LAPORAN
PROGRAM KHIDMAT MASYARAKAT
BILIK
TEMBIKAR JABATAN PENDIDIKAN SENI VISUAL
IPG
KAMPUS ILMU KHAS
Pengenalan
Pada 12 September 2014 bersamaan
dengan hari Jumaat, kumpulan saya seramai empat orang yang terdiri daripada
empat orang iaitu Najwa, Firdaus dan Erma telah melaksanakan pembersihan bilik
tembikar. Program tersebut telah dilaksanakan dalam IPG Kampus Ilmu Khas
sendiri iaitu di Blok Jabatan Pendidikan Seni Visual bermula dari pukul 2
petang dan berakhir keesokan malamnya. Tujuan program ini diadakan adalah
bertujuan untuk melatih supaya menghargai dan menjaga kebersihan tidak kira di
mana kita berada. Apa yang diharapkan program ini dapat memberikan satu pengalaman
secara langsung dan memberi ilmu pengetahuan yang berguna untuk digunakan kelak
pada masa akan datang.
1.0 Matlamat
Program khidmat masyarakat ini memfokuskan
kepada guru pelatih tentang pengurusan, perancangan dan pengelolaan sesuatu
tugasan. Di samping itu guru pelatih dapat didedahkan dengan cara dan prosedur
berkaitan pengurusan apabila bekerja dalam sesebuah kumpulan.
2.0 Objektif
Melalui program khidmat masyarakat yang
dilaksanakan, diharap semua guru pelatih dapat :
2.1. Pendedahan
tentang pengurusan, perancangan dan pengelolaan sesuatu tugasan
2.2. Berbincang
sesama ahli kumpulan untuk bekerja mengikut tugas yang diberikan.
2.3. Membina
hubungan baik di antara guru pelatih.
2.4. Didedahkan
dengan cara dan prosedur berkaitan pengurusan apabila bekerja dalam sesebuah
kumpulan.
3.0 Rasional Program
Program ini merupakan satu usaha yang
diharapkan dapat memberi pendedahan dan membuka minda para guru pelatih
mengenai pengurusan dan pentadbiran sesebuah organisasi apabila membuat kerja
beramai-ramai. Bahkan, tugasan ini dapat meningkatkan pengetahuan serta
pengalaman kepada guru pelatih apabila berada di sekolah kelak.
1.0 Butiran Program
Aktiviti : Gotong Royong
Bilik Tembikar Jabatan PSV
Tempat : Blok Jabatan
Pendidikan Seni Visual, IPG Kampus Ilmu
Khas, Kuala Lumpur
Tarikh : 12 September
2014 – 13 September 2014 (Jumaat & Sabtu)
Kumpulan : G 2.7
Pelajar yang terlibat : Najwa Zulkifli
Erma
Jail
Firdaus
Ishak
Noor
Afifah Azizan
Rajah 1 Kawasan Bilik Tembikar
|
|
|
|
Rajah 2 Keadaan bilik tembikar yang tidak
terurus
Pada peringkat permulaan,
kami telah melakukan pemerhatian setiap sudut bilik tembikar ini. Pelbagai
barangan lama dan agak besar serta berat berada di dalam bilik ini.
Barang-barang untuk pemprosesan tembikar juga terdapat. Namun ia dibiarkan
begitu sahaja kerana ruang yang tidak mencukupi. Malahan bilik ini menjadi agak
sesak dengan barang pameran seperti papan kenyataan dan ensil. Di tambah lagi hasil kerja pelajar dan
pensyarah yang dibiarkan sahaja di atas meja.
Seterusnya, sebelum
melaksanakan pembersihan bilik tembikar saya dan ahli kumpulan telah merangka
pelan supaya kami bekerja mengikut langkah demi langkah. Oleh yang demikian
kami bersama telah membuat perbincangan untuk menyelesaikan masalah ini.
Pertamanya, kami telah menghasilkan pelan lantai untuk menyusun kedudukan
alatan dan bahan yang terdapat di dalam bilik ini supaya menjadi kemas dan
mudah untuk dilalui oleh semua orang. Kami telah membuat pelan lantai setiap
orang dan memilih yang terbaik untuk dijadikan rujukan akhir. Kami cuba mengurangkan
barang di dalam bilik ini supaya mudah untuk melakukan proses penghasilan kerja
pembuatan tembikar dan proses seni yang lain.
Pilihan 1
|
Pilihan 2
|
Pilihan
3
|
Rajah
3 Antara Kajian susunan yang telah
dibuat. Kami telah memilih pilihan yang ketiga.
Pemilihan
warna amat penting untuk menarik perhatian orang lain. Penggunaan warna yang
cerah dapat menimbulkan ketenangan dan memberikan pencahayaan yang baik semasa proses
penghasilan. Walaupun pemilihan warna kami nampak mudah namun kami sebaik
mungkin memilih untuk kepentingan jangka masa panjang supaya bilik ini dapat di
gunakan dengan sebaik mungkin. Mungkin pada pandangan orang lain warna putih
ini hanya kebiasaan, namun bagi kami pemilihan warna putih ini menjadikan ruang
bilik ini kelihatan lebih besar daripada biasa serta kemas.
|
|
Rajah
4 Proses Pembersihan Bilik Tembikar
Alat
dan bahan disusun dengan rapi dan ruang yang ada digunakan dengan sebaik
mungkin untuk menyusun atur barangan ini. Barang yang sedia ada digunakan untuk
menghias. Ini dapat dilihat apabila kami mengambil hasil-hasil karya pelajar
iaitu tembikar yang di tinggal lama untuk dicuci supaya kelihatan lebih bersih.
Sesungguhnya, karya-karya ini amat menarik jika kita pandai menjaganya.
Selain
itu, keadaan lantai juga mempengaruhi kekemasan sesebuah bilik. Mungkin jubin
yang jarang dibersihkan selepas membuat kerja menjadi punca sukarnya untuk
membersihkan. Kami ahli kumpulan telah membersihkan lantai berulang kali, namun
hasil usaha itu hanya sia-sia. Sekurang-kurangnya apa yang kami lakukan itu
berbaloi kerana terdapat juga perbezaan sebelum ini. Bilik tembikar ini
seharusnya dijaga dengan baik sejak awal.
Rajah
5 Susunan Kerusi yang kemas
Konklusinya,
kebersihan merupakan aspek penting dalam ialah nilai menjaga kebersihan di
dalam diri serta persekitaran. Oleh itu
tanggungjawab daripada semua pihak dituntut dalam hal ini. Marilah kita
bersama-sama menjada kebersihan bilik ini. kebersihan amat dituntut dalam
setiap agama. Bilik darjah yang bersih dan ceria memudahkan kita untuk memahami
dan membuat kerja dengan mudah, malahan ilmu yang disampaikan lebih mudah untuk
diingati. Sebagai guru kita hendaklah berdisiplin dalam setiap kerja yang
dilakukan kerana ia akan membawa imej kita apabila di sekolah kelak. Sekiranya
kira ditugaskan untuk memegang bilik seni mahupun bilik-bilik lain tidak
mungkin kita akan membiarkan bilik tersebut bergelimpangan dengan sampah-sampah
dan susun atur bilik darjah yang tidak kondusif. Justeru, kita perlu menanam
sikap menjaga kebersihan daripada awal lagi dengan memesan kepada diri kita
dahulu dan melaksanakannya.
Saya mengitar semula kanvas
di atas ini dan kemudian membuat catan abstrak menggunakan warna pelakar untuk
mengelakkan kanvas ini dibuang begitu sahaja. Malahan tujuan catan ini adalah
bertujuan untuk meningkatkan suasana harmoni bilik tembikar ini.
Di
akhir tugasan program ini, saya dan ahli kumpulan sangat berpuas hati dengan
hasil kerja yang telah kami laksanakan. Semoga tugasan ini dapat membantu kami
untuk lebih bersedia apabila berada di sekolah apabila diberi tugasan yang banyak.
Walaupun kami balik lewat malam semata-mata menyiapkan bilik ini, kami pulang
dengan perasaan gembira dengan ilmu baru serta pengalaman baru yang tidak
ternilai.
Penutup
Alhamdulilah syukur kepada Allah SWT kerana
dengan izinnya kami dapat melaksanakan tugasan ini dengan jayanya. Kami juga
bersyukur kerana semua orang berpuas hati dengan hasil kerja yang telah
dilaksanakan. Terima kasih kepada semua yang terlibat secara langsung dalam
menjayakan tugasan ini. Sesungguhnya program seperti ini sangat baik dan boleh
dilaksanakan lagi.
Disediakan oleh :
……………………..
(Noor Afifah Azizan)
Ahli Bulan Sabit Merah Malaysia,
IPG Kampus Ilmu Khas.
REFLEKSI
Khidmat masyarakat
yang telah saya laksanakan ialah bertempat di bilik tembikar di Jabatan
Pendidikan Seni Visual yang telah dilaksanakan pada 12 September 2014. saya
memilih untuk melaksanakan tugasan ini kerana kami diberi peluang untuk memilih
program khidmat masyarakat yang ingin dilaksanakan. Sesungguhnya program yang dilaksanakan
berjalan dengan lancar seperti yang dirancangkan.
Kekuatan program ini
ialah saya dan ahli kumpulan dapat melaksanakan program ini mengikut
perancangannya. Apa yang saya dapat daripada program khidmat masyarakat ini
ialah saya diberi pendedahan tentang pengurusan, perancangan dan pengelolaan
sesuatu tugasan. Malahan, dapat berbincang sesama ahli kumpulan untuk bekerja
mengikut tugas yang diberikan. Selain itu, saya dapat membina hubungan baik di
antara ahli kumpulan saya. Malahan saya juga turut dideahkan dengan cara dan
prosedur berkaitan pengurusan apabila bekerja dalam sesebuah kumpulan.
Seperti yang kita
tahu tidak semua yang dirancang mengikut kehendak, begitu juga yang dialami
oleh saya. Kami telah merancang untuk
mengecat bilik itu dengan warna lain. Namun, barang yang diminta tidak sampai
mengikut senarai dan terpaksa menggunakan warna yang ada sahaja. Malahan
kebanyakan daripada kami ialah perempuan, justeru kami tidak cukup orang untuk
mengemas bilik ini kerana kebanyakan
alatan dan bahan yang terdapat dalam bilik ini amat berat sekali.
Manakala, dari segi
kelemahan pula ialah masa yang diperuntukan amat singkat. Seharusnya program
seperti khidmat masyarakat ini seharusnya dilaksanakan melibatkan oleh semua
ahli Bulan Sabit Merah. Bahkan program seperti ini perlu dirancang lebih awal
supaya tidak bertindih dengan aktiviti Institut Pendidikan Guru seperti
bertindih dengan minggu Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS).
Penambahbaikan yang
boleh saya laksanakan ialah saya seharusnya bijak menguruskan masa dalam
melaksanakan program seperti ini. Selain itu, saya dan ahli kumpulan hendaklah
bijak untuk mengatasi permasalah yang timbul seperti ketiadaan cat yang
disenaraikan. Selain itu program ini hendaklah melibatkan semua ahli Bulan
Sabit Merah Malaysia IPG Kampus Ilmu Khas.
Pada kesempatan ini saya juga ingin
mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua rakan seperjuangan di dalam kelas
serta pensyarah pembimbing Encik Mutalib dan Encik Chia kerana banyak membantu
dan membimbing saya dalam menghasilkan laporan ini. Walaupun banyak perkara
yang perlu saya dahulukan dan masalah yang dihadapi namun saya cuba untuk
atasinya satu persatu sehingga saya dapat menyelesaikan tugasan ini. Pengalaman yang terbaik dapat saya perolehi
daripada menjalankan tugasan ini.
Sekian, Terima kasih.