Kurikulum standard persekolahan sekolah rendah
Rancangan pengajaran tahunan
Pendidikan moral tahun 1
MINGGU
|
TOPIK/BIDANG
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
4
20 Jan – 26 Jan
5
27 Jan – 2 Feb
6
3-9 Feb
|
DUNIA
SAYA YANG INDAH
|
1.Kepercayaan kepada Tuhan
Keyakinan wujudnya Tuhan sebagai pencipta alam dan mematuhi segala
suruhanNya berlandaskan pegangan agama masing-masing selaras dengan prinsip
Rukun Negara
1.1 Mengetahui keunikan alam
|
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1.1.1 Menyatakan keadaan alam di
Kawasan tempat tinggal.
1.1.2 Menceritakan
kepelbagaian ciptaan
Tuhan
1.1.3 Menghargai
alam ciptaan Tuhan
1.1.4 Melibatkan
diri dalam menjaga
keindahan alam
1.1.5 Mengamalkan
sikap menghargai
alam
ciptaan Tuhan
|
B1D11E1
Boleh menyatakan keadaan alam di kawasan tempat
tinggal.
B2D11E1
Boleh menceritakan kepelbagaian ciptaan tuhan.
B3D11E1
Boleh menghargai alam ciptaan tuhan.
B4D11E1
Boleh melibatkan diri dalam menjaga
keindahan alam.
B5D11E1
Boleh mengamalkan sikap menghargai alam ciptaan tuhan.
B6D11E1
Sentiasa menghargai alam ciptaan Tuhan.
|
7
10 - 16 Feb
8
17 –
23 Feb
9
24 - 2 Mac
|
SAYA BAIK
HATI
|
2. Baik hati
Kepekaan terhadap
perasaan dan kebajikan diri sendiri dan orang lain dengan memberi bantuan dan
sokongan moral secara tulus ikhlas
2.1 Membantu keluarga
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
2.1.1 Menceritakan sifat baik hati yang
ada pada diri
2.1.2 Menyenaraikan cara membantu
keluarga
2.1.3 Menyedari perasaan ahli keluarga
yang memerlukan bantuan
2.1.4 Menghulurkan bantuan kepada ahli
keluarga
2.1.5 Menunjukkan
cara membantu keluarga
|
B1D7E1
Boleh menceritakan sifat baik hati yang ada pada diri.
B2D7E1
Boleh menyenaraikan
cara membantu keluarga.
B3D7E1
Boleh
mengambil kira perasaan ahli keluarga yang memerlukan bantuan.
B4D7E1
Boleh menunjukkan sikap prihatin terhadap keluarga yang
memerlukan bantuan.
B5D7E1
Boleh menghulurkan bantuan kepada ahli keluarga.
B6D7E1
Sentiasa
menghulurkan bantuan dalam perlakuan seharian.
|
10
3 - 9 Mac
11
10 - 16 Mac
|
SAYA
BERTANGGUNGJAWAB
|
3. Bertanggungjawab
Kesanggupan untuk
memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna
3.1 Melaksanakan tanggungjawab
diri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
3.1.1 Menyenaraikan tanggungjawab diri
3.1.2 Menyatakan kepentingan
melaksanakan tanggungjawab diri
3.1.3 Melaksanakan tanggungjawab diri
|
B1D13E1
Boleh menyenaraikan tanggungjawab diri.
B2D13E1
Boleh menerangkan kepentingan melaksanakan
tanggungjawab diri.
B3D13E1
Boleh melaksanakan tanggungjawab diri.
B4D13E1
Boleh melaksanakan tanggungjawab dalam keluarga
B5D13E1
Boleh melaksanakan tanggungjawab dalam kelas.
B6D13E1
Sentiasa melaksanakan tanggungjawab.
|
12
17 – 23 Mac
13
24 – 30 Mac
14
31 Mac – 6 April
|
SAYA
BERTERIMA KASIH
|
4. Berterima kasih
Perasaan dan
perlakuan untuk menunjukkan pengiktirafan dan penghargaan terhadap sesuatu
jasa, sumbangan atau pemberian
4.1 Mengamalkan sikap berterima
kasih
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
4.1.1 Mengucapkan terima kasih dalam
pelbagai bahasa
4.1.2 Mengenali
pelbagai cara memberi
Penghargaan
4.1.3 Menyatakan
perasaan penghargaan
atas pemberian yang diterima
4.1.4 Memberi penghargaan melalui
pelbagai cara
4.1.5 Menunjukkan cara memberi
penghargaan
|
B1D8E1
Boleh mengucapkan terima kasih dalam
pelbagai bahasa.
B2D8E1
Boleh mengenali pelbagai cara memberi penghargaan.
B3D8E1
Boleh menyatakan perasaan penghargaan atas pemberian yang diterima
B4D8E1
Boleh memberi penghargaan melalui pelbagai cara.
B5D8E1
Boleh mengamalkan cara memberi
penghargaan.
B6D8E1
Sentiasa memberi penghargaan kepada orang lain.
|
15
7 - 13 April
16
14 – 20 April
17
21 – 27 April
|
SAYA
SENTIASA BERSOPAN
|
5. Hemah tinggi
Beradab sopan dan
berbudi pekerti mulia dalam pergaulan seharian
5.1 Menunjukkan adab dalam tutur kata
dan tingkah laku
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
5.1.1 Mengenal pasti tutur kata dan
tingkah laku yang bersopan
5.1.2 Menyedari kesan tutur kata dan
tingkah laku yang bersopan
5.1.3 Mengamalkan tutur kata dan
tingkahlaku yang bersopan
5.1.4 Menunjukkan cara berkomunikasi
dengan beradab sopan dalam
tutur
kata dan tingkah laku
|
B1D9E1
Boleh mengenalpasti tutur kata yang bersopan.
B1D9E2
Boleh mengenalpasti tingkah
laku yang bersopan.
B2D9E1
Boleh menyedari kesan tutur kata yang bersopan.
B2D9E2
Boleh menyedari kesan tingkah laku yang
bersopan.
B3D9E1
Boleh mengamalkan tutur kata yang bersopan.
B4D9E1
Boleh mengamalkan tingkah laku yang bersopan.
B5D9E1
Boleh mengamalkan tutur kata dan tingkah laku yang bersopan.
B6D9E1
Sentiasa berkomunikasi dengan beradab sopan.
|
18
28 April -4 Mei
19
5 - 11 Mei
20
12 -18 Mei
|
HORMAT DIRI
KITA
|
6. Hormat
Menghargai dan
memuliakan seseorang serta menghormati peraturan institusi sosial dengan
memberi layanan yang bersopan
6.1 Menghormati diri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
6.1.1 Menyatakan cara menjaga
kehormatan diri
6.1.2 Menghormati diri sendiri
6.1.3 Menghormati setiap individu seperti
menghormati diri sendiri.
6.1.4 Menghormati peraturan dalam
aktiviti seharian
|
B1D12E1
Boleh menyatakan cara menjaga kehormatan diri.
B2D12E1
Boleh menerangkan kepentingan menghormati diri sendiri.
B3D12E1
Boleh menghormati diri sendiri.
B4D12E1
Boleh menghormati individu lain seperti menghormati diri sendiri.
B5D12E1
Boleh menghormati dengan mematuhi peraturan dalam keluarga.
B6D12E1
Sentiasa menghormati dengan mematuhi peraturan.
|
21
19 -25 Mei
22
26 – 1 Jun
23
2 – 8 Jun
|
SAYA SAYANG
DIRI SAYA
|
7. Kasih Sayang
Kepekaan dan
perasaan cinta yang mendalam serta berkekalan yang lahir daripada hati yang
ikhlas
7.1 Menyayangi diri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
7.1.1 Menyatakan cara menjaga
kebersihan diri
7.1.2 Menyatakan cara menjaga
keselamatan diri
7.1.3
Menghargai diri dengan menjaga
kebersihan diri
7.1.4
Menghargai diri dengan menjaga
keselamatan diri
7.1.5
Menjaga kebersihan diri
7.1.6
Menjaga keselamatan diri
|
B1D1E1
Boleh menyatakan cara
menjaga kebersihan diri
B1D1E2
Boleh menyatakan
cara menjaga keselamatan diri
B2D1E1
Boleh menerangkan cara menjaga kebersihan diri
B2D1E2
Boleh menerangkan cara menjaga
keselamatan diri
B3D1E1
Boleh menghargai diri dengan menjaga kebersihan diri.
B3D1E2
Boleh menghargai diri dengan menjaga
keselamatan diri.
B4D1E1
Boleh menghargai diri dengan menjaga kebersihan diri mengikut cara yang betul.
B4D1E2
Boleh menghargai diri dengan menjaga keselamatan diri dengan betul.
B5D1E1
Boleh mengutamakan penampilan diri yang bersih.
B5D1E2
Boleh mengutamakan keselamatan diri.
B6D1E1
Sentiasa mengutamakan penampilan diri
yang bersih dan kemas.
B6D1E2
Sentiasa mengutamakan keselamatan diri dengan cara
yang betul.
|
24
9 - 15 Jun
25
16- 22 Jun
26
23- 29 Jun
|
SAYA
BERSIKAP ADIL
|
8. Keadilan
Tindakan dan
keputusan yang tidak berat sebelah
8.1 Mengamalkan sikap adil dalam
perlakuan seharian
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
8.1.1 Menyatakan contoh keadilan dalam
perlakuan seharian
8.1.2 Menceritakan sebab perlu adil
dalam perlakuan seharian
8.1.3 Menyedari kesan ketidakadilan
dalam perlakuan seharian
8.1.4 Bertindak adil dalam perlakuan
seharian
|
B1D2E1
Boleh menyatakan contoh keadilan dalam perlakuan
seharian.
B2D2E1
Boleh menceritakan sebab perlu adil dalam perlakuan
seharian.
B3D2E1
Boleh bertindak adil dalam perlakuan seharian di dalam keluarga
B4D2E1
Boleh bertindak adil dalam perlakuan seharian di kelas
B5D2E1
Boleh bertindak adil dalam perlakuan seharian di sekolah.
B6D2E1
Sentiasa bertindak adil dalam perlakuan seharian.
|
27
30 Jun - 6 Julai
28
7 -13 Jun
|
SAYA
SEORANG YANG BERANI
|
9. Keberanian
Kesanggupan untuk
menghadapi cabaran dengan yakin dan tabah
9.1 Mengamalkan sikap berani
mempertahankan maruah diri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
9.1.1 Menceritakan perlakuan berani
mempertahankan maruah diri
9.1.2 Menyatakan kepentingan berani
mempertahankan maruah diri
9.1.3 Mengamalkan sikap berani dalam
aktiviti seharian
|
B1D6E1
Boleh menceritakan perlakuan berani mempertahankan
maruah diri.
B2D6E1
Boleh menerangkan
kepentingan berani mempertahankan maruah diri.
B3D6E1
Boleh mengamalkan sikap berani dengan keluarga.
B4D6E1
Boleh mengamalkan sikap berani dengan rakan sekelas.
B5D6E1
Boleh mengamalkan sikap berani dengan warga sekolah.
B6D6E1
Sentiasa mengamalkan sikap berani dalam perlakuan seharian.
|
29
14 – 20 Jun
30
21 – 27 Jun
|
SAYA YANG
JUJUR
|
10. Kejujuran
Bercakap benar,
bersikap amanah dan ikhlas dalam setiap perlakuan
10.1 Mengamalkan sikap jujur
dalam diri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
10.1.1 Menceritakan perlakuan jujur
10.1.2 Menyatakan sebab perlunya
bercakap benar
10.1.3 Menyedari kelebihan bercakap benar
kepada diri dan orang lain
10.1.4 Mengamalkan sikap bercakap benar
dalam perlakuan harian
|
B1D3E1
Boleh menceritakan perlakuan jujur.
B2D3E1
Boleh menerangkan sebab perlunya bercakap benar.
B3D3E1
Boleh bercakap benar terhadap diri sendiri.
B4D3E1
Boleh bercakap
benar terhadap orang lain
B5D3E1
Boleh bersikap jujur terhadap orang lain.
B6D3E1
Sentiasa mengamalkan sikap bercakap benar dalam perlakuan seharian.
|
31
28 Jun – 3 Ogos
32
4 - 10 Ogos
|
RAJIN
MEMBAWA JAYA
|
11. Kerajinan
Usaha yang
berterusan, bersungguh-sungguh dan bersemangat dalam melakukan sesuatu
perkara
11.1 Mengamalkan sikap rajin dalam
perlakuan harian
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
11.1.1 Menyatakan ciri-ciri kerajinan dalam
diri
11.1.2 Menyedari kebaikan mengamalkan
kerajinan
11.1.3 Mengamalkan sikap rajin dalam
aktiviti seharian
|
B1D10E1
Boleh menyatakan ciri-ciri kerajinan dalam diri
B2D10E1
Boleh menyedari kebaikan mengamalkan kerajinan.
B3D10E1
Boleh mengamalkan sikap rajin dalam keluarga
B4D10E1
Boleh mengamalkan
sikap rajin di dalam kelas.
B5D10E1
Boleh mengamalkan
sikap kerajinan di sekolah.
B6D10E1
Sentiasa mengamalkan sikap kerajinan.
|
33
11 – 17 Ogos
34
18 – 24 Ogos
35
25 -31 Ogos
|
AYUH
BEKERJASAMA
|
12. Kerjasama
Kesediaan melakukan
sesuatu untuk kepentingan bersama
12.1 Bersedia memberi kerjasama
kepada individu yang
memerlukan
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
12.1.1 Menyatakan kebaikan bekerjasama
12.1.2 Menyenaraikan aktiviti yang boleh
dilakukan bersama-sama
12.1.3 Menceritakan perasaan setelah
melaksanakan aktiviti bersama-
sama.
12.1.4 Menjalankan aktiviti bersama-sama
|
B1D14E1
Boleh menyenaraikan
aktiviti yang boleh dilakukan bersama
B2D14E1
Boleh
menerangkan kebaikan bekerjasama.
B3D14E1
Boleh menjalankan aktiviti bersama keluarga.
B4D14E1
Boleh menjalankan
aktiviti bersama rakan sekelas.
B5D14E1
Boleh menjalankan aktiviti bersama warga sekolah.
B6D14E1
Sentiasa
mengamalkan sikap bekerjasama.
|
36
1 – 7 September
37
8 – 14 September
|
SAYA
BERSIKAP SEDERHANA
|
13. Kesederhanaan
Bersikap tidak
keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan tanpa mengabaikan
kepentingan diri dan orang lain
13.1 Mengamalkan sikap sederhana
dalam diri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
13.1.1 Menyatakan perlakuan sederhana
dalam diri
13.1.2 Menceritakan kepentingan bersikap
sederhana
13.1.3 Mengamalkan perlakuan sederhana
dalam aktiviti seharian
|
B1D5E1
Boleh menyatakan perlakuan sederhana dalam diri.
B2D5E1
Boleh menceritakan kepentingan bersikap sederhana.
B3D5E1
Boleh mengamalkan perlakuan sederhana semasa berinteraksi dengan keluarga.
B4D5E1
Boleh mengamalkan perlakuan sederhana semasa
berinteraksi dengan rakan sekelas
B5D5E1
Boleh mengamalkan perlakuan sederhana semasa berinteraksi di sekolah.
B6D5E1
Sentiasa mengamalkan perlakuan sederhana dalam pergaulan seharian.
|
38
15 – 21 September
39
22 – 28 September
|
SAYA
BERTOLAK-ANSUR
|
14. Toleransi
Kesanggupan
bertolak ansur, sabar dan mengawal diri demi kesejahteraan hidup
14.1 Bersedia memberi kerjasama
kepada individu yang
memerlukan
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
14.1.1 Menyatakan cara bertolak ansur
14.1.2 Menyedari kebaikan bersikap
toleransi
14.1.3 Mengamalkan sikap toleransi dalam
aktiviti seharian
|
B1D4E1
Boleh menyatakan cara
bertoleransi.
B2D4E1
Boleh menyedari kebaikan bersikap toleransi.
B3D4E1
Boleh mengamalkan sikap tolenrasi dalam keluarga.
B4D4E1
Boleh mengamalkan sikap toleransi dalam keluarga.
B5D4E1
Boleh mengamalkan sikap toleransi di kelas.
B6D4E1
Sentiasa mengamalkan sikap toleransi dalam perlakuan seharian
|