RANCANGAN PELAJARAN HARIAN KSSR TAHUN
1
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Moral
|
Tahun
|
1 Bestari
|
Tarikh
|
27 Ogos 2014
|
Masa
|
9.00-10.00
pagi (60 minit)
|
Bilangan
Murid
|
25 Orang
|
Tajuk
Pelajaran
|
Langkah cermat jiwa
selamat
|
Standard
Kandungan
|
7. Kasih sayang
|
Standard
Pembelajaran
|
Utama:
7.1.1
Menyatakan cara menjaga keselamatan diri
Sampingan:
7.1.5
Menjaga keselamatan diri
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Murid pernah melintas
jalan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Kognitif:
1.
Menyatakan
secara lisan sekurang-kurangnya tiga (2) contoh cara menjaga keselamatan diri.
2.
Menyenaraikan
sekurang-kurangnya dua (2) kepentingan menjaga keselamatan diri
Afektif:
1.
Sayang
akan diri sendiri.
Tingkah
Laku:
1.
Mengamalkan
sikap sayang akan diri sendiri pada setiap masa dengan menjaga keselamatan diri.
|
Gabungjalin
|
Muzik
|
Penyerapan
|
-
|
KB
|
Menganalisis
Mengenalpasti sebab dan
kesan
Memberi pendapat
|
EMK
|
Teknologi maklumat
|
Sumber
PdP (BBM)
|
Kad bergambar, permainan
susunan gambar, Video lagu Video lagu “ 10 Budak Hitam”, Video cara menjaga
keselamatan diri dan Video Lagu “lagu cermat tiba selamat”
|
Teknik
|
Teknik Nyanyian
Teknik Menyoal
Teknik Permainan
|
Kaedah
|
Kaedah Perbincangan dan
kaedah permainan
|
Pendekatan
|
i.
Analisis
Nilai
ii.
ii. Penjelasan Nilai
|
Strategi
|
Pembelajaran
Konstektualisme
|
Langkah/ Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
|
1. Guru menayangkan slaid video lagu
2. Guru mengaitkan lagu itu dengan isi
pelajaran iaitu keselamatan diri.
3. Murid mendengar lagu tersebut dan
menyanyi bersama
|
·
BBM: Video lagu Video lagu “ 10 Budak
Hitam”
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Kasih sayang
Kepekaan dan perasaan
cinta yang mendalam serta berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas
|
1. Guru mengaitkan lirik lagu dengan
tajuk yang dipelajari
2. Guru menayangkan video cara menjaga keselamatan
diri
3. Guru menerangkan maksud kasih sayang
dan mengaitkan dengan menjaga keselamatan diri diri
4. Murid dan guru bersoal jawab tentang
video tersebut
|
·
BBM/ABM: Video cara menjaga keselamatan diri
·
Kaedah: Pembelajaran Koperatif
|
Langkah 2
(10 minit)
|
Kad bergambar
berkaitan dengan situasi menjaga keselamatan diri
(Rujuk Lampiran)
|
1. Guru menunjukkan kad bergambar
kepada murid
2. Guru bersoal jawab dengan murid
tentang kad bergambar tersebut
3. Murid memberikan jawapan berdasarkan
gambar
4. Guru menyatakan cara menjaga keselamatan
diri mengikut situasi
|
·
BBM/ABM: Kad bergambar
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Permainan susunan
gambar (puzzle)
Peraturan
i. Edarkan kepingan set susunan gambar
di dalam sampul surat
ii. setiap kumpulan diminta untuk
menghantar wakil untuk mencabut salah satu daripada lima sampul yang berbeza.
iii. Dalam tempoh 5 minit kumpulan yang
terawal menyiapkan susunan gambar dikira sebagai pemenang.
|
1. Guru membahagikan murid kepada lima
kumpulan
2. Guru mengedarkan susunan gambar yang
berbeza diletakkan di dalam sampul surat bagi setiap kumpulan
3. Murid dikehendaki untuk menyiapkan
susunan dalam tempoh masa yang ditetapkan
4. Guru membimbing murid melakukan
dengan betul
5. Bagi kumpulan yang berjaya
melaksanakan susunan gambar terawal, guru memberikan ganjaran.
|
BBM : Set permainan susunan bergambar
ü
Situasi
melintas jalan
ü
Situasi
bermain di luar rumah
ü
Situasi
di sekolah
ü
Situasi
di dapur
ü
Situasi
di dalam bilik air
·
KBF : menyelesaikan masalah
·
Kaedah : Permainan
|
Langkah 4
( 15 Minit)
|
Kepentingan
menjaga keselamatan diri
·
elak
daripada kemalangan
·
memastikan
keselamatan diri
|
1. Guru meminta murid untuk menyatakan
kepentingan menjaga keselamatan diri
2. Guru menerangkan kepentingan menjaga
keselamatan diri
|
·
Teknik : menyoal
|
Penutup
(5 minit)
|
·
Guru
dan murid merumus bersama konsep “menjaga keselamatan diri”
·
Video
Lagu “lagu cermat tiba selamat”
|
1. Guru membuat rumusan tentang
perlunya menjaga keselamatan diri dalam kehidupan harian.
2. Guru dan murid bersama-sama
menyanyikan lagu tersebut
|
·
BBM/ABM: Video Lagu “lagu cermat tiba selamat”
·
KBKK: menghubung kait.
·
Teknik : Nyanyian
|