PENGURUSAN BILIK DARJAH DAN TINGKAH LAKU

PENGURUSAN BILIK DARJAH DAN TINGKAH LAKU
BAB 1 (STRUKTUR)
1. Nyatakan 5 kemahiran yang boleh membantu guru dalam pengurusan bilik darjah berkesan
i. Kemahiran menerangkan
ii. Kemahiran mengurus masa
iii. Kemahiran ilustrasi dan contoh
iv. Kemahiran pengunaan pelbagai kaedah dan teknik
v. Kemahiran penyoalan
2. Terangkan langkah-langkah yang diambil dalam perancangan pengurusan bilik darjah.
i. Merancang
ii. Mengelola
iii. Mengawal
 iv. Membuat reflex
iv. Membina hubungan guru murid
3. Jelaskan kepentingan pengurusan bilik darjah kepada P&P.
i. menggalakkan tingkah laku murid yang sesuai
ii. membentuk suasana pembelajaran yang positif
iii. menjalinkan hubungan interpersonal antara guru-guru dan murid-murid
iv. menggunakan masa yang diperuntukkan untuk pembelajaran denganoptimum
v. meningkatkan penglibatan murid dalam aktiviti p&p
vi. mengurangkan masalah disiplin
vii. pengurusan rutin yang berkesan
viii. murid belajar mengawal dan menguruskan diri sendiri



4. Jelaskan 3 cara seorang guru efektif dalam pengurusan bilik darjah
i. menguruskan bilik darjah dengan berkesan
ii. membentuk suatu suasana agar murid teransang dengan apa-apa yangdipelajari dan berusaha melakukan yang terbaik
iii. menggunakan masa p&p dengan efisien
5. Jelaskan 3 aspek penilaian guru efektif dalam pengurusan bilik darjah.
i. kualiti peribadi
ii. kompentensi pengajaran dan pembelajaran
iii. penghayatan dan amalan nilai
6. Jelaskan 3 ciri kualiti peribadi guru efektif yang mampu mewujudkan persekitaran bilik darjah yang kondusif.
i. mesra, peramah, penyayang,
ii. tenang,
iii. jenaka
7. Jelaskan 3 ciri kualiti peribadi guru yang tidak efektif yang gagal mewujudkan persekitaran bilik darjah yang kondusif.
i. cepat marah,
ii. tidak yakin,
iii. pesimis,
iv. autokratik,
v. tiada daya usaha.







BAB 2 (Struktur)
1. Huraikan 5 implikasi penekanan persekitaran pembelajaran kondusif terhadap pengajaran guru.
i. menggalakkan tingkah laku murid yang sesuai
ii. membentuk suasana pembelajaran yang positif
iii. menjalinkan hubungan interpersonal antara guru-guru dan murid-murid
iv. menggunakan masa yang diperuntukkan untuk pembelajaran denganoptimum
v. meningkatkan penglibatan murid dalam aktiviti p&p
2. Huraikan 5 aspek-aspek persekitaran fizikal yang menyumbang kepada persekitaran pembelajaran kondusif.
i. susunan dan reka bentuk fizikal di dalam bilik darjah
ii. sumber bahan pembelajaran
iii. ruang/sudut pembelajarani
v. ruang pada dinding
v. pencahayaan, pengudaraan dan perabot
vi. kebersihan
3. Huraikan 5 aspek-aspek persekitaran psikososial yang menyumbang kepada persekitaran pembelajaran kondusif.
i. suasana selesa dan mesra
ii. bebas daripada ancaman bahaya fizikal
iii. perasaan diterima
iv. sensitif dan peka kepada perbezaan individu
v. suasana yang meransang pembelajaran
4. Bincangkan 5 cara bagaimana guru dapat mentadbir ujian dengan berkesan.
i. sediakan persekitaran selesa
ii. benarkan murid masuk awal ke kelas dan mengambil tempat duduk masing-masing
iii. murid seharusnya sudah bersedia 10 minit lebih awal. masa 10 minit digunakan untuk memberikan arahan atau peraturan
iv. mencatat kehadiran murid semasa ujian/peperiksaan
ESEI
1. Perkara-perkara yang diperlukan semasa merancang penyediaan dalam proses ujian dan peperiksaaan.
i. kekerapan ujian dalam satu penggal atau semester
ii. tarikh ujian dan peperiksaan
iii. menggubal soalan ujian
iv. tempoh masa setiap ujian
v. ujian atau peperiksaan mesti adil dan seharusnya dibentuk berdasarkan pengetahuan atau kemahiran yang telah diajar
vi. soalan-soalan ujian harus merangkumi tahap pemikiran selain daripadaperingkat pengetahuan
vii. bincang dengan guru mata pelajaran lainviii. murid dimaklumkan tentang ujian (membuat persediaan awal)
ix. biasakan murid dengan format ujian atau peperiksaan
2. Bincangkan garis panduan yang terhadap penggunaan ruang bagi memastikan persekitaran pembelajaran kondusif dapat diwujudkan.
i. Susunan kelas memberi ruang kepada guru memantau dengan lebih cepat dan mudah- beri peluang kontak mata guru-murid
ii. Kedudukan guru berhampiran dengan murid-beri peluag guru berinteraksidengan murid
iii. Pemandangan murid mesti jelas dan tidak terhalang- murid dapat lihatpersembahan guru tanpa perlu berdiri atau alih kerusi
iv. Ruang trafik yang selesa-memudahkan murid&guru bergerak
v. Akses mudah kepada sumber bahan pembelajaran-murid mudah ambikbahan dan menggunakannya
vi. Ruang pada dinding- 2 papan maklumat digunakan. 1 utk maklumat murid( jadual btugas, waktu, carta organisasi). Papan 2: hasil kerja murid, tarikhlahir, gambar2 muridvii. Kenalpasti ruang d dalam bilik darjah utk aktiviti2 tertentu-sudut bercerita,computer
viii. Beri perhatian kepada pencahayaan, pengudaraan &

BAB 3
1. Terangkan 6 kepentingan guru membina hubungan yang baik dan mesra dengan murid kepada guru
i. menaikkan motivasi dan semangat guru untuk mengajar
ii. murid lebih senang dikawal
iii. memberi kesan yang baik kepada pengajaran guru melalui kerjasama
iv. dapat mengenalpasti kekuatan dan kelemahan akademik murid
kepada murid-murid
 v. menaikkan imej guru kepada murid
vi. murid lebih minat belajar
2. Jelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi hubungan baik antara guru dengan murid.
i. penampilan dan bahasa badan guru-penampilan profesional gurumemberi persepsi yang baik
ii. menunjukkan contoh teladan yang baik –tenang, ikhlas, mengambil beratiii. persekitaran pembelajaran di dalam bilik darjah-kelas ceria, bersih,teratur, bermotivasi
3. Bincangkan 5 strategi yang boleh dijadikan panduan untuk guru-guru membina hubungan yang baik antara guru dengan murid.
i. ingat nama murid dan panggil murid dengan nama masing-masing
ii. menanamkan semangat cintakan kelas/ bilik darjah
iii. agihkan tanggungjawab bersama
iv. tetapkan jangkaan yang realistic
v. tunjukkan keprihatinan
vi. masukkan unsur kecindan dalam komunikasi






BAB 4
1. Nyatakan peneguhan yang diperkenalkan oleh B.F Skinner dalam Model Modifikasi Tingkah Laku.
i. Peneguhan Positif- ganjaran yg dberikan tok mdorong TL positif yg diingini spt hadiah, pujian, markah merit
ii. Peneguhan Negatif-guru menarik balik komik kegemaran murid kerana melakukan kesalahan dengan tujuan murid menunjukkan semula TL diingini
2. Terangkan 3 cara peneguhan positif dapat dilakukan oleh guru untuk murid-muridnya
I Memberi ganjaran
ii. Memberi pujian
iii. Membuat murid merasa kejayaan
iv. Mengadakan sistem token untuk murid bersaing secara positif

3.Terangkan kelemahan/ kekuatan Model Modifikasi Tingkah Laku.
i. Kekuatan : -Mendatangkan hasil yang diingini dengan cepat-Memenuhi keperluan motivasi esentrik murid-Murid teruja mendapat hadiah
ii. Kelemahan: - Tidak berkesan kerana tidak model ini xmpunyai cara-cara pencegahan masalah TL-Murid terlalu mengharapkan ganjaran-Tahap keberkesanan model x btahan lama

4. Nyatakan jenis-jenis guru yang terdapat dalam Model Disiplin Asertif Canter.
i. guru yang agresif: lebih bersifat autokratik, menunjukkan kuasa dan tidak bertolak ansur
ii. guru tidak asertif: menggunakan pendekatan pasif, tidak konsisten dan mengelirukan.
iii. guru asertif: jelas dengan matlamat pengurusan, yakin dan tegas dalam menetapkan peraturan, mengambil berat dan berlaku adil kepada semuamurid

5.Nyatakan cadangan yang dikemukan oleh Lee Canter tentang langkah-langkah tindakan pembetulan kepada murid-murid.
i. bertindak dengan tenang
ii. konsisten dengan tindakan di atas kesalahan yang sama
iii. berikan peneguhan untuk tingkah laku yang diingini
iv. beri peluang kepada murid meluahkan perasaan
v. teguran secara langsung untuk murid peringkat rendah
6. Jelaskan punca-punca masalah Tingkah Laku yg dikemukan oleh Dreikurs dalam Model Akibat Logikal Dreikurs.
i. mendapatkan perhatian-membuat masalah TL nk perhatian guru
ii. mencabar kuasa-bertindak mencabar kewibawaan guru spt xnk bkerjasama
iii. membalas dendam-timbul rasa x puas hati terhadap guru
iv. mempamerkan kekurangan-tunjuk kekurangan dri, xnak tlibat dlm aktiviti kelas, memencilkan dri
7. Nyatakan langkah-langkah yang di cadangkan oleh Dreikurs terhadap murid bermasalah Tingkah Laku.
i. Kenal pasti motif yang ditunjukkan oleh murid- 4 motif: mendapatkan perhatian, mencabar kuasa, membalas dendam, mempamerkan kekurangan
ii. Tunjuk/sedarkan murid motif yg dtunjukkan salah
iii. Bantu murid tukar matlamat yang salah kepada matlamat yang betul
iv. Galakan/ bimbing murid bertanggungjawab atas matlamat baru
v. Bantu murid melihat/memahami kesan akibat TL bermasalah
8.Kemahiran yang dikemukan oleh Kounin bagi mengawal masalah yang timbul dalam bilik darjah
i. Withitness-berupaya mengawal lebih drp 1 aktiviti dalam 1 masa
ii. Overlapping-berupaya mengawal lebih daripada 1 situasi dlm 1 masa
iii. Kesan gelombang ( ripple effect) –tindakan kpd murid yg mdtangkn kesan kepada murid lain & lbh efektif jika guru bt dgn tegas, serius, jelas
.iv. Momentum- guru memulakan p&p dgn menarik, lancar, cekap & bt sesi penutup dgn berkesan.
9. Guru perlu mengutamkan keperluan asas murid dalam sesi p&p bagi memastikan p&p berjalan lancar. Menurut Glasser, nyatakan kperluan asas yang diperlukan oleh murid.
i. kasih sayang
ii. mempunyai kuasa dan kawalan-mengurus dri & kawal persekitaran mereka
iii. kebebasan-bebas menentukan matlamat hidup&btanggungjwb ats TLmeraka
iv. keseronokan- seronok semasa belajar @ bt aktiviti

BAB 5
1.Terangkan masalah disiplin yang bersifat disruptif dan menganggu semasa proses p&p.
i. tidak memberikan perhatian, menganggu rakan, bercakap, makan dantidur didalam kelas
ii. keluar dari bilik darjah tanpa kebenaran
iii. lewat masuk kelas
iv. tidak membawa buku latihan/teks
v. menunjukkan sikap biadap terhadap guru
vi. membuli- ambil barang milik rakan lain
vii. sering melepak, berlari, menjerit di koridor semasa p&p
2.Terangakn sebab-sebab berlaku masalah disiplin dan tingkah laku bermasalah dalam bilik darjah.
i. Diri murid-berbeza perkembangan kognitif, emosi, sosial dan fizikal.
ii. Guru-guru bersifat sambil lewa, murid tercicir dan hilang minat belajar
iii. Sekolah - kemudahan prasarana yg baik, xwujud semangatkemasyarakatan
iv. Latar belakang murid-asuhan, sosioekonomi, konflik keluarga.









BAB 6
STRUKTUR
1. Nyatakan peranan/tindakan guru semasa menangani/menguruskanmasalah disiplin bilik darjah.
i. tidak panik dan jangan bertindak melulu
ii. elakkan daripada mencabar murid
iii. semak semula cara pengajaran
iv. jangan tangani masalah disiplin yang di luar kawalan sendirianv. berbincang dengan guru lain yang lebih mahir
vi. ikuti budaya disiplin sekolah-bincang dgn pihak pentadbir

ESEI
1. Nyatakan halangan yang dihadapi oleh pengurusan masalah disiplin blikdarjah.
i. Hubungan ibu bapa- x hadirkan diri apa bila dipanggil ke sekolah, xpcaya anak mereka timbulkan masalah, terlalu sibuk untuk berbincang dgn guru,myalahkan guru jika anak mereka dihukum oleh pihak pentadbir
ii. Pengaruh rakan sebaya-mdtangkan impak semasa p&p, pembentukandinamika mdtangkan keburukan jika ada nilai negative
iii. Keadaan persekitaran bilik darjah-xkondusif, guru xprihatin dgn sifat sahsiah murid, pelan bilik darjah yg kucar kacir, ruang trafik kelas xselesa
iv. Masalah perkembangan murid- guru xpeka kepada masalah kognitif,fizikal, emosi, sosial dan kendiri murid
2.Terangkan intervensi-intervensi yang boleh digunakan oleh guru dalam menangani masalah disiplin.
i. Pastoral Care- satu bentuk bimbingan yang diberikan oleh guru untuk menjagakebajikan murid-muridnya. bentuk bimbingan ini meliputi bidang danisu yang luas seperti kesihatan, sosial, pendidikan agama dan moral,pengurusan tingkah laku dan sokongan emosi murid.
ii. Bimbingan dan kaunseling- bimbingan merupakan suatu proses yang dirancang oleh guru-guru untuk membantu murid-muridnya mengetahui dan menyedari tentangkebolehan dan kelemahan diri serta membantu murid membuatpenyesuaian dengan persekitaran.
iii. Teknik Modifikasi Tingkah Laku- menggunakan prinsip peneguhan. Peneguhan: tindakan yg dilakukanselepas murid menunjukkan TL
BAB 7 (STRUKTUR)
1,Nyatakan ciri-ciri kanak-kanak yg mghadapi masalah autistik
Mgasingkan dri
Enggan bercakap
Kemahiran sosial & komunikasi yg lemah
Cenderung melakukan ekolalia-perulangan dalam percakapan
Berada dalam dunia sendiri
Perasaan terlalu suka kpd sesuatu objek hingga xdpt dipisahkan
Xsuka kpd perubahan dalam rutin
Lewat perkembangan
2. Huraikan 5 cara yang dapat digunakan oleh guru bagi membantu murid autistik.
Menerapkan nilai penerimaan terhadap murid autistik di dalam kelas
Memahami sikap murid, ketahui latar belakang murid.
Guru menyediakan pembelajaran yg kondusif
Jauhkan objek berbahaya dr murid krn bimbang mcederakan dri

3.Ciri-ciri kanak2 hiperaktif dan masalah pintar cergas
Hiperaktif
Masalah pintar cegas
Mudah alih perhatian
IQ tinggi

Cepat bosan
Kurang sabar jika pelajaran berkadar lambat
Sukar beri tumpuan
Masalah penyuasaian dari segi kepintaran yang mungkin dianggap menunjuk2
Sukat ikut arahan
Sukar beri kerjasama
Bermasalah memproses maklumat

Tidak boleh duduk diam

Sikap resah





ESEI
1. Bincangkan kategori kanak-kanak berkeperluan khas.
i. terencat akalii. masalah kerosakan sensor
iiii. masalah kecacatan fizikal:
            cerebral palsy
            musculor dystrophy
            spina bifida
            sawan (epilepsy)
iv. masalah penglihatan
v. masalah pendengaran
vi. masalah komunikasi
            i. masalah bahasA
            ii. masalah pertuturan
vii. masalah pembelajaran
            i. masalah membaca
            ii. masalah menulis
            iii. masalah mengira
            iv. masalah komunikasi
            v. disleksia
            vi. diskalkulia
            vii. disgrafia
viii. autistik (autism)
            ix. lewat perkembangan
            x. hiperaktif (ADHD dan ADD)
            xi. pintar cerdas atau berbakat
            xii. masalah emosi dan tingkah laku
2. Nyatakan ciri-ciri masalah yang dihadapi oleh pelajar mengalami masalah terencat akal.
Kadar pembelajaran yg rendah berbanding rakan sebayanya
Kemajuan dalam bidang akademik agak terhad.
Kesukaran memahami idea-idea abstrak.
Kesukaran dalam membuat generalisasi
Kemahiran bahasa lebih rendah berbanding rakan sebaya
Kelemahan dalam pemindahan pembelajaran-xmampu aplikasiilmu yg diterima
Mengalami masalah ingatan
Menunjukkan kelakuan sosial yang kurang matang

3.Bincangkan masalah pembelajaran yang dihadapi oleh murid berkeperluan khas.
Masalah pembelajaran: kecacatan yg mghalang kemajuan akademik seseoranga. masalah membaca:
Pembelajaran lewat& perbendaharaan kata terhad
Membaca dgn perlahan
Penyebutan yg xfasih & xtepat
Hadapi masalah mpelajari huruf abjad & bnyi kpd huruf serta xingt bunyi huruf
Membuat kesilapan dlm mbaca, mgulang @ bhenti seketika
Sering menterbalikkan perkataan : ‘b’ jd ‘d’
Sukar mgenal idea utama, tahu fakta dlm teks

b. masalah menulis
            Tulisan xkemas & cara pgg pensil xbetul
            Hadapi masalah dlm mjelaskan idea mlalui penulisan
c. masalah mengira
Keliru dgn nombor & simbol math
Sukar ingt fakta math
Keliru dgn operasi & konsep math
d. masalah komunikasi
e. disleksia-membaca secara terbalik
f. diskalkulia-kesukaran mlaksanakan operasi math
g. disgrafia-kesukaran menulis secara fizikal&tugasan kognitif














Terbaru Lebih lama