RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Mata Pelajaran          : Dunia Seni Visual
Kelas                          : 4 Bestari
Tarikh                         : 9 September 2014
Masa                           : 60 minit
Bidang                        : Membuat Corak dan Rekaan (Corak tidak terancang)
Aktiviti                        : menghasilkan corak tidak terancang menggunakan teknik ikat dan     celup untuk menghasilkan sapu tangan
Tema                          : Objek buatan manusia
Tajuk                          : Topeng Arnab
Media                          : Alat     : gunting
                                      Bahan : kertas warna, gam, kotak, magic     
                                                   pen, pensel
BBM/ ABM                : Kain sapu tangan yang dihasilkan oleh guru, video langkah ikat dan celup, slaid PdP.
EMK                             : Kreativiti dan inovatif, TMK

STANDARD KANDUNGAN
1.   Membuat persepsi dan menggunakan bahasa seni visual yang ada pada corak teknik ikatan dan celupan.
2.   Mengaplikasikan bahasa seni visual dan media dalam penghasilan corak teknik ikatan dan celupan.
3.   Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian dan teknologi dalam penghasilan corak teknik ikatan dan celupan.
4.   Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni dan budaya.


STANDARD PEMBELAJARAN

2.1 Persepsi Estetik  :  Murid dapat mengenal, memahami dan menyatakan bahasa seni visual yang ada pada corak teknik ikatan dan celupan.
2.1.1 Unsur seni
2.1.1.1 Warna - primer atau sekunder atau tertier
2.1.1.2 Jalinan - tampak
2.1.2 Prinsip Rekaan
2.1.2.1 Kepelbagaian - warna
2.1.2.2 Ritma dan pergerakan - jalinan pada corak
2.2 Aplikasi Seni       : Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual, media, serta proses dan teknik dalam penghasilan corak teknik ikatan dan celupan.
2.2.1 Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media.
2.2.1.1 Alat - gelang getah, berus, bekas bancuh warna dan alatan lain yang sesuai
            2.2.1.2 Bahan - kain kapas putih, pewarna fabrik dan bahan lain yang sesuai
2.2.2 Mengetahui penggunaan media serta proses dan teknik dalam penghasilan karya.
2.2.2.1 Teknik - ikatan dan celupan
2.3 Ekspresi Kreatif  : Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman, bahasa seni visual, media, serta proses dan teknik dalam penghasilan corak teknik ikatan dan celupan.
2.3.1 Memilih dan memanipulasi warna secara kreatif
2.3.2 Menggunakan bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
2.3.3 Mengaplikasikan proses dan teknik yang sesuai dalam penghasilan corak teknik ikatan dan celupan
2.4 Apresiasi Seni     : Murid dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan dengan menumpukan pada aspek bahasa seni visual.
2.4.1 Mempamerkan karya yang dihasilkan.
2.4.2 Menceritakan pengalaman sendiri dalam proses penghasilan karya.
2.4.3 Menghargai dan menceritakan karya sendiri dan rakan secara lisan.

Objektif: Pada akhir pengajaran murid akan dapat:
1.    Mengenal dan menyatakan maksud ikatan dan celupan
2.    Menyenaraikan alat dan bahan yang digunakan dalam proses ikatan dan celupan.
3.    Mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual, media serta proses dan teknik dalam penghasilan corak teknik ikatan dan celupan.
4.    Menyatakan bahasa seni visual, media serta proses dan teknik pada corak teknik ikatan dan celupan.
LANGKAH / MASA
STANDARD PEMBELAJARAN
AKTIVITI/ ILUSTRASI
CATATAN

Set Induksi
(5 minit)


1.   Guru menunjukkan hasil corak tidak terancang yang dihasilkan melalui slaid pada komputer.
2.   Guru bersoal jawab dengan murid
Contoh: Pernahkah kamu melihat corak-corak ini?
=Ya cikgu pernah. Dekat baju..
3.   Guru menjelaskan mengenai pelajaran hari ini

1.  
http://puglover2010.files.wordpress.com/2010/11/tiedie.jpg

Murid melihat tayangan slaid berkaitan corak tidak tidak terancang

BBM / ABM : Slaid pengajaran
Pembelajaran Kontekstual : Menghubungkaitkan dengan pengalaman hidup dalam kehidupan
Strategi : Penerangan


Langkah 1
(5 minit)



Persepsi Estetik
1.   Guru menunjukkan beberapa contoh sapu tangan biasa dan yang telah siap menggunakan teknik ikatan dan celupan
2.   Guru menerangkan Membuat Corak dan Rekaan (Corak tidak terancang) melalui teknik ikatan dan celupan.

1.   Murid melihat contoh sapu tangan yang telah dihasilkan oleh guru.
2.   http://www.things-to-make-and-do.co.uk/fabric-and-sewing/tie-dyeing/things-to-do-and-make-tie-dye-7.jpgMurid dapat melihat hasil daripada teknik ikatan dan celupan
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhL6cl3OMD5KKXr78oovX1YxtRlL5aKWsGE82IqFk0LoGOTPeToyGgYO44vzSEm8Y1ZLP-0M1ktcxPrQZoLlTfP68ajrf5PFPv-AdfMeVitq32e3btVrhuz28LanMQl-hh2Vs9_n0SfBP0/s1600/416833_356086237744213_100000285181238_1322028_323336030_n.jpg
 

Text Box: Rajah 1 Sapu tangan yang telah menggunakan teknik ikatan dan celupan

BBM/ ABM
Hasil sapu tangan
KB: Membanding beza, berfikir secara kreatif, menjana idea.
KBT : Kecerdasan Pelbagai ( Visual Ruang)


Langkah 2
(15 minit)





Aplikasi seni
1.   Guru membahagikan murid kepada lima kumpulan
2.   Guru mula membimbing murid cara-cara menghasilkan corak tidak terancang dengan bantuan video.

1.   Murid dibahagikan kepada lima kumpulan.
2.   Dalam kumpulan murid diarahkan untuk meletakkan alat dan bahan yang telah diminta untuk dibawa  digunakan di atas
3.   Bahan-bahan lain telah pun disediakan oleh guru (pewarna).
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi1e54lMyMH1E0wU042LnevC4oPNSjXPel0QMQifdtS_sw-qQ4N-c4f57dUhgAF7KNVY6A7XGSX-33U3MtE6Dic-xFKLH0cHmw-o1w1FArmOyBSaOIG2N_qa9pJAhvywPs-T0CyReLjdtQ/s400/IMG0773A.jpghttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiKR4eIKOOcsvLm0554q2Cn6GhhH5Lb7aVYEYgcpiy2zaYeSqQyhJZqSva5LruYG72OR9eJFBY3Fw5LaZ7RNSqZC19IHEkSUotSS0rYkV1wZLfcTNCzesOKKEnuzuHjzQM1SRjzByKObO4/s1600/PB070216.JPG
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjsT4IoJfxIMpjMvwHM6v112Djm_571naCGLMem91NzqWjM_AefvjZeNUjmldO4-vbOkSUHOiysZiA8J39v0n4ZZbDtwT6WdOGsBM5sNPxLVyq2odcg8lPMRNHLH1pwgDAaGgptJ8KFBoc/s1600/ikatan.jpg
4.   Murid diberi peluang untuk meneroka teknik dalam ikatan dan penggunaan warna
BBM/ ABM : Kain, getah/tali, bekas pembancuh warna, berus, air, pewarna batik yang telah dibancuh dengan air oleh guru, apron ( untuk melindungi baju daripada kekotoran)
Berasaskan Sumber
Demonstrasi
Kaedah
KB : berfikir secara kritis
Kemahiran berfikir : penerokaan, pemerhatian
Nilai : Kerjasama,  Kerajinan, disiplin
Pemerhatian
Strategi

Langkah 3
(25 minit)

Ekspresi Kreatif
Langkah –langkah penghasilan

1.   Guru menyuruh murid untuk menyatakan bahan-bahan lain yang boleh digunakan untuk membuat batik ikat dan celup.
2.   Guru memantau dan membantu sekiranya murid memerlukan bantuan

1.   Murid memulakan aktiviti seperti :
  i.       Menyediakan bahan dan alat.
 ii.       Kain  dilipat  kemudian diikat  menggunakan getah atau tali bermula dari      bahagian atas ke bawah
iii.       Warnakan kain dengan menggunakan serbuk pewarna batik yang telah disediakan oleh guru ke dalam bekas pembancuh warna dengan menggunakan berus
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgeb4bm9hGK8DenuQ81TaNx15uIQ6G0WTd90_NI8VKs_HLjYeMpDgQatR4LsjgTRQ63pU45eGXAIqO88tJ99DYkFcDHT7eMuqQRuHm-qpFvnnViYgF3jySilSAXFfyKNIhEvYOSxoSXvaGe/s1600/2.JPG
iv.       Murid digalakkan menggunakan warna-warna kontras supaya corak yang dihasilkan nampak menarik.
v.       Akhiri dengan warna gelap seperti   biru gelap.
BBM:
KBT / Strategi :
Kolaboratif dan konstruktif
Menjana idea.
Mereka cipta.
Nilai : kerjasama
Pendekatan Induktif
Strategi Berpusatkan Murid
Strategi Kolaboratif

Langkah 4
(5 minit)

Apresiasi Seni
1.   Secara rawak, guru memilih beberapa orang murid secara rawak murid untuk menceritakan pengalaman sepanjang penghasilan karya.
2.   Guru memberikan peneguhan dan pujian terhadap karya yang dihasilkan
1.   Murid-murid diminta untuk mengangkat dan menunjukkan hasil kreativiti corak yang terhasil.
2.   Murid dikehendaki untuk membuat apresiasi seni supaya menghargai dan menceritakan karya sendiri dan rakan secara lisan dengan menggunakan laras bahasa seni.
BBM/ ABM : Hasil karya
KBT : Intrapersonal, verbal linguistik
Kemahiran berfikir : Membanding beza, Menganalisis
Nilai : Kerjasama,  Kerajinan, disiplin, menghargai
Nilai : Keyakinan diri, menghargai
Strategi : Pemerhatian
Langkah 5
(5 minit)
Penutup
1.   Guru membuat kesimpulan berdasarkan topik yang pembelajaran diajar “
2.   Murid dapat membuat apresiasi serta menggunakan laras bahasa seni visual.
EMK : Keusahawanan
KB : Merumus



Terbaru Lebih lama