Latihan EDU 3053

Pengaplikasian teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran merangkumi beberapa perisian seperti pemprosesan perkataan dan hamparan elektronik telah membolehkan pembelajaran menjadi lebih menarik dan menyeronokkan. Bandingkan lima perbezaan perisian pemprosesan perkataan dengan hamparan elektronik dari aspek penggunaannya.
Perisian pemprosesan perkataan
1.       Perisian yang boleh melakukan tugas seperti sunting dokumen, cari dan ganti, cantum e-mel, kaki dan kepala dokumen, nota kaki, fungsi matematik, penjana indeks, penjana kandungan dan import/eksport dokumen.
2.       Kegunaan dalam bidang perniagaan seperti menyediakan maklumat dalam bentuk dokumen seperti memo, laporan, surat menyurat, minit mesyuarat dll yang perlu ditaip.
3.       Kegunaan awam seperti menaip tugasan, surat, jurnal, log wayang gambar dll.
4.       Kelebihan perisian:
·         mencipta dokumen dan menyunting semula
·         mencetak teks bersama grafik seperti surat, notis, kertas kerja dll.
·         menyimpan memo atau dokumen yang telah ditaip ke dalam cakera
·         mencipta di lain masa, mengubahnya, mencetak semula dll dengannya.
- Contoh: Microsoft Word, Lotus AMI Pro, Star Office Writer, Corel WordPerfect dan TexMaker

Hamparan elektronik
1.       Perisian ini membolehkan pengiraan dilakukan dengan pantas dan tepat kerana ia berkeupayaan melakukan pengiraan secara automatik pada lajur dan baris apabila nombor-nombor ditukar.
2.       Kegunaan dalam bidang perniagaan seperti boleh melakukan pengiraan automatik, boleh menganalisa dan merancang perniagaan serta berupaya menterjemah data ke dalam bentuk grafik/data.
3.       Kegunaan awam seperti dapat menyimpan data belanjawan persendirian yang melibatkan pengiraan yang kompleks dan dapat menghasilkan output samada dalam bentuk elektronik ataupun bentuk cetakan.
4.       Kelebihan perisian:
·         mencipta, menyimpan, memadam atau mengedit rekod
·         menyusun dan menyisih rekod
·         membuat pengiraan matematik, statistik, kewangan dan kejuruteraan berdasarkan formula.
·         memeaparkan maklumat dalam bentuk jadual dan carta
- Contoh: Microsoft Excel, Lotus 123 dan FoxPro               

(b) Berdasarkan satu topik bagi mata pelajaran opsyen anda, bincangkan langkah-langkah untuk membina satu persembahan multimedia interaktif untuk pengajaran anda.
  • Multimedia berasal dari kata “multi” dan “media”. Multi bererti banyak sehingga multimedia dapat diertikan sebagai gabungan dari berbagai media yang terintegrasi.
  • Kombinasi berbagai media dimanfaatkan secara harmonis dan terintegrasi sehingga menghasilkan satu program pembelajaran yang sesuaiunti mencapai tujuan pembelajaran tertentu.

Huraikan lima prinsip yang perlu diambil kira dalam menghasilkan suatu grafik yang berkualiti dan menarik.
  1. C - Contrast ( Perbezaan yang ketara)
  2. A - Alignment (susunan)
  3. S - Simplicity ( Mudah)
  4. P - Proximity ( Berhampiran)
  5. E - Emphasis ( Penekanan)
  6. R - Repetition ( Pengulangan)

5.(b)Sebagai juru audio, anda telah dibekalkan dengan skrip untuk rakaman audio. Terangkan langkah-langkah yang anda akan ambil untuk tugas tersebut
         i.       Langkah 1 : Tetapkan matlamat.
       ii.       Langkah 2 : Penyelidikan dan mengumpulkan bahan.
      iii.       Langkah 3 : Pemilihan bahan.
     iv.       Langkah 4 : Menulis skrip.
       v.       Langkah 5 : Menyediakan peralatan.
     vi.       Langkah 6 : Membuat rakaman.
    vii.       Langkah 7 : Previu.
  viii.       Langkah 8 : Penggunaan bahan audio.
     ix.       Langkah 9 : Penilaian dan penambahbaikan.

Beberapa langkah pencegahan dan pengawalan mungkin dapat mengawal perkembangan virus daripada merebak.  Nyatakan 4 (empat) langkah untuk mengawal daripada virus merebak.
                    Sentiasa gunakan "scan" untuk mengesan kehadiran virus.
                    Sentiasa "boot system" dari cakera padat.
                    Asingkan fail program dari fail data dalam disket berlainan.
                    Pengasingan penggunaan komputer.
                    "Write protect" pada disket yang digunakan supaya penyalinan tidak dapat digunakan.
                    Jangan menyalin sebarang perisian.



Apakah yang dimaksudkan virus?
                    Virus adalah subersif program komputer yang boleh mengakibatkan fail komputer mengalami kerosakan atau terhapus dan mungkin menukar tingkah laku operasi komputer.

a) Anda dikehendaki menerangkan langkah yang perlu dilakukan dalam prinsip reka bentuk pengajaran ASSURE dan berikan contoh situasi mengikut urutan.
Model ASSURE diperkenalkan Heinich et al pada tahun 1996. Enam langkah dalam model ini ialah

  1. A-Analyse Learners (Menganalisis Pengguna)- huraikan dan contoh.
  2. S - State Objectives (Menyatakan objektif) - huraikan dan contoh.
  3. S - Select Methods, Media and Materials (Memilih kaedah, media dan bahan) - huraikan dan contoh.
  4. U - Utilize Media and Materials (Mengguna media dan bahan) - huraikan dan contoh.
  5. R - Require Learner Participation (Memerlukan penglibatan pelajar) - huraikan dan contoh.
  6. E - Evaluate and Revise (Melakukan penilaian dan pengubahsuaian) - huraikan dan contoh.

(b) Anda dikehendaki membina Rancangan Pengajaran Harian (RPH) dalam mata pelajaron major (RPH ditulis dalam Bahasa Malaysia) mengikut prinsip reka bentuk pengajaran ASSURE.
Kriteria yang perlu ada dalam RPH
  1. Objektif yang betul- 2 markah
  2. Konsep pengajaran yang bersesuaian dengan isi kandungan.- 2 markah
  3. Langkah-langkah yang dinyatakan - 2 markah
  4. Strategi yang nyata.- 2 markah
  5. Kreativiti - 1 markah
  6. Susunan yang betul 1 markah

Pada peringkat analisis pelajar, terlebih dahulu guru telah mengetahui dan mengenal pasti semua murid yang hendak diajar sama ada lelaki atau perempuan, kaya atau miskin, rajin atau malas, pandai atau tidak telah merasai sendiri situasi pengembaraan dan pendakian semasa aktiviti perkhemahan unit beruniform sekolah dijalankan. Oleh itu, adalah mudah bagi guru merancang kesesuaian objektif, media dan bahan yang hendak atau boleh digunakan, cara penggunaan bahan (TV/video/komputer) oleh murid. Keberangkalian penglibatan aktif murid dan nilai yang akan diperolehi sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung adalah sangat memuaskan.  Berdasarkan rancangan pengajaran di atas, langkah-langkah pelaksanaan model ASSURE sepenuhnya berfungsi pada semua peringkat seperti;

Dalam set induksi (pemilihan bahan, pengetahuan sedia ada murid)Media yang digunakan ialah gambar yang telah disediakan pada muka surat buku berkenaan. Selain daripada itu, guru juga boleh menggunakan tayangan video berkaitan dengan mendaki gunung ataupun pengembaran atau mungkin melalui tayangan discovery chanel.
Langkah 1 (objektif, pemilihan bahan, dan penglibatan murid )
Dalam langkah 1, selaian mentafsir gambar, murid-murid juga boleh menyenaraikan diksi (berdasarkan objektif P&P) melalui tayangan yang ditonton tadi. Dalam langkah ini juga, murid tidak akan teragak-agak mengemukakan pendapat kerana pengalaman mereka dan tayangan yang ditonton saling berkaitan. Oleh itu, penglibatan aktif murid dapat dilihat dan dinilai pada peringkat ini.
Langkah 2 (objektif, penglibatan murid, penilaian)
Berdasarkan hasil dapatan kumpulan, guru dapat melihat dan menilai sejauh mana keberkesanan media dan bahan yang digunakan. Sekiranya murid menguasai sepenuhnya objektif yang hendak dicapai, maka penambahan baikan mungkin tidak diperlukan diperingkat ini (bergantung kepada tahap sosio-pembelajaran murid yang berikutnya) atau sebelumnya. Jika sebaliknya, maka tindakan susulan perlu diambil sebagai langkah kepada keberkesanan sesi pengajaran pada hari berikutnya.
Langkah 3 (objektif, pemilihan bahan, penglibatan murid, penggunaan bahan)
Pada peringkat ini, murid digalakkan bercerita dengan menggunakan ayat sendiri berdasarkan diksi yang disediakan oleh kumpulan masing-masing. Ahli kumpulan juga digalakan menghidupkan sendiri media yang digunakan dengan mod mute dan menceritakan tayangan yang sedang ditonton dengan menggunakan diksi yang sesuai dan bahasa sendiri. Objektif yang hendak dicapai dalam langkah ini ialah boleh mengungkapkan isi bahan dengan menggunakan bahasa sendiri dan pemilihan diksi yang sesuai.

Langkah 4 atau penutup (objektif, penglibatan murid, keberkesanan pemilihan bahan penggunaan media atau bahan dan nilai) Bagi mengetahui objektif pembelajaran tercapai dan penggunaan bahan berkesan,murid akan diberikan tugasan peneguhan seperti, mengarang cerita pendek berkaitan aktiviti mendaki, atau aktiviti pengembaraan, atau membina ayat berkaitan aktiviti yang ditayangkan atau dibincangkan dengan menggunakan diksi yang sesuai. Selain itu, aktiviti menjawap soalan juga boleh dilakukan oleh murid melalui word yang telah sedia diset oleh guru jika sekolah yang berkenaan menyokong media dan bahan yang diperlukan serta murid-murid sudah mempunyai kemahiran menggunakan computer.

a) Kepelbagaian aras pengetahuan, murid merupakan lumrah di dalam sesebuah kelas. Bagi memastikan hasil pembelajaran tercapai, guru seharusnya bijak menangani situasi ini. Merujuk kepada  reka bentuk pengajaran, jelaskan apakah langkah-langkah yang akan anda lakukan  jika anda berhadapan dengan situasi tersebut.
(10 markah)

b) Merujuk kepada reka bentuk pengajaran. Model ADDIE dikatakan berbeza dengan mdel ASSURE. Nyatakan aspek-aspek perbezaan keduanya.
(10 markah)

Model ASSURE mengandungi 6

Model ASSURE mengandungi enam langkah: analisis ciri pelajar, nyatakan objektif, pilih media dan bahan, gunakan media dan bahan, libatkan pelajar, nilai dan semak semula media dan bahan.
 1.   Analisis ciri pelajar.
       a)   Mengenal pasti ciri-ciri umum seperti jantina, umur, bakat, gaya pembelajaran, kelas dan taraf sosioekonomi,
       b)     Mengenal pasti ciri-ciri peringkat masuk (specific entry characteristics) dan pengetahuan yang sedia ada yang berkaitan dengan tajuk dan kandungan pelajaran seperti pengetahuan, kemahiran dan sikap pelajar. 
2.    Nyatakan objektif-objektif  pembelajaran secara khusus.
       a)    Objektif mungkin diambil dari sukatan pelajaran, panduan kurikulum atau buku teks.
b)    Penentuan objektif adalah berdasarkan kepada peringkat prestasi yang ingin dicapai, keadaan pembelajaran dan kriteria atau darjah pencapaian yang dihajati.
c)    Pilih media dan bahan.
Bahan media dipilih berdasarkan kepada tingkat kebolehan pelajar dan matlamat atau objektif pembelajaran yang ingin dicapai.
 4.   Gunakan alat/bahan pengajaran.
       a)    Sediakan media dan bahan yang akan digunakan dan masa pembelajaran yang diperlukan. Contoh: Pribiu (Preview) video sebelum mengajar.
       b)    Kemudian sediakan media dan bahan-bahan, alat-alat serta kemudahan-kemudahan yang diperlukan.
       c)     Sediakan tempat belajar seperti kelas, makmal atau pusat sumber dan lain-lain kemudahan dan keperluan untuk belajar.

       d)    Sediakan pelajar. Contoh, sediakan set induksi atau nyata¬kan tujuan dan objektif pembelajaran.

       e)    Sedia pengalaman pembelajaran. Bagaimana anda menyampaikan media? Sebagai penyampai utama atau bertindak sebagai pemudah cara atau pengurus pembelajaran?

 5.   Libatkan pelajar.
       Untuk mempastikan bahawa proses pembelajaran itu berlaku, pelajar perlu dilibatkan dalam aktiviti pembelajaran seperti mem¬buat latihan, perbincangan, latih tubi, kuiz, projek dan sebagai¬nya. Kegiatan pengukuhan (reinforcement activities) seperti pengukuhan serta?merta diberi selepas pelajar memberi tindak  balas yang betul (Skinner, 1954).
 6.   Nilai dan semak semula bahan.
       Setelah selesai pengajaran, penilaian tentang kekuatan dan keberkesanan bahan media itu secara menyeluruh harus dijalankan. Dalam penilaian itu soalan berikut harus difikirkan:
a.       Adakah objektif-objektif pembelajaran tercapai?
b.       Adakah alat/bahan media yang digunakan membantu proses pengajaran-pembelajaran? Adakah kesemua pelajar menggunakan alat/bahan media dengan cara yang betul?
c.       Adakah suasana pembelajaran selesa?
d.       Adakah peluang-peluang pemerhatian individu diberi?
Model ADDIE mengandungi 5 langkah iaitu:
A – Analyse (Analisis)
•          Mengenalpasti  pelajar dan ciri-cirinya.
•          Mengenalpasti hasilan pembelajaran
•          Kekangan yang wujud dalam proses pembelajaran
•          Pelbagai pilihan strategi pengajaran
D – Design (Reka bentuk)
•          Medokumentasikan aspek teknikal dalam penggunaan media
•          Menaplikasikan strategi pengajaran mengikut domain yang tertentu  (cognitive, affective, and psychomotor).

D – Develop (Bina)
Pada fasa ini pereka bentuk pengajaran dan pembina (developer) akan mengumpul isi pengajaran. Papan cerita akan ditulis dan aspek grafik akan dilakar. Aspek teknikal akan diujilari dan pengubahsuaian akan dibuat.

I – Implement (Laksana)
Dalam melaksanakannya latihan akan dijalankan untuk mempastikan hasilan kerja dalam dilaksanakan dengan baik.

E – Evaluate  (Nilai)
Penilian dilaksanakan secafa formatif dan sumatif. Penilaian formatif dilaksanakan pada setiap peringkat dalam proses ADDIE. Penilaian sumatif dilaksanakan mengikut kriteria tertentu juga melalui maklum balas daripada pelajar untuk diubahsuai


1.(b) Nyatakan 4 (empat) teknik penghasilan transparensi.

Soalan 2
Kepentingan pengajaran
  1. Membantu guru menyampaikan pengajaran dengan cepat.
  2. Merangsang minat pelajar.
  3. Memudahkan guru menyampaikan isi pelajaran.
  4. Menjimatkan masa pengajaran.

Kepentingan pembelajaran
  1. Pelajar dapat membuat hubungkait antara benda konkrit dengan fakta abstrak.
  2. Pelajar dapat mengukuhkan ingatan bentuk konkrit tahan lama dari bahan abstrak.
  3. Menambah aktiviti pengayaan dan pemulihan pelajar.
  4. Membantu pelajar menyelesaikan masalah.

Setiap kamera DSLR mempunyai lensa yang berbeza. Beri 2 (dua) fungsi lensa atau kanta pada sesebuah kamera ketika penggambaran.
  1. Fokus adalah satu proses untuk mengubah jarak kanta dari permukaan filem supaya satu imej subjek yang jelas akan terbentuk di atas permukaan filem (datar fokus).
  2. Proses ini dilakukan dengan cara memutar pelaras fokus kanta dari kiri atau ke kanan sambil juru gambar melihat subjek melalui pemidang tilik.

Dengan pengambaran video kamera kita sering melakukan beberapa pergerakan untukmendapatkan sudut yang menarik.Jelaskan 5 (lima) pergerakan kamera video ketika pengambaran.

a.       Pan- mengambar dengan pergerakan kamera ke kiri atau ke kanan tanpa mengalih kedudukan.
b.      Tilt -Kamera menggambar objek yang lebih tinggi atau lebih rendah dengan keadaan mendongak atau menjunam.
c.       Dolly - Kamera bergerak ke hadapan atau ke belakang menjauhi objek.
d.      Truck - Kamera bergerak selari dengan subjek yang bergerak ke kiri atau ke kanan.
e.      Arching - Gabungan antara trucking, tilting dan panning dalam satu masa.
f.        Zoom - Shot jenis ini mendekatkan kita dengan subjek secara medium shot atau close-up.
g.       Reverse Zoom- Pergerakan kamera yang semakin menjauhi subjek kepada medium shot atau wide shot.
h.      Cranning- Menggunakan crane untuk menggambar terutamanya dari sudut tinggi.

Cara bagaimana seorang guru dapat menggunakan persembahan elektronik sebagai alat bantuan mengajar.
                    Perisian membuat persembahan dengan menggabungkan unsur-unsur animasi, grafik, audio, video dan teks bertujuan menarik perhatian pengguna dan menjadikan persembahan tidak membosankan.
                    Menurut Shaifol (2004) penggunaan media unsur animasi, grafik, audio, video dan teks dalam satu persembahan menjadikan persembahan:
o   menarik minat pengguna;
o   memberi motivasi kepada pengguna; dan
o    mudah difahami oleh pengguna.

Kelebihan menggunakan rangkaian komputer dalam persekitaran pembelajaran seperti di sekolah.
Rangkaian komputer adalah koleksi sejumlah komputer yang boleh berkomunikasi antara satu sama lain melalui media yang dikongsi.
Kelebihan Penggunaan Rangkaian Komputer Untuk berkongsi sumber atau perkakasan Dengan rangkaian komputer pengguna dapat berkongsi sumber dan perkakasan contohnya file, printer, modem, mesin fax.
          Untuk berkongsi Perisian 
          Pengguna tak perlu mempunyai satu sistem yang boleh memuatkan kesemua program atau perisian dalam komputer mereka. Apa yang diperlukan hanyalah perisian asas untuk membolehkan komputer beroperasi. Selain itu, pengguna dapat berkongsi dengan pengguna yang lain ataupun boleh mendapatkannya terus daripada pelayan ataupun server.
          Untuk meningkatkan produktiviti
o    Dengan menggunakan rangkaian komputer ianya lebih menyenangkan untuk berkongsi data dan maklumat di kalangan pengguna.
          Kos efektif 
o    Oleh kerana pengguna dapat berkongsi sumber, perkakasan dan juga perisian maka penggunaan rangkaian komputer menjadi murah dan pelaburannya juga adalah kos efektif.


Perkara yang mungkin berlaku jika guru tidak pandai menilai dan memilih perisian yang sesuai digunakan oleh para pelajar di sekolah
                    Tidak dapat mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran.
                    Tidak mengikut kurikulum pengajaran dan pembelajaran.
                     Tidak sensitif terhadap budaya dan agama pelajar.
                    Tidak sesuai dengan tahap umur pelajar.


Terbaru Lebih lama