perpaduan sekiranya masalah ini
tidak diatasi.
Selain
daripada itu, masyarakat yang tinggal di pinggir bandar kebanyakannya datang
dari pelbagai tempat di Malaysia. Hal ini kerana kawasan pinggir bandar
merupakan kawasan yang paling terdekat untuk mengakses kawasan bandar. Selari
dengan aspirasi sistem ekuiti iaitu menyediakan pendidikan yang terbaik kepada
setiap kanak-kanak tanpa mengira kedudukan geografi, gender atau latar belakang
sosioekonomi yang bertujuan untuk merapatkan jurang pencapaian murid walaupun berada
di kawasan bandar dan luar bandar serta pencapaian antara gender.
Imigrasi
daripada pelbagai tempat ke sebuah bandar berlaku atas sebab peluang pekerjaan
selain menggubah taraf ekonomi
sesebuah keluarga. Oleh yang demikian, pertembungan budaya dan bahasa
menyebabkan lahirnya masyarakat. Kadangkala, sesetengah murid tidak dapat
menerima pertuturan daripada warga pendidik di sekolah, rakan-rakan dan
masyarakat setempat. Hal ini berlaku apabila di rumah ibu bapa masih lagi
menuturkan dialek ataupun loghat masing-masing. Justeru itu, lahirnya latar
belakang keluarga yang pelbagai sosioekonomi, agama dan etnik.
Dari
segi ekonomi pula, kebanyakan ibu bapa dan keluarga masih berada di garis kemiskinan serta membuat dua
pekerjaan, dapat dilihat bahawa setiap kaum menjalankan aktiviti ekonomi yang
tertentu dan mendiami kawasan yang berlainan. Mereka tidak mempunyai pilihan
lain, mungkin disebabkan taraf pendidikan yang tidak mampu memenuhi kriteria
peluang pekerjaan dan gaji yang lebih lumayan. Kajian menunjukkan bahawa kebanyakan
murid daripada keluarga miskin mempunyai pencapaian prestasi rendah berbanding
dengan murid daripada keluarga berpendapatan pertengahan atau tinggi (Maszuria Binti Abdul Ghani, 2014) . Hal ini disebabkan
kos sara hidup yang tinggi terutamanya kawasan yang berdekatan dengan bandar. Ini
didorong dengan faktor kurangnya perhatian daripada ibu bapa terhadap
perkembangan dan prestasi anak-anak mereka di sekolah kerana kekangan masa
untuk bekerja. Oleh yang demikian,
kanak-kanak ini lalai dan kurang memberi perhatian terhadap pendidikan mereka
itu sendiri.
Manakala,
disebabkan pendapatan gaji ibu bapa yang berada pada tahap garis kemiskinan,
murid-murid ini mendapat bantuan Rancangan Pemakanan Tambahan (RMT) supaya
murid ini mendapat nutrisi yang secukupnya. Hal ini merupakan usaha kerajaan
dalam menambah baik sistem bantuan kepada pelajar miskin. Bantuan ini diberikan
fokus kepada keluarga yang berpendapatan rendah khususnya. Bahkan, Kumpulan
Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM) turut disediakan untuk mengurangkan beban
kewangan persekolahan yang ditanggung oleh ibu bapa.
Selain
daripada itu, bilangan anak dalam sesebuah keluarga juga mempengaruhi ekonomi
sesebuah keluarga. Ini dapat dilihat apabila ibu bapa bekerja dan mempunyai
anak masih kecil perlu dihantar ke rumah pengasuh mahupun taska, manakala bagi
yang bersekolah pula dihantar ke sekolah pada sesi pagi dan kelas agama bagi
kelas petang.
Latar belakang keluarga
turut memberi kesan kepada perkembangan kanak-kanak. Memandangkan banyak masa
kanak-kanak ini dihabiskan bersama dengan orang lain seperti guru, pengasuh dan
kawan-kawan, hubungan ibu bapa semakin renggang. Kegagalan ibu bapa untuk
mewujudkan persekitaran pembelajaran yang bagus bermula dari rumah. Ini
didorong oleh faktor tahap pendidikan ibu bapa itu sendiri. Maka tidak
hairanlah sering kali kerajaan menerapkan kempen membaca walaupun berada di
mana-mana. Ibu bapa percaya dan menyerahkan sepenuhnya tanggungjawab untuk
mendidik kepada insan yang bergelar guru. Sememangnya tugas mendidik merupakan
tanggungjawab seorang guru, namun ianya perlu dibantu dengan perhatian
berterusan daripada ibu bapa di rumah seperti latihan, mahupun ulang kaji.
Suami isteri yang bekerja dan tiada masa untuk anak-anak dan
anak-anak tersebut dibiarkan untuk berdikari. Tanggungjawab dan perhatian
seorang isteri dan ibu tidak dapat dilaksanakan seratus peratus akibat desakan
kos sara hidup yang tinggi dan menyebabkan kaum ibu ini terpaksa bekerja demi
membantu suami. Hal ini juga merupakan salah satu faktor mengapa terjadinya kes
penceraian yang semakin meningkat. Ibu tunggal
yang memikul tanggungjawab sebagai nakhoda dalam sebuah keluarga demi
memastikan kebajikan anak-anak terjamin.
Walaupun
negara kita menitikberatkan konsep 1 Malaysia, dapat dilihat lagi jurang antara
kaum dari segi bahasa dan ekonomi. Ini disokong apabila kebanyakan murid
menggunakan dialek masing-masing dan
kurang berkemampuan berkomunikasi secara berkesan dalam bahasa Melayu mahupun
Bahasa Inggeris selaras dengan dasar pendidikan Kebangsaan yang termaktub dalam
Akta Pelajaran 1961. Hal ini menyebabkan mereka mengutamakan kaum dan dialek yang
sama dalam memilih sahabat akhirnya mewujudkan polarisasi antara etnik. Natijahnya,
di masa hadapan akan mewujudkan masalah yang lebih besar jika fahaman itu
dijadikan pegangan dalam masyarakat.
Kesan
secara langsung, guru juga menghadapi kesukaran untuk menyampaikan ilmu
tersebut kepada murid-murid ini. Oleh yang demikian, dengan wujudnya kurikulum
baharu Bahasa Malaysia yang dirangka khusus untuk mengajar murid pada tahun
2011 dapat dilaksanakan sokongan pemulihan yang intensif dengan kerjasama ibu bapa
untuk mengikuti kelas peralihan.
Selain
daripada itu, masalah kurang kemampuan berkomunikasi
secara berkesan dalam Bahasa Melayu dan Inggeris berlaku di dalam bilik darjah
disebabkan oleh beberapa faktor. Antaranya ialah, guru yang terdiri daripada
pelbagai etnik yang ditempatkan di sekolah yang tujuan awalnya ialah untuk
menggambarkan kepelbagaian populasi serta merapatkan jurang perbezaan etnik
tidak dapat diterima oleh murid. Malahan, komunikasi dua hala antara guru dan
murid sukar untuk difahami.
Guru
merupakan insan yang bertanggungjawab untuk membantu murid dalam menangani
permasalahan ini dengan cara mendekati murid, selain mencari jalan alternatif
untuk berhubung dengan keluarga murid itu sendiri. Sekiranya murid tersebut
memang murid yang berkeperluan khas jika masalah yang dilalui sangat kritikal.
Bagi murid yang pemalu, mahupun tiada keyakinan tinggi, guru haruslah
mempelbagaikan cara pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas, antaranya
memberi tanggungjawab kepada murid tersebut untuk memegang jawatan seperti
ketua kelas. Selain daripada itu, guru haruslah bersiap sedia untuk menerima
dan mempelajari bahasa dan budaya sesuatu tempat. Sekiranya kita mempelajari dan
mendekati ciri-ciri budaya, bahasa dan masyarakat di tempat kita ditugaskan
pastinya penerimaan mereka akan jauh lebih baik.
Menyediakan
kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa selaras
dengan pelan transformasi negara sekiranya membuat pelaburan supaya murid dapat
memasuki bilik darjah yang mempunyai kelengkapan kemudahan dan peralatan untuk
mewujudkan suasana yang kondusif. Infrastruktur
yang kurang mencukupi dan tidak menarik semestinya mengganggu dan
mencacatkan pandangan kita.
Asas
dalam sesebuah bilik darjah hendaklah didapati mencukupi sebelum murid berada
dalam kelas tersebut. Persekitaran pembelajaran yang efektif akan dapat
mengembangkan pelbagai kecerdasan pelbagai (Multiple
Intelligence) dan menggilap potensi individu yang berbeza-beza dari segi
kebolehan, minat, kecerdasan dan kecekapan murid. Guru memainkan peranan
penting dalam melaporkan kerosakan pada alatan mahupun kemudahan lain seperti
pengudaraan dan kipas yang tidak berfungsi. Justeru, sebagai guru hendaklah
bijak dalam mengatasi permasalahan ini. Guru hendaklah mencari jalan alternatif
untuk meningkatkan keceriaan sesebuah bilik darjah itu.
Selaku
seorang guru yang berdedikasi dan profesional, kita haruslah mengambil
langkah-langkah penyesuaian yang bijak dalam menangani permasalahan ini.
Antaranya ialah menerapkan elemen keagamaan, bahasa dan cara pembelajaran. Oleh
yang demikian, guru hendaklah mengamalkan ajaran agama dengan baik untuk
memastikan kekal berkualiti. Dalam mendidik para murid.
Seterusnya
ialah melalui agama, agama adalah
elemen terpenting dalam pembentukan sahsiah seseorang individu di mana setiap
agama menganjurkan setiap pengikutnya membuat perkara yang baik. Justeru itu,
pendidikan agama dan moral seharusnya dipandang berat untuk perpaduan dan
memupuk persefahaman yang erat antara murid. Tanggungjawab Sebagai guru
hendaklah menerapkan nilai-nilai murni di dalam setiap diri muridnya agar dapat
menerima dan menghormati agama dan budaya kaum lain.
Bahkan, walaupun status yang berlainan, itu
bukan bermaksud bahawa murid-murid ini tidak boleh duduk dan berkawan bersama,
guru harus bertindak sebagai pemangkin untuk membudayakan situasi ini dalam
kalangan murid. Terdapat pelbagai nilai-nilai murni yang diterapkan dalam Islam,
antaranya ialah menghormati guru. Saya percaya bahawa amalan menghormati guru
ini menyebabkan murid-murid ini lebih patuh bahkan guru-guru mudah untuk
mengawal kelas. Selain daripada itu, amalan menepati masa dituntut oleh agama. Amalan ini penting untuk memastikan
murid-murid ini berdisiplin apabila berada di sekolah mahupun di alam pekerjaan
kelak.
Amalan
penjagaan kebersihan juga dituntut dalam agama Islam menganjurkan pengikutnya
sentiasa bersih dari segi luaran serta dalaman. Sebagai guru hendaklah
menunjukkan personaliti yang kemas dari segi pakaian mahupun pertuturan. Dalam
proses perkembangan awal kanak-kanak, guru merupakan contoh yang paling dekat
oleh murid. Murid. Justeru, secara tidak langsung, guru harus menampilkan
sahsiah diri yang baik, bersih, kemas dan bertatasusila.
Oleh
itu guru juga berperanan untuk menerapkan nilai-nilai positif dalam kalangan
murid. Guru boleh memberi motivasi kepada murid sebelum memulakan sesi PdP .
Secara tidak langsung guru dapat meningkatkan disiplin murid dalam penjagaan
bilik darjah. Contohnya, guru boleh mengamalkan pendekatan koperatif berasaskan
konsep di mana murid-murid belajar secara kumpulan dan berbincang secara
koperatif. Dalam kaedah ini, murid-murid dapat berinteraksi dan saling membantu
dalam aktiviti pembelajaran. Salah satu nilai murni yang harus diterapkan dan
dikongsi ialah memupuk semangat bekerjasama. Ini kita dapat lihat
pelajar-pelajar cemerlang mereka mengulang kaji pelajaran bersama-sama. Di sini
mereka dapat bertukar-tukar pandangan mahupun berkongsi idea-idea bernas selain
dapat meningkatkan suasana pembelajaran.
Banyak
kajian mendapati faktor pemakanan mempengaruhi tumbesaran dan perkembangan
otak. Di dalam Islam pula, makanan membentuk sahsiah seseorang individu. Itulah
peranan yang di tuntut oleh kebanyakan agama yang dianuti. Contoh yang paling
dekat dengan diri saya ialah agama saya sendiri iaitu kepentingan memakan
makanan yang halal. Islam menganjurkan penganutnya mengamalkan sistem pemakanan
yang halal, berkat dan berkhasiat ada kaitannya dengan perangai dan tingkah
manusia contohnya memakan kismis. Kajian sarjana barat mendapati kismis
mengandungi yang bernama boron yang merupakan mineral penting fungsi otak yang
baik. Boron mampu meningkatkan penumpuan, koordinasi tangan dan mata serta
meningkatkan memori.
Selain
itu, boron juga membantu menggalakkan fungsi mineral penting seperti kalsium
dan magnesium (Anugerah, 2013). Bahkan, di dalam Islam pula kismis sememangnya
sinonim dengan pelajar-pelajar tahfiz dan pondok. Ini kerana sudah sekian lama,
ulama-ulama terdahulu sudah mengetahui kebaikan kismis ini kerana ia baik untuk
hafalan dan kecerdasan minda. Makanan yang halal dapat menjana kekuatan jiwa
manusia, juga dapat mempertingkatkan produktiviti seseorang (Utusan Melayu, 2008).
Dalam
pemerhatian saya dapat dilihat ialah, sebagai guru orang yang rapat dengan
murid ini, saya boleh mencadangkan kepada Persatuan Ibu Bapa dan Guru supaya
menyediakan makanan yang berkhasiat. Tidak seharusnya hanya bergantung pada
pemberian susu pada hari tertentu sahaja. Jika kita boleh lihat, sebagai contoh
negara luar yang mengamalkan pemakanan yang sihat telah melahirkan pelajar yang
berjaya. Hal ini disebabkan pemakanan mereka yang dikawal rapi. Guru boleh
mengusulkan cadangan kepada persatuan ibu bapa supaya membekalkan kismis bagi
setiap kelas. Budaya sekolah saya dahulu ialah pihak sekolah akan membekalkan
makanan yang berkhasiat seperti buah-buahan, kismis dan ubat vitamin setiap
pagi sesi persekolahan.
Berdasarkan
pemerhatian saya, saya dapati sekarang penggunaan Bahasa Melayu, tidak
digunakan secara tepat dan betul, ini dapat dilihat berlaku di media-media
sosial sedikit sebanyak dapat mempengaruhi cara pertuturan berfikir, penulisan
terhadap murid-murid sekolah. Seharusnya pihak berwajib lebih memandang serius
akan hal ini dan diharap mereka dapat menyediakan satu mekanisme khas bagi
menangani permasalahan ini.
Justeru
itu, penggunaan bahasa dapat digunakan secara betul, memandangkan negara kita,
Malaysia mempunyai pelbagai kaum dan agama yang menuturkan dialek yang berbeza.
Untuk memastikan saya dapat menyesuaikan diri apabila mengajar di dalam bilik
darjah yang mempunyai kepelbagaian budaya saya perlu mengambil inisiatif untuk
mengatasi permasalahan ini. Walaupun saya datang dari sekolah di kawasan luar
bandar iaitu Felda, namun bagi saya hal ini bukanlah sesuatu halangan yang
besar. Kebanyakan staf-staf Felda merupakan masyarakat yang datang daripada
pelbagai tempat.
Untuk
membanteras permasalahan ini guru boleh menggunakan peraturan di dalam kelas,
di mana murid hanya dibenarkan menggunakan bahasa Melayu sahaja di dalam subjek
Pendidikan Bahasa Melayu dan memberi denda yang lebih bersifat akademik kepada
murid yang melanggar peraturan. Bahkan turut boleh mewajibkan setiap hari mencari
perkataan yang berbeza dan mencari maksudnya di dalam kamus mahupun mengakses Internet.
Lama -kelamaan murid ini dapat mempelajari dan meningkatkan pengetahuan mereka.
Jurang
yang berlaku akibat daripada penggunaan bahasa dialek haruslah dielakkan
sebagai guru. Guru hendaklah menetapkan syarat penggunaan bahasa yang standard untuk
memberi peluang yang sama rata kepada murid untuk mengambil bahagian dalam
aktiviti pembelajaran di dalam bilik darjah khususnya. Satu perkara yang saya
perhatikan, kita semakin melupakan khazanah budaya kita seperti, berpantun,
bersajak, bersyair, berpuisi dan bergurindam seperti yang diamalkan oleh
masyarakat terdahulu. Oleh itu, keindahan bahasa kita sendiri kian dilupakan
walhal bahasa Melayu pernah menjadi bahasa lingua franca sewaktu zaman
pemerintahan kesultanan Melayu Melaka. Oleh yang demikian, saya mendapati tiada
permasalahan untuk menguasai sesuatu bidang dengan penggunaan bahasa Melayu.
Infrastruktur
sesebuah sekolah memainkan peranan dalam mewujudkan suasana pembelajaran yang
selesa untuk murid-murid. Seperti yang kita ketahui keceriaan sesebuah kelas
tidak bergantung pada guru sahaja. Sekolah saya telah mengadakan pertandingan
keceriaan kelas setiap minggu, justeru saya dan ahli kelas berusaha untuk
menceriakan kelas dengan memberi idea masing-masing dengan bantuan guru kelas.
Hal ini sebenarnya memupuk nilai murni seperti bekerjasama, tolong menolong dan
hormat menghormati di antara satu sama lain. Budaya seperti ini harus
diterapkan di semua sekolah supaya timbul rasa sayang akan kelas masing-masing.
Bagi
memastikan sistem pendidikan yang berkesan, penyediaan infrastruktur yang
kondusif dan interaktif, guru hendaklah berfikir secara kreatif dan kritis
dalam penyampaian walaupun berada di
mana-mana sahaja. Contohnya menghasilkan bahan bantu mengajar yang membantu
murid dalam mata pelajaran. Memandangkan perkembangan teknologi moden yang
semakin canggih, guru juga boleh mempelbagaikan teknik dan cara pengajaran yang
interaktif daripada menggunakan cara lama iaitu hanya berpandukan buku. Bahkan
guru juga turut boleh mengadakan minggu bahasa contohnya dengan meletakkan buku
mahupun komputer di dalam setiap kelas supaya murid mudah mengakses selaras dengan
ayat “dunia di hujung jari”
Susun
atur bilik darjah yang baik mestilah mempunyai peralatan asas iaitu papan
hitam, papan kenyataan, dan ruang yang selesa, meja dan kerusi untuk guru dan
murid, almari, yang di hiasi dengan penyediaan bahan-bahan bacaan, dan bahan
bantuan mengajar serta peralatan sokongan serta dihiasi dengan keceriaan dan
kebersihan. Susunan meja dan kerusi dalam bilik darjah sebaik-baiknya memberi
kemudahan kepada murid-murid mengadakan aktiviti pembelajaran berpusatkan murid
dan aktiviti berkumpulan. Susun atur suasana fizikal memainkan peranan penting
dan guru perlu lebih kreatif untuk penambahbaikan daya tarikan dalam sesebuah
bilik darjah tersebut.
Selain
itu, cahaya yang mencukupi dan pintu dan tingkap yang terbuka yang membolehkan
pengedaran udara yang secukupnya. Papan kenyataan yang dilengkapi dengan jadual
waktu, jadual bertugas, carta organisasi, pelan keselamatan, sudut mata
pelajaran, sudut bacaan atau rujukan, kata-kata motivasi, termasuk kemudahan
penggunaan laman web, komputer dan CD dan LCD sehingga melahirkan pembudayaan
bilik darjah yang kondusif.
Malahan, guru boleh menggunakan ruang aktiviti
dan permainan untuk menggalakkan murid bergiat aktif dalam pembelajaran sambil
berseronok dengan permainan yang di ajar oleh guru. Ini dapat mengeratkan hubungan
di antara guru dan murid kerana guru berjaya membuatkan murid berasa gembira
ketika belajar dan akan menaikkan semangat mereka untuk datang ke kelas dan
belajar.
Guru
berperanan sebagai pengurus dalam bilik darjah dengan mewujudkan bilik darjah
yang kondusif dengan memasukkan faktor-faktor fizikal, sosial, emosi, dan
teknikal demi meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran
sehingga ke peringkat optimum. Akhir sekali, guru harus menitikberatkan susunan
bilik darjah kerana bilik darjah yang susun aturnya kemas dan teratur akan
menimbulkan keseronokan di kalangan murid-murid.
Sebagai
guru, dalam menyesuaikan diri dalam bilik darjah yang mengandungi kepelbagaian
sosiobudaya ialah memberi pendedahan kepada murid-murid ini kerana sekolah
merupakan tempat paling awal murid in belajar serta mengetahui adat resam,
budaya dan agama rakan-rakan daripada kaum lain.
Justeru,
sebagai guru yang berdedikasi dan di sukai murid, guru hendaklah bijak
memainkan peranan sebagai pengurus dalam bilik darjah dengan mewujudkan bilik darjah
yang kondusif dengan menitikberatkan cadangan yang diberi. Oleh yang demikian,
pembelajaran akan berlangsung dengan sempurna, sekali gus dapat meningkatkan
prestasi di kalangan guru dan murid.
Ag, M. (2009, Julai 24). Transformasi Desa dan
Pembandaran. Didapatkan dari Dunia Perlu Sempadan:
http://rakangeografi.blogspot.com/
Anugerah. (4 September, 2013). 8 Manfaat Kismis Yang
Baik untuk Kesihatan Anda. Retrieved from Anugerah Quran Hasil Kejaiban
Al-Quran:
www.anugerahquran.com/blog/8-manfaat-kismis-yang-baik-untuk-kesihatan-anda
Azizan Baharuddin, Z. A. (2012, Februari 28). Pengenalan
Ilmu Ketamadunan (Tamadun Islam dan Asia). Didapatkan dari Chocolate
Bite: http://cwanrzzwt.blogspot.com/2012/02/pengenalan-ilmu-ketamadunan-tamadun.html
Ganesan, L. (t.t). SOSIOBUDAYA MASYARAKAT MELAYU.
Didapatkan dari Laman Web Rasmi Jabatan Penerangan Malaysia:
http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/component/content/article/322-kebudayaan-di-malaysia/10151-sosiobudaya-masyarakat-melayu.html
Maszuria Binti Abdul Ghani, S. b. (2014). Isu dan Cabaran
Pendidikan Semasa. Dalam A. K. Uzir, Guru & Cabaran Semasa (hlm.
41). Kuala Lumpur: Freemind Horizons Sdn. Bhd.
Pustaka, D. B. (201, Februari 10). Laman Web Rasmi Dewan
Bahasa dan Pustaka. Didapatkan dari
http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=SOSIOBUDAYA
Pustaka, D. B. (2011, Disember). Laporan Ringkas
Penggunaan Bahasa Melayu Dalam Media Penyiaran. Didapatkan dari Pusat
Rujukan Persuratan Melayu: http://prpm.dbp.gov.my/pdf/Kajian_Tahap_BM_dlm_Media_TV.pdf
Rusidah Mohd Akil, W. N. (2008). Pembandaran di Malaysia.
Dalam H. Mansor, PMR GEOGRAFI (hlm. 276). Shah Alam, Selangor Darul
Ehsan: Arah Pendidikan Sdn Bhd.
Utusan Melayu. (2008, Julai 12). Bicara Agama. Didapatkan
dari Utasan Online:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0718&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm