RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata
Pelajaran : Dunia Seni Visual
Kelas : 4 Bestari
Tarikh : 9 September 2014
Masa : 60 minit
Bidang :
Membuat Corak dan Rekaan (Corak tidak terancang)
Aktiviti : menghasilkan corak
tidak terancang menggunakan teknik ikat dan celup untuk menghasilkan sapu tangan
Tema : Objek
buatan manusia
Tajuk : Topeng Arnab
Media : Alat : gunting
Bahan
: kertas warna, gam, kotak, magic
pen, pensel
BBM/
ABM
: Kain sapu tangan yang dihasilkan oleh
guru, video langkah ikat dan celup, slaid PdP.
EMK
: Kreativiti dan inovatif, TMK
STANDARD
KANDUNGAN
1.
Membuat
persepsi dan menggunakan bahasa seni visual yang ada pada corak teknik ikatan
dan celupan.
2.
Mengaplikasikan
bahasa seni visual dan media dalam penghasilan corak teknik ikatan dan celupan.
3.
Penzahiran
idea melalui pelbagai sumber, kajian dan teknologi dalam penghasilan corak
teknik ikatan dan celupan.
4.
Apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni
dan budaya.
STANDARD
PEMBELAJARAN
2.1 Persepsi Estetik : Murid dapat
mengenal, memahami dan menyatakan bahasa seni visual yang ada pada corak teknik
ikatan dan celupan.
2.1.1 Unsur seni
2.1.1.1 Warna - primer atau sekunder
atau tertier
2.1.1.2 Jalinan - tampak
2.1.2 Prinsip Rekaan
2.1.2.1 Kepelbagaian - warna
2.1.2.2 Ritma dan pergerakan - jalinan
pada corak
2.2 Aplikasi Seni : Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual, media,
serta proses dan teknik dalam penghasilan corak teknik ikatan dan celupan.
2.2.1 Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media.
2.2.1.1 Alat - gelang getah, berus,
bekas bancuh warna dan alatan lain yang sesuai
2.2.1.2
Bahan - kain kapas putih, pewarna fabrik dan bahan lain yang sesuai
2.2.2 Mengetahui penggunaan media serta proses dan teknik dalam
penghasilan karya.
2.2.2.1 Teknik - ikatan dan celupan
2.3 Ekspresi Kreatif : Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman, bahasa seni
visual, media, serta proses dan teknik dalam penghasilan corak teknik ikatan
dan celupan.
2.3.1 Memilih dan memanipulasi
warna secara kreatif
2.3.2 Menggunakan bahasa seni
visual dalam penghasilan karya.
2.3.3 Mengaplikasikan proses dan
teknik yang sesuai dalam penghasilan corak teknik ikatan dan celupan
2.4 Apresiasi Seni : Murid dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan
dengan menumpukan pada aspek bahasa seni visual.
2.4.1 Mempamerkan karya yang
dihasilkan.
2.4.2 Menceritakan pengalaman sendiri
dalam proses penghasilan karya.
2.4.3
Menghargai dan menceritakan karya sendiri dan rakan secara lisan.
Objektif:
Pada akhir pengajaran murid akan dapat:
1.
Mengenal
dan menyatakan maksud ikatan dan celupan
2.
Menyenaraikan
alat dan bahan yang digunakan dalam proses ikatan dan celupan.
3.
Mengaplikasikan
pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual, media serta proses dan teknik
dalam penghasilan corak teknik ikatan dan celupan.
4.
Menyatakan
bahasa seni visual, media serta proses dan teknik pada corak teknik ikatan dan
celupan.
LANGKAH / MASA
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI/
ILUSTRASI
|
CATATAN
|
|||||||||||
Set Induksi
(5 minit)
|
1.
Guru menunjukkan hasil corak
tidak terancang yang dihasilkan melalui slaid pada komputer.
2.
Guru bersoal jawab dengan murid
Contoh:
Pernahkah kamu melihat corak-corak ini?
=Ya
cikgu pernah. Dekat baju..
3.
Guru menjelaskan mengenai
pelajaran hari ini
|
1.
Murid melihat tayangan slaid berkaitan corak tidak tidak terancang |
BBM / ABM : Slaid
pengajaran
Pembelajaran Kontekstual :
Menghubungkaitkan dengan pengalaman hidup dalam kehidupan
Strategi : Penerangan
|
|||||||||||
Langkah 1
(5 minit)
|
Persepsi Estetik
1.
Guru menunjukkan beberapa contoh
sapu tangan biasa dan yang telah siap menggunakan teknik ikatan dan celupan
2.
Guru menerangkan Membuat Corak
dan Rekaan (Corak tidak terancang) melalui teknik ikatan dan celupan.
|
1.
Murid melihat contoh sapu tangan yang telah dihasilkan oleh
guru.
2.
Murid dapat melihat hasil daripada teknik ikatan dan
celupan
|
BBM/ ABM
Hasil sapu tangan
KB: Membanding
beza, berfikir secara kreatif, menjana idea.
KBT : Kecerdasan
Pelbagai ( Visual Ruang)
|
|||||||||||
Langkah 2
(15 minit)
|
Aplikasi seni
1. Guru membahagikan murid kepada lima kumpulan
2.
Guru mula membimbing murid
cara-cara menghasilkan corak tidak terancang dengan bantuan video.
|
1.
Murid dibahagikan kepada lima
kumpulan.
2.
Dalam kumpulan murid diarahkan
untuk meletakkan alat dan bahan yang telah diminta untuk dibawa digunakan di atas
3.
Bahan-bahan lain telah pun
disediakan oleh guru (pewarna).
4.
Murid diberi peluang untuk
meneroka teknik dalam ikatan dan penggunaan warna
|
BBM/ ABM
: Kain, getah/tali, bekas pembancuh warna, berus,
air, pewarna batik yang telah dibancuh dengan air oleh guru, apron ( untuk
melindungi baju daripada kekotoran)
Berasaskan Sumber
Demonstrasi
Kaedah
KB : berfikir secara kritis
Kemahiran berfikir : penerokaan, pemerhatian
Nilai : Kerjasama,
Kerajinan, disiplin
Pemerhatian
Strategi
|
|||||||||||
Langkah 3
(25 minit)
|
Ekspresi
Kreatif
Langkah
–langkah penghasilan
1.
Guru
menyuruh murid untuk menyatakan bahan-bahan lain yang boleh digunakan untuk
membuat batik ikat dan celup.
2.
Guru memantau dan membantu
sekiranya murid memerlukan bantuan
|
1.
Murid memulakan aktiviti seperti
:
i.
Menyediakan bahan dan alat.
ii.
Kain dilipat
kemudian diikat menggunakan
getah atau tali bermula dari
bahagian atas ke bawah
iii. Warnakan
kain dengan menggunakan serbuk pewarna batik yang telah disediakan oleh guru
ke dalam bekas pembancuh warna dengan menggunakan berus
iv.
Murid
digalakkan menggunakan warna-warna kontras supaya corak yang dihasilkan
nampak menarik.
v.
Akhiri
dengan warna gelap seperti biru
gelap.
|
BBM:
KBT / Strategi :
Kolaboratif dan konstruktif
Menjana idea.
Mereka cipta.
Nilai : kerjasama
Pendekatan Induktif
Strategi Berpusatkan Murid
Strategi Kolaboratif
|
|||||||||||
Langkah 4
(5 minit)
|
Apresiasi Seni
1.
Secara rawak, guru memilih
beberapa orang murid secara rawak murid untuk menceritakan pengalaman
sepanjang penghasilan karya.
2.
Guru memberikan peneguhan dan
pujian terhadap karya yang dihasilkan
|
1.
Murid-murid diminta untuk
mengangkat dan menunjukkan hasil kreativiti corak yang terhasil.
2.
Murid dikehendaki untuk membuat
apresiasi seni supaya menghargai dan menceritakan karya sendiri dan rakan
secara lisan dengan menggunakan laras bahasa seni.
|
BBM/ ABM
: Hasil karya
KBT :
Intrapersonal, verbal linguistik
Kemahiran berfikir : Membanding beza, Menganalisis
Nilai : Kerjasama,
Kerajinan, disiplin, menghargai
Nilai : Keyakinan diri, menghargai
Strategi
: Pemerhatian
|
|||||||||||
Langkah 5
(5 minit)
|
Penutup
1.
Guru membuat kesimpulan
berdasarkan topik yang pembelajaran diajar “
|
2.
Murid dapat membuat apresiasi
serta menggunakan laras bahasa seni visual.
|
EMK
: Keusahawanan
KB :
Merumus
|