RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)
PENDIDIKAN SENI VISUAL
Tahun :
Tahun 4 Seroja
Tarikh : 29
Ogos 2013 (Selasa)
Masa :
10.30 am – 11.30 am
Bilangan Pelajar : 29 orang pelajar
Bidang : Mengenal Kraf Tradisional
Aktiviti : Membuat
replika gasing
Tema : Objek
buatan manusia
Tajuk : Gasing
mudah
Masa : 60
minit
Media :
Alat : Gunting
Bahan : Gambar salinan fotostat rupa bulatan pada kertas A4, box board,
gam, lidi
Sate, krayon dan pensil warna
Bahan bantu mengajar : video pengenalan gasing,
EMK : Elemen
Kreativiti dan Inovatif
Objektif Pembelajaran:
Akhir
pembelajaran,murid dapat :
1.
Menghasilkan corak untuk pada kad gasing yang
dihasilkan
2.
Dapat menghasilkan gasing yang boleh berputar
dengan baik
Kemahiran
bernilai tambah
1. Kemahiran berfikir – menjana idea , aplikasi kreativiti
Kaedah Pengajaran
Demonstrasi
Alat Bantu Mengajar
1. Contoh gasing buatan (bahan maujud)
2. Kad board ( hasil yang telah siap)
Pengetahuan sedia ada
1. Murid telah menguasai kemahiran pemilihan corak tradisional pada gasing
2. Murid telah mampu untuk mengenal pasti bahan-bahan yang boleh digunakan
untuk gasing mudah
Standard Pembelajaran
1.1 Persepsi
Estetik
Murid dapat menyatakan dan membuat
pemerhatian terhadap unsur seni dan prinsip rekaan dalam penghasilan gasing.
1.1.1
Unsur seni
1.1.1.1
Bentuk – konkrit
1.1.1.2
Warna – hiasan gasing
1.1.2
Prinsip rekaan
1.1.2.1
Imbangan – simetri
1.2 Aplikasi
Seni
Murid dapat mengetahui dan memahami bahasa seni
visual, media serta proses dan teknik dalam penghasilan gasing.
1.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
1.2.1.1
Alat – gunting
1.2.1.2
Bahan – gambar salinan fotostat rupa
bulatan pada kertas A4, box board, gam, lidi sate, krayon dan
pensil
warna
1.2.2
Mengetahui penggunaan media serta proses dan
teknik dalam penghasilan.
1.2.2.1
Teknik (corak terancang)
1.3 Ekspresi
Kreatif
Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman,
dan kemahiran bahasa seni visual dalam menghasilkan karya seni.
1.3.1
Memilih dan mempelbagaikan bahan secara kreatif
1.3.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam
penghasilan karya
1.4 Apresiasi
Seni
Murid dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri
dan rakan berpandukan bahasa seni visual.
1.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
1.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
1.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
Komponen
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan / Justifikasi
|
Set Induksi
Masa : 5 minit
|
Pengenalan
topik : “Gasing Buatan”
|
1. Guru memulakan
kelas dengan menayangkan video mengenai gasing
2. Guru
meminta murid memberi perhatian.
3. Guru
bertanyakan soalan kepada murid berdasarkan
video tersebut;
Nyatakan
negeri yang popular dengan permainan gasing? =Terangganu/ Kelantan (Pantai
Timur)
|
Strategi
Penerangan
BBM
Video pengenalan gasing
Unsur KBKK
Menghubungkait
Tahap kognitif
Pengetahuan, kefahaman
Nilai
Patuh kepada arahan
|
Langkah 1
Masa : 15
minit
|
Pengetahuan
tentang kraf tradisional
|
1.
Guru berinteraksi dengan murid tentang unsur seni
dan prinsip rekaan yang terdapat dalam
sesebuah gasing “seperti, bentuk dan
imbangan”
2.
Guru bertanya tentang bentuk dan fungsi sesebuah
gasing
3.
Guru menerangkan cara membuat
sesebuah gasing tradisional
|
Strategi
Interaksi, pendekatan, penerangan
BBM
Gambar gasing, cara membuat gasing secara tradisional
Unsur KBKK
Pengetahuan, kefahaman
Tahap kognitif
kefahaman
Nilai
Patuh kepada arahan, berani untuk menyatakan pendapat
|
Langkah
2
(15
minit)
|
Menunjukkan demonstrasi
|
1.
Guru menunjukkan demonstrasi bagaimana hendak
memulakan proses membuat gasing mudah.
2.
Menyatakan bahan yang digunakan
3.
Guru menyediakan sekeping kad board.
4.
Menyediakan lidi sate dan pensil warna.
5.
Guru menggunting kad board menjadi bulatan gasing dan
melukis corak.
6.
Lidi sate dicucuk pada titik tengah bulatan kad
board dan menguji imbangannya.
7.
Murid memberi perhatian terhadap demonstrasi yang
dilakukan oleh guru
|
Strategi
Demonstrasi
BBM
Kad board,
lidi sate dan pensil warna
Unsur KBKK
Membanding beza, meneliti
Tahap kognitif
Kefahaman, penumpuan
Nilai
Patuh kepada arahan
|
Langkah
3
20
minit
|
Pengukuhan
Menjalankan
aktiviti secara berkumpulan
|
1. Guru
membahagikan murid kepada tujuh kumpulan.
2. Setiap
kumpulan mempunyai bahan membuat gasing mudah dengan lengkap.
3. Murid
menghasilkan corak menggunakan teknik mudah dengan bimbingan guru berdasarkan
langkah-langkah berikut :
Langkah 1
· Melakar corak
pada bulatan kertas yang telah disediakan dan mewarnakannya.
· Menampal
hiasan corak pada box board.
· Menggunting
bentuk bulatan bagi menghasilkan badan gasing.
Langkah 2
· Mencucuk dan melekatkan lidi sate pada
bahagian tengah badan gasing menggunakan gam UHU.
Langkah 3
· Uji
keseimbangan gasing mudah.
|
Strategi
Kaedah berkumpulan
BBM
Kertas lukisan, berus, palet warna, warna pelakar
Unsur KBKK
Membuat kesimpulan
Tahap kognitif
Pengetahuan, kefahaman
Nilai
Menghargai masa, bekerjasama dalam kumpulan
|
Penutup
5 minit
|
Membuat
Rumusan
|
1.
Guru merumuskan tentang topik yang diajar pada hari
ini.
2.
Guru memilih beberapa orang murid untuk kehadapan.
3.
Murid mempamerkan dan bercerita tentang hasil kerja
sendiri dan rakan-rakan.
4.
Murid menceritakan pengalaman masing-masing semasa
melakukan aktiviti.
|
Strategi
Penerangan, penyoalan
Unsur KBKK
Membuat kesimpulan
Tahap kognitif
Pengetahuan, kefahaman
Nilai
Berani mencuba sesuatu yang baru
|