RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata
Pelajaran : Dunia Seni Visual
Kelas : 3 Bestari
Tarikh : 19 September 2014
Masa : 60 minit
Bidang :
Mengenal Kraf Tradisional
Tema : Warisan kita
Tajuk : Kuda Kepang
Media : Alat : Gunting
Bahan: lukisan
kuda kepang, pensel warna, krayon
BBM/ ABM
: Contoh Kuda Kepang
EMK
: TMK, Keusahawanan, Kreativiti dan
Inovasi.
STANDARD
KANDUNGAN
1. Persepsi dan pemahaman
bahasa seni visual seperti rupa, bentuk, jalinan, warna serta kontra,
kepelbagaian yang terdapat pada objek buatan manusia dalam penghasilan kuda
kepang.
2. Aplikasi pengetahuan dan
kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan media dan teknik dalam aktiviti
menghias kuda kepang.
3. Penzahiran idea melalui
pelbagai sumber, kajian dan teknologi dalam penghasilan kuda kepang.
4. Apresiasi terhadap karya
sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni, dan budaya.
STANDARD
PEMBELAJARAN
1.1 Persepsi Estetik: Murid
dapat menyatakan dan membuat pemerhatian terhadap unsur seni dan prinsip rekaan
dalam penghasilan kuda kepang.
1.1.1 Unsur seni
1.1.1.1 Bentuk - konkrit.
1.1.1.2 Warna – hiasan kuda kepang.
1.1.2 Prinsip rekaan
1.1.2.2 Kepelbagaian – jalinan ton warna
1.2 Aplikasi Seni: Murid
dapat mengetahui dan memahami bahasa seni, media serta proses dan teknik
dalam penghasilan kuda kepang.
1.2.1 Mengenal dan menyatakan jenis- jenis media.
1.1.2.1 Alat – gunting
1.1.2.2 Bahan – lukisan, pensel warna dan krayon
1.2.2 Mengetahui penggunaan media, teknik, dan proses dalam penghasilan
karya
1.3 Ekspresi Kreatif: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran media, proses dan
teknik serta bahasa seni dalam penghasilan karya seni.
1.3.1 Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif
1.3.2 Mengaplikasikan proses dan teknik yang sesuai dalam penghasilan
kuda karya.
1.3.3 Menggunakan bahasa seni: jalinan, kontra dan kepelbagaian dalam
penghasilan karya.
1.4 Apresiasi Seni:
Murid dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan dengan
memberikan penekanan pada bahasa seni visual.
1.4.1 Mempamerkan karya yang dihasilkan
1.4.2 Menyatakan karya sendiri dan rakan secara lisan
1.4.3 Menghargai karya sendiri dan rakan
Objektif
: Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1. Menyatakan maksud kuda
kepang serta jenis-jenis kuda kepang dengan betul.
2. Mengaplikasi
kemahiran mewarna dalam karya kuda kepang secara kreatif.
3. Menghasilkan
karya kuda kepang mengikut prosedur mengikut bimbingan guru.
4. Membuat
apresiasi terhadap karya kuda kepang menggunakan laras bahasa seni yang sesuai.
LANGKAH / MASA
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI
/ ILUSTRASI
|
CATATAN
|
||||||||||||
Set
Induksi
(5 minit)
|
1.
Guru
menunjukkan paparan slaid video tentang “alat permainan tradisional”
2.
Guru
bersoal jawab dengan murid
3.
Guru
menjelaskan mengenai pelajaran hari ini.
4.
Soalan:
siapa pernah main permainan ini?
=saya. Dekat kampung
|
1.
Murid
melihat tayangan slaid “video permainan tradisional”.
|
BBM: slaid
video “alat permainan tradisional”
KBT: Menghubungkait
Nilai:
Kerjasama
|
||||||||||||
Langkah
1 (10 minit)
|
Persepsi Estetik
1.
Guru
membahagikan murid kepada 5 kumpulan.
2.
Guru
memberikan teka-teki kepada setiap kumpulan.
3.
Soalan:
Kuda apakah yang mempunyai dua kaki?
= Jawapan: Kuda kepang.
4.
Guru
menunjukkan beberapa contoh gambar kuda kepang.
|
1.
Murid melihat dan memegang contoh kuda kepang yang ditunjukkan oleh guru.
2.
Murid
membuat perbezaan tentang jenis-jenis kuda kepang.
3.
Murid
mendengar dengan teliti tentang penerangan daripada guru.
4.
Murid-murid
menjawab soalan guru mengenai ciri-ciri ASR yang terdapat pada kuda kepang.
5.
Murid
menyenaraikan jenis-jenis kuda kepang dalam peta pemikiran.
|
BBM: Gambar
kuda kepang
KBT:
Kemahiran Berfikir- Menjana Idea
Teknik: Soal
Jawab
Startegi- Visual Ruang
Nilai : kerjasama
|
||||||||||||
Langkah
2
(10 minit)
|
Aplikasi Seni
1.
Guru
menyatakan media dan bahan yang perlu digunakan untuk menghasilkan kuda
kepang
2.
Guru
memberitahu bahawa kuda kepang akan menjadi lebih menarik jika dihasilkan
dengan pelbagai warna menarik.
3.
Guru
menunjukkan cara-cara untuk menghasilkan topeng arnab.
|
1.
Murid diberi peluang untuk
menyatakan bahan-bahan lain yang boleh digunakan untuk menghasilkan kuda
kepang.
2.
Murid melihat demonstrasi
menghasilkan kuda kepang.
|
BBM : kuda
kepang
KB : Menaakul,
Berfikir Secara Kritis
Strategi
: Berpusatkan Guru, Demonstrasi
ABM/BBM :Manila kad, warna
pensel, krayon, gunting.
Nilai : keyakinan, ketelitian,
kepatuhan
|
||||||||||||
Langkah
3 (20 minit)
|
Ekspresi Kreatif
1.
Guru
mengedarkan alat dan bahan yang diperlukan kepada murid.
2.
Guru
membimbing murid menjalankan aktiviti dengan memberi penekanan kepada
kekemasan hasil kerja.
|
Langkah-langkah
1.
Murid
mengeluarkan alatan dan bahan yang hendak digunakan
2.
Murid diedarkan kertas yang telah dilukis kuda kepang.
3.
Murid
mengunting garisan luar yang telah disediakan oleh guru menggunakan gunting dengan
selamat dan diawasi
oleh guru.
4.
Murid mewarnai kuda kepang mengikut kreativiti masing-masing.
5.
Murid membuat hiasan kuda kepang
6.
Akhir,
murid membuat kemasan
|
ABM/
BBM: kuda kepang
KBT : Kecerdasan Pelbagai Visual Ruang:
Kreativiti
Nilai : Kerjasama,
Intrapersonal, Interpersonal
Strategi:
Konstruktif
|
||||||||||||
Langkah
4
(10 minit)
|
Apresiasi Seni
1.
Guru
memilih beberapa orang murid dengan hasil kuda kepang yang paling kreatif dan
meminta mereka ke hadapan kelas.
2.
Guru
meminta murid yang terpilih tadi untuk mempamerkan dan memberikan penerangan
tentang hasil kuda kepang tersebut.
3.
Guru
memberikan peneguhan dan pujian terhadap karya yang dihasilkan.
|
1.
Murid
yang terpilih berdiri da bergerak ke hadapan sambil membawa kuda kepang
masing-masing
2.
Murid
mempamerkan kuda kepang yang dihasilkan di hadapan kelas dan cuba memberi
penerangan lisan secara ringkas mengenai karya yang telah mereka hasilkan.
|
BBM : Hasil
Karya
KB :
Merumus
KBT :
Intrapersonal, Verbal Linguistik
Nilai : keyakinan diri
|
||||||||||||
Penutup
(5 minit)
|
1.
Guru
merumus pelajaran hari ini iaitu berkaitan dengan ‘kuda kepang”
2.
Guru
mengaitkan bahawa karya yang dihasilkan mempunyai nilai komersial dan boleh
dijual.
3.
Guru
memainkan lagu saya seekor arnab.
|
1.
Murid
mendengar rumusan guru.
2.
Rakan
yang lain memberikan tepukan sebagai penghargaan kepada rakan.
|
EMK :
Keusahawanan, TMK
KBT : Kinestetik
Nilai : Menghargai,
Keyakinan Diri, Menilai
|