Taksonomi ialah
kajian tentang prinsip, peraturan, dan amalan dalam pengelasan organisma
berdasarkan persamaan dan perbezaan sifat organisma itu. (Kamus Dewan, 2005)
DOMAIN
TAKSONOMI BLOOM
Domain Taksonomi Bloom
pertama kali disusun oleh Benjamin S. Bloom Pada tahun 1956 dan kemudiannya
barulah terhasilnya Domain Krathwhohl. Sesungguhnya taksonomi Bloom ini
menekankan kepada tiga aspek iaitu kognitif, afektif serta psikomotor. Ia
bercorak hierarki (tahap rendah ke tahap tinggi). Taksonomi di dalam konsep ini
bermaksud cabang kognitif iaitu elemen yang melibatkan otak dan pemikiran
manusia. Guru akan membuat soalan pelbagai aras untuk menguji tahap berfikir
pelajar (Sujana, 2007) . Kebanyakan ujian di
dalam bilik darjah adalah bertujuan untuk mengetahui tahap kognitif pelajar
sahaja.
Domain kognitif ini melibatkan
perilaku-perilaku yang menekankan aspek intelektual seperti pengetahuan,
pengertian dan keterampilan seseorang individu itu berfikir. Beralih pula
kepada domain afektif yang melibatkan aspek perasaan dan emosi, seperti minat,
sikap, apresiasi dan cara penyesuaian diri yang sukar diukur dengan mata kasar.
Manakala domain psikomotor lebih menjurus kepada aspek kemahiran motor seperti
tulisan tangan, berenang, berjalan dan mengoperasi sesuatu alat mahupun mesin (Rahayu, 2009) . Justeru taksonomi
Bloom ini merupakan satu medan untuk membina kebolehan, pemikiran dan pemahaman
seseorang individu dengan lebih mendalam lagi di dalam taksonomi Bloom terdapat
enam tahap yang terdiri daripada dua domain iaitu pengetahuan dan kemampuan dan
keterampilan intelektual.
Bagi tahap yang
pertama iaitu pengetahuan. Tahap ini
menjurus kepada mengingat kembali, mengenal idea, fakta asas, definisi, teori,
hukum, tarikh, peristiwa dan lain-lain daripada pembelajaran lepas. Istilah
atau kata tugas yang digunakan dalam soalan ialah menyatakan, menerangkan,
menamakan dan melabelkan. Elemen pertama adalah aras pengetahuan iaitu aras
taksonomi yang paling rendah. Aras ini menguji sejauh mana keupayaan pelajar
untuk mengingat kembali fakta atau pengetahuan yang telah dipelajari.
Terdapat tiga peringkat dalam aras pengetahuan
ini iaitu yang pertama pengetahuan fakta khusus berkaitan dengan istilah
berbentuk perkataan atau simbol. Aras yang kedua adalah pengetahuan tentang
proses, aliran, pemeringkatan, penjenisan, teknik atau prosedur tertentu dalam
menyelesaikan masalah. Dan aras yang ketiga adalah pengetahuan tentang perkara
yang bersifat sejagat dan abstrak dalam sesuatu bidang contohnya seperti siapa,
apa, di mana, bila dan beri. Ciri-ciri khusus soalan aras pengetahuan ini ialah
murid perlu menggunakan proses mental untuk mengingat semula apa yang telah
dipelajari seperti istilah, fakta, prinsip dan prosedur bergantung kepada apa
yang telah diajar oleh guru di dalam kelas.
Elemen yang kedua
ialah aras kefahaman. Aras ini
memerlukan keupayaan murid memberi huraian atau makna sesuatu perkara. Aras
kefahaman ini terbahagi kepada tiga iaitu yang pertama penterjemahan yang
memerlukan murid menterjemah bahasa lain ke bahasa lain tanpa menggubah makna
asal. Yang kedua adalah mentafsir atau interpretasi iaitu mentafsir idea dan
menerangkan idea atau maksud tersurat dalam ayat sendiri. Manakala yang ketiga
adalah ekstrapolasi iaitu membuat inferens tentang apa yang akan berlaku pada
masa hadapan berdasarkan maklumat yang diberi.
Ciri-ciri soalan
bagi aras kefahaman adalah seperti membuat interpretasi mudah dan menunjukkan
bukti kefahaman dan dapat menggunakan ayat dan maklumat untuk diubah kepada
bentuk yang baru. Perkataan yang sering digunakan dalam soalan bagi aras
kefahaman ini adalah seperti jelaskan, huraikan, terangkan, mengapakah,
bezakan, nyatakan dan kelaskan.
Manakala pada
tahap ketiga iaitu aplikasi ialah
menggunakan maklumat dalam situasi yang baru, termasuk menyelesaikan masalah
menggunakan prinsip, kaedah, hukum, teori, prosedur,konsep dan formula. Membina
graf daripada data dan lain-lain. Aras ini memerlukan murid benar-benar
memahami segala konsep, teori, hukum untuk menyelesaikan masalah. Soalan aras
aplikasi biasanya memerlukan penggunaan proses aplikasi mental. Soalan aras ini
biasanya melibatkan tiga frasa. Perkataan yang sering digunakan dalam soalan
bagi aras ini adalah seperti selesaikan, tunjukkan dan susunkan.
Elemen yang
berikutnya adalah aras analisis.
Aras ini mengehendaki murid untuk memecahkan sesuatu perkara kepada unsur-unsur
kecil dan memperlihatkan pertalian antara unsur-unsur. Aras ini menekankan
keupayaan pelajar mengenal pasti unsur – unsur dan struktur. Jenis-jenis aras
analisis adalah yang pertama aras analisis unsur iaitu memerlukan murid
menentukan unsur-unsur. Murid juga perlu mencari bukti untuk menyokong unsur
yang sedia ada. Aras kedua adalah analisis hubungan iaitu membuat perkaitan
bukti dan hipotesis. Dan yang ketiga adalah aras analisis prinsip iaitu murid
perlu mengenal pasti prinsip sesuatu organisasi yang digunakan untuk
menghasilkan sesuatu dengan menganalisis tujuan, pandangan dan pendirian.
Ciri-ciri soalan aras analisis ialah soalan tersebut menggunakan proses mental analisis
dan memerlukan pemahaman perhubungan khasnya dengan memecahkan kepada komponen
dan melihat perkaitan antara komponen.
Elemen yang kelima
adalah aras sintesis. Aras ini
memerlukan keupayaan murid untuk menggabungkan sesuatu struktur yang lebih
jelas. Kategori soalan bagi aras sintesis ini penghasilan satu komunikasi unik
iaitu pembinaan suatu komunikasi di mana murid cuba menyampaikan suatu idea,
perasaan atau pengalaman kepada orang lain.
Contohnya
kebolehan menulis dengan susunan dan gaya yang menarik untuk menyampaikan buah
fikiran. Kategori yang kedua adalah penghasilan suatu rancangan atau pelan
operasi dan yang ketiga adalah kategori membina suatu hubungan yang abstrak. Ia
melibatkan kebolehan membina atau membangunkan set hubungan yang abstrak
seperti teori, hipotesis untuk menghuraikan sesuatu fenomena atau
mengklasifikasikan fakta. Contohnya, kebolehan membuat deduksi berdasarkan
maklumat yang diberikan dan dapat membuat suatu teori daripada data atau faktor
yang diberi.
Elemen yang terakhir
adalah aras penilaian. Aras ini
menguji keupayaan murid menilai sesuatu perkara berasaskan kriteria yang perlu
diketahui. Murid perlu membuat pertimbangan tentang nilai sesuatu idea hasil
kerja penyelesaian bahan, sesuatu idea atau sebagainya. Pertimbangan dibuat
dengan piawaian tertentu seperti tepat, berkesan, memuaskan, baik, buruk dan
lain-lain. Ciri-ciri khusus aras penilaian ini adalah murid perlu membuat
pertimbangan nilai ke atas sesuatu bahan, idea, kaedah bagi sesuatu tujuan.
Membuat penelitian dan pertimbangkan sejauh mana sesuatu bahan atau kaedah
memenuhi sesuatu kriteria. Pertimbangan dalam penilaian juga dikategorikan
kepada dua iaitu pertimbangan dari segi bukti dalaman iaitu menilai ketepatan
sesuatu, menggunakan bukti-bukti logik, ketekalan dan lain-lain. Contoh
kebolehan menunjukkan kesilapan-kesilapan dari segi logik dalam sesuatu hujah
yang dikemukakan oleh seseorang. Kategori kedua adalah pertimbangan dari segi
kriteria luaran iaitu penilaian bahan yang merujuk kepada beberapa kriteria
yang dipilih atau yang diingati. Contohnya perbandingan mengenai teori-teori
utama, generalisasi dan fakta mengenai kebudayaan tertentu.
Kesimpulannya
Taksonomi dalam pendidikan dibahagikan kepada 3 domain. Domain kognitif ini
mengandungi enam elemen yang terdiri daripada dua aras iaitu aras pemikiran
mudah dan aras pemikiran tinggi. Elemen tersebut adalah pengetahuan, pemahaman,
aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian. Elemen ini disusun secara menaik
mengikut aras pemikiran iaitu dari aras mudah kepada aras pemikiran tinggi
dalam susunan piramid.
TAKSONOMI
DOMAIN KRATHWOHL
Taksonomi Krathwhohl
termasuk di dalam domain afektif yang meliputi emosi, sikap, dan nilai murid.
Pengasas bagi taksonomi ini adalah David R. Krathwhohl. Taksonomi ini merupakan bidang yang berhubung
dengan perasaan, emosi dan sikap. Oleh yang demikian guru harus berkebolehan
menggunakan unsur afektif untuk mewujudkan satu sauna pembelajaran yang baik.
Hal ini akan melahirkan murid yang dapat membentuk sikap positif.
Aras yang pertama
iaitu penerimaan. Guru berhubung
dengan kemahuan pelajar untuk memberi perhatian. Tindakan pelajar mencerminkan
satu kesedaran atau perhatian terhadap rangsangan dan peristiwa atau
persekitaran yang berhubung dengan domain afektif. Konteks pengajaran
menekankan kepada kebolehan mendengar, menanyakan soalan, mengenal
bahagian-bahagian ayat dan menjawab dengan lengkap. Terdapat tiga perkara
penting iaitu kesedaran, kesudian untuk menerima dan perhatian yang terkawal
atau terpilih.
Manakala aras
kedua ialah gerak balas menjurus
kepada membentuk sesuatu sistem nilai. Apabila lebih daripada satu nilai
dinuranikan maka membolehkan beberapa nilai digunakan. Pelajar terpaksa membina
beberapa hubungan dan keutamaan di antara nilai-nilainya untuk mewujudkan
kepercayaan.
Ketiga ialah menilai perlakuan adalah didasarkan
atas konsep dan prinsip yang telah dinuranikan sehingga menjadi kepercayaan.
Perlakuan cenderung menjadi konsisten walaupun dalam keadaan yang berbeza jika
kepercayaan itu boleh dipratikkan.
Keempat ialah organisasi yang membawa maksud
membentuk sesuatu sistem nilai. Apabila lebih daripada satu nilai dinuranikan
maka membolehkan beberapa nilai digunakan. Pelajar terpaksa membina beberapa
hubungan dan keutamaan di antara nilai-nilainya.
RUJUKAN
Kamus Dewan. (2005). Taksonomi.
Malaysia, K. P. (n.d.). Panduan
Perkembangan Pembelajaran Murid Bahasa Melayu Sekolah Kebangsaan Tahun 3.
Nor Azizul bin Harun, S. H. (2015).
Topikal Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Tatabahasa Bahasa
MAlaysia. Kuala Lumpur: Pustaka Seri Cahaya.
Rahayu. (2009, Julai 11). Taksonomi Bloom dan Domain
Krathwohl. Didapatkan dari BMM 3103: http://pentaksiranbahasamelayu.blogspot.com/2009/07/taksonomi-bloom-dan-domain-krathwohl.html
Siti Sarah binti Abdul Malek, N. L.
(2014). Bahasa Malaysia Tahun 5. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka Kuala Lumpur.
Sujana, D. (2007). Ilmu & Aplikasi Pendidikan.
PT Imperial Bkhati Utama.