PENGURUSAN
BILIK DARJAH DAN TINGKAH LAKU
BAB
1 (STRUKTUR)
1. Nyatakan 5 kemahiran yang boleh
membantu guru dalam pengurusan bilik darjah berkesan
i.
Kemahiran menerangkan
ii.
Kemahiran mengurus masa
iii.
Kemahiran ilustrasi dan contoh
iv.
Kemahiran pengunaan pelbagai kaedah dan teknik
v.
Kemahiran penyoalan
2. Terangkan langkah-langkah yang
diambil dalam perancangan pengurusan bilik darjah.
i.
Merancang
ii.
Mengelola
iii.
Mengawal
iv. Membuat reflex
iv.
Membina hubungan guru murid
3. Jelaskan kepentingan pengurusan
bilik darjah kepada P&P.
i.
menggalakkan tingkah laku murid yang sesuai
ii.
membentuk suasana pembelajaran yang positif
iii.
menjalinkan hubungan interpersonal antara guru-guru dan murid-murid
iv.
menggunakan masa yang diperuntukkan untuk pembelajaran denganoptimum
v.
meningkatkan penglibatan murid dalam aktiviti p&p
vi.
mengurangkan masalah disiplin
vii.
pengurusan rutin yang berkesan
viii.
murid belajar mengawal dan menguruskan diri sendiri
4. Jelaskan 3 cara seorang guru
efektif dalam pengurusan bilik darjah
i.
menguruskan bilik darjah dengan berkesan
ii.
membentuk suatu suasana agar murid teransang dengan apa-apa yangdipelajari dan
berusaha melakukan yang terbaik
iii.
menggunakan masa p&p dengan efisien
5. Jelaskan 3 aspek penilaian guru
efektif dalam pengurusan bilik darjah.
i.
kualiti peribadi
ii.
kompentensi pengajaran dan pembelajaran
iii.
penghayatan dan amalan nilai
6. Jelaskan 3 ciri kualiti peribadi
guru efektif yang mampu mewujudkan persekitaran bilik darjah yang kondusif.
i.
mesra, peramah, penyayang,
ii.
tenang,
iii.
jenaka
7. Jelaskan 3 ciri kualiti peribadi
guru yang tidak efektif yang gagal mewujudkan persekitaran bilik darjah yang
kondusif.
i.
cepat marah,
ii.
tidak yakin,
iii.
pesimis,
iv.
autokratik,
v.
tiada daya usaha.
BAB
2 (Struktur)
1. Huraikan 5 implikasi penekanan
persekitaran pembelajaran kondusif terhadap pengajaran guru.
i.
menggalakkan tingkah laku murid yang sesuai
ii.
membentuk suasana pembelajaran yang positif
iii.
menjalinkan hubungan interpersonal antara guru-guru dan murid-murid
iv.
menggunakan masa yang diperuntukkan untuk pembelajaran denganoptimum
v.
meningkatkan penglibatan murid dalam aktiviti p&p
2. Huraikan 5 aspek-aspek persekitaran
fizikal yang menyumbang kepada persekitaran pembelajaran kondusif.
i.
susunan dan reka bentuk fizikal di dalam bilik darjah
ii.
sumber bahan pembelajaran
iii.
ruang/sudut pembelajarani
v.
ruang pada dinding
v.
pencahayaan, pengudaraan dan perabot
vi.
kebersihan
3. Huraikan 5 aspek-aspek persekitaran
psikososial yang menyumbang kepada persekitaran pembelajaran kondusif.
i.
suasana selesa dan mesra
ii.
bebas daripada ancaman bahaya fizikal
iii.
perasaan diterima
iv.
sensitif dan peka kepada perbezaan individu
v.
suasana yang meransang pembelajaran
4. Bincangkan 5 cara bagaimana guru
dapat mentadbir ujian dengan berkesan.
i.
sediakan persekitaran selesa
ii.
benarkan murid masuk awal ke kelas dan mengambil tempat duduk masing-masing
iii.
murid seharusnya sudah bersedia 10 minit lebih awal. masa 10 minit digunakan
untuk memberikan arahan atau peraturan
iv.
mencatat kehadiran murid semasa ujian/peperiksaan
ESEI
1. Perkara-perkara yang diperlukan
semasa merancang penyediaan dalam proses ujian dan peperiksaaan.
i.
kekerapan ujian dalam satu penggal atau semester
ii.
tarikh ujian dan peperiksaan
iii.
menggubal soalan ujian
iv.
tempoh masa setiap ujian
v.
ujian atau peperiksaan mesti adil dan seharusnya dibentuk berdasarkan pengetahuan
atau kemahiran yang telah diajar
vi.
soalan-soalan ujian harus merangkumi tahap pemikiran selain daripadaperingkat
pengetahuan
vii.
bincang dengan guru mata pelajaran lainviii. murid dimaklumkan tentang ujian
(membuat persediaan awal)
ix.
biasakan murid dengan format ujian atau peperiksaan
2. Bincangkan garis panduan yang
terhadap penggunaan ruang bagi memastikan persekitaran pembelajaran kondusif
dapat diwujudkan.
i.
Susunan kelas memberi ruang kepada guru memantau dengan lebih cepat dan mudah-
beri peluang kontak mata guru-murid
ii.
Kedudukan guru berhampiran dengan murid-beri peluag guru berinteraksidengan
murid
iii.
Pemandangan murid mesti jelas dan tidak terhalang- murid dapat lihatpersembahan
guru tanpa perlu berdiri atau alih kerusi
iv.
Ruang trafik yang selesa-memudahkan murid&guru bergerak
v.
Akses mudah kepada sumber bahan pembelajaran-murid mudah ambikbahan dan
menggunakannya
vi.
Ruang pada dinding- 2 papan maklumat digunakan. 1 utk maklumat murid( jadual
btugas, waktu, carta organisasi). Papan 2: hasil kerja murid, tarikhlahir,
gambar2 muridvii. Kenalpasti ruang d dalam bilik darjah utk aktiviti2
tertentu-sudut bercerita,computer
viii.
Beri perhatian kepada pencahayaan, pengudaraan &
BAB
3
1. Terangkan 6 kepentingan guru
membina hubungan yang baik dan mesra dengan murid kepada guru
i.
menaikkan motivasi dan semangat guru untuk mengajar
ii.
murid lebih senang dikawal
iii.
memberi kesan yang baik kepada pengajaran guru melalui kerjasama
iv.
dapat mengenalpasti kekuatan dan kelemahan akademik murid
kepada
murid-murid
v. menaikkan imej guru kepada murid
vi.
murid lebih minat belajar
2. Jelaskan faktor-faktor yang
mempengaruhi hubungan baik antara guru dengan murid.
i.
penampilan dan bahasa badan guru-penampilan profesional gurumemberi persepsi
yang baik
ii.
menunjukkan contoh teladan yang baik –tenang, ikhlas, mengambil beratiii.
persekitaran pembelajaran di dalam bilik darjah-kelas ceria, bersih,teratur,
bermotivasi
3. Bincangkan 5 strategi yang boleh
dijadikan panduan untuk guru-guru membina hubungan yang baik antara guru dengan
murid.
i.
ingat nama murid dan panggil murid dengan nama masing-masing
ii.
menanamkan semangat cintakan kelas/ bilik darjah
iii.
agihkan tanggungjawab bersama
iv.
tetapkan jangkaan yang realistic
v.
tunjukkan keprihatinan
vi.
masukkan unsur kecindan dalam komunikasi
BAB
4
1. Nyatakan peneguhan yang
diperkenalkan oleh B.F Skinner dalam Model Modifikasi Tingkah Laku.
i.
Peneguhan Positif- ganjaran yg dberikan tok mdorong TL positif yg diingini spt
hadiah, pujian, markah merit
ii.
Peneguhan Negatif-guru menarik balik komik kegemaran murid kerana melakukan
kesalahan dengan tujuan murid menunjukkan semula TL diingini
2. Terangkan 3 cara peneguhan positif
dapat dilakukan oleh guru untuk murid-muridnya
I
Memberi ganjaran
ii.
Memberi pujian
iii.
Membuat murid merasa kejayaan
iv.
Mengadakan sistem token untuk murid bersaing secara positif
3.Terangkan kelemahan/ kekuatan Model
Modifikasi Tingkah Laku.
i.
Kekuatan : -Mendatangkan hasil yang
diingini dengan cepat-Memenuhi keperluan motivasi esentrik murid-Murid teruja
mendapat hadiah
ii.
Kelemahan: - Tidak berkesan kerana
tidak model ini xmpunyai cara-cara pencegahan masalah TL-Murid terlalu
mengharapkan ganjaran-Tahap keberkesanan model x btahan lama
4. Nyatakan jenis-jenis guru yang
terdapat dalam Model Disiplin Asertif Canter.
i.
guru yang agresif: lebih bersifat
autokratik, menunjukkan kuasa dan tidak bertolak ansur
ii.
guru tidak asertif: menggunakan
pendekatan pasif, tidak konsisten dan mengelirukan.
iii.
guru asertif: jelas dengan matlamat
pengurusan, yakin dan tegas dalam menetapkan peraturan, mengambil berat dan
berlaku adil kepada semuamurid
5.Nyatakan cadangan yang dikemukan
oleh Lee Canter tentang langkah-langkah tindakan pembetulan kepada murid-murid.
i.
bertindak dengan tenang
ii.
konsisten dengan tindakan di atas kesalahan yang sama
iii.
berikan peneguhan untuk tingkah laku yang diingini
iv.
beri peluang kepada murid meluahkan perasaan
v.
teguran secara langsung untuk murid peringkat rendah
6. Jelaskan punca-punca masalah
Tingkah Laku yg dikemukan oleh Dreikurs dalam Model Akibat Logikal Dreikurs.
i.
mendapatkan perhatian-membuat
masalah TL nk perhatian guru
ii.
mencabar kuasa-bertindak mencabar
kewibawaan guru spt xnk bkerjasama
iii.
membalas dendam-timbul rasa x puas
hati terhadap guru
iv.
mempamerkan kekurangan-tunjuk
kekurangan dri, xnak tlibat dlm aktiviti kelas, memencilkan dri
7. Nyatakan langkah-langkah yang di
cadangkan oleh Dreikurs terhadap murid bermasalah Tingkah Laku.
i.
Kenal pasti motif yang ditunjukkan oleh murid- 4 motif: mendapatkan perhatian, mencabar
kuasa, membalas dendam, mempamerkan kekurangan
ii.
Tunjuk/sedarkan murid motif yg dtunjukkan salah
iii.
Bantu murid tukar matlamat yang salah kepada matlamat yang betul
iv.
Galakan/ bimbing murid bertanggungjawab atas matlamat baru
v.
Bantu murid melihat/memahami kesan akibat TL bermasalah
8.Kemahiran yang dikemukan oleh Kounin
bagi mengawal masalah yang timbul dalam bilik darjah
i.
Withitness-berupaya mengawal lebih
drp 1 aktiviti dalam 1 masa
ii.
Overlapping-berupaya mengawal lebih
daripada 1 situasi dlm 1 masa
iii.
Kesan gelombang ( ripple effect)
–tindakan kpd murid yg mdtangkn kesan kepada murid lain & lbh efektif jika
guru bt dgn tegas, serius, jelas
.iv.
Momentum- guru memulakan p&p dgn
menarik, lancar, cekap & bt sesi penutup dgn berkesan.
9. Guru perlu mengutamkan keperluan
asas murid dalam sesi p&p bagi memastikan p&p berjalan lancar. Menurut
Glasser, nyatakan kperluan asas yang diperlukan oleh murid.
i.
kasih sayang
ii.
mempunyai kuasa dan kawalan-mengurus dri & kawal persekitaran mereka
iii.
kebebasan-bebas menentukan matlamat hidup&btanggungjwb ats TLmeraka
iv.
keseronokan- seronok semasa belajar @ bt aktiviti
BAB
5
1.Terangkan masalah disiplin yang
bersifat disruptif dan menganggu semasa proses p&p.
i.
tidak memberikan perhatian, menganggu rakan, bercakap, makan dantidur didalam
kelas
ii.
keluar dari bilik darjah tanpa kebenaran
iii.
lewat masuk kelas
iv.
tidak membawa buku latihan/teks
v.
menunjukkan sikap biadap terhadap guru
vi.
membuli- ambil barang milik rakan lain
vii.
sering melepak, berlari, menjerit di koridor semasa p&p
2.Terangakn sebab-sebab berlaku
masalah disiplin dan tingkah laku bermasalah dalam bilik darjah.
i.
Diri murid-berbeza perkembangan kognitif, emosi, sosial dan fizikal.
ii.
Guru-guru bersifat sambil lewa, murid tercicir dan hilang minat belajar
iii.
Sekolah - kemudahan prasarana yg baik, xwujud semangatkemasyarakatan
iv.
Latar belakang murid-asuhan, sosioekonomi, konflik keluarga.
BAB
6
STRUKTUR
1. Nyatakan peranan/tindakan guru
semasa menangani/menguruskanmasalah disiplin bilik darjah.
i.
tidak panik dan jangan bertindak melulu
ii.
elakkan daripada mencabar murid
iii.
semak semula cara pengajaran
iv.
jangan tangani masalah disiplin yang di luar kawalan sendirianv. berbincang
dengan guru lain yang lebih mahir
vi.
ikuti budaya disiplin sekolah-bincang dgn pihak pentadbir
ESEI
1. Nyatakan halangan yang dihadapi
oleh pengurusan masalah disiplin blikdarjah.
i.
Hubungan ibu bapa- x hadirkan diri
apa bila dipanggil ke sekolah, xpcaya anak mereka timbulkan masalah, terlalu
sibuk untuk berbincang dgn guru,myalahkan guru jika anak mereka dihukum oleh
pihak pentadbir
ii.
Pengaruh rakan sebaya-mdtangkan
impak semasa p&p, pembentukandinamika mdtangkan keburukan jika ada nilai
negative
iii.
Keadaan persekitaran bilik darjah-xkondusif,
guru xprihatin dgn sifat sahsiah murid, pelan bilik darjah yg kucar kacir,
ruang trafik kelas xselesa
iv.
Masalah perkembangan murid- guru
xpeka kepada masalah kognitif,fizikal, emosi, sosial dan kendiri murid
2.Terangkan intervensi-intervensi yang
boleh digunakan oleh guru dalam menangani masalah disiplin.
i.
Pastoral Care- satu bentuk bimbingan
yang diberikan oleh guru untuk menjagakebajikan murid-muridnya. bentuk
bimbingan ini meliputi bidang danisu yang luas seperti kesihatan, sosial,
pendidikan agama dan moral,pengurusan tingkah laku dan sokongan emosi murid.
ii.
Bimbingan dan kaunseling- bimbingan
merupakan suatu proses yang dirancang oleh guru-guru untuk membantu
murid-muridnya mengetahui dan menyedari tentangkebolehan dan kelemahan diri
serta membantu murid membuatpenyesuaian dengan persekitaran.
iii. Teknik Modifikasi Tingkah Laku-
menggunakan prinsip peneguhan. Peneguhan: tindakan yg dilakukanselepas murid
menunjukkan TL
BAB
7 (STRUKTUR)
1,Nyatakan ciri-ciri kanak-kanak yg
mghadapi masalah autistik
Mgasingkan
dri
Enggan
bercakap
Kemahiran
sosial & komunikasi yg lemah
Cenderung
melakukan ekolalia-perulangan dalam percakapan
Berada
dalam dunia sendiri
Perasaan
terlalu suka kpd sesuatu objek hingga xdpt dipisahkan
Xsuka
kpd perubahan dalam rutin
Lewat
perkembangan
2. Huraikan 5 cara yang dapat
digunakan oleh guru bagi membantu murid autistik.
Menerapkan
nilai penerimaan terhadap murid autistik di dalam kelas
Memahami
sikap murid, ketahui latar belakang murid.
Guru
menyediakan pembelajaran yg kondusif
Jauhkan
objek berbahaya dr murid krn bimbang mcederakan dri
3.Ciri-ciri kanak2 hiperaktif dan
masalah pintar cergas
Hiperaktif
|
Masalah
pintar cegas
|
Mudah alih
perhatian
|
IQ tinggi
|
Cepat bosan
|
Kurang sabar
jika pelajaran berkadar lambat
|
Sukar beri
tumpuan
|
Masalah
penyuasaian dari segi kepintaran yang mungkin dianggap menunjuk2
|
Sukat ikut
arahan
|
Sukar beri
kerjasama
|
Bermasalah
memproses maklumat
|
|
Tidak boleh
duduk diam
|
|
Sikap resah
|
|
ESEI
1. Bincangkan kategori kanak-kanak
berkeperluan khas.
i.
terencat akalii. masalah kerosakan sensor
iiii.
masalah kecacatan fizikal:
cerebral palsy
musculor dystrophy
spina bifida
sawan (epilepsy)
iv.
masalah penglihatan
v.
masalah pendengaran
vi.
masalah komunikasi
i. masalah bahasA
ii. masalah pertuturan
vii.
masalah pembelajaran
i. masalah membaca
ii. masalah menulis
iii. masalah mengira
iv. masalah komunikasi
v. disleksia
vi. diskalkulia
vii. disgrafia
viii.
autistik (autism)
ix. lewat perkembangan
x. hiperaktif (ADHD dan ADD)
xi. pintar cerdas atau berbakat
xii. masalah emosi dan tingkah laku
2. Nyatakan ciri-ciri masalah yang
dihadapi oleh pelajar mengalami masalah terencat akal.
Kadar
pembelajaran yg rendah berbanding rakan sebayanya
Kemajuan
dalam bidang akademik agak terhad.
Kesukaran
memahami idea-idea abstrak.
Kesukaran
dalam membuat generalisasi
Kemahiran
bahasa lebih rendah berbanding rakan sebaya
Kelemahan
dalam pemindahan pembelajaran-xmampu aplikasiilmu yg diterima
Mengalami
masalah ingatan
Menunjukkan
kelakuan sosial yang kurang matang
3.Bincangkan masalah pembelajaran yang
dihadapi oleh murid berkeperluan khas.
Masalah
pembelajaran: kecacatan yg mghalang kemajuan akademik seseoranga. masalah
membaca:
Pembelajaran
lewat& perbendaharaan kata terhad
Membaca
dgn perlahan
Penyebutan
yg xfasih & xtepat
Hadapi
masalah mpelajari huruf abjad & bnyi kpd huruf serta xingt bunyi huruf
Membuat
kesilapan dlm mbaca, mgulang @ bhenti seketika
Sering
menterbalikkan perkataan : ‘b’ jd ‘d’
Sukar
mgenal idea utama, tahu fakta dlm teks
b.
masalah menulis
Tulisan xkemas & cara pgg
pensil xbetul
Hadapi masalah dlm mjelaskan idea
mlalui penulisan
c.
masalah mengira
Keliru dgn nombor & simbol math
Sukar ingt fakta math
Keliru dgn operasi & konsep math
d.
masalah komunikasi
e.
disleksia-membaca secara terbalik
f.
diskalkulia-kesukaran mlaksanakan operasi math
g.
disgrafia-kesukaran menulis secara fizikal&tugasan kognitif